کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » چگونه از صدای موتور عیب خودرو را تشخیص دهیم ؟

چگونه از صدای موتور عیب خودرو را تشخیص دهیم ؟

چگونه از صدای موتور عیب خودرو را تشخیص دهیم ؟

عیب یابی موتور از صدای موتور ،علت صدای زیاد موتور پراید ،علت صدای زیاد موتور ماشین ،صدای تق تق موتور ماشین ،صدای سوپاپ پراید فصدای تق تق موتور پراید ،صدای یاتاقان ،صدای شاتون ،صدای ترتر موتور پراید

عیب یابی موتور از روی صدا یکی از چندین روشی ست که در اروپا استفاده میشود و در حال حاضر شرکت های بزرگ خودروسازی، کارشناسانشون رو با برگزاری کلاس آموزشی انواع روشهای عیب یابی، تربیت میکنند.
یاتاقان زدن که به اصطلاح عموم گفته میشود. پدیده‌ای است که توام با صدا و افت فشار روغن موتور همراه است.
فاصله ی استاندارد بین یاتاقان و میلنگ (چه در لنگ ثابت و چه در لنگ متحرک) در هر موتوری متفاوت است، اما به عدد این فاصله بین ۵ تا ۸ صدم mm متغیر ه

بنابراین زمانی که به دلایل مختلف(اعم از :روانکاری نشدن، شل شدن پیچ کپه، جنس یاطاق، روغن نامرغوب، افت فشار روغن…) این فاصله افزایش میابد، لذا ضربه ناشی از احتراق به لنگ معیوب منتقل میشود و تولید صدا میکند.

صدای گژنپین، هم به همان صورتی که در یاتاقان تولید صدا در اثر ازدیاد فاصله میشود، بوجود می آید.

راه_تشخیص

ابتدا موتور را روشن کرده و با گوش دادن به مسیر صدا (که از بالای موتور است یا پایین موتور) محل تولید صدا را پیدا کنید.

نکته:
در بعضی موارد صدا به اصطلاح می پیچد، که تشخیص سخت خواهد شد.

با بستن گیج اندازه گیری فشار روغن در قسمت فشنگی روغن موتور، میزان فشار روغن را اندازه و بررسی کنید.

نکته
میزان فشار روغن در درور آرام و دور بالا را با مقدار درج شده در کتابچه تعمیرات موتور مقایسه کنید. افت فشار همراه با صدا نشان دهنده زیاد بودن فاصله یاتاقان با لنگ مربوط خودش است.

صدای ناشی از یاتاقان زدن هنگام بالا بردن دور موتور افزایش یافته و عموماً در زمان انفجار تولید میشود، که ریتمیک خواهد بود.
از لحاظ فرکانس صدا، چون ضربه ناشی از احتراق از پیستون به شاتون و سپس به یاطاق انتقال می یابد، طول موج تغییر کرده و صدایی با فرکانس زیر (طول موج کوتاه) تولید میشود که اگر در فاصله دورتری (حدود ۱m)از موتور قرار بگیرید باز هم شنیده میشود.

صدایی شبیه به کشیدن یک میله آهنی به روی نرده محافظ پنجره

اما تشخیص صدای یاتاقان متحرک از ثابت :
ابتدا باید عرض کنم که چون فشار روغن در ورودی به کانال میلنگ در لنگهای ثابت است و سپس به لنگ متحرک، بنابراین افت فشار روغن در زمانی که لنگ ثابت یاتاقان زده باشد بیشتر است.
و چون کوبش ضربه به لنگ متحرک اثر بیشتری دارد، در مورد یاتاقان ثابت صدا بم تر و با طول موج بلند شنیده میشود، و در زمان رها ساختن گاز که موتور برای رفتن به دور سلو می رود به دلیل ذخیره انرژی در فرایول، برگشت ضربه دورانی این انرژی به لنگ ثابت معیوب منتقل شده و تولید صدا میکند،
یعنی هم در زمان انفجار صدا تولید میشود(خفیف تر) هم در زمان رها کردن اهرم یا پدال گاز، (این مورد در موتور های دیزلی مشهودتر است).

صدایی شبیه به کشیدن میله آهنی به روی نرده محافظ اما با این تفاوت که فاصله میله ها از هم باز تر باشد.

استاندارد حفاظ فاصله ۱۰cm است که کشیدن میله آهنی روی نرده ای با فاصله ۵cm صدایی همانند صدای یاتاقان زدن لنگ متحرک است. حال تصور کنید این فاصله از ۵ به ۱۰cm تغییر کند. صدای تولیدی در این محدوده شبیه به یاتاقان زدن لنگ ثابت است.

صدا اگر از بالای موتور شنیده شود میتواند از سیستم سوپاپ ها و گژنپین باشد.

اگر از سوپاپ ها و زمان احتراق مطمئن هستید، اجازه دهید که موتور گرم شود.
ایراد در بوش شاتون یا گژنپین، که با تولید صدا همراه است، هرچه موتور دمای بالا رو تجربه کند صدا کاهش می یابد.
چون ضربه ناشی از احتراق که به سرپیستون برخورد میکند،مستقیم روی گژنپین و بوش آن برخورد میکند،صدایی با طول موج بلند تولید میکند که این فرکانس بم بود، تا زمانی که به موتور نزدیک نشده آید قابل شنیدن نیست.

(خاصیت صدا با طول موج بلند)

مثال نرده حفاظ که در بالا بیان شد نیز در مورد این صدا برای درک بهتر کاربرد دارد.
با این تفاوت که، به جای میله آهنی تصور کنید که با یک تکه چوب شما روی نرده محافظی میکشید، با فاصله حدود۱۵cm، صدای تولید شده شبیه به صدای گژنپین زدن خواهد بود.

چون خاصیت انبساط پذیری فلزات در مورد گژنپین و پیستون هم صدق میکند، با گرم شدن موتور گژنپین منبسط شده و فاصله ایجاد شده اور لپ میشود. که توام با قطع صدا همراه است.

نکته
در زمانی که بار از روی سیلندر ها به تفکیک برداشته شود(موتور بنزینی با کشیدن وایرشمع، موتور دیزلی با قطع سوخت) تغییری در صدا ایجاد میشود که در مورد یاتاقان زدن این تغییرات محسوس نیست.

اما قبل از تصمیم گیری موارد زیر باید چک شده باشد:
موتور بنزینی، تنظیم آدوانس جرقه.

موتور دیزلی :تنظیم آدوانس پمپ و تنظیم سوزن انژکتور
در هر دو نوع موتور نیز میزان لقی استاندارد سوپاپ ها چک شود خصوصاً لیفتر های اتوماتیک

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است