چگونه با موتورسیکلت مسافرت کنیم ؟

3

موتورسیکلت یکی از جذابترین وسایلی است که تا کنون اختراع گردیده به گونه ای که در سرتاسر دنیا اکثر افراد علاقه زیادی به سواری با آن را دارد. یکی عواملی که باعث میگردد لذت مسافرت را چندین برابر کند موتورسیکلت می باشد. در سرتاسر دنیا افراد زیادی هستند که به واسطه موتورسیکلت اقدام به مسافرت می کند. همان گونه که مسافرت با موتورسیکلت لذت بخش و جذاب است به همان گونه هم می تواند خطرناک باشد. امروز می خواهم تجربه خود و اصول مسافرت با موتورسیکلت را برای علاقه مندان به موتورسیکلت را بیان کنم تا لذت سفر برای شما بیشتر گردد و سلامتی شما تا رسیدن به مقصد افزایش یابد. پس در ادامه با  من ( حمید حساس ) همراه باشید.

هشدار:

هرگز از موتورسیکلت هایی که از صحت سلامت فنی آنها اطمینان ندارد و یا فاقد سیستم بوبین غوطه ور در روغن هستند جهت مسافرت استفاده نکنید.
مسافرت با موتورسیکلت بسیار جذاب و لذت بخش است اما به همان نسبت بسیار خطرناک و دردسرساز می باشد. اگر شما هم تمایل دارد اقدام به مسافرت با موتورسیکلت نمائید بایستی این نکته را بدانید که اگر توضیحاتی که در ادامه داده می شود را بادقت تمام مطالعه نکنید و حتی اگر یک نکته را فراموش کنید مسافرتی که انجام می دهید بدترین خاطره زندگی شما خواهد شد. پس به صورت کاملا و کلمه کلمه و با هوشیاری تمام مطاب را مطالعه کنید.

۱- اقدامات قبل از سفر

همیشه بایستی اقداماتی را قبل از سفر خود انجام دهید و توجه داشته باشید که این اقدامات در باعث افزایش لذت و هیجان در مسافرت برای شما می گردد.

۱-۱- تعیین مقصد

اولین کاری که باید انجام دهید تعیین مقصد مسافرت است. پس از تعیین مقصد می بایستی اطلاعاتی از مسیر حرکت، امکانات رفاهی و امنیتی موجود در مسیر تا مقصد خود تهیه کنید. امروزه کسب این اطلاعات بسیار ساده و راحت است برای این کار با یک جستجوی ساده در سایت گوگل می توانید از این اطلاعات با خبر شوید. همیشه با استفاده از نرم افزار Google Earth Pro اقدام به تعیین مسیر جاده از مبدا تا مقصد نمائید. نکاتی که باید به انها توجه داشته باشید به ترتیب عبارت اند از:

۱-۱-۱- طول مسیر:

بررسی کنید که از مبدا حرکت تا مقصد حرکت چقدر فاصله وجود دارد مثلا از شیراز تا شهر بوشهر ۲۹۰ کیلومتر فاصله می باشد.

۲-۱-۱- تعیین فواصل سوخت گیری:

یکی از مهمترین مسائل تعیین فاصله جایگاه های سوخت در جاده می باشد. که می بایستی قبل از حرکت کردن بدانید فاصله بین اولین جایگاه سوخت تا جایگاه سوخت بعدی چقدر می باشد. این امر در مسافرت با موتورسیکلت بسیار مهم است زیرا که مصرف سوخت موتورسیکلتها در جاده تا ۴ برابر افزایش پیدا می کند و شما مجبور هستید در هر جایگاه سوختی توقف و اقدام به سوختگیری کنید.

۳-۱-۱- تعیین و شناسایی مجموعه های رفاهی:

رانندگی با موتورسیکلت نیازمند صبر زیاد و هوشیاری بالا می باشد و در رانندگی با موتورسیکلت پس از طی هر ۱۰۰km شما بایستی در مکانی که دارای امکانات رفاهی می باشد توقف و استراحت کنید. در هنگام رانندگی به دلیل ثابت بودن وضعیت فیزیکی کلیه ماهیچه های بدن کاملا منقبض بوده و تحت فشار می باشد که این فشار ها را باید با استراحت نمودن و مصرف یک لبوان چای و خوردن مواد غذایی همچون بیسکویت کنترل نمائید.

