بوستر ترمز خلا چگونه کار می کند و چرا خراب می شود؟

2

تعمیر بوستر ترمز ،بوستر ترمز پژو ۴۰۵ ،بوستر ترمز ۲۰۶ ،انواع بوستر ترمز ،عملکرد بوستر ترمز پیکان ،معایب بوستر ترمز پراید ،بوستر پیکان ،تقویت بوستر ترمز پراید ،خرابی بوستر ترمز

بوستر ترمز خلا چطور کار می‌کند؟

یک بوستر ترمز خلا نقش نیروی کمکی در سیستم ترمز را ایفا می‌کند. افرادی که تجربه خرابی بوستر ترمز را داشته‌اند می‌دانند که بوستر تا حد زیادی فشار روی پدال ترمز برای متوقف‌کردن خودرو را کاهش می‌دهد. مشکلات مربوط به بوستر ترمز معمولا به موقع و به درستی تشخیص داده نمی‌شوند و تشخیص دیرهنگام موجب خسارت‌های بیشتر می‌شود.

ممکن است نحوه کار بوسترهای ترمز خلا برای یک فرد عادی بسیار گیج‌کننده باشد، ولی عملکرد بسیار ساده‌ای دارند. نحوه کار بوسترهای ترمز خلا امروزی بسیار شبیه بوسترهای ۶۰ سال پیش است و تغییر اساسی در کارکرد بوسترها رخ نداده است. فشار هوای جو به همراه نیروی کشش ناشی از خلا که به دیافراگم وارد می‌شود، نیروی پای راننده روی پدال ترمز را چند برابر می‌کنند.

دقت داشته باشید که سیستم هیدرولیک از سیستم بوستر مجزاست. در سیستم هیدرولیک مانند همان‌چه که در مدرسه با آن آشنا شدیم، جابجایی پدال کاهش یافته و نیرو افزایش می‌یابد. در نتیجه سیستم هیدرولیک هیچ انرژی اضافه‌ای به سیستم ترمز تزریق نمی‌کند. اما بوستر بدون کاهش جابجایی، نیرو را تقویت می‌کند. در یک سیستم ترمز عادی، بوستر پس از اهرم ترمز و پیش از سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرد.

بیشتر بوستر ترمزها دو یا چند محفظه دارند که داخل آنها توسط دیافراگم‌های انعطاف‌پذیر به دو قسمت تقسیم می‌شود. محفظه معمولا از جنس فولاد و دیافراگم از جنس نوعی لاستیک است. یک میله فشاری فلزی به دیافراگم‌ها متصل می‌کنند که همراه با دیافراگم‌ها حرکت می‌کند. خلا که معمولا توسط موتور ایجاد می‌شود به همراه فشار هوای جو، نیروی کمکی هنگام ترمزگیری را ایجاد می‌کند.

بوستر در حالت ساکن

بوستر در حالت ساکن

 

وقتی از ترمز استفاده نمی‌کنیم، یک سوپاپ دوطرفه اجازه می‌دهد در محفظه‌های هر دو طرف دیافراگم خلا تشکیل شود. خلا مساوی در هر دو طرف دیافراگم یک حالت تعادل ایجاد می‌کند و به‌این‌ترتیب دیافراگم ساکن و بدون حرکت در جای خود باقی می‌ماند. در این وضعیت می‌گویند بوستر در حالت ساکن است. بدنه بوستر مثل یک مخزن عمل کرده و خلا موتور را در خود ذخیره می‌کند. یک سوپاپ یک‌طرفه که در قسمت ورودی نصب می‌شود به حفظ خلا هنگام شتاب‌گیری خودرو کمک می‌کند.

