بررسی امکانات داخلی خودرو (سیستم IMS چیست)؟

0

امکانات داخلی خودرو ،نمای بیرونی  ،نمای موتور  ،داشبورد جدید  ،عکس داشبورد دنا ،تصاویر دنا جدید ،تجهیزات جانبی دنا ،امکانات خودرو دنا پلاس

در این بخش جهت اطلاع رسانی و آموزش هر چه بهتر امکانات و تجهیزات داخلی خودروها ، مطالبی به ترتیب زیر ارائه می گردد:

۱- سیستم های تهویه مطبوع
۲- صندلی ها و سیستم های جانبی
۳- سیستم های صوتی، تصویری و مولتی مدیا
۴- شیشه ها
۵- سیستم مکش درها یا مکش آسان درها
۶- سیستم مدیریت پیمایش (Trip Computer)

سیستم های تهویه مطبوع:
سیستم های تهویه با کنترل دستی : به سیستم هایی گفته می شود که سرنشینان می توانند با کم یا زیا د کردن شدت جریان هوای ورودی از دریچه ها به شرایط مورد نظر خود دست یابند. در این سیستم ها تعیین سیستم کولر و بخاری بر عهده سرنشین است.

سیستم های تهویه با کنترل اتوماتیک: به سیستم هایی گفته می شود که با استفاده از سنسورهای دما درجه حرارت داخل خودرو را کنترل می کنند. سرنشین فقط درجه حرارت مورد نظر را به سیستم تهویه می دهدوسیستم تهویه آن درجه حرارت را برا ی سرنشینان تأمین می کند.

تنظیم چند گانه درجه حرارت : نوع پیشرفته سیستم های کنترل اتوماتیک است. در این سیستم درجه حرارت چند نقطه مختلف داخل خودرو قابل تنظیم است تا شرایط ایده آل هر کدام از سرنشینان را به صورت جداگانه تأمین کند.امروزه انواع گوناگون سنسورها و فیلترها روی سیستم های تهویه مطبوع نصب می شوند تا آسایش و راحتی هر چه بیشتر سرنشینان را فراهم کنند.

تنظیم چند گانه درجه حرارت : نوع پیشرفته سیستم های کنترل اتوماتیک است. در این سیستم درجه حرارت چند نقطه مختلف داخل خودرو قابل تنظیم است تا شرایط ایده آل هر کدام از سرنشینان را به صورت جداگانه تأمین کند.امروزه انواع گوناگون سنسورها و فیلترها روی سیستم های تهویه مطبوع نصب می شوند تا آسایش و راحتی هر چه بیشتر سرنشینان را فراهم کنند.

صندلی ها و سیستم های جانبی :
ارگونومی صندلی ها یکی از مهم ترین شاخصه های صندلی هاست به همین دلیل امروزه امکانات زیادی به عنوان سیستم های صندلی روی خودروهای مدرن نصب می شود. یکی از این قابلیت ها امکان تنظیم گودی کمراست که می تواند به صورت دستی یا برقی باشد.ازجمله امکانات دیگر در ای زمینه گرمکن و سرد کن و ماساژور صندلی ها هستند.

گرم کننده و خنک کننده صندلیها نیز از امکانات رفاهی است که در اکثر خودروهای امروزی یافت می شود این سیستم حرارت و برودت را ازطریق نقاط تماس سرنشین با صندلی خودرو به وی منتقل می کند. معمولاً سیستم خنک کننده صندلیها را فقط صندلیهای جلو دارا هستند.

سیستم IMS : یا سیستم یکپارچه حافظه دار تنظیمات سیستمی است که به راننده های مختلف یک خودرو اجازه می دهد حالت دلخواه خود را برای صندلی، فرمان، آینه ها و پدالها تنظیم و در حافظه سیستم ثبت کنند و هر بار که پشت فرمان می نشیند همه این مشخصه ها خود به خود تنظیم گردند.

تنظیم برقی پدال سیستمی است که تنظیم فاصله پدال ها را به صورت برقی فراهم می کند و معمولاً با سیستم حافظه یکپارچه است.

صندلی های تاشو: صندلی هایی هستند که با قابلیت خواباندن افزایش فضای بار را به همراه دارند.