۴-۱-۱- تحقیق از امنیت:

http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/140711130047-motorcycling-iran-tehran-military-mural-horizontal-large-gallery.jpg

متاسفانه همیشه افرادی سودجو وجود دارند که تامین امنیت را سخت و یا قوانین را رعایت نمی کنند همیشه باید قبل از مسافرت با موتورسیکلت کلیه نقاطی که دارای امنیت کمی هستند را مطلع گردید. برای نمونه دقت کنید در شهر های  بسیار کوچک و روستاها و مناطق کویری توقف نکنید و مستقر نگردید احتمال سرقت و یا از دست دادن جان شما وجود دارد.

“بارها توسط افرادی مورد سوء قصد قرار گرفتم برای نمونه آخرین بار در شهر اردکان استان یزد( ۱۳۹۵/۰۳/۲۴).  لذا به صرف اینکه بعضی اقوام مومن و یا … هستند جان خود را به خطر نیندازید.”

۵-۱-۱- ساعات اوج ترافیک:

قبل از هر چیز بررسی کنید ساعات اوج ترافیت جاده در مقصد مورد نظر شما چه ساعاتی هستند مثلا از شیراز به بوشهر بیشترین حجم ترافیک وسایل نقلیه سنگین بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ شب می باشد.  جوری اقدام به حرکت کنید که در کمترین ساعات ترافیکی باشد بهترین زمان ها بین ساعت ۵ الی ۱۱ صبح می باشد.

۲-۱- تجهیزات

در زمان مسافرت با موتورسیکلت شما نیاز به تجهیزاتی دارید که کاملا کم حجم و مفید و کارا باشند. به ترتیب برخی از این تجهیزات را بیان می نمایم.

۱-۲-۱- تجهیزات امنیتی:

همیشه به همراه خود یک وسیله برای دفاع از خود و تامین امنیت جان خود همراه داشته باشد. بهترین مورد برای این کار یک اسپری فلفل و یا یک باتوم رزمی تا شو می باشد. حیوانات وحشی جان شما را تهدید نمی کنند بلکه افراد سود جو جان و امنیت شما را تهدید می کنند.

۲-۲-۱- جعبه کمک های اولیه:

سعی کنید یک کیف کوچک که حاوی وسایل کمک های اولیه می باشد را همیشه همراه داشته باشد. در طی مسافرت بنا به دلایل مختلفی امکان دارد به هر کدام از وسایل آن نیاز پیدا کنید. مثلا احتمال زمین خورد و یا سوختگی دست و پا و یا شکستگی و یا احتمال گزیدگی توست عقرب و یا مار نیاز به یک کش مسدود کننده رگ دارید تا بتواند دست یا پای خود را بسته و با ایجاد شکاف در قسم گزش و مکیدن قسمت گزش زهر را خارج کنید یا امکان دچار شدن به اسهال به دلیل خوراک نا مناسب و یا به دلیل نشستن بر روی موتورسیکلت به مدت طولانی دچار یبوست شدید گردیده و یا به دلیل تابش زیاد نور خورشید به صورت شما نیاز به یک کرم ضد آفتاب پیدا کنید و …اما بهتر است است که محتوای درون این کیف را به صورت زیر تهیه و گرد آوری نمایید.

  1.  ۳ عدد باند
  2.  یک بسته چسم زخم
  3.  یک بسته کچ شکستگی فوری
  4.  اسپری مخصوص زخم
  5.  اسپری مخصوص سوختگی
  6.  چسب نواری پانسمان
  7.  یک بسته قرص زد اسهال (دیفنوکسیلات)
  8.  یک بسته قرص ضد یبوست (سی لاکس)
  9.  یک بسته قرص استامینفون کدوئین
  10. -سه عدد تیقه چاقوی جراهی
  11.  نخ و سوزن و بخیه
  12.  یک عدد پنس کوچک
  13.  یک عدد کرم ضد افتاب
  14.  شش عدد پنبه آغشته به الکل
  15.  چند عدد آب نبات کوچک
  16. یک عدد کش مسدود کننده راه رگ ها
  17. یک عدد پماد دور کننده حشرات موزی
  18. دو عدد دستکش
  19. http://www.fardanews.com/files/fa/news/1394/10/23/345515_531.jpg

۳-۲-۱- ابزارها کمکی:

