نباید از خسته بودن خود شرمنده باشی بلکه فقط باید سعی کنی خسته آور نباشی.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آشنایی با سیستم برق خودرو پژو ۲۰۶ و رانا

آشنایی با سیستم برق خودرو پژو ۲۰۶ و رانا

آشنایی با سیستم برق خودرو پژو ۲۰۶ و رانا

رله پمپ بنزین ۲۰۶ ،فیوز پمپ بنزین ۲۰۶ تیپ ۲ ،محل رله دوبل ۲۰۶ ،رله پمپ بنزین ۲۰۶ کجاست ،راهنمای جعبه فیوز ۲۰۶ تیپ ۲ ،فیوز پمپ بنزین ۲۰۶ کجاست ،راهنمای جعبه فیوز ۲۰۶ تیپ ۵ ،محل فیوز پمپ بنزین پراید

برق خودرو پژو ۲۰۶ سیستم برق خودرو پژو ۲۰۶

مقدمه:

فن آوریهای جدید چه کاربردی در صنعت خودرو دارند آیا دومین صنعت بزرگ دنیا و سومین بازار سود ده و درآمدزای جهان چه ارتباطی با علم و تکنولوژی در زمینه های مختلف برقرار نموده است . باید اذهان نمود که دانش نقش عظیم و غیر قابل انکاری در توسعه صنعت خودرو و حفظ و بروزآوری آن داشته است.

استفاده از امکانات متنوع رفاهی و ایمنی ، بالابردن راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت، کنترل آلایندها و بسیاری دیگر از این موارد گویای استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای می باشد.

شاید از خود بسیار پرسیده باشید که تفاوت یک خودرو قدیمی با یک خودرو جدید از نظر سیستم برق و سیمکشی آن چگونه است ؟. آیا با افزایش امکا نات متنوع رفاهی و ایمنی در خودرو باز هم می توان از روشهای سنتی برای ارتباط الکتریکی قطعات استفاده نمود؟.

پاسخ این سئوال و سئوالات مشابه را می توان در مقاله زیر یافت.

– آشنائی با سیستم مالتی پلکس:

با توجه به اهمیت سیستم برق در عیب یابی و خدمات امدادی و شباهت های آن با سیستم برق پژو ۲۰۶ درابتدا مقدمه ایی کوتاه در خصوص سیستم برق پژو ۲۰۶ ارائه می گردد .*

سیستم مالتی پلکس:

برای انتقال اطلاعات دو روش وجود دارد:

-۱ روش موازی: در این روش برای تک تک اطلاعات یک رشته سیم لازم است

-۲ روش سری: در این روش می توان همه اطلاعات را از یک رشته سیم عبور داد.

مزایای روش سری: کاهش تعداد، طول و وزن دسته سیم که در یک شبکه واحد با یکدیگر تبادل اطلاعات می نمایند به شبکه مالتی پلکس معروف ECU تعدادی است.

http://carstan.ir/wp-content/uploads/2017/01/165-470-560x420.jpg

روش اتصال سیم های شبکه:

این شبکه از دو سیم به هم تابیده تشکیل شده است. انتقال اطلاعات در این شبکه بصورت دیجیتال می باشد

۱ ارسال می گردد. – یعنی اطلاعات بصورت ۰ گویند. BUS مجموعه این دو سیم به هم پیچیده را اصطلاحا از ایجاد نویز در سیستم جلوگیری می نماید. BUS در واقع استفاده از شبکه مالتی پلکس پژو ۲۰۶ به دو شبکه اصلی تقسیم می گردد:

(Controls Area Network)CAN -1 شبکه

۲۵۰kbit/s انتقال اطلاعات در این شبکه با سرعت بالا انجام می پذیرد سرعت بالای انتقال اطلاعات این امکان را فراهم می نماید که از این شبکه برای انتقال اطلاعات سیستم و گیربکس اتوماتیک استفاده گردد. ABS سوخت رسانی، ترمز می گویند. can low و can high اصطلاحا CAN به سیمهای شبکه(Vehicle Area Network)VAN -2 شبکه انتقال اطلاعات در این شبکه با سرعت پائین تری انجام می پذیرد. این شبکه برای مواردآسایشی و کنترلهای دستی توسط راننده استفاده می گردد.

