متانول ( Methanol) چیست و چه کاربردی دارد؟

0

متانول چیست؟متانول ( Methanol) چیست؟ تفاوت اتانول و متانول ،تولید متانول از چوب ،تشخیص اتانول از متانول ،“روش های تولید متانول” ،متانول در شراب ،فروش متانول ،تجزیه متانول ،قیمت متانول

http://digishimi.com/Administrator/files/UploadFile/%D9%81%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%84-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%84.jpg

متانول الکلی ایست یا باید بگوییم ماده ایست بی‌‌رنگ با بوی خاص و فراریت بالا.

نام‌های متانول

سایر اسامی( فارسی): متیل الکل، الکل متیلیک، متیل هیدرات، متیل هیدروکسید و الکل چوب

سایر اسامی( انگلیسی): Methyl Alcohol، Methyl Hydrate، Methyl Hydroxide، MethylicAlcohol،Wood Alcohol، Methyl، Hydroxymethane

تاریخچه متانول

متانول نخستین بار توسطA Mittasch در سال ۱۹۱۳ از مونواکسیدکربن و هیدروژن در مجاورت کاتالیست آهن تهیه شد و ده سال بعد در سال ۱۹۲۳ با استفاده از کاتالیست‌های کرم و روی اولین واحد سنتز متانول صنعتی بوسیلهBadische Aniline-Und Soda Fabric Ludwigshafen مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

روش‌های تولید متانول

در گذشته متانول از هیدروژن‌دار کردن کاتالیزوری مونوکسیدکربن به‌دست می‌آمد. مخلوط هیدروژن و مونوکسیدکربن با نسبت ضروری، از واکنش آب با متان، آلکان‌های دیگر یا زغال سنگ در دمای بالا به‌دست می‌آمد.

در شیوه مدرن تولید متانول، از کاتالیزورهایی استفاده می‌شود که در فشارهای پایین عمل می‌کنند و کارایی موثرتری دارند. امروزه گاز سنتز مورد نظر برای تولید متانول مانند گذشته از زغال بدست نمی‌آید، بلکه از واکنش متان موجود در گازهای طبیعی تحت فشار ملایم ۱۰-۲۰ اتمسفر و دمای ۸۵۰ درجه سانتی‌گراد با بخار آب و در مجاورت کاتالیزور نیکل تولید می‌شود. CO و H۲ تولید شده، تحت تاثیر کاتالیزوری که مخلوطی از مس و اکسید روی و آلومینیوم است، واکنش داده و متانول ایجاد می‌کنند. این کاتالیزور اولین بار درسال ۱۹۶۶ توسط ICI استفاده شد. این واکنش در فشار ۵۰-۱۰۰ اتمسفر و دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد.

روش دیگر تولید متانول، واکنش دی‌اکسیدکربن با هیدروژن اضافی است که تولید متانول و آب می‌کند.

متانول مایعی بی‌رنگ، بی بو، سمی و قابل اشتعال است که معمولا از گاز طبیعی تهیه می شود. متانول را از زیست توده (مواد سلولزی و بیشتر چوب) نیز می توان تولید کرد، ولی چون هنوز توجیه اقتصادی ندارد، این روش مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مشتقات این ماده، فرمالدئید، متیل تری بوتیل اتر (MTBE) و اسید استیک می‌باشد. همچنین متانول مصارف پراکنده دیگری نیز به‌عنوان حلال، شوینده شیشه اتومبیل، سوخت و بازیافت‌کننده پساب‌ها، دارا است.

هزینه تولید متانول از بنزین بیشتر و چگالی آن هم کمتر است، اما عدد اکتان کاملا بالایی دارد.

تزریق این ماده داخل موتور باعث کاهش درجه حرارت موتور میگردد. این مساله در خودروهای مجهز به توربوشارژر یا سوپرشارژر که بوست بالایی دارند بسیار حائز اهمیت است. چرا که اگر این مساله رعایت نگردد ،عمل مخرب خودسوزی اتفاق می افتد.

کاربرد متانول

نتیجه تصویری برای متانول چیست؟

متانول یکی از سه محصول بسیار مهم صنایع شیمیایی در دنیا بوده و مواد بسیاری از آن مشتق می‌شوند.

متانول به عنوان یکی از محصولات استراتژیک بوده و استفاده آن در صنایع مختلف، این محصول را به‌عنوان یک کالای استراتژیک مطرح ساخته است و هم از این روی نوسان قیمت آن بر بسیاری از صنایع تولیدی اثر می‌گذارد.

مصرف متانول در صنعت

انواع چسب‌های صنعتی

استفاده از متانول در انواع حلال‌ها و ضدیخ

تولید انواع پلاستیک، تخته سه لایی، رنگ و مواد منفجره

متیل متاکریلات برای تولید انواع لامینیت‌ها و انواع ورنی و…

در تولید انواع ظروف و تجهیزات آشپزخانه، دوربین‌های عکاسی

فرمالدئیدها( فرمالین) جهت مصارف خانگی و تولید انواع رزین‌ها

تهیهM.T.B.Eجهت ارتقا درجه آرام سوزی بنزین و جایگزین TEL

استفاده از دی متیل اتر موجود در متانول به جای cfc ها در افشانه‌های آتروسل به عنوان پیشرانه

اسید استیک و استفاده از آن به‌عنوان محصول نهایی و یا استفاده برای تهیه انواع استات سلولز برای انواع الیاف و پارچه

کاربردهای جدید متانول که از دیرباز ذهن‌ها را به خود مشغول کرده بود

با توجه به کمبود قابل پیش‌بینی منابع انرژی در آینده، مصرف مستقیم متانول به‌عنوان سوخت پاک و یا در تولید هیدروژن مصرفی پیل‌های سوختی، بسیار مورد توجه است.

تولیدDMEدی متیل اتر( سوخت قرن بیست و یکم) و جایگزین نفت گاز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.