همواره در هنگام مسافرت با موتورسیکلت احتمال خرابی موتورسیکلت وجود دارد. بهتر است همراه خود یک کیف حاوی ابزار های کوچک  لوازم یدکی کمکی همراه داشته باشد. همواره احتمال پاره شدن زنجیر چرخ وجود دارد بهتر است یک دانه رابط زنجیر چرخ را همراه داشته باشید و یا احتمال سوختن لامپ چراغ ها و یا راهنما وجود دارد بهتر است از هر لامپ یکی را همراه داشته باشید و یا اینکه تایر شما پنچر گردد برای این امر همیشه یک پمپ باد کوچک تا شونده و یا تیوپ همراه داشته باشد تا در صورت نیاز تنها تیوپ را تعویض نمایید. امکان پنچر گیری در وسط جاده وجود ندارد به همین دلیل بهترین راه تعویض تیوپ و یا استفاده از یک اسپری پنچر گیری می باشد. همیشه یک بطری یک لیتری حاوی بنزین همراه خود داشته باشید تا در صورت اتمام ناگهانی بنزین بتوانید به واسطه آن خود را به اولین جایگاه سوخت برسانید و یا به واسطه یک متر شلنگ باریک بنزین بتوتنید از افراد درون جاده بنزین دریافت کنید. گاهی امکان دارد درون جاده نیاز به مهار کردن موتورسیکلت و یا وسایل خود بر روی ترک موتور باشد به همین منظور بهتر است طناب و یا کش های مهار همراه خود داشته باشید. پیشنهاد می کنیم ابزار های فوق را به صورت زیر تهیه کنید.

  1. پیچ گوشتی دو پخ و چهار پخ
  2. آچار شمع
  3. آچار چرخ برای تنظیم و رگلاژ زنجیر چرخ
  4. یک عدد رابطه زنجیر چرخ
  5. دو عدد تایلیور کوچک
  6. یک چسب برق
  7. یک چسب دوقولوی دو رنگ (مهندس غفاری)
  8. فیوز مدار موتورسیکلت معمولا ۱۰A
  9. یک عدد شمع
  10. یک تیکه سیم نازک به اندازه ۰.۵ متر
  11. تیوپ و یا اسپری پنچر گیری
  12. یک عدد پمپ دستی کوچک تا شونده
  13. یک شلنگ باریک بنزین در اندازه ۱ متر
  14. طناب باریک ( بند رخت ) ۱۰ متری
  15. دو عدد کش مهار بار دو سر غولاب
  16. یک عدد سیم کلاچ به همراه گیره مهار کننده
  17. یک عدد سیم ترمز جلو

۴-۲-۱- ظرف و مواد غذایی:

همواره لذت خوردن و آشامیدن در سفر یکی از جذابیت ها می باشد. نیاز به تجهیزات و وسایل کوچک دارد بهترین این وسایل وسایل کوهنوردی هستند. یک کپسول کوچک گاز، یک سر شعله، ظروف فلزی، قاشق، فلاکس های فلزی، یک ظرف جا تخم مرغی ۴ عددی، صابون جامد کاغذی و …

۵-۲-۱- تجهیزات اقامتی:

حمید حساس - استان فارس - کامفیروز - سد درود زن 1392اگر قصد دارید تا در جاده و یا کوه و سایر قسمت های مسیر اقامت کنید و از استقرار در طبیعت و زیبایی شب می خواهید استفاده نمایید بهتر است از چادر های مسافری جمع شونده که ارتفاع آنها کم می باشد استفاده نمایید. بهترین چادر مسافری برای مسافرت با موتورسیکلت و استقرار در طبیعت با قیمت بسیار مناسب چادر مسافرتی F.I.T در ابعاد ۲۱۰cm (L) x 240cm (W) x 1.80cm (H) می باشد. این چادر محصولی ضد آب بسیار کارامد با ابعادی مناسب و ارتفاع کوتاه که طرحی خاص دارد بیشتر برای استفاده های کمپینگ و کوهنوردی است، جنس بدنه چادر مسافرتی از پلیستر و برزنت بوده و سازه های فایبر گلاسی که با یک کش از وسطشان رد شده است چادر را برپا میکنند ( اسایی)، برای ثابت ماندن در برابر باد چند میخ نگهدارنده با طناب دارد که از قسمت بالای چادر میتوان آنرا مهار کرد، درب جلویی چادر بسیار بزرگ است  و یک پوش پشه بندی دوطرف زیپ دارد مجزا از چادر دارد در ضمن درب این محصول همانطور که از شکلش پیداست جلوتر از درب پشه بندی بسته شده که با این کار هم در برابر باد بهتر و ثابت تر میماند و هم میتوان از این قسمت برای نگهداشتن لوازم بیرون چادر استفاده کرد، یک شکاف مثلثی با رنگ طوسی روی قسمت بالایی این چادر کمپینگ دیده میشود که برای تردد هوا تعبیه شده است، یک جای لوازم روی بدنه داخلی این محصول تعبیه شده است. حمید حساس

