اسکای اکتیو ،تکنولوژی جدید موتورهای مزدا برای کاهش مصرف سوخت

0

اسکای اکتیو،تکنولوژی جدید موتورهای مزدا

مزدا جزء معدود خودروسازانی است که علاقه دارد بر ایده‌های جدید پافشاری کند حتی اگر خلاف رویه مرسوم باشد.

در روزگاری که اکثر خودروسازان حرکت به سمت موتورهای کم حجم توربوشارژر و یا خودروهای هیبریدی و الکتریکی را چاره غلبه بر بحران آلودگی هوا و افزایش قیمت سوخت می دانند، شرکت مزدا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. در این مسیر از یک سری تکنولوژی خاص در طراحی موتورهای احتراق داخلی بنزینی استفاده شده است تا ضمن افزایش راندمان، مصرف سوخت را کاهش دهد. این ایده از آنجا نشات گرفته که به عقیده مزدا (که درست هم هست) بخش زیادی از انرژی سوخت در موتورهای احتراق داخلی تبدیل به کار نشده و از طریق حرارت به هدر می‌رود.

اسکای اکتیو نام تجاری دسته‌ای از تکنولوژی‌های موتور، شاسی، بدنه و جعبه دنده است که با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی توسط کمپانی مزدا طراحی و توسعه داده شده اند.

https://technomon.com/content/pi/2017/1/17269/34a2379e-5878-48ab-b774-749ef076cdc3.jpg

مزدا در موتورهای اسکای اکتیو به افزایش ضریب تراکم و استفاده از سیستم پاشش سوخت جدیدی روی آورده است. ضریب تراکم موتورهای اسکای اکتیو بسیار بالا و نزدیک به خودروهای فرمول یک است. در برخی مدل‌ها این ضریب تا ۱۴ به ۱ می‌رسد که بالاترین عدد در بین خودروهای بنزینی است. اما این عدد در نسل جدید اسکای اکتیو به ۱۸ به ۱ نیز می رسد!

سیستم تزریق سوخت نسل جدید، متفاوت بوده و از نوع تزریق مستقیم با انژکتورهای چندنقطه ای است که همه این عوامل سبب شده تا کارایی و مصرف این پیشرانه‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. موتورهای جدید به جای شمع از فشار برای احتراق سوخت (HCCI) استفاده خواهند کرد. به دلیل عدم حضور شمع در موتورهای جدید، انفجار درون سیلندر به واسطه اشتعال تراکمی، بسیار همگن ایجاد می‌شود؛ درست همانند روشی که در موتورهای دیزلی کاربرد دارد. استفاده از این شیوه باعث می شود که موتورهای جدید مزدا علاوه بر مصرف سوخت بهینه، گازهای آلاینده کمتری نیز تولید کنند.

http://click.ir/wp-content/uploads/2016/09/d90afc9d4046387201eb7d25c27ab320_new.jpg

اما استفاده از HCCI سبب ایجاد برخی مشکلات جانبی نیز می‌شود. افزایش حرارت و دور موتور و مقدار سوخت باید همگی به‌درستی مدیریت شوند. زیرا نحوه احتراق بنزین مشابه گازوئیل نیست. مزدا به‌خوبی از جزئیات این مسائل آگاه است، اما به نظر می‌رسد این خودروساز توانسته مشکلات این فناوری را حل کند. هدف اصلی این تکنولوژی بکارگیری چرخه موتورهای دیزل (راندمان بالاتری دارند) در موتورهای با سوخت بنزین است. اولین عضو از نسل دوم موتورهای اسکای اکتیو این کمپانی در سال ۲۰۱۸ و با نسل بعدی مزدا ۳ وارد عرصه خواهد شد.

مزدا ۳ نسل چهارم مجهز به موتور اسکای اکتیو ۲، با هر لیتر سوخت، مسافتی در حدود ۳۰ کیلومتر را طی خواهد کرد. به عبارت دیگر این اتومبیل ژاپنی در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط به ۳/۳ لیتر سوخت نیاز خواهد داشت. با این میزان مصرف، مزدا ۳ بدون استفاده از پیشرانه هیبریدی و با اتکا به موتور درون سوز ارتقا یافته، جزء برترین‌ها خواهد بود.
نسل بعدی این سیستم در سال ۲۰۱۹ با نام «اسکای اکتیو ایکس» به بازار خواهد آمد که نسبت به نسل دوم حدود ۲۰ درصد بهینه تر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.