علت کشش کم موتور در خودروهای با کارکرد بالا چیست ؟

0

علت کم شدن قدرت موتور ،علت کشش کم خودرو ،دلایل کاهش شتاب ۲۰۶ ،علت کم آوردن ماشین در سربالایی ،کم شدن شتاب پراید ،علت شتاب نداشتن ماشین ،علت شتاب نداشتن پراید ،راه های افزایش شتاب خودرو

علت کشش کم موتور در خودروهای با کارکرد بالا

یکی از گلایه‌های رایج در مورد خودروهایی با کارکرد بالا، کاهش کشش آن‌ها به‌مرور زمان است و رانندگان معمولاً از کشش کم خودرو در سربالایی‌ها گلایه دارند. این مشکل گاهی با مراجعه مکرر به تعمیرگاه هم حل نمی‌شود.

البته عیب‌یابی این قبیل مشکلات بدون رؤیت خودرو بسیار دشوار است اما به‌طور عمومی کاهش کشش خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که بررسی آن‌ها پیش از هر کاری لازم است ابتدا باید به سیستم هوارسانی موتور توجه کنید. فیلتر هوا گاهی به دلیل تردد در مسیرهای خاکی زودتر از موعد نیاز به تعویض دارد و در صورتی که به‌موقع تعویض نشود به دلیل اختلال در هوارسانی به موتور، کشش آن را کم می‌کند. تعویض به‌موقع شمع‌ها دیگر مسأله‌ای است که باید مدنظر قرار گیرد. به‌علاوه تعویض به‌موقع صافی بنزین هم باید مدنظر قرار گیرد. متأسفانه بنزین عرضه شده در کشور رسوبات زیادی دارد که در باک ته‌نشین می‌شوند و به‌مرور به مدار بنزین راه پیدا می‌کنند.

صافی بنزین وظیفه دارد مانع از ورود این ذرات به سیستم سوخت‌رسانی و انژکتورها شود. با توجه به ماهیت عملکردی این صافی، به‌مرور مجاری آن مسدود می‌شود و میزان سوخت‌رسانی به موتور کاهش پیدا می‌کند. این مسأله در حالت حاد باعث می‌شود خودرو حتی در زمان آغاز حرکت هم کشش اولیه لازم را نداشته باشد و در مراحل اولیه کشش خودرو در سربالایی را محدود می‌کند چراکه در اینجا در زمان تردد در مسیرهای صاف، میزان بنزین عبور داده شده از صافی برای کارکرد موتور کافی است اما در زمان حرکت در سربالایی به دلیل نیاز به بنزین بیشتر، صافی نمی‌تواند بنزین لازم را عبور دهد و خودرو دچار افت توان می‌شود.

در کنار همه این عوامل، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که متأسفانه در کشورمان مورد توجه قرار نمی‌گیردپمپ‌بنزین خودرو است. پمپ بنزین در اصل یک DC موتور کوچک است که وظیفه دارد سوخت را با فشار از باک به سمت انژکتورها براند. این بخش بسته به کیفیت و نوع آن به‌مرور کارآیی خود را از دست می‌دهد به این معنا که یا به صدا می‌افتد (مشکلی که بسیاری از پیکان‌های انژکتوری با آن دست به گریبان‌اند و صدای واضح کارکرد پمپ بنزین را می‌توان در آن‌ها شنید) و یا دچار افت می‌شود به این معنا که نمی‌توان بنزین لازم را به انژکتورها برساند. افت فشار و توان پمپ بنزین باعث می‌شود خودرو کشش لازم را نداشته باشد و این مسأله به‌ویژه در مسیرهای شیب دارد خود را نشان می‌دهد هرچند در مورد سوال دوم باید گفت اگر مشکل از این بخش باشد (که احتمال آن زیاد است) وضعیت پمپ بنزین بحرانی است و باید هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کرد چراکه از یک‌سو رانندگی با چنین خودرویی دشوار است و از سوی دیگر احتمال سوختن ناگهانی آن وجود دارد که باعث توقف خودرو می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.