هر چقدر ارتفاع کمتر باشد در وزش های باد استقرار چادر پایدارتر و در هنگام وزش های شدید باد میزان مقاوت در برابر باد و همچنین میزان حفظ دمای درون چادر بهتر می باشد. در این چادر به خوبی ۲ نفر آزادانه و بسیار راحت می توانند بخوابند و همزمان کلیه وسایل شما را در خود جای می دهد. توصیه می کنیم در هنگام خرید رنگ های بسیار شاید چون نارنجی و زرد را انتخاب نمایید زیرا که در صورت در معرض قرار گرفتن این چادر ها در آفتاب دمای داخلی آنها کمتر گرم می گردد  خود می تواند باعث نمایی زیبا در طبیعت ایجاد تصاویری زیبا نماید.

۲- اقدامات هنگام سفر

 

حمید حساس - استان فارس - کامفیروز - سد درود زن 1392

زمانی که می خواهید سفر خود را آغاز کنید، می بایستی قبل از شروع به حرکت مسائل فنی و ایمنی موتورسیکلت و تجهیزات ایمنی خود را دوباره بررسی و تست کنید. همیشه به یاد داشته باشید بدون تجهیزات سلامتی چون کلاه، لباس مناسب، کفش و آینه اقدام به رانندگی نکنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تجهیزات سلامتی مقاله ” آشنایی با تجهیزات ایمنی موتورسواری و اتومبیل رانی ” را مطالعه نمایید. همواره به یاد داشته باشید از کلاه های دارای حفاظ شیشه ای استفاده کنید زیرا که در طول مسیر چشمان و صورت شما در معرض خطر می باشد. همیشه در جاده ها سنگ های بسیار ریزی که توسط لاستیک کامیون یا اتوبوس ها به سمت عقب پرتاب می گردند می تواند به صورت و چشمان شما برخورد نماید و بسیار خطرناک می باشند.

https://cdnw.elicdn.com/Blog/wp-content/uploads/2017/04/travel-around-the-world-with-motor.jpg

۱-۲- بررسی های قبل حرکت:

قبل از شروع به حرکت و پس از هر توقف در مسیر می بایستی همیشه میزان سطح روغن را بررسی کنید و با دقت کامل سطح بدنه انجین را بررسی کنید تا اگر هر گونه روغن ریزی غیر طبیعی را مشاهده کردید بتوانید جلوی هرگونه پیش آمدی را بگیرید. همچپنین میزان باد لاستیک ها و سطح آب باتری، روشن شدن چراغ های عقب و جلو و راهنماها، بوق و میزان آزاد بودن زنجیر چرخ را قبل از شروع به حرکت بررسی کنید. حتما آینه های موتورسیکلت را تمیز نمایید و بدون آینده بر روی موتورسیکلت خود اقدام به رانندگی در جاده نکنید. از محکم بسته شدن وسایل و تجهیزات همراه خود بر روی موتورسیکلت اطمینان خاطر پیدا نمایید.

میزان باد لاستیک ها را برای طی مسیرهای طولانی بالای ۱۰۰ کیلومتر در زمان سرد بود لاستیک به صورت چرخ جلو ۲۹Psi و چرخ عقب ۳۱Psi تنظیم نمایید. دقت نمایید به هیچ عنوان میزان باد لاستیک ها را با دست بررسی نکنید و تنها از درجه های باد استاندارد تعیین کنید. باد لاستیک های موتورسیکلت پس از طی ۶۰ کیلومتر به آرامی شروع به گرم شدن می نماید و با گرم شدن لاستیک میزان فشار باد افزایش می یابد و در صورتی که میزان باد لاستیک ها را فرا تر از حد تعیین شده تعیین کنید باید منتظر ترکیدن لاستیک ها باشید.

۲-۲- نکات هنگام رانندگی:

رانندگی درون جاده ها نیازمند مهارت خاص خود و پیروی از اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی را طلب می کند. نکاتی که در ادامه بیان می شود در صورتی که هر کدام از آنها را رعایت نکنید احتمال سالم رسیدن به مقصد بسیار کاهش می یابد و باعث می گردد خاطرات تلخی را برای شما به دنبال داشته باشد.

