آزمایش و عیب یابی مدار الکتریکی آینه های جانبی خودرو

0

 آزمایش آینه بغل, آینه بغل خودرو, اتومبیل, خودرو, عیب یابی آینه بغل خودرو, مدار الکتریکی آینه بغل خودرو

آموزش تصویری آزمایش و عیب یابی مدار الکتریکی آینه های جانبی خودرو

از سری آموزش های بخش تعمیر و نگهداری خودرو، این بار مرحله به مرحله با نحوه آزمایش و عیب یابی مدار الکتریکی آینه های جانبی خودرو با هم همراه می شویم تا با دستورالعمل و اصول صحیح این عملیات در خودرو آشنا شویم.

وسایل لازم

  • مولتی متر
  • چراغ آزمایش
  • باتری خودرو
  • وسایل عایق کاری
  • سیم رابط فیوز دار

در تصویر زیر، تعدادی از وسایل مورد نیاز، نشان داده شده است.

نکته

هنگام کار بر روی سیستم های الکتریکی خودرو و آزمایش اجزای مدار الکتریکی، از اتصال کوتاه شدن مدار مراقبت کنید. برای آزمایش و عیب یابی مدار الکتریکی آینه های جانبی خودرو، به ترتیب زیر اقدام کنید:

فیوز مدار الکتریکی آینه های جانبی را با استفاده از نقشه ی مدار الکتریکی درج شده درکتاب راهنمای تعمیرات خودرو شناسایی کنید و سالم بودن آن را به وسیله ی مولتی متر آزمایش کنید و در صورت معیوب بودن فیوز، آن را با فیوز سالم و با همان مشخصات تعویض نمایید. در تصویر زیر، آزمایش فیوز به صورت شماتیک، نشان داده شده است. فیوز مدار الکتریکی گرم کن شیشه ی آینه های جانبی را نیز، به همین ترتیب آزمایش کنید.

در صورت نیاز، در جعبه ی فیوز را باز کنید و به وسیله ی چراغ آزمایش برقراری جریان الکتریکی پایه های فیوز مدار آینه های جانبی و مدار گرم کن شیشه ی آینه را آزمایش کنید. در تصویر زیر، آزمایش پایه های فیوز در جعبه ی فیوز یک نوع خودرو دیده می شود. روشن شدن لامپ چراغ آزمایش دلیل سالم بودن اتصال پایه های فیوز است.

صحت اتصال و سالم بودن سوکت های سیم کشی اجزای مدار الکتریکی آینه های جانبی را کنترل و بازدید کنید. سپس سوکت اتصال الکتریکی سیم کشی مدار به سوئیچ آینه های جانبی را جدا کنید. سلکتور مولتی متر را برای اندازه گیری ولت (v) تنظیم کنید و با استفاده از کد رنگ سیم ها و نقشه ی مدار الکتریکی، ترمینال های مثبت و اتصال بدنه ی سوکت را شناسایی کنید و به وسیله ی ولت متر دستگاه مولتی متر شدت جریان باتری را در سوکت اندازه گیری نمایید. در صورت سالم بودن سیم کشی مدار الکتریکی ولت متر ولتاژ باتری را اندازه گیری نمایید. درتصویر زیر، شماتیک اندازه گیری ولتاژ در ترمینال مثبت سوکت، نشان داده شده است.

سوئیچ آینه های جانبی را پس از آزاد کردن خارهای متصل به محل نصب آن، از روی پنل در خودرو پیاده کنید. در این نوع سوئیچ، شستی برقراری جریان الکتریکی مدار گرم کن شیشه های آینه نیز پیش بینی و تعبیه شده است. در تصویر زیر، سوئیچ راه انداز آینه های جانبی یک نوع خودرو نشان داده شده است.

دستگاه مولتی متر را برای انداه گیری اهم تنظیم کنید و صحت عملکرد سوئیچ را در وضعیت های مختلف آن، با استفاده از دستگاه مولتی متر بررسی و آزمایش نمایید. مقدار اهم اندازه گیری شده و یا حرکت عقربه ی مولتی متر در هر مرحله از آزمایش، ارتباط ترمینال های داخلی سوئیچ و سالم بردن آن را نشان می دهد. در تصویر زیر، آزمایش عملکرد سوئیچ آینه های جانبی، دیده می شود.

چرخ دنده های تبدیل دور محور موتورهای الکتریکی و انتقال آن ها را به صفحه ی محرک آینه ها بررسی کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. با استفاده از سیم رابط فیوز دار، اتصال جریان الکتریکی باتری را به موتور های الکتریکی آینه های جانبی برقرار کنید و سالم بودن موتور ها را بررسی و آزمایش کنید. در تصویر زیر، الکتروموتور استفاده شده در آینه های جانبی و نحوه ی آزمایش آن با استفاده از باتری خودرو، دیده می شود.

در صورت معیوب بودن چرخ دنده های داخل آینه ها و الکتروموتور های به کار رفته در مکانیزم آینه های جانبی، نسبت به تعویض آن ها با نوع مشابه و استاندارد شده اقدام کنید. در صورت قطع بودن سیم های مدار الکتریکی و یا آسیب دیدن روکش عایق سیم ها، نسبت به اتصال مجدد آن ها و عایق کاری محل اتصال، با استفاده از وسایل عایق کاری قسمتی از سیم کشی مدار الکتریکی آینه های جانبی خودرو با فلش زرد رنگ، نشان داده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.