آشنایی با کونیخزگ RS قاتل سوئدی شرکت بوگاتی

0

کونیخ زگ ۲۰۱۶ ،قیمت کونیگ زگ ،کونیگ زگ ساخت کدام کشور است ،درگ کونیخ زگ با بوگاتی ،کونیخ زگ در تهران ،کونیخ زگ وان ،مشخصات کونیگ زگ رگرا

آشنایی با قاتل سوئدی شرکت بوگاتی

بوگاتی شیرون به‌عنوان سریع‌ترین خودروی جهان توانسته بود فاصله صفر تا ۴۰۰ کیلومتر و از آن سرعت تا توقف کامل را در ۴۲ ثانیه طی کند که عدد بی‌نظیری است و به همین دلیل یک کمپین تبلیغاتی بزرگ برای آن به راه افتاد.

خودروپلاس/ پارسا اسلامی- چندی قبل بوگاتی با سروصدا و تبلیغات زیاد خبر از رکوردگیری بوگاتی شیرون داد که پیش از این عنوان سریع‌ترین خودرو جهان را از آن خود کرده بود و می‌توانست به‌راحتی با سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. هدف بوگاتی اما رکورد ۰-۴۰۰-۰ بود، رکوردی که در آن باید خودرو به‌سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و بلافاصله توقف کند. بوگاتی درنهایت توانست به زمان ۴۲ ثانیه دست پیدا کند، رکوردی بی‌نظیر که قرار نبود به این زودی‌ها شکسته شود. همه در بوگاتی (و فولکس‌واگن به‌عنوان مالک بوگاتی) خوشحال بودند تا اینکه حدود ۱۰ روز بعد شرکت سوئدی کونیخزِگ اعلام کرد قصد دارد با خودرو آگرا RS برای شکستن این رکورد وارد پیست شود و درنهایت هم‌توانست رکورد بوگاتی شیرون را در حالی که هنوز جوهر مهر رکوردشکنی‌اش خشک نشده بود بشکند.

پیش از پرداختن به روند این رکوردشکنی نگاهی دقیق‌تر به آگرا RS خواهیم داشت و بعد از آن به سراغ این رکوردشکنی بزرگ چند سال اخیر می‌رویم.

http://comkadeh.com/wp-content/uploads/2016/12/e5a5085e-8f0b-4317-9e6c-e20e046096b0.jpg

موتور و گیربکس

کونیخزگ برای این خودرو از همان موتور ۵ لیتری V8 تویین توربوشارژ استفاده کرده است که در سایر خودروهای خانواده آگرا نیز می‌بینیم با این تفاوت که این موتور برای نصب بر روی RS تا حد امکان تقویت شده است. این موتور در مدل‌های استاندارد این خودرو می‌تواند ۹۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند اما مهندسان کونیخزگ با افزایش فشار توربو‌ها و البته چند ترفند دیگر توانستند قدرت موتور را به ۱۱۶۰ اسب بخار برسانند. این موتور مانند بسیاری دیگر از بخش‌های خودرو، محصول کونیخزگ است و برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌های کوچک، کونیخزگ به سراغ برندهای مشهور برای تأمین موتور نرفته است.

توان این موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های عقب می‌رسد. این گیربکس به‌گونه‌ای طراحی شده است که زمان تعویض دنده‌ها در آن حتی سریع‌تر از دیگر گیربکس‌های دو کلاچه بوده و از این نظر هم از بسیاری از رقبا جلوتر ایستاده است. البته این‌ همه ماجرا موتور آگرا RS نیست چراکه با نصب یک پکیج ویژه که به‌صورت آپشن عرضه می‌شود توان موتور این خودرو به ۱۳۴۱ اسب بخار می‌رسد.

http://images.khabaronline.ir/Images/news/Larg_Pic/19-12-1390/IMAGE634670225296371746.png

شاسی

برای رکوردشکنی، موتور توانمند لازم است اما اگر این موتور توانمند در کنار بدنه‌ای سنگین وزن قرار گیرد، حاصل آن قطعاً خودروی سریعی نخواهد بود و به همین دلیل مهندسان کونیخزگ، آگرا را تحت یک رژیم بسیار سخت قرار دادند تا وزن کم کند. آگرا در مدل‌های استاندارد هم در کلاس خود خودروی سبک‌وزنی است. بدنه و شاسی این خودرو با استفاده از فیبر کربن و آلومینیوم و کِولار ساخته شده است و به این ترتیب کمترین وزن ممکن را دارد. در مدل‌های استاندارد وزن این خودرو تنها ۱۴۳۵ کیلوگرم است که با توجه به ابعاد بزرگ و موتور هشت‌سیلندر وزن قابل قبولی است. همه این‌ها اما برای مهندسان کونیخزگ کافی نبود و آن‌ها بازهم دست به کاهش بیشتر وزن زدند تا جایی که در آگرا RS وزن خشک خودرو به ۱۲۹۵ کیلوگرم رسیده است و در زمان آغاز حرکت با باک پر و سایر مایعات وزنش به ۱۳۹۵ کیلوگرم می‌رسد. با چنین شاسی سبک‌وزنی، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو کمتر از سه ثانیه است.

http://jamejamonline.ir/Media/Free/1393/12/20/635616652528963924.jpg

ترمزها

برای دستیابی به رکورد ۰-۴۰۰-۰ علاوه بر شتاب بالا، باید توان ترمزهای زیادی هم داشته باشید تا خودرویی با ۱.۴ تن را از سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت به سکون برساند و اینجا است که کونیخزگ بخشی دیگر از توانایی‌هایش را رو می‌کند. بر روی این خودرو دیسک‌های ترمز سرامیکی خنک شونده در هر چهارچرخ نصب شده است که در جلو ۴۰ سانتی‌متر و در عقب ۳۸ سانتی‌متر قطر دارند. برای فشار لنت‌ها بر روی دیسک، در چرخ‌های جلو از ۶ پیستون و در عقب از ۴ پیستون استفاده می‌شود تا توان ترمزها را افزایش دهند.

رکوردگیری

بوگاتی شیرون به‌عنوان سریع‌ترین خودروی جهان توانسته بود فاصله صفر تا ۴۰۰ کیلومتر و از آن سرعت تا توقف کامل را در ۴۲ ثانیه طی کند که عدد بی‌نظیری است و به همین دلیل یک کمپین تبلیغاتی بزرگ برای آن به راه افتاد. کونیخزگ باید این رکورد را می‌شکست و برای این کار بیش از هر چیز به وزن کمتر خود نسبت به شیرون متکی بود، چراکه شیرون هرچند قدرت بالاتری دارد اما وزن حدود ۲ تنی آن باعث می‌شود به‌ویژه در زمان توقف کندتر از آگرا RS باشد. کونیخزگ وارد پیست شد و شتاب‌گیری را آغاز کرد. نفس‌ها در سینه حبس شده بود. با رسیدن به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت، راننده آزمایشی با تمام توان پا را روی ترمزها گذاشت تا این خودرو با سروصدای زیاد توقف کند. ناگهان‌ همه نگاه‌ها به سمت تایمر دیجیتال بازگشت، جایی که زمان ۳۶.۴۴ ثانیه ثبت شده بود تا به این ترتیب آگرا RS بتواند در فاصله حدود دو هفته، رکورد شیرون را بشکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.