نگاهی به کیت‌های تنظیم ارتفاع در خودروهای اپتیما ،جنسیس ،تویوتا جی تی۸۶

0

نگاهی به کیت‌های تنظیم ارتفاع در خودروهای جدید

سیستم تنظیم ارتفاع پنوماتیک ،فروش کیت تنظیم ارتفاع ،تنظیم ارتفاع خودرو با ریموت ،قیمت کمک بادی قابل تنظیم ،دکمه تنظیم ارتفاع سانتافه ۲۰۱۶ ،ارتفاع سوناتا از سطح زمین ،تنظیم ارتفاع دستی پراید ،کیت افزایش ارتفاع

در این گزارش به روند تیونینگ سه دستگاه از خودروهای بازار میپردازیم تا ببینیم به چه سبک و با چه روشی به این شکل و شمایل درآمده اند.
http://www.evasivemotorsports.com/mm5/graphics/00000001/AR-HN-19-1_900x675.jpg

در این گزارش  به روند تیونینگ سه دستگاه از خودروهای بازار میپردازیم تا ببینیم به چه سبک و با چه روشی به این شکل و شمایل درآمده اند. جنسیس کوپه، تویوتا GT86 و کیا اپتیما، سه خودرویی هستند که مورد بررسی قرار گرفته اند. هر سه این خودروها مجهز به کیت تنظیم ارتفاع و متعلقات دیگری هستند که در ادامه به آنها می پردازیم. بارها دیده ایم که در خودروهای معمولی، برای زیبا جلوه دادن چهره خودرو و فرمانپذیری بهتر، از فنرهای کوتاه یا بریده شده استفاده میشود.

استفاده از فنرهای کوتاه شده صدمه زیادی به قسمت جلو بندی خودرو وارد میکند و اغلب در طول مسیر حرکت خودرو قسمت زیر آن به سطح زمین برخورد کرده و باعث به وجود آمدن آسیبهایی مثل ترکیدگی باک بنزین، شکستگی و ترک خوردن کارتر روغن و... میشود. بریدن فنر یا جا به جایی آن کار ساده و ارزان قیمتی است به همین دلیل اکثر افراد دست به چنین کاری میزنند، اما نوع دیگری از سیستم تعلیق در سال های اخیر در کشور بین علاقه مندان به این سبک خودرو جا باز کرده که در آن دیگر خبری از فنر لول نیست، بلکه از کیسه های هوا به نام “بَگ” استفاده میشود.

بگ ها از لاستیک فشرده ساخته شده اند که در صنعت به الاستیک معروف هستند. به این نوع کمک فنرها و سیستم تعلیق، بادی یا پنوماتیک گفته میشود. بگ ها دقیقا به جای فنر نصب شده و داخل آن توسط کمپرسور هوای پر فشار تزریق میشود. با باد شدن آنها خودرو بالا آمده و از سطح زمین فاصله میگیرد، همچنین با تخلیه باد توسط یک سوپاپ یک طرفه می توان ارتفاع خودرو را نسبت به زمین به طور دلخواه کنترل کرد. با این روش دیگر از سواری خشک و آسیب رساندن به جلو بندی و قسمت زیرین خودرو خبری نیست.

26ww24n1w23q24rnb1qs.jpg

به تازگی، شرکت های زیادی شروع به تولید این قطعه کار آمد کرده اند و حتی شرکت های بزرگ کمک و فنرسازی همچون شرکت D2 به ساختن این نوع کمک ها اقدام کرده است؛ به طور مثال در خودروی اپتیما از مجموعه کیت تنظیم ارتفاع شرکت کِی اسپرت استفاده شده که زیر مجموعه شرکت D2 است. از جمله برندهای معتبر دیگر، سازنده کمک های بادی شرکت “آکیو اِیر” است که مجموعه های مورد استفاده در خودروی جنسیس و تویوتا ساخت این شرکت است. اپتیمای مورد نظر ما یکی از خودروهایی است که مجهز به سیستم تعلیق پنوماتیک شده است. کد اتاق این خودرو در سیستم کیا موتورز کا۵ است که روی در صندوق از آن یاد شده است. لوگوی دیگری به جای لوگوی کیا در بعضی از نقاط خودرو نصب شده که نشانگر آرم اولین سری از محصولات این شرکت در سال ۱۹۴۴ است. در نمای بیرونی خودرو از در محفظه موتور و در صندوق عقب تا قاب آیینه، تاپ اسپویلر و همچنین پخش‌کننده هوا میتوان قطعات فیبرکربنی را دید که به صورت آماده از شرکت سیبون آمریکا خریداری شده است .