ترمزگیری

بوستر در حال کار

هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهیم سوپاپ دوطرفه نیز حرکت می‌کند. این حرکت مسیر خلا به سمت عقب دیافراگم را مسدود کرده و نیروی خلا فقط به قسمت جلوی دیافراگم وارد می‌شود. همزمان فشار هوای جو در پشت دیافراگم جریان پیدا می‌کند. اختلاف فشار دو طرف دیافراگم، باعث حرکت آن به سمت خلأ می‌شود. میله فشاری نیز همراه با دیافراگم حرکت می‌کند تا توسط سیلندر اصلی ترمز که به قسمت جلوی بوستر متصل شده ترمزها را فعال کند.

با رهاکردن پدال ترمز، فنر داخل بوستر دیافراگم و میله فشاری را به سمت عقب برمی‌گرداند و سوپاپ دوطرفه را فعال می‌کند. این سوپاپ ورود فشار هوای جو به محفظه عقب بوستر را مسدود می‌کند. همزمان این سوپاپ مسیر خلا موتور به سمت محفظه عقب بوستر را باز می‌کند. هوای موجود در محفظه عقبی تخلیه شده و بوستر به حالت استراحت بر می‌گردد.

بوستر ترمز بادوام و ذاتا دربرابر خرابی مقاوم است. اگر سوپاپ، دیافراگم یا منبع تولید خلا با مشکل مواجه شوند، آنها از نظر فنی میله فشاری را به پدال ترمز و سیلندر اصلی متصل می‌کنند. بنابراین اگر بوستر آسیب ببیند سیستم ترمز با تکیه بر مدار هیدرولیک و بدون نیروی کمکی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در این حالت پدال ترمز زیر پا سفت می‌شود و برای ایستادن خودرو باید فشار زیادی بر آن وارد کنید.

انواع خرابی‌های بوستر:

رایج‌ترین خرابی‌های بوستر کاهش نیروی کمکی ترمز، سروصدا یا بازگشت ضعیف پدال ترمز به حالت اولیه خودش پس از رهاکردن پدال است. اغلب یک بوستر سالم را به اشتباه معیوب تشخیص می‌دهند و تعویض غیرضروری بوستر سالم زیاد اتفاق می‌افتد.

یک بوستر سالم برای اینکه درست کار کند به یک منبع مناسب تولید خلا نیاز دارد. هنگامی که نیروی کمکی ترمز از بین می‌رود، مشکل کمبود خلا رایج‌تر از خرابی بوستر ترمز است. خرابی و ایجاد ترک در شلنگ‌‌ها رایج‌ترین مشکل است. گرفتگی دریچه خلا در منیفولد هوا و سوپاپ یک‌طرفه معیوب در قسمت ورودی بوستر از دیگر مشکلات بوستر ترمز هستند. قبل از تعویض بوستر ترمز باید همیشه منبع تولید خلا در بوستر را آزمایش کنید. این آزمایش توسط یک سه‌راهی و یک گیج خلا انجام می‌شود.

نشتی دیافراگم بوستر

شکستگی فنرها، پارگی دیافراگم‌ها و نشتی سوپاپ‌ها از دیگر خرابی‌های بوستر ترمز است. وقتی دیافراگم پاره می‌شود فشار هوای جو از آن رد می‌شود و نیروی کمکی ترمز از بین می‌رود. اغلب شکستگی فنر باعث می‌شود هنگام رهاکردن پدال، پدال ترمز کامل به محل قبلی خودش برنگردد. روشن‌ماندن چراغ‌های ترمز یکی از علائم احتمالی آن است و احتمال داغ‌شدن بیش‌ازحد ترمزها نیز وجود دارد.

پارگی دیافراگم نیز باعث می‌شود فشار هوای جو وارد منیفولد ورودی موتور شود. در نتیجه نسبت سوخت و هوا رقیق‌تر می‌شود و احتراق با مخلوط سوخت رقیق یا فقیر، موجب داغ‌تر شدن محفظه احتراق شده و به سرسیلندر آسیب می‌رساند. علاوه بر سفتی ترمز، احتراق نامنظم و بد کارکردن موتور در دور آرام هنگام فشاردادن پدال ترمز از دیگر علائم نشتی خلا است. نشتی فشار هوای جو به سمت دیگر دیافراگم، خلا موتور را کاهش می‌دهد. آزمایش این نشتی آسان است. می‌توانید شیلنگ بوستر ترمز را جدا کنید و انتهای آن را با انگشت شست خود مسدود کنید. اگر جداکردن موقتی شیلنگ ترمز و مسدودکردن آن با انگشت مشکل کارکرد نامنظم موتور در دور آرام را حل می‌کند، نشانه نشتی در بوستر ترمز است.

خرابی سوپاپ داخلی بوستر ممکن است منجر به کاهش نیروی کمکی ترمز یا آزادنشدن ترمزها شود که به نوع خرابی آن بستگی دارد. اغلب بوستر را به طور کامل تعویض می‌کنند زیرا بازکردن و تعمیر آن یک راه‌حل کاربردی نیست.

آزمایش بوستر:

برای سنجش میزان مناسب خلا از گیج خلا استفاده می‌کنیم. میزان خلا بوستر ترمز باید حدود ۱۶ تا ۲۰ اینچ جیوه باشد. کمبود خلا می‌تواند ناشی از گرفتگی مسیر خلا و گاهی اوقات از ایراد در کارکرد موتور باشد. به ‌عنوان ‌مثال گرفتگی کاتالیزور می‌تواند خلا تولیدی موتور را کاهش دهد و منجر به عملکرد ضعیف بوستر ترمز شود. نشتی شدید خلا در مسیر ورودی هوای موتور نیز ممکن است باعث کاهش خلا در بوستر شود.

نشتی در بوستر ترمز باعث بدکارکردن موتور نیز می‌شود. نشتی در بوستر ترمز باعث نشتی خلا در موتور می‌شود. یک آزمایش سریع برای پی‌بردن به نشتی این است که موتور را خاموش کنید و پدال ترمز را فشار دهید. اگر قبل از سفت‌شدن پدال ترمز هنوز یک یا دو بار نیروی کمکی ترمز احساس می‌شود احتمالا نشتی در بوستر ترمز وجود ندارد.

یک آزمایش ساده دیگر این است که با موتور خاموش چندین بار پدال ترمز را فشار دهید تا خلا بوستر تخلیه شود. بعد از اینکه پدال ترمز سفت شد آن را پایین نگه دارید و موتور را روشن کنید. یک بوستر سالم که خلا کافی داشته باشد، در این حالت پدال ترمز را کمی پایین می‌کشد.

برخی از دلایل خرابی بوستر ترمز

نشت روغن ترمز داخل بوستر

هنگامی که بوستر ترمز خراب می‌شود اغلب دلیل خرابی آن به قسمت‌های خارج از بوستر مربوط می‌شود. به عنوان مثال یک سیلندر اصلی ترمز که معیوب باشد باعث نشتی روغن ترمز داخل بوستر می‌شود. روغن ترمز باعث خوردگی دیافراگم شده و منجر به خرابی بوستر می‌شود. اگر اشتباه تشخیص داده شود بوستر معیوب می‌تواند به قسمت پشت سیلندر ترمز تعویض‌شده خلا وارد کند و به‌سرعت آن را از بین ببرد و این چرخه همچنان تکرار می‌شود.

هنگامی که مشکلی رخ می‌دهد بازدید دقیق بوستر و سیلندر اصلی ترمز ضروری است. در اکثر موارد تشخیص دقیق عیب می‌تواند از کارهای تکراری و پرهزینه جلوگیری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ايرج محمدخانى می گوید

    هزینه تعمیربوسترترمز(دستمزد)چقدره چقدره؟

  2. ووو می گوید

    به جای دوساعت گرفتن وقت ما و خودتون میشه با یه فیلم دو دقیقه ای بهتر توضیح داد و هم خودتون راحت بشین هم ما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.