ناپدید شدن آپشن‌های ضروری سراتو به بهانه کاهش قیمت

0

ناپدید شدن آپشن‌های ضروری سراتو به بهانه کاهش قیمت/ ایمنی بازیچه دست خودروسازان ایرانی/ سراتوی سایپا چقدر می‌ارزد?

 ناپدید شدن آپشن‌های خودرو‌های مونتاژ داخل دیگر به یک عادت همیشگی برای خودروسازان بدل شده که همواره به بهانه کاهش قیمت خودرو آن را انجام می‌دهند. اما این موضوع در سراتو قدری عجیب‌تر به نظر می‌رسد.
سراتو یکی از خودرو‌های محبوب خودروسازی کیا محسوب می‌شود که طی قراردادی مابین شرکت سایپا و این کمپانی به طور رسمی در ایران مونتاژ شد با این تفاوت که ساخت و عرضه سراتو سایپا در ایران مطابق معمول با کم کردن برخی امکانات مهم رفاهی و ایمنی همراه شد؛ حال آنکه این کاهش قیمت سراتو سایپا نسبت به ارزش و امکانات نمونه‌های روز جهانی چندان محسوس نبود.

جالب‌تر اینکه زمان ساخت خط تولید سراتو در کارخانه سایپا آنقدر طول کشید که در این مدت کیا از نسل سوم این خودرو نیز رونمایی کرد؛ حال آنکه سایپا در حال تدارک مقدمات برای عرضه نسل دوم سراتو بی یال و کوپال و دم با امکانات آب رفته بود. نتیجه آنکه مردم ایران سوار بر خودرویی می‌شوند که طبق معمول در هیچ کجای دنیا دیگر تولید نمی‌شود. سراتو نسل دوم سایپا هم اکنون تنها در مدل سدان و با دو پیشرانه ۲ و ۱.۶ لیتری عرضه می‌شود که تنوع آن در مقایسه با سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم در نسخه‌های سدان، کوپه و هاچبک با مدل‌های متعددی نظیر S، Si، SLi و S. Premium حرفی برای گفتن ندارد.
مقایسه سراتو سایپا با نمونه خارجی را از نمای ظاهری و بدنه آغاز می‌کنیم. جایی که در سراتو ۲۰۱۷ یک نقطه قوت به شمار می‌رود و تغییراتی نظیر استفاده از خطوط برجسته، چراغ‌های کشیده، ورودی هوای تغییرکرده و جلوپنجره برجسته‌تر ظاهری خشن‌تر به این خودرو بخشده اند. این در حالی است که بسیاری از مشتریان سراتو سایپا از ناهماهنگی قیمت این محصول با ظاهر ساده و یکنواخت آن گلایه دارند.
۱. غیب شدن آپشن‌های ضروری به بهانه کاهش قیمت خودرو
ناپدید شدن آپشن‌های خودرو‌های مونتاژ داخل دیگر به یک عادت همیشگی برای خودروسازان بدل شده که همواره به بهانه کاهش قیمت خودرو آن را انجام می‌دهند. اما این موضوع در سراتو قدری عجیب‌تر به نظر می‌رسد. با نگاهی به قیمت سراتو سایپا شاید تعجب کنید که امکاناتی نظیر سانروف، ایربگ‌های جانبی، آینه‌های برقی تاشو، سیستم کنترل کشش و پایداری موسوم به ESP، استارت دکمه‌ای، سنسور دنده عقب و گرمکن صندلی‌ها که حتی در نسخه دوم اصلی نیز وجود دارند، از این خودرو حذف شده اند. در حالی که بیشتر این امکانات در سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم و حتی اغلب خودرو‌های چینی که حسابی بازار رقابت را در دست دارند نیز دیده می‌شوند. در واقع با حذف این امکانات باید پرسید که این خودرو دیگر چه قابلیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟
۲. ایمنی بازیچه دست خودروسازان ایرانی
