اشکودا کاروک در مقابل فولکسواگن تیگوان کدام یک بهتر است ؟
مقایسه اشکودا کاروک و فولکسواگن تیگوان
فهرست مطالب
اشکودا کاروک جایگزینی برای یتی شاسیبلند محسوب میشود و یکی از بهترین شاسیبلندهای حال حاضر در بازار است. در همین حال، همتای این مدل در گروه فولکسواگن، یعنی فولکسواگن تیگوان نیز یکی از محبوبترین مدلها در این رده است. بنابراین، مقایسه این دو با یکدیگر جالب خواهد بود.
قیمتها
در کاروک، طراحی عجیب و غریب الهام گرفته شده از طرح ۴×۴ در یتی کنار گذاشته شده و به جای آن از چهره آشنای خانوادگی اشکودا استفاده شده است. بنابراین، این مدل، ظاهری بیشتر شبیه به یک نسخه جمعوجور از مدل بزرگترِ کودیاک دارد. با اینکه برخی از محافظهکارانه بودن استایل جدید اشکودا ایراد گرفتهاند، ولی ظاهر جدید این خودرو بدونشک، هوشمندانه و بیاندازه جذاب است.
در واقع، کاروک بیش از هر چیز، شبیه به نسخه کنونی تیگوان است. آخرین مدل تیگوان، ظاهر مدرنتر و برجستهتری نسبت به نسخه گذشته خود دارد؛ مخصوصاً اگر نسخه سطح بالای R-Line با چرخهای بزرگ آلیاژی و ارتفاع پایین سیستم تعلیق.
طراحی داخلی
کاروک به گونهای طراحی شده تا در مقابل سختیها و دردسرهای زندگی خانوادگی مقاومت کند و بنابراین، بسیار خوش ساخت است و به نظر نمیرسد که روزی بخواهد شما را در جاده زمینگیر کند. پلاستیکهای با طراحی نرم و گرانقیمتی در اطراف کابین دیده میشوند و حتی نمایشگر لمسی ۸ اینچی نیز هوشمندی و ظاهری شبیه به مدلهای سطح بالای موجود در بازار دارد. این در حالی است که پلاستیکهای ارزانتر و زمختتر در قسمتهای پایینتر کابین کار گذاشته شدهاند. امّا در مجموع، کابین کاروک، احساس یک خودروی گرانقیمتتر را در سرنشین ایجاد میکند.
اگر درون یک «گلف» نشسته باشید، کمابیش با کابین تیگوان آشنایی خواهید داشت؛ چرا که بیشتر عناصر طراحی و دکمهها از همان الگو پیروی میکنند. سطح پرمیوم در کابین تیگوان، بالاتر است و قیمت بیشتر نسبت به اشکودا را توجیه میکند. در حالی که کابین مدل پایه تیگوان، شرایط سادهای دارد، امّا مدلهای SE یا SE Nav با تجهیزاتی مانند کنترل هوا، کروز کنترل و حسگرهای پارکینگ همراه میشوند. اگر هم به امکانات تجمّلی مانند قابلیت ماساژ در صندلیهای جلو، سانروف پانورامیک و نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی به جای کنترلرهای معمولی علاقه دارید، بهتر است به سراغ مدل SEL بروید.
جنبههای کاربردی
فضای زیادی در هر دو ردیف صندلیهای جلو و عقب در کاروک فراهم شده است؛ حتی اگر دو شخص بلندقد در پشت سر هم در کابین قرار گرفته باشند. فضای سر نیز بدون درنظر گرفتن استفاده از سانروف، بسیار خوب است. این در حالی است که مدلهای SE L و ادیشن با صندلیهایی در عقب همراه هستند که کاملاً میتوان آنها را برداشت. ضمن اینکه این صندلیها را میتوان به راحتی به جلو یا عقب حرکت داد و در نتیجه، بیشترین کارآیی را از صندووق عقب در اختیار داشت. در حالتی که صندلیها در جای خود قرار گرفته و بالا باشند، ظرفیت صندوق عقب کاروک برابر ۵۸۸ لیتر است. ولی در صورتی که صندلیهای عقب را بردارید، فضای به بزرگی ۱۸۱۰ لیتر برای حمل وسایل فراهم میشود. بنابراین، کاروک با نداشتن لبه ورودی بارگیر و در بزرگ صندوق عقب، جنبههای کاربردی بسیار خوبی دارد.