می گویند. data bar و data اصطلاحا VAN به سیمهای شبکه خود به سه زیر شبکه جانبی دیگر تقسیم می گردد:

 VAN شبکه

VAN BODY -3

۶۲/۵ می باشد. kbit/s سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه

VAN BODY

۶۲/۵ می باشد. kbit/s سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه

VAN COMFORT 

۱۲۵ می باشد. kbit/s سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه

نقشه شماتیک سیستم مالتی پلکس ۲۰۶

جعبه فیوز موتور

سنسور باران

CAN دسته راهنما

کیسه هوا

VAN COMFORT

CD CHANGER رادیو پخش صفحه نمایشگر جلو آمپر کولر GPS

VANBODY1

VAN BODY2

ECU دزدگیر آموزش رانندگی

ECU موتور

ECU گیربکس اتوماتیک

ECU ترمز ABS

BSI

اختصارات نقشه:

BSI (Buit in System Interface) -1

BM -2 جعبه فیوز موتور: ۳۴

COM -3 (مجموعه دسته راهنما-برف پاک کن- بوق): ۲۰۰۰

DISPLAY : -4 صفحه نمایشگر روی داشبورد

تذکر:

یک شبکه باز است در صورتی که در شبکه VAN یک حلقه بسته است اما شبکه CAN شبکه قطعی بوجود آید خودرو روشن نمی گردد. CAN قطع گردد خودرو روشن می ماند

CAN -1 در صورتی که خودرو روشن باشد و شبکه

-۲ در صورتی که خودرو خاموش گردد قبل از اینکه سیستم بخواب( ۳۰ ثانیه بعد از آخرین اکشن خودرو) برود نیز خودرو روشن می گردد

۶۰ اهم در حالت مدار بسته می باشد. در حالت مدار باز مقاومت –

CAN -3 مقاومت شبکه

۱۲۰ اهم می باشد. خودرو روشن نمی گردد. CAN تذکر: در حالت مدار باز شبکه

اگر استارت بزنیم نه چراغ انژکتور روشن می گردد و نه عقربه

CAN -4 در صورت قطعی در شبکه دور موتور حرکت می نماید.

انواع ECU های شبکه می باشند با این تفاوت که تعدادی از آنها فرمان صادر میکنند به ECU تمام اجزای شبکه اصطلاحا (SLAVE) و بعضی مجری فرمان می باشند (MASTER) کنند

صادر کننده فرمان می باشند. CAN های شبکه ECU مثلا اجرا کننده فرمان می باشند. VAN BODY و ۲ VAN BODY1 هم صادر کننده فرمان هستند و هم اجرا کننده فرمان می VAN COMFORT های شبکه ECU اما باشند.

می توان تعریف نمود. ECU حداکثر ۸ عدد CAN

 تذکر: در شبکه می توان تعریف نمود. ECU حداکثر ۱۶ عدد VAN در شبکه :BSI وظیفه پرداش کلیه اطلاعات شبکه را بر عهده دارد. BSI همانگونه که در نقشه شماتیک بالا دیده می شود

http://abcar.ir/wp-content/uploads/2017/01/165-468-550x374.jpg

BSI شماره فیوزهای ردیف آمپر کاربرد — ۱۵A 1

۲۰ چراغ صندوق عقب- سیستم صوتی- دسته راهنما A 4

۱۵ عیب یاب گیربکس اتوماتیک A 5

۱۰ گیربکس اتوماتیک- سیستم صوتی A 6

— ۱۵A 7

۳۰ شیشه بالابر برقی عقب A 9

۴۰ گرمکن شیشه عقب و آینه جانبی A 10

— ۱۵A 11

۳۰ شیشه بالابر برقی جلو A 12

دسته راهنما -AIRBAG 10A 14

۱۵ نمایشگر- تهویه مطبوع – سیستم صوتی A 15

۳۰ ریموت قفل مرکزی- محرک دربها A 16

۱۰ چراغ ترمز سمت راست A 20

۱۵ چراغ ترمز سمت چپ- چراغ سوم ترمز A 21

۲۰ چراغ سقفی- چراغ داشبورد- فندک A 22

BSI قطع برق تعدادی از فیوز های SHUNT S1

:WAKE UP

شبکه پس از خاموش کردن خودرو و عدم استفاده از تجهیزاتی مثل ریموت قفل مرکزی، باز کردن دربها، بوق زدن، روشن کردن چراغهای جلو و… به خواب می رود و تعمیرات دسته سیم ها باید حتما بعد از به ECU تذکر: کلیه عملیات برروی سیستم برقی، جداسازی خواب رفتن شبکه صورت پذیرد.

باقی می STAND BY بعد از خاموش کردن خودرو تغذیه شبکه به مدت ۶۵ ثانیه در حالت ماند.(امکان بالا بردن شیشه ها).

به خواب برود. BSI 65 ثانیه طول می کشد تا بنابراین جهت کار برروی خودرو ۲۰۶ تقریبا ۳ دقیقه بعد از آخرین فعالیت(اکشن) صورت پذیرفته مجاز به قطع قطبهای باتری و انجام تعمیرات در سیتم برقی خودرو می باشیم.

۳۰ دقیقه طول می کشد. – STAND BY در حالت سوئیچ باز رفتن به مود

:VAN مودهای کاری شبکه را به شرح زیر تقسیم کرد. VAN با توجه به تعریف بالا می توان انواع مودهای کاری شبکه

STAND BY -1

WAKE UP -2

ECOMODE -3

برای جلوگیری از آسیبهای BSI در صورتی که ولتاژ بیش از حد از خودرو در حالت خاموش گرفته شوداین مورد خودرو را به حالت اقتصادی می برد.( مثلا روشن بودن بیش از حد رادیو ضبط در حالت موتورخاموش).

SHOW ROOM -4

این مود جهت حداقل مصرف انرژی الکتریکی در حالتی است که خودرو در نمایشگاه می باشد.

FACTORY MODE -5

استراتژیهای باتری برای کنترل شارژ آلترناتور:

:LOADING -1 بارگذاری

فعال سازی یکسری از مصرف کنند های اصلی برای جلوگیری از افزایش بیش از حد ولتاژ آلترناتور و باتری

:LOAD SHEDDING -2 باربرداری

غیر فعال سازی یکسری از مصرف کننده های اصلی برای تنظیم شارژ باتری و بالابردن سطح ولتاژ

آلترناتور اگر ولتاژ باتری از ۱۲.۸ ولت کاهش یابد عمل باربرداری صورت می پذیرد.

جدول اولویت در بارگذاری و بار برداری:

کمپرسور کولر فن بخاری گرمکن شیشه عقب دور کند فن دور تند فن

MIN

LOADING

MAX

MIN

LOAD

SHEDDING

MAX

BM34

جعبه فیوز داخل موتور که خود از دو بخش تشکیل شده است:

مدول یک: حفاظت از تغذیه مصرف کننده ها توسط فیوز ها

ردیف آمپر کاربرد

۱۰ لامپ دنده عقب- سنسور سرعت- دور تند فن A 1

۱۵ پمپ بنزین- شیر برقی کنیستر A 2

ABS 10A 3

۱۰A 4 موتور ECU

۱۵ چراغهای مه شکن جلو A 6

— ۲۰A 7

موتور دریچه گاز -ECU 20 تغذیه A 8

۱۵ نور پائین سمت چپ A 9

۱۵ نور پائین سمت راست A 10

۱۰ نور بالاسمت چپ A 11

۱۵ چراغ نوربالاسمت راست A 12

۱۵ بوق A 13

۱۰ پمپ شیشه شور A 14

موتور ECU- 30 کویل- اکسیژن سنسور- انزکتور ها- موتور دریچه گاز A 15

— ۳۰A 16

۳۰ برف پاک کن جلو A 17

۴۰ استارت- تهویه مطبوع A 18

مدول دو: توزیع تغذیه و حفاظت قطعات زیر:

فیوز معروف می باشند. MAXI این فیوزها چون آمپر بالا می باشند به

ردیف آمپر کاربرد

۵۰ فن رادیاتور A 1

ABS 60A 2

ABS 30A 3

BSI 70 تغذیه A 4

BSI 70 تغذیه A 5

— — ۶

۳۰ سوئیچ- قفل مرکزی A 7

— — ۸

موتور تشخیص دقیق زمان پاشش انژکتورها می باشد ECU یکی از وظایف اصلی :DEPHIA یعنی انژکتور آن سیلندری پاشش سوخت را انجام دهد که سوپاپ هوای آن در حال باز شدن می باشد(شروع سیکل تنفس).

موتور باید وضعیت سیلندر شماره یک را تشخیص ECU برای تامین و کنترل جداگانه انژکتورها دهد.(تشخیص فاز کامل شدن تراکم). نامیده می شود. PHASE سیگنال مورد استفاده سیگنال منطقی است و همزمان با ایجاد ولتاژهای خروجی کویل جرقه مشترک در سیلندرهای ۱ و ۴ تولید می شود. در زمان احتراق یکی از سیلندرها در مرحله تراکم و دیگری در مرحله تخلیه می باشد.

فشار در محفظه احتراق متفاوت است بنابراین ولتاژ لازم جهت ایجاد قوس الکتریکی در مرحله تراکم بسیار بالاست. ارسال می گردد. این اطلاعات زمان دقیق پاشش ECU این سیگنال توسط پایه ۳ کویل دوبل برای قرار می دهد. ECU سوخت برای سیلندر که در شروع فاز تنفس است را در اختیار DEPHIA در صورتی که خودرو دارای سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد نیازی به استفاده از منطق برای تشخیص نوبت پاشش انژکتورها نمی باشد.

* از تکنولوژی مالتی پلکس برای تمام تیپ های پژو ۲۰۶ بجز تیپ ۱ این خودرو استفاده شده است

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است