تحت هیچ شرایطی عجله ای در سیدن به مقصد نکنید و همواره در جاده ها در سمت راست اقدام به رانندگی کنید. حداکثر فاصله مجاز حرکت از حاشیه سمت راست جاده برای موتورسیکلت یک متر می باشد.

همیشه با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر الی ۹۵ کیلومتر بر ساعت اقدام به رانندگی نمایید. در زمان هایی که  سایر وسایل نقلیه بخصوص کامیون ها و اتوبوس ها از سمت چپ شما سبقت میگیرند، فشار جریان باد لاستیک های آنها بر مسیر حرکت شما بسیار تاثیر میگذارد و در صورتی که سرعت شما بالاتر از ۸۰ کیلومتر باشد، حفظ تعادل بر مسیر حرکت موتورسیکلت بسیار سخت و دشوار می گردد و باعث می شود که به ناگهان موتورسیکلت شتاب ناگهانی گرفته به سمت چرخ های کامیون یا اتوبوس متمایل گردید و یا در انتهای سبقت کامیون یا اتوبوسها ، موتورسیکلت شما به بیرون جاده منحرف شوید. لذا توجه داشته باشید همیشه حداقل ۲ متر در عرض جاده و حداقل ۱۰۰ متر در طول با سایر وسایل نقلیه فاصله خود را حفظ نمایید.

در تمام طول مسیر به واسطه آینه های موجود وضعیت حضور خودروهای پشت سر خود را بررسی کنید و در صورت لذوم فاصله خود را با آنها تنظیم نمایید.

هیچ گاه در طول مسیر برای مدت طولانی با دور موتورهای بالا اقدام به حرکت نکنید. به عبارت دیگر سعی نکنید با حداکثر سرعت ممکن توسط موتورسیکلت حرکت کنید. زیرا در مسیرهای جاده چشم نمیتواند شیب های مخالف ( سربالایی) با شیب بسیار کم را تشخیص دهد و شما به اشتباه با حداکثر دنده و با حداکثر گاز دادن برای حفظ سرعت خود به طور ناخواسته به انجین موتورسیکلت فشار وارد می آورید و پس از طی چند کیلومتر به باعث میشوید تا دمای انجین بیش از اندازه بالا رود و خطر جام نمودن انجین افزایش یابد.

تحت هیچ شرایطی مگر در مواقع خطر اقدام به سبقت از سمت چپ نکنید و با روشن نمودن راهنما رانندگان پشت سر خود را از اقدام خود اگاه سازید.

حمید حساس - استان فارس - کامفیروز - سد درود زن 1392

پس از طی هر ۸۰ کیلومتر یا هر یک ساعت رانندگی حتما حداقل ۳۰ دقیقه توقف و از موتورسیکلت خود پیاده شودید و کمی قدم بزنین و بر روی زمین کمی دراز بکشید.

هشدار: در صورت عدم توقف و اقدام به رانندگی طولانی مدت سلامتی شما بسیار به خطر می افتد.  نشستن طولانی مدت بر روی صندلی موتورسیکلت باعث آسیب شدید به مقعد و ایجاد یبوست شدید میگردد و در صورت آسیب دیدن مقعد هیچ راه درمانی تا به امروز برای آن وجود ندارد و به بیماری های متعددی دچار خواهید شد.

در صورت مواجه شدن به تاریکی هوا و مجبور شدن به رانندگی در تاریکی شب حتما فلاشر خطر ( جفت راهنما ) موترسیکلت خود را روشن نمایید و سرعت خود را تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت کاهش دهید. تحت هیچ شرایطی بجز مواقعی که خودروهای روبرو شما فاصله حداقل ۵۰۰ متری را با شما ندارند از نور بالا استفاده نکنید. زیرا که دید راننده روبرو کور شده و به اشتباه شما را یک اتومبیل تصور نموده که یک چراغ آن سوخته است و به اشتباه ممکن است اقدام به تغییر فاصله در عرض جاده با شما نماید و خطر برخورد با شما افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. نوید می گوید

    عالی بود خدا خیرت بده دمت گرم

  2. آرمین می گوید

    ممنوووووونننن
    بینهایت کامل و جامع بود.
    همواره از شما به عنوان یکی از بزرگترین حامی های خودم یاد خواهم کرد.
    قصد سفر دارم

  3. رزرو هتل آپارتمان در مشهد می گوید

    اطلاعات خیلی خوب بود ممنون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.