چگونه از سلامت استخوان بندی خودرو (شاسی )مطمئن شویم؟

0

شاسی خودرو یک چارچوب فلزی و عمدتا از جنس فولاد است که سایر تجهیزات نظیر بدنه، موتور، سیتم ترمز و … بر روی آن نصب می‌شوند

شاسی خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو است که نقش بسزایی در ایمنی و استحکام خودرو داشته و خوردگی در آن می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورد.

شاسی خودرو یک چارچوب فلزی و عمدتا از جنس فولاد است که سایر تجهیزات نظیر بدنه، موتور، سیتم ترمز و … بر روی آن نصب می‌شوند. یک شاسی خوب باید استحکام بالایی داشته و تحمل وزن و تنش ناشی از نیروهای وارد بر آن را داشته باشد. شاسی آسیب‌دیده منجر به کاهش چشمگیر ایمنی خودرو خواهد شد و یکی از موارد مهمی است که باید پیش از خرید خودرو بدان توجه نموده و با کارشناسی خودرو، از سلامت مطمئن شوید.

خوردگی شاسی که غالبا از تصادفات ناشی می‌شود بیشتر در قسمت جلو و عقب رخ می‌دهد و به همین دلیل در خوردگی شاسی خودرو، قسمت جلو و عقب آن با وسواس بیشتری باید بررسی گردد؛ هرچند بررسی قسمت میانی نیز نباید فراموش شود. شاسی خورده‌شده در برابر ضربات مقاوم نبوده و لرزش‌های حتی کوچک نیز می‌تواند به داخل کابین منتقل شود.

روش های تشخیص این عارضه به شرح زیر است:

۱. شاسی خوردگی

در صندوق عقب و یا کاپوت را باز نمایید و کف آن‌ها را به دقت بررسی نمایید. هرگونه اعوجاج و ناهمواری در کف؛ نشان از خوردگی شاسی دارد. ذکر این نکته بسیار حیاتی است که تشخیص این امر تا حدی نیازمند مهارت است، چراکه ممکن است شاسی پس از صدمه؛ کشیده شود یا بعبارتی شاسی‌کشی انجام می‌گیرد.

۲. نقاط جوش

از طرفی سعی کنین خودرو را از طریق نقاط احتمالی جوش دادن بررسی کنید! جوش دادن بخشی از بدنه، در بعضی از خودروها مشاهده شده و عملاً هیچ گونه استحکامی را تجربه نمی کند. البته طبیعی است که کسی که له دروغ خودرو را میفروشد، روی نقاط جوش را صاف کرده و آنرا رنگ بزند. پس اگر به سلامت خودرویی شک دارید، باید خوب زیر موکت ها را بررسی کنید.

۳. ابرویی جلو خودرو

ابرویی های جلوی خودرو، به دلیل اینکه از ورقه های نازک تری نسبت به سایر قسمت ها ساخته شده اند، بیشتر تحت تاثیر ضربه هستند و صاف کاری کردن آنها سخت تر است. پس شاید راحت تر بتوانید موج روی این بخش از بدنه را تشخیص دهید.

۴. نگاه از بالا به شاسی

از بالا به شاسی نگاه کنید. شاسی ها هر چقدر هم حرفه ای صاف شده باشند، باز هم ردی از موج روی ورقه های آن دیده می شود. پس این مورد هم می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

۵. رنگ ریختگی

پس از شاسی‌کشی، مقداری بتونه در مکان مورد نظر ریخته و رنگ می‌کنند طوریکه اعوجاج آنرا افراد عادی تشخیص نمی‌دهند و حتما باید مکانیک یا کارشناس خودرو آنرا بررسی نماید. باید توجه داشت که در برخی موارد حتی شاسی‌خوردگی نیز ایجاد می‌شود ولیکن لامپ چراغ و کاپوت تعویض نمی‌شود.

کلام آخر آنکه چنانچه شما مصرف‌کننده هستید تمام دقت را در خرید خودرو و بررسی شاسی داشته باشید چراکه خودروی با خوردگی شاسی جدای از مباحث ایمنی، هیچ خریداری به جز دلالان خودرو ندارد و مجبور خواهید با زیان بسیار بالا، خودرو را به یکی از این دلالان بفروشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.