این ماشین‌هـا مـــرگ ندارند + عکس و قیمت

0

در گذشته به خاطر تقاضای پایین‌تر محصولات و سرعت پایین تولید، معمولا خودروهایی که تولید می‌شد دارای طول عمر زیادتری بود و حتی قطعات یدکی آنها از همین قانون تبعیت می‌کرد.

تنوع محصولات نیز بسیار کمتر بودتاکنون شنیده‌اید که می‌گویند، فلانی یک تویوتا کرولای قدیمی دارد و حاضر نیست دست از آن بکشد؟ تا به حال از همسایه‌‌تان شنیده‌اید که خودرویی دارد که هنوز بعد از سال‌ها حتی جلوبندی آن به تعمیر نیاز پیدا نکرده است؟
تصویر این ماشین‌هـا مـــرگ ندارند

در گذشته به خاطر تقاضای پایین‌تر محصولات و سرعت پایین تولید، معمولا خودروهایی که تولید می‌شد دارای طول عمر زیادتری بود و حتی قطعات یدکی آنها از همین قانون تبعیت می‌کرد. تنوع محصولات نیز بسیار کمتر بود. اما همزمان با افزایش سرعت تولید، تقاضای بیشتر، تنوع‌طلبی مصرف‌کنندگان و حفظ بازار باعث شد، بتدریج از کیفیت تولیدات تا حد زیادی کاسته شود. در این میان تعدادی از خودروسازان مطرح جهانی خود را از این قاعده مستثنا کردند و با وجود افزایش حجم تولید، همچنان محصولاتی ماندگار و باکیفیت را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند. مرسدس بنز و ب‌ام‌و اروپایی و تویوتا، هوندا، کیاموتورز و هیوندای آسیایی از جمله خودروسازانی هستند که در جامعه این روزهای ما به سازندگانی شهرت پیدا کرده‌اند که تولیداتشان طول عمر بالاتری دارند.

در ادامه به تعدادی از این خودروها که به اعتقاد دارندگانشان استهلاک و هزینه نگهداری پایین‌تری دارند، اشاره می‌کنیم.

گل‌های جاویدان خاندان تویوتا

تویوتا یاریس

کوچولوی محیط‌زیستی

بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۴/ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ برخی محصولات شرکت تویوتا با نام تویوتا اکو به تولید می‌رسید. تویوتا برای نمونه‌های صادراتی محصول خود، نام‌ یاریس را انتخاب کرد که برگرفته از نام Charities از الهه‌های یونان باستان و خدای اساطیری جذابیت و زیبایی بود. یاریس که کوچک‌ترین عضو خانواده تویوتا به شمار می‌رود، با وجود جثه کوچک قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و از محصولاتی است که بشدت دوستدار محیط‌زیست است. یاریس با داشتن امکانات رفاهی مناسب، قیمت نسبتا خوبی در بازار جهانی دارد. این خودرو از سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد و توانست جایگاه ویژه‌ای در میان دوستداران خودروهای کوچک شهری پیدا کند. در حال حاضر قیمت این خودرو بین ۵۰ میلیون تومان برای مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۱۲۵ میلیون تومان برای مدل‌های ۲۰۱۶ در نوسان است.

تویوتا کرولا

پرفروش‌ترین در جهان

کرولا نام مجموعه‌ای از تولیدات کامپکت و کامیون‌های شرکت تویوتاست که اولین بار در سال ۱۳۴۵/ ۱۹۶۶ معرفی و از سال بعد خیلی سریع توانست، از پرفروش‌ترین خودروهای سراسر جهان شود. این خودرو، سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ توانست در مقام فروش جهانی حتی از فولکس آلمان سبقت بگیرد. در نمونه‌های ابتدایی، قدرت موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و از نسل چهارم این خودروی محبوب که تولیدش در سال ۱۳۵۸/۱۹۷۹ آغاز شد این ماموریت به دو چرخ جلو محول گردید. از رقبای سنتی کرولا، می‌توان به نیسان سانی و هوندا سیویک اشاره کرد.

