آموزش تعویض رولبرینگ های اکسل عقب ۲۰۶ + تصاویر

1

تعویض رولبرینگ های اکسل عقب ۲۰۶ ،صدای اکسل عقب ۲۰۶ ،بلبرینگ اکسل عقب ۲۰۶

اکسل کامل عقب ۲۰۶ ،بلبرینگ ژامبون ۲۰۶ ،قیمت بلبرینگ اکسل عقب ۲۰۶ ،علائم خرابی اکسل عقب ۲۰۶ ،هزینه تعمیر اکسل عقب ۲۰۶ ،کج شدن چرخ عقب ۲۰۶

باز و بسته کردن بازوی متحرک اکسل عقب پژو ۲۰۶

هم اکنون که این صفحه را می نویسم، حدود یک سال از انجام این تعمیر می گذرد! و دیگر به یاد نمی آورم که خرابی رولبرینگ های عقب چه جور سرو صدایی داشت. فقط خیلی شدید بود! یک روز قبل از اینکه دست به کار شوم از آنجایی که رولبرینگ کاملا از هم پاشیده بود و بازوی چرخ عقب خیلی تکان می خورد، راننده های دیگر که از بیرون صحنه را شاهد بودند، به آن اشاره می کردند.
پس از گذشت این مدت هنوز هیچ مشکلی از ناحیه مورد تعمیر بروز نکرده و همه چیز خوب است.
برای آشنایی و یادگیری مراحل کار از مطالب و کلیپ هایی که در سایت ها وجود دارد استفاده کردم.

۱)جک زدن

بعد از اینکه پیچ های چرخ های عقب و مهره کاسه چرخ (در وسط) را شل کردم، جک زدم و چرخ های عقب را از سطح زمین جدا کردم. چون وقتی چرخ ها روی زمین هستند، باز کردن پیچ ها و یا مهره های آن راحت تر است و به ترمز دستی یا گیرکس فشار نمی آید.

۲)باز کردن چرخ

قبل از اینکه قاب نگهدارنده کفشک های ترمز را باز کنم، شیلنگ مایع ترمز را آزاد کردم بدون اینکه آنرا جدا کنم.

۳)آزاد کردن شیلنگ ترمز

محلی که شیلنگ مایع ترمز به لوله فلزی مایع ترمز وصل شود به پایه وصل شده که آن پایه را باز کردم. شیلنگ انعطاف کافی برای جابجا کردن قاب کفشک ها را دارد بدون اینکه نیاز به جدا کردن شیلنگ باشد.

۴)پیچ های قاب کفشک ها

چهار پیچ نگهدارنده قاب کفشک ها با آچار ستاره ای شماره T-45 باز می شوند.

۵)جدا شدن قاب کفشک و سیلندر ترمز

از آنجایی که اورینگ های سیلندر ترمز فرسوده شده بودند و مایع ترمز در گردگیر سیلندر جمع شده بود، با دستکاری، مایع به بیرون ریخته که اگر سالم باشند این طور نخواهد شد.

۶)میل توپی چرخ عقب

میل توپی چرخ عقب ۲۰۶ تیپ ۲

۷)اندازه گیری ارتفاع انتهای بازو

برای اینکه موقع بستن بازو ارتفاع چرخ درست و مثل قبل باشد، ارتفاع انتهای بازو از لبه داخل گلگیر (یک نقطه ثابت) اندازه گیری می شود.

۸)آزاد کردن پایین کمک فنر

مهره کمک فنر با آچار شماره ۲۱mm باز می شود تا از بازو جدا گردد.

۹)پیچ کمک فنر عقب

اتصال پایین کمک فنر که باید باز شود. شماره مهره ۲۱mm.

۱۰)باز کردن اهرم میله ضد غلطش

میله ضد غلطش یا آنتی رول بار (Anti-Roll Bar)بازوی متحرک چپ و راست را به هم وصل می کند. اهرم انتهای سمت راست به میله متصل است. اهرم با یک پیچ به بازوی متحرک وصل شده (شماره پیچ یادم نیست احتمالا ۱۳mm باشد)
و پیچ دیگری که باید باز شود متعلق به میله تورشن بار پایینی (Torsion Bar)است که از بازوی متحرکسمت چپبه بازوی ثابتسمت راستمتصل است. تورشن بار در واقع همان فنر اکسل عقب است که در خودروهای دیگر ممکن است به شکل های دیگر وجود داشته باشد مثل فنر لول یا فنر شمش. این پیچ با آچار ستاره شماره T-40باز می شود.

۱۱)میله ضد غلطش یا آنتی رول بار (Anti-Roll Bar)

حتی یک غبار هم روی میله ننشسته بود! داخل لوله اکسل کاملا وکیوم بوده.

۱۲)اهرم انتهای سمت راست میله ضد غلطش

اهرم انتهای سمت راست میله ضد غلطش

۱۳)بیرون آوردن بازو

اگر رولبرینگ ها سالم باشند، بیرون آوردن بازویی بسیار سخت بوده و نیاز به ضربات از سمت داخل به بیرون دارد؛ همان طور که برای بازوی سمت چپ اتفاق افتاد. اما از آنجایی که رولبرینگ های این یکی متلاشی شده بودند، بازویی آزاد بود و به راحتی خارج شد. البته روش اصولی بیرون کشیدن بازو، استفاده از ابزاری است که با نیروی اهرمی پیچ، بازو را خارج می کند.

۱۴)

چنانکه در تصویر دیده می شود، تکه ای از رولبرینگ کاملا جدا شده و روی شفت جا مانده است! همچنین به خاطر از بین رفتن رولبرینگ ها در جهت هایی که نیرو وارد آمده میله های رولبرینگ داخل شفت اثر فرو رفتگی ایجاد کرده اند و دچار زنگ زدگی شده اند.

۱۵)آسیب شفت از بالا

سعی کردم با کمی سنباده نرم روی شفت برجستگی هایی که بر اثر فرورفتگی ایجاد شده بود را بردارم. هرچند برای فرورفتگی ها کاری از دستم بر نمی آمد.

ادامه مطلب…
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی می گوید

    با سلام
    ممنون بابت مطالبتون
    می خواستم درصورت امکان، نحوه نصب اکسل عقب ۲۰۶ sd (یا همون بازوییکه روی ۲۰۶ هاچبک وجود نداره) را روی ۲۰۶ هاچبک (تیپ ۵) رو قرار بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.