نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶
خانه » آموزش مکانیک خودرو » آموزش صحیح شیم گیری ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس(قسمت۲)

آموزش صحیح شیم گیری ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس(قسمت۲)

آموزش صحیح شیم گیری ۴۰۵ ،سمند ،پژو پارس(قسمت۲)

طریقه صحیح شیم گیری ۴۰۵

دوتا سوال در مورد شم گیری ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم
۱ – شیم سوپاپ بنزین روی ماشین ۲.۲۵ و فیلر۵۰ .حالا میخوام بفهمم برای سوپاپ بنزین که به فیلر ۲۰ نیاز دارد چه شیمی باید بندازم؟اصلا نحوه محاسبش چطوره؟
۲ – شیم سوپاپ دود روی ماشین ۲.۴۵ و فیلر ۳۰.حالا برای سوپاپ دود که به فیلر ۴۰ تعریف شده چه شیمی برای تنظیمش بندازم ؟محاسبش چطوره؟

برای سوپاپ بنزین:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید که میشه ۳۰-. منفی یعنی باید فیلر کم بشه و این یعنی باید به قطر شیم اضافه بشه
عدد به دست آمده(۰.۳۰)) رو به ۲.۲۵ اضافه میکنید اندازه شیم میشه ۲.۵۵
برای سوپاپ دود:
فیلر موجود رو از فیلر استاندارد کم میکنید میشه: ۱۰ . یعنی باید از قطر شیم کم بشه
عدد به دست آمده رو از اندازه شیم کم میکنید که میشه ۲.۳۵
برای شیم گیری هر ۸ سوپاپ لازمه جدولی تهیه کنید و ابتدا فیلر تمام سوپاپها رو اندازه بگیرید و توی جدول یاد داشت کنید و بعد میل سوپاپ رو باز کرده و با میکرومتر تمام شیمها رو اندازه گرفته و در ردیف فیلر مخصوص به خودشون بنویسید. و مثل مثال بالا اندازه شیمهای مطلوب رو به دست بیارید. این جدول به شما کمک میکنه تا با جا به جا کردن شیمها با یکدیگر به خرید شیم کمتری نیاز پیدا کنید

سوپاپ ها به ترتیب از سمت تسمه تایم (دود – هوا سیلندر یک /هوا – دود سیلندر ۲ /دود- هوا سیلندر ۳/هوا – دود سیلندر ۴)

وسایل مورد نیاز برای شیم گیری

۳ آچار بکسی شماره ۱۰

۴ چسب مزدا

۵ بنزین

۶ آچار ستاره ای

۷ آچار ۱۳

۸ آچار ۱۰

۹ پیچ گوشتی (:

۱۰ آچار بکسی ۱۲ یا آچار ۱۲

۱۱ جک ماشین

۱۲ یک مقدا طناب یا سیم

۱۳ خرید شیم مناسب یا سنباده زدن شیم با سنباده معمولی یا ساخت دستگاه شیم تراش مثله عکس من یا سنگ جت

۱۴ میکرو متر مدل معمولیش ۲۵ هزار تومنه

۱۵ شاید واشر قالپاق ولی میشه خودشو شست و بست

۱۷ اچار فیلر گیری

۱۸ خودکار (: مداد هم میشه . مداد آرایشی هم مییییشه

۱۹ کاغذ

۲۰ دقت

اول از همه دو تا خروطومی هوا رو در میاریم ( یکی که از جلوی ماشین میاد میره پشت برای فیلتر هوا و یکی هم از فیلتر که میره برای دریچه گاز )

دوم فیلتر هوا رو در میاریم

سوم با آچار بکسی شماره ۱۰ پیچای قاب قاپاق رو باز میکنیم

چهارم قالپاقو با حوصله در میاریم شاید یکمی چسبیده باشه و بعدش دوشی روغن رو در میاریم که راحت بکشیدش بالا در میاد . یه چیزی درازو مشکیه …

پنجم میرسیم به این صحنه

تصویر

ششم جک میزنیم زیره ماشین ( سمته شاگرد ) و فرمونو کامل میدیم سمته راست کامل

هفتم ماشینو میزنید دنده ۵ و چرخو تاب میدید تا همون توری که محسن جان توضیح داده فیلرا رو اندازه گیری میکنید . برای هر سوپاپ باید سره اون چیزی که سوپاپو هول میده پایین بالا باشه . فیلر دودو هوا رو مینویسید

تصویر

هشتم اینجاست مشخص میشه لازمه شیم گیری کنید یا خیر !!!

