انواع حالت‌های رفتاری در زمان رانندگی

0

انواع حالت‌های رفتاری در زمان رانندگی

هیچ‌ فرد عاقلی در دنیا دوست ندارد که در زمان رانندگی در جاده و خیابان‌ها حادثه‌ای را شکل دهد و باعث بوجود آمدن خسارات جانی و مالی برای خود و اطرفیانش شود.
تصویر انواع حالت‌های رفتاری در زمان رانندگی

جام جم آنلاین، هیچ‌ فرد عاقلی در دنیا دوست ندارد که در زمان رانندگی در جاده و خیابان‌ها حادثه‌ای را شکل دهد و باعث بوجود آمدن خسارات جانی و مالی برای خود و اطرفیانش شود. در اغلب تصادفات مهم‌ترین عامل بوجود آمدن حوادث رفتار نامناسب ما در زمان رانندگی است. کارشناسان حوزه قوانین رانندگی بین‌الملل، رفتار افراد بالغ را در زمان رانندگی به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند که شامل رانندگی دفاعی، رانندگی رو به جلو و رانندگی تهاجمی است.

دانش رانندگی در موسسات آموزشی تدریس می‌شود بر اساس اصول رفتاری رانندگی دفاعی است، به همین دلیل اغلب افراد در جوامع مختلف دنیا، اینگونه رفتار را بهترین و مناسب‌ترین رفتار در زمان رانندگی می‌دانند اما بر اساس اطلاعات جدید بدست آمده، رانندگی دفاعی همیشه هم بهترین گزینه نیست و در بسیاری از موارد، پایبند بودن به اصول رانندگی دفاعی باعث ایجاد حادثه شده است.

اصول رانندگی دفاعی چیست؟

اصلی‌ترین ویژگی رفتار رانندگی دفاعی، توجه به اجسام و المان‌های اطراف خودرو است؛ در واقع در زمان رانندگی دفاعی اولویت شما دقت به تحرکات پیرامون شما است. برای اینکه بتوانید در زمان رانندگی دفاعی دقت و توجه کافی به اطرافتان داشته باشید، می‌بایست سرعت اتومبیل خود را به حداقل برسانید؛ بر اساس قوانین رانندگی بین‌الملل، بر اساس قواعد رانندگی دفاعی شما باید بتوانید سرعت خودروتان را به شکلی تنظیم کنید که قادر باشید به تمام تحرکات اطرافتان به سرعت واکنش نشان دهید.

بر اساس برنامه DDC ( Defensive Driving Course ) کشور ایالت متحده آمریکا، آموزشگاه‌های رانندگی موظف هستند اصول رانندگی دفاعی را به افراد متقاضی کسب گواهینامه رانندگی تدریس کنند؛ بر اساس این اصول، شخص راننده اتومبیل باید در زمان رانندگی فارغ از در نظر گرفتن المان‌ها و تابلو‌های دستوری موجود در جاده، بتواند با آنالیز تحرکات اطراف خود کنترل خودرو را به شکلی بدست بگیرد که قادر باشد در کسری از ثانیه واکنش مناسب به رفتار اجسام و افراد پیرامون خود نشان دهد. یکی دیگر از اصول رانندگی دفاعی، قرار دادن دست‌ها در اطراف فرمان خودرو است به شکلی که نشان‌گر حرف V باشد و همچنین فرد راننده نباید فرمان خودرو را محکم فشار دهد زیرا این عمل باعث می‌شود شخص نتواند به راحتی واکنش مناسب را خصوص جهت فرمان نشان دهد.

یکی دیگر از اصول رانندگی دفاعی، محل قرار گرفتن پا‌های راننده است، بر اساس قوانین طراحی شده برای رفتا رانندگی دفاعی، پای راست شخص راننده باید بر روی پدال گاز باشد و در عین حال پای چپ او باید نزدیک پدال ترمز قرار گیرد تا در صورت نیاز بتواند سریعا ترمز کند.

رانندگی رو به جلو

اولین بار قواعد و اصول رانندگی رو به جلو، در سال ۱۹۸۸ برای رانندگان خودرو‌های مسابقه‌ای در رقابت‌های اتومبیل‌رانی تنظیم شد. بر اساس قواعد رفتاری رانندگی رو به جلو، شخص راننده برای اینکه بتواند نظم کلی پیرامون خود را در زمان رانندگی حفظ کند، می‌تواند سرعت و شتاب اتومبیل خود را بالا ببرد، البته مقدار شتاب و سرعت خودرو باید به شکلی تنظیم شود که حواس راننده را از تحرکات اطراف خود پرت نکند. بر اساس مطالعات جدید لازم است در برخی از مواقع رانندگان برای جلوگیری از بی‌نظمی جاده از صول رانندگی رو به جلو به جای رانندگی دفاعی استفاده کنند.

از رانندگی تهاجمی خودداری کنید

رانندگی تهاجمی، به مجموعه رفتار‌هایی گفته می‌شود که امروزه به عنوان رفتار خطرناک در زمان رانندگی از آن یاد می‌شود و بر اساس قوانین رانندگی بین‌المللی، اشخاصی که رانندگی تهاجمی دارند باید بر اساس قوانین کشوری و ایالتی محاکمه شوند. رفتار رانندگی تهاجمی به هیچ‌وجه در هیچ‌کجای دنیا قابل قبول نیست، در رانندگی تهاجمی، شخص راننده هیچ توجهی به اطراف خود ندارد و فقط رسیدن به مقصد را در مورد توجه قرار می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.