مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای هیوندای و کیا
روغن گیربکس اتوماتیک هیوندا ،بهترین روغن گیربکس اتوماتیک ۲۰۶ ،روغن گیربکس اتوماتیک اسپورتیج ،روغن گیربکس اتوماتیک سوناتا ،روغن گیربکس اتوماتیک سانتافه ،روغن گیربکس اتوماتیک جک ،انواع روغن گیربکس اتوماتیک ،روغن گیربکس اتوماتیک کیا
مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای هیوندای و کیا
روغن گیربکس خودرو باید در زمان های معین بازدید و تعویض شود. سرویس دورهای برای بازدید و تعویض واسکازین محصولات هیوندای و کیا در ایران به شرح جداول ذیل میباشد.
یکی از روغنهایی که در خودرو مصرف میشود، روغن دنده یا واسکازین است. واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) است. این روغنها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو مورد استفاده قرار گرفته و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخدندهها و متعلقات آنها در برابر فشار وارده محافظت میکند. روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سختتری کار میکند، اغلب از روغن دنده گیربکس قویتر میباشد. این روغنها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقهبندی میشوند. این روانساز دارای گرانروی ناچیز (حتی در دماهای پایین) بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.
واسکازین نیز مانند سایر روغنها نیاز به تعویض دارد که تعویض بهموقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن میشود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود. با فرض متوسط عمر سیستم کلاچ خودرو با در نظر گرفتن ترکیبی از رانندگی در داخل شهر و جاده حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد باشد، پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس همراه است، این سیال نیز تعویض میشود.
این موضوع در مورد خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است. عملکرد این نوع گیربکسها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخها منتقل میکند. تعویض دندهها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی (شیر برقی) انجام میشود. تمامی این اعمال و کنترل قسمتهای مختلف توسط نرمافزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام میگیرد.
روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آنها به بیرون نشت میکند و همچنین کارکردن طولانیمدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن میشود. لذا بررسی و چک کردن آن همانند روغن موتور لازم و واجب است تاز آسیب های بیشتر جلوگیری شود
جدول مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای هیوندای (HYUNDAI)
ردیف | مدل خودرو | حجم موتور(CC) | نوع روغن(AFT) | حجم روغن(لیتر) | دوره سرویس AFT(کیلومتر) | |
---|---|---|---|---|---|---|
بازدید | تعویض | |||||
۱ | سوناتا و آزرا NF )V6) و (TG) | ۳۳۰۰ | SP-III | ۱۰.۹ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۲ | آزرا (TG) – فیس لیفت | ۳۳۰۰ | SP-IV | ۷.۸ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۳ | آزرا / گرنجور (HG) | ۳۰۰۰ | SP-IV | ۷.۸ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۴ | سوناتا (NF) | ۲۴۰۰ | ||||
SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | |||
SP-III | ۹.۵ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | |||
SAE75W/85 یا API GL-4 | ۹.۱ | ۱۵۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ | |||
۵ | سوناتا (YF) | ۲۴۰۰ | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۶ | سوناتا (LF) | |||||
۲۴۰۰ MPI | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ | ||
۲۴۰۰ GDI | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ | ||
۷ | جنسیس (BH) – شش دنده | ۳۸۰۰ | NWS-9638 | ۸.۲ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۸ | جنسیس (BH) – هشت دنده | ۳۸۰۰ | SP-IV | ۹.۶ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۹ | جنسیس کوپه (BK) – شش دنده | ۳۸۰۰ | ATF M-1375.4 | ۹.۵ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۱۰ | جنسیس کوپه (BK) – هشت دنده | ۳۸۰۰ | SP-IV | ۹.۶ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۱۱ | سانتافه (CM) | |||||
۲۷۰۰ | SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | ||
۳۵۰۰ | SP-IV | ۷.۸ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ | ||
۱۲ | سانتافه (DM) | ۲۴۰۰ | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۱۳ | توسان (JM) | ۲۷۰۰ | SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
توسان (LM) | ۲۴۰۰ | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ | |
۱۴ | کوپه (GK) | ۲۷۰۰ | ||||
SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | |||
۷۵W/85(API GL-4) | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ | |||
۱۵ | تراجت (FO) | ۲۷۰۰ | SP-III | ۸.۵ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۱۶ | (I30 (FD | ۲۰۰۰ | SP-III | ۶.۶ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۱۷ | (IX55 (EN | ۳۸۰۰ | TFF ATF T-IV JWS 3309 | Mobil ATF3309 3309 US ATF | ۷ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۱۸ | (H1 (TQ | ۲۴۰۰ | SP1 (ATF RED-1) یا Mobil Dexron II | ۸ | ۶۰۰۰۰ | ۹۰۰۰۰ |
۱۹ | سنتنیال (VI) – شش دنده | ۴۶۰۰ | Shell M-1375.4 یا ZF-Lifegaurd Fluid6 | ۹.۲ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۰ | سنتنیال (VI) – هشت دنده | ۴۶۰۰ | SP-IV | ۹.۶ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۱ | I10 (PA | ۱۲۰۰ | ||||
SP-III | ۶.۱ | ۱۵۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ | |||
SAE75W/85 یا (API GL-4) | ۶.۱ | ۲۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ | |||
۲۲ | (I20 (PB | ۱۶۰۰ | ||||
SP-III | ۶.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ | |||
SAE75W/85 یا (API GL-4) | ۶.۸ | ۲۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ | |||
۲۳ | (I20 (PB | ۱۴۰۰ | SP-III | ۶.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۴ | (Veloster (FS | ۱۶۰۰ | SP-IV | ۷.۳ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۵ | (Accent (RB | ۱۶۰۰ | SP-III | ۶.۸ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۶ | (Elantra (MD | ۱۸۰۰ | SP-IV | ۷.۳ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
۲۷ | (I40 (VF | ۲۰۰۰ | SP-IV | ۷.۱ | ندارد | ۱۰۰۰۰۰ |
جدول مشخصات روغن گیربکس اتوماتیک انواع خودروهای کیا (KIA)
ردیف | مدل خودرو | نوع روغن(AFT) | حجم روغن(لیتر) | دوره سرویس AFT (کیلومتر) | |
---|---|---|---|---|---|
بازدید | تعویض | ||||
۱ | سورنتو | Appol Oil ATF Red-I | ۱۰ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۲ | موهاوی ۳.۸ | Appol Oil ATF Red-I | ۱۰ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۳ | موهاوی ۴.۶ | Shell ATF M1375.4 | ۹.۳ | ۶۰۰۰۰ | ۱۰۰۰۰۰ |
۴ | اپیروس | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۱۰.۹ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۵ | اپتیما | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۹.۵ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۶ | سراتو | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۶.۶ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۷ | سراتو جدید | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۶.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۸ | اسپورتیج | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۹ | کارنیوال | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۸.۵ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |
۱۰ | کارنز | Diamond ATF SP-III یا SK ATF SP-III | ۷.۸ | ۱۵۰۰۰ | ۴۰۰۰۰ |