1uyk5p9xqllfdzuz1ed.jpg

چراغ جلو کاملا دست ساز بوده و در کاسه چراغ از نوارهای نیم دایره ای از جنس پلکسی در آن استفاده شده که در شب، نمای زیبایی دارد و تاثیر آن در عضلانی تر جلوه دادن خودرو چشم گیر است. روی گلگیرهای جلو و بر روی سپر عقب از نوارهای نورانی استفاده شده که متعلق به نمونه لوکس اپتیماست. رینگ و لاستیک ها از برند REBS و مدل آر اس انتخاب شده اند. کفش های ۱۹  اینچی این خودرو در جلو از لاستیک هایی با عرض ۲۲۵  میلیمتر و ارتفاع ۴۰ میلیمتر تشکیل شده اند. در محور عقب هم لاستیک های ۲۳۵ میلیمتر با ارتفاع ۴۰ میلیمتر وجود دارند. به سراغ کیت تنظیم ارتفاع میرویم. همان طور که در بالا گفته شد این مجموعه متعلق به شرکت کِی اسپرت است. در هر چرخ یک بگ دو قلو وجود دارد که قادر است ارتفاع دو چرخ جلو با هم و دو چرخ عقب را با هم به طور یکسان تنظیم کند. عمل تزریق باد توسط کمپرسور انجام میشود، به این شکل که با فشردن دکمه از روی کنترل از راه دور برای بالا آمدن خودرو هوا با فشار زیاد وارد بگ ها شده و به طور دلخواه ارتفاع جلو و عقب خودرو را تنظیم میکند، اما وقتی در حال حرکت هستیم، راننده از نشان دهنده داخل اتاق برای تنظیم ارتفاع خودرو استفاده میکند. این نشان دهنده، فشار هوای محبوس در بگ ها را گزارش میدهد و از روی آن می توان تشخیص داد که خودرو در چه وضعیت ارتفاعی قرار دارد.

 

rbaxu7zkc9pjaj0km63r.jpg
به سراغ خودروهای بعدی میرویم. هر دو خودروی جنسیس و تویوتا جی تی ۸۶ از کیت تنظیم ارتفاع آکیو ایر مدل “سوییچ اسپید” استفاده کرده اند که کاملا نحوه کارش مثل مجموعه مربوط به اپتیماست و فقط برندها و شرکت های سازنده آنها متفاوت هستند. تفاوت آنها را میتوان در کنترل از راه دورشان دانست که هر چرخ به طور مجزا در سه سرعت زیاد، متوسط و کم بالا و پایین می روند. رینگ های ۱۸ اینچی مورد استفاده در تویوتا ساخت شرکت “اف آر دیزاین” است که در جلو از لاستیک های ۲۱۵  میلی متری و ۳۵ میلیمتری (ارتفاع) استفاده میکند. برای محور عقب هم از لاستیک های ۲۱۵ میلیمتر با ارتفاع دیواره ۴۰ میلیمتر استفاده شده است. در جنسیس، از رینگ های ساخت شرکت اس آر استفاده شده است. کیت تنظیم ارتفاع این خودرو هم کاملا مشابه تویوتا بوده و باز هم در سه سرعت مختلف هر چرخ مجزا قابل تنظیم است. استفاده از مجموعه های ارتفاع هر چند سال هاست که در دنیا رواج دارد، اما در ایران به تازگی مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته است.

هفته نامه ایران خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.