تقریبا هیچ خودروساز خارجی را پیدا نمی‌کنید که به بهانه کاهش قیمت از امکانات و تجهیزات ایمنی محصولات خود بکاهد. جالب است بدانید که سایپا با کم کردن ۲ کیسه هوای جانبی تنها ۲ ایربگ را برای سرنشینان جلو در نظر گرفته است. افزون بر این، سیستم کنترل کشش و پایداری موسوم به ESP که در کنترل و حفظ ثبات خودرو در زمان پیچیدن و افزایش ایمنی و هندلینگ نقش مهمی دارد نیز از سراتو سایپا ناپدید شده اند و طراحان این شرکت تنها به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بسنده کرده اند.
اما آن سوی دیگر میدان رقابت، سراتو ۲۰۱۷ قرار دارد که در تمام مدل‌ها با ۵ ستاره ایمنی و ۶ کیسه هوا از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) بالاترین رتبه ایمنی را دریافت کرده و در جمع بهترین خودرو‌های آمریکا به لحاظ ایمنی قرار می‌گیرد.
۳. خودرویی گران با اتاقکی ارزان
برای تعجب بیشتر تنها کافیست نگاهی به کابین سراتو سایپا و سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم بیاندازید. در سراتو سایپا دیگر خبری از آن طراحی دوست داشتنی و منسجم سراتو نسل سوم با صندلی راحت، فرمان و دنده‌ای خوش دست و دکمه‌ها و کنترلر‌های با موقعیت مناسب نیست. آنچه در اتاقک سراتو سایپا مشاهده خواهید کرد یک خودرو با صندلی‌های روکش پارچه و داشبوردی ساخته شده از پلاستیک خشک با طراحی ناشیانه دو رنگ و ساده است که فضای خالی میانه آن و فرم یکنواخت دکمه‌ها شما را به یاد خودرو‌های زیر ۵۰ میلیون می‌اندازد! این سادگی و بی روحی هنگامی که به فرمان این خودرو نگاهی بیاندازید بیشتر هم می‌شود. جالب‌تر اینکه حتی در نسخه آپشنال این خودرو نیز خبری از نمایشگر لمسی و روکش صندلی‌های چرمی نیست.
۴. سراتو سایپا با چه قیمتی؟
پایین‌ترین قیمت سراتو سایپا مربوط به مدل ۱۶۰۰ دنده‌ای است که به ارزش ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل‌های ۱۶۰۰ دنده‌ای آپشنال، ۲۰۰۰ اتوماتیک و ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال نیز به ترتیب ۸۳، ۹۱ و ۹۹ میلیون تومان قیمت دارند. این در حالی است که بررسی امکانات ایمنی، نمای داخلی و طراحی خارجی این خودرو نشانی از یک محصول ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی ندارد. جالب آنکه قیمت سراتو ۲۰۱۷ نسل سوم برای مدل‌های پایه با طراحی جذاب‌تر و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر در قیاس با سراتو سایپا از ۱۹ هزار دلار آغاز می‌شود.
تمام این موارد را اگر در کنار تجربه رانندگی صاحبان سراتو سایپا بگذارید تعجبتان تکمیل می‌شود. بسیاری از دارندگان این خودرو از نفوذ صدای باد و برخورد لاستیک با سطح زمین به داخل کابین گلایه دارند. افزون بر این، کیفیت پایین مونتاژ این خودرو موجب بروز اشکالاتی نظیر فاصله میان درب‌ها و نفوذ آب به داخل خودرو، کیفیت پایین رنگ و خشکی قابل توجه شده که دیگر برای محصولات مونتاژ داخل چندان اهمیتی ندارند!
در مجموع می‌توان گفت که به جز قیمت بالا سایر مشخصات و قابلیت‌های سراتو سایپا با نسخه نسل سوم ۲۰۱۷ این خودرو فاصله زیادی دارد. در واقع مونتاژ یک خودروی سال ۲۰۱۱ در کشوری که یکی از قطب‌های خرید خودرو در منطقه به شمار می‌رود جز عقب ماندگی صنعت خودرو داخلی نشانه دیگری به همراه ندارد، حال اگر خودروساز داخلی در هنگام مونتاژ از همان امکانات نسخه اصلی نیز بکاهد معنایی جز کلاه گشادی که بر سر خریدار ایرانی می‌رود نمی‌توان برداشت کرد.
منبع: فردا نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.