این خودرو از محبوب‌ترین و در عین حال، پرفروش‌ترین نمونه‌هایی است که صنعت خودروسازی در جهان به خود دیده است. به‌عنوان مثال، میزان فروش نسل سوم کرولا بالغ بر پنج میلیون دستگاه بود. نسل چهارم آن نیز فروش ۱۰ میلیون دستگاه را تجربه کرد. از سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ تویوتا یک کارخانه تولید خودرو در آمریکا مستقر کرد و با این کار تمام کرولاهایی که قرار بود در بازار آمریکای شمالی فروخته شود، همان جا تولید شد. این نمونه به یک موتور ۸/۱ لیتری مجهز بود که سه سال بعد فناوری زمان‌بندی سوپاپ متغیر یا همان VVT-i نیز به آن افزوده شد. همچنین در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ نمونه هاچ بک آن به بازار عرضه شد که ماتریکس نام داشت. همراه با تغییر و پیشرفت، کرولا موفق شد به نسل یازدهم نیز دست پیدا کندو همزمان با ۵۰ سالگی تولدش، امسال راهی بازار شود. مدل‌های GL، Gli، XU و XSE از نمونه‌های کرولاست که در بازار ایران راه پیدا کردند. مدل‌های ۱۹۹۶ GL اکنون قیمتی حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان و نمونه ۲۰۱۷ XSE آن،‌ ۱۷۰ تا ۱۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.

تویوتا راو ۴

بهینه از هر نظر

این سوپر اس‌یو‌وی ژاپنی هم اولین بار در سال ۱۳۷۳/ ۱۹۹۴ در ژاپن و اروپا و ۱۳۷۴/ ۱۹۹۵ در آمریکای شمالی معرفی شد. این خودرو برای کسانی که به دنبال مزایای اس‌یو‌وی‌ها هستند،‌ طراحی و عرضه شده و همراه با داشتن قدرت مانور بسیار بالا، مصرف اقتصادی سوخت و بهره‌گیری از تجهیزات رفاهی مناسب، یکی از انتخاب‌های بسیار ارزشمند به شمار می‌آید. این خودرو تنها سوپر اس‌یو‌وی یا کراس‌اوور تویوتاست که می‌توان آن را با برادرش یعنی اف‌جی کروزر هم‌رده دانست.

این خودرو مانند برادر کوچکش یاریس از سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ وارد ایران شد و نسل‌های بعدی آن نیز به دلیل استقبال مصرف‌کنندگان شانس حضور در بازار را به دست آوردند. در حال حاضر مدل ۲۰۰۹ این خودرو قیمتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان داشته و در نسخه ۲۰۱۷ نیز با قیمتی حدود ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تویوتا پریوس

زیبا و دوستدار محیط‌زیست

مهر ۱۳۷۶/ اکتبر ۱۹۹۷ خودروی تویوتا پریوس با شعار «بموقع و برای کمک به قرن ۲۱» به عنوان اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه در دنیا راهی بازار شد. امروزه تویوتا پریوس در بیش از ۴۴ کشور جهان عرضه می‌شود و به کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. این خودرو با فروش بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تا امروز، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی دنیا شناخته شده است. اولین نسل پریوس، اولین خودروی تولید انبوه با فناوری هیبرید مجهز به موتور ۱/۵ لیتری VVT-i بنزینی و یک موتور الکتریکی بود. این سیستم هیبرید می‌توانست متناسب با شرایط مختلف رانندگی، بهترین حالت توزیع نیرو را بین دو موتور الکتریکی و بنزینی برقرار کند. در این نسل از گیربکس سی‌وی‌تی (CVT) استفاده شد که به انتقال بهینه نیرو به چرخ‌ها کمک می‌کرد. پریوس در جدیدترین مدل خود گامی بسیار مهم به سوی محیط‌زیست پاک برداشته است. در یک جمله می‌توان نسل جدید را اینچنین توصیف کرد: خودرویی زیبا و پاک برای داشتن زمینی زیبا و پاک‌. این خودرو در نسل جدید خود مجهز به موتور ۸/۱ لیتری VVTi است که به منظور کارایی بیشتر بازطراحی شده است. پریوس به دنبال ارتقا و افزایش بهره‌وری همه جانبه است و در همین راستا از چرخه اتکینسون (Atkinson cycle) بهره می‌برد. در این سیستم گازهای گرم خروجی سرد شده و به کاهش دمای موتور کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین در این حالت احتراق خودرو در مقایسه با خودروهای معمولی به سبب پورت‌های ورودی افزایش می‌یابد. از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ این خودرو وارد بازار ایران شد و نمونه تولیدی این سال اکنون قیمتی حدود ۱۳۵ میلیون تومان دارد. نمونه ۲۰۱۷ آن نیز چیزی در حدود ۱۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