از طرف دیگر، تیگوان نیز از شرایط برابری برای سرنشینان برخوردار است و تنظیمات زیادی را می توان برای غربیلک فرمان و صندلیها انجام داد. اگر به دنبال فضای بیشتر در صندلیهای عقب هستید، تیگوان اندکی نسبت به کاروک، جادارتر است و همانند اشکودا، صندلیهای همگی برای ایجاد نهایت راحتی و فضای صندوق عقب ساماندهی شدهاند. در مورد صندوق عقب باید گفت که تیگوان در حالت صندلیهای ایستاده در عقب، ظرفیت بیشتری نسبت به تیگوان دارد (۶۱۵ لیتر). امّا این ظرفیت در حالتی که صندلیها پایین هستند، ۱۶۵۵ لیتر است و بنابراین، اشکودا در این زمینه برتری دارد. خوشبختانه کف صندوق عقب تیگوان را میتوان بالا آورد و بنابراین، هیچ لبهای در ورودی وجود نخواهد داشت. همچنین این صندوق عقب دارای یک فرم جعبهای است تا زمینه بیشترین استفاده از آن فراهم شود.
پیشرانهها و رانندگی
دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی پیشرانههای کاروک را تشکیل میدهند. موتورهای بنزینی شامل یک موتور یک لیتری ۱۱۵ اسببخاری و یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسببخار هستند که موتور دوم در محیط شهری، از شرایط بهتری برخوردار است. در حالی که موتور یک لیتری اندکی ضعیف به نظر میرسد و در برخی سراشیبیها با مشکل روبرو میشود، موتور یک ۱.۵ لیتری، قابلیتهای بالاتری دارد و در دنیای واقعی، میتواند در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف کند. از میان پیشرانههای دیزلی، گزینه مناسب، موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسببخار است؛ چرا که بسیار نرمتر عمل میکند و برای یدککشی مناسب است. سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صورت استاندارد با این پیشرانه عرضه میشود که اطمینان قابلتوجهی را در شرایط زمستانی و برفگیر به همراه دارد، با این وجود، به اندازه موتور دیزلی ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسببخاری، مقرونبهصرفه و اقتصادی نیست.
اگر به دنبال یک تیگوان با پیشرانه بنزینی هستید، یکی از بهترین گزینهها، موتور ۱.۴ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسببخار است. این پیشرانه، از سرعت کافی برای برآورده کردن بسیاری از نیازها برخوردار است و احتمالاً مصرف سوختی در حدّ ۶ لیتر خواهد داشت. وقتی افراد و وسایل زیادی را با خود حمل میکنید، نسخه ۱۲۵ اسببخاری از این موتور، با دردسرهای زیادی روبرو میشود. دو پیشرانه دیزلی برای تیگوان درنظر گرفته شده است؛ یک موتور ۲ لیتری با سطح قدرت ۱۱۵ یا ۱۵۰، و یا ۱۹۰ اسببخار، و یک موتور ۲ لیتری مجهز به دو توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسببخار. مدل بای-توربو تقریباً ۵ هزار دلار نسبت به مدل با پیشرانه ۱۹۰ اسببخاری دو دیفرانسیل گرانتر است و البته شما احتمالاً نیازی به سطح قدرت بالاتر در آن نخواهید داشت. امّا تا جای ممکن سعی کنید، از مدل سطح نخست ۱۱۵ اسببخاری فاصله بگیرید؛ چرا که نسخههای با سطح قدرت بالاتر در شرایط ناهموار و سراشیبی، و با حمل سرنشین و وسایل، وضعیت بهتری دارند.
نظر نهایی
علیرغم فضای بزرگتر فولکسواگن، این اشکودا ست که میتواند یک گزینه جدّی برای خودروی خانوادگی شما در آینده باشد. کاروک با صندوق عقب بزرگتر و فضای بیشتر برای حمل وسایل، و همینطور قیمت پایینتر نسبت به همتایش در فولکسواگن، کاربرد بیشتری میتواند برای خانوادهها داشته باشد. امّا در همین حال، تیگوان، نسبت به پولی که برای آن پرداخت میشود، ارزش بهتری دارد و از حسّ پرمیوم بالاتری برخوردار است.