سوپاپای دوده ماشین بنده نیاز به شیم گیری دارن و سوپاپای هوا نه

نهم قالپاقه بالایی تسمه تایم رو باز میکنیم ( یدونه آچار ۱۰ میخوره با یدونه ۱۳ )

دهم شل گیره سمته شاگرد رو در میاریم که تسمه هیدروییک و آتو آشغالای اونجا معلوم بشن

یازدهم قالپاقه دومی تسمه تایم رو نیز باز میکنیم که کناره تسمه دینام میشه و بد دسته ( روی تسمه سفت کن رو گرفته و میشه سمته چپ بالای پولی میلنگ ) مشخصه پلاستیکیه …

دوازدهم دقت میکنیم به این دو مورد که ببینیم ماشینمون چطوری تسمه تایشم شده . ماشین رو میزنیم توی دنده پنج و تاب میدیم چرخ ماشین رو با دست مبارک تا این سوراخ بیفته روی سوراخ رو به روبه روش

تصویر

سیزدهم از پایین ماشین از روی پولی میلنک که بش دقت کنید یک سوراخ تکی داره و یک سوراخ جفت . سوراخ تکیش باید توی این موقیت باشه

تصویر

اگه نبود یک دور دیگه تاب بدید این دو تا روی هم میافتم . یعنی هم میل سوپاپ سوراخش روی سوراخه هم پولی میلنک ( یک آلنی پیچی چیزی میکنید توش تا مطمعن بشید )

چهاردهم حالا تسمه سفت کن آچار ۱۲ ۱۳ میخوره بش . پیچشو شل میکنید . که تسمه تایم شل میشه ( توی عکس فرضی که کشیدم مشخصه تسمه سفت کن چیه ) یکم شل کنید تسمه ول میشه و زیاد شل نکنید که در بره که ….

پانزدهم تسمه تایم رو از روی پولی سر میل سوپاپ آهسته میکشید بیرون تا در بیاد

شانزدهم یکمی از پیچای کویل رو باز میکنید تا برسید به این سولاخ ( سوراخ ) و یا یه آچار ستاره ای خوشکل بازش میکنید

تصویر

هفدهم با آچار بکسی شماره ۱۱ کپه ها رو باز میکنید ( همونایی که میل سوپاپ رو گرفتن تو بقلشون که در نره ) من بکسشو نداشتم با آچار باز کردم

هجدهم هر پیچو یواش یواش باز کنید . اگه یه پیچو کامل باز کنید و برسید سراغ بعدی پیچای آخری خیلی سفت باز میشن چون فنرای سوپاپ بشون فشار میاره از طریق میل سوپاپ و اذیت میشید

نوزدهم کپه هارو در میارید . شاید گیر کنن چون از زیر فنرای سوپاپ که میخواد میل سوپاپو بالا بیاره یکمی گیر کنن ولی مثله من با ضربه نزنید توی سروشون که جاشون میمونه و با حوصله و ور رفتن درشون بیارید

تصویر

بیستو یکم حالا اون سوپاپایی که احتیاج به شیم گیری دارن استکانیاشونو در میاری با استفاده از پیچ گوشتی . پیچ گوشتی رو میزنید دورش میکشید آهسته بالا ( اگه از دو تا پیچ گوشتی استفاده کنید خیلی راحت تر در میاد )یا با چسباندن ته هر استکانی روی استکانی دیگر آرام بالا بکشید

تصویر

منظورم اون قسمت بالاییه

یه چیزی شبیه به استکانه برعکسه ولی فلزی

بیستو دومم بعد زیرش شیمه اون شیم رو بر میدارید

توی عکس هم مشخصه شیم

بیستو سوم با میکرو متر شیم رو اندازه میگیرید

تصویر

این شیم مقدارش هست ۲.۴۹ میلیمتر

حالا فرضا این ماله سوپاپه دود بود و فیلره سوپاپه دوده ما ۰.۲ بود که باید برسونیمش به ۰.۴ پس باید این شیم رو با شیمی به شماره ۲.۲۹ عوض کنید یا با سنباده بسابیدش یا با دستگاه ساخت خودم تراشش بدید تا بشه ۲.۲۹

تصویر

این دستگاه بابه قطع کردن انگشته پس احتیاط رو داشته باشید … اما گردنو … هم میتونه قطع کنه یا کورو … پس مواظب باشید چی درست میکنید

این فقط یک مثال بود وگرنه هر شیمی فرق میکنه و با میکرو متر باید اندازه گرفت ( میکرو متر قیمتش ۲۵ تومنه یه جنس عادیش ) منظورم جنس مسخرشه جنس خوبش ۹۰ تومنه . موقع خرید دقت کنید که دو تا پایه ۱۰۰% فیکس بیافتن روی هم چون ارزونا خرابی زیاد دارن

بیستو چهارم بعد هر شیمی رو اینطوری یا میسابیدمش تا اوکی بشه . یا میریم میخریم . یا با شیمای دیگه مثلا سوپاپ دیگه ای که باید شیمه اون تنظیم بشه ولی از شانسه خوبه ما شیمش به این سوپاپ میخوره و اندازش فیکسه میبندیمش

بعد هر شیمی رو میزاری سره جای خودش و استکانی خودشو میزاریم روش

بیستو پنجم کپه هارو میزاریم و پیچاشو میبندیم

تصویر

دقت کنید که پیچا یکیم ممکنه اذیت کنن چون با بستن پیچ فشار میارید به فنرای سوپاپا . پس دقت کنید کپه درست بسته بشه و اولین کپه ای که جا میزنید سمته راستیه باشه ( سمته کوبل ) چون باید میل سوپاپو بدید کامل دسته راست تا این جا بره

و بعدیشم سمته چپیه رو میبیند که دقت میکنید کاسه نمدش درست بره سره جا ( یه چیزه قرومیه پلاستیکی یا هر رنگی که کارش اینه که این میل سوپاپ در حال گردش روغن از دورش نره بیرون )

و بعدشم دو تا کپه دیگه رو میبندید …

سرتو ته هم نمینبید کپه هارو و ماله هر کدومو سره جای خودش مینبدید جوری که همه سوراخا برای تزریق روغن توی یک خط باشد

تصویر

بیستو ششم بعد تسمه تایم رو به همون روشی که در بالا گفته بودم تایم میکنید ( دو سراخ میل سوپاپ روبروی هم و دو سوراخ پوولی میلنک روبروی هم ) و تسمه رو جا میزنید و یکمی تسمه رو با تسمه سفت کن سفت میکنید که در نره

( بهترین روی برای سفت کردن تسمهسفت کن اینه از بالای موتور یدونه چیپ گوشتی دو سوی بلند رو بکنید از بالا پشته تسمه سفت کن فشارش که بدید تسمه سفت کن میره اونظرف و تسمه رو میکشه و بعد پیچشو سفت میکنید تا تسمه رو بگیره )

بیستو هفتم از نو تست میکنید که شیمتایی که گرفتید اوکی شدن و همه چی اوکیه ؟ اوکی نبود باز میکنید از نو شیم رو دقیقتر میکنید و میبنید ( یعنی توی دنده پنج تاب میدید و شیم ها رو اوکی میکینید )

بیستو هفتم بعدشم پیچای کپها رو سفت میکنید

بستو هشتم تسمه سفت کن رو به حد نیاز سفت میکنید

بیستو نهم پیچه کنار کوئل رو میبنیدید و دوشی روغن رو میزنید سره جاش که از قبل باید شسته باشیدش

سی یوم قالپاق بالای سر سیلندر و دوشی و واشر قالپاق رو میشورید با بنزین

سیو یکم برای بستنش میتونید برید تاپیک بستن واشر قالپاق که نمیدونم آدرسش چیه ولی واشر و میزارید و یکمی چسب میزنید زیررش خیلییییی کم ( چسب مزدا ) و میزاریدش

و ممکنه که مثله ماشینه من جا نره ! یادمه یه تعمیر کار نیم ساعت دورش بود تا قالپاقه ماشینه منو جا زد و منم نامردی نکردم دیدم پیچایی یدونه از کپه ها میگیره بهش و با چوب زدم تو سرش رفت سره جاش

و زیره پیچای واشر قالپاقو یکمی چسب میزنید و پیچارو خوب میبندید

و همه چی رو وارسی کلی میکنید . تسمه تایم باید ۱۰۰% تایم باشه و چند دور توی دنده پنج با دست تاب میدید ببینیدی در نیمره و دو تا سوراخا همیشه میافتم روی هم یا نه ( توی دور دادن وقتی که سوراخ پولی میلنگ میافته روبروی سوراخش یک بار سوراخ پولی میل سوپاپ روبروشه و تاب بدید دوره بعدی ۱۸۰ درجه مقابلشه و باز تاب بدید سوراخا روبروی هم قرار میگیرن )

بعد آتو اشغالی دیگشم میبنیدید و روشن میکنید و میرونیدش

تصویر

قبله شیم گیری ۱۸۰ تا میرفت الان مثله قبلنش شد و ۱۹۲ ۱۹۵ تا رو راحت میره

ولی دقت کنید که شیم گیری روی حالت گاز ( ماشین دو کانه سوز ) ممکنه ماشین رو به پرت پرت بندازه چون من برای ۰.۲ و ۰.۴ گرفتم که برای بنزین خوبه ولی روی گاز ماشینم بدتر کار میکنه ولی درستو اصولی کار کردم . پس اینو در نظر بگرید که شیم گیری اصولی ممکنه برای ماشین گاز سوز بدتر کنه با عدد ۰.۲ و ۰.۴

در کل مواظب باشید تایم رو قطعات رو خوب ببندید که ماشین خراب نشه وگرنه موتورش که کلی خرج میندازه رو دوستتون

امتیاز 3.50 ( 2 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است