سیستم های صوتی، تصویری و مولتی مدیا :
ورودی AUX یک درگاه ورودی است که امکان وصل شدن سیستم صوتی خودرو را به یک منبع خارجی مثل MP3 Player یا iPod یا موبایل و لپ تاپ فراهم می کند.

https://i.wheelsage.org/pictures/i/iran_khodro/dena/iran_khodro_dena.jpeg

سیستم تلفن همراه(موبایل) : این سیستم به راننده اجازه می دهد که از تلفن همراه خود بدون اینکه به آن دست بزند، استفاده کند. ارتباط بین تلفن همراه و سیستم صوتی معمولاً از طریق بلوتوث یا کارکیت برقرار می شود. استفاده از تلفن عمدتاً از طریق دکمه های روی فرمان انجام می شود. برخی تکنولوژی ها نظیر شماره گیری صوتی نیز به تجهیزات سیستم تلفن همراه خودروها اضافه شده است. در برخی خودروهای لوکس یک یا دو خط تلفن اختصاصی مخصوص خودرو نیزوجود دارد.

سیستم ناوبری: سیستمی است که با آنالیز کردن سیگنال های GPS یا همان جهت یابی ماهواره ای و تعیین موقعیت بر روی نقشه از طریق نمایشگر موجود در خودرو راننده را در انتخاب مسیر یاری می کند. برخی از این سیستم ها به صورت گویا هستند. امروزه در خودروهای لوکس از امکاناتی نظیر چنجر، ماوس، نمایشگر لمسی و سیستم های چند رسانه ای مخصوص ردیف عقب نیز استفاده می شود.

شیشه ها :
شیشه های به کار رفته در یک خودرو عموماً دارای چند ویژگی هستند:
الف . به دلیل ایمنی سرنشین هنگام تصادف، شکستگی شیشه ها همراه با خرد و تکه تکه شدن نیست.
ب . در جهت کاهش وزن، شیشه ها حتی الامکان با ضخامت کم ساخته می شوند.
ج . به دلیل قرار گرفتن در معرض بارهای وارده ، دارای مقاومت در برابر نیرو هستند.

امروزه خودروهای لوکس شیشه هایی با ویژگی های بیشتری دارند:
الف . سنسور باران سنسوری است که به محض تر شدن شیشه آن را حس کرده و برف پاک کن شروع به پاک کردن شیشه می کند. به این سیستم برف پاک کن اتوماتیک نیز گفته می شود.

ب . شیشه های خود تمیز شونده شیشه هایی هستند که با کمک فناوری نانو طوری ساخته می شوند که در برابرلکه و کثیفی مقاوم هستند.

ج . شیشه های فوتو کرومیک شیشه هایی هستند که رنگ آنها متناسب با نور محیط تغییر می کند و درآفتاب شدید به رنگ تیره در می آیند.

شیشه بالابرها : سیستمهایی هستند که بالارفتن و پایین آمدن شیشه ها را انجام می دهند.این سیستمها می تواننددستی یا برقی باشند.برخی از سیستم های شیشه بالابر برقی مجهز به قطع کن اتوماتیک نیز هستند.یعنی درصورتیکه انگشت سرنشین لای پنجره بماند خود به خود عمل بالابردن شیشه قطع می شود تا انگشت آسیب نبیند.

سانروف :  به سیستمی می گویند که قابلیت باز و بسته شدن بخشی از سقف را جهت ورود نور و تهویه هوا دارد. امروزه تقریباً همه سانروف های ارائه شده در بازار برقی و شیشه ای هستندکه اصطلاحاً به آن Moon roof نیز گفته می شود.همچنین سانروف دو تکه سانروفی است که برای جلو و عقب به صورت مجزا وجود دارد.

سقف پانوراما : نسل جدید سقف اتومبیل، سقف های موسوم به پانوراما هستند که شامل یک سقف چند تکه ای شیشه ای هستند، دید وسیع تری از بالا به سرنشینان داده و اکثراً به صورت انتخابی بر روی خودروهای لوکس عرضه می شوند.

سیستم مکش درها یا مکش آسان درها: 
سیستمی است که عموماً روی خودروهای لوکس عرضه می شود.این سیستم با کمک یک موتور الکتریکی باعث می شود درهای خودرو به نرمی و بدون نیاز به وارد کردن نیرو بسته شود.

سیستم مدیریت پیمایش (Trip Computer): 
یک سیستم نمایشگر چند منظوره است که معمولاٌ دارای عملکرد های زیر:
۱. قطب نما
۲. مسافت قابل رانندگی تا خالی شدن محفظه بنزین
۳. متوسط مصرف بنزین
۴. سرعت متوسط خودرو
۵. مدت زمان رانندگی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.