تویوتا کمری

مدرن و کم‌مصرف

کمری نیز از سدان‌های سایز متوسط شرکت تویوتاست که در چند سال گذشته فروش بالایی برای این شرکت به همراه داشته و به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرده است. در کنار سدان کامپکت کرولا، کمری نیز در اکثر مناطق جهان با فروش بالایی رو به رو بوده است. تاکنون تویوتا هفت نسل از کمری را معرفی و روانه بازار کرده است. نمونه چرخ عقب محرک سیلیکا کمری بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱/ ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ تولید شد تا این که نسل دوم آن با سیستم چهار چرخ محرک در قالب مدل واگنی و کوپه روانه بازار شد. تویوتا از ابتدا تاکنون مدل‌های مختلفی از کمری را تولید و عرضه کرده است. سال ۱۳۷۸/ ۱۹۹۹ مدل کوپه کمری نیز به بازار عرضه شد که نام آن سولار بود. نسل دوم آن نیز بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷/ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تولید شد. این در حالی بود که نسل ششم کمری نیز در سال ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷ عرضه شد و توانست به عنوان بهترین خودروی سال انتخاب شود. در حال حاضر، نسل هشتم این خودرو که به فناوری هیبریدی مجهز شده، به‌عنوان آخرین نماینده این محصول با ظاهری تهاجمی‌تر و با مصرف سوخت کمتر به بازار عرضه شده است. نمونه‌های GL، Gli، GLX، LE، LE هیبرید، SE، XLE، XLE هیبرید، Xli و کمری گرند از نمونه‌های این خودرو هستند که توانستند وارد بازار ایران بشوند. اکنون نمونه‌های قدیمی‌تر این خودرو قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان و نمونه‌های جدید هیبرید قیمتی حدود ۲۱۰ میلیون تومان دارند.

محبو‌ب‌ترین‌های خانواده کیاموتورز

کیا اپتیما عموزاده دوست‌داشتنی سوناتا

این خودرو که یک سدان ۴ در است از سال ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰ در شرکت کیا طراحی و تولید شد که در بازارهای اروپا و کانادا به نام کیا مجنتیس شناخته می‌شود. نسل دوم این خودرو که از آبان ۱۳۸۴/ نوامبر ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد تا حدی خود را از سوناتا جدا کرده بود، اما چیزی که همچنان مشترک باقی ماند،‌ پلتفرم آن بود که با هیوندای آی۴۰ هنوز مشترک است. نمایشگاه ۲۰۱۰ نیویورک جایی بود که نمونه جدید آن که کار پیتر شرایر و میلوس کواچ ایتالیایی بود در معرض دید عموم قرار گرفت. در این نمونه شرکت مایکروسافت اجرای بسیاری از برنامه‌های مربوط به تجهیزات رفاهی را به عهده گرفته بود. نسل سوم آن در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴/ ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید و نسل چهارم آن نیز سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد که تولید آن ادامه دارد. همچینین شرکت کیا نمونه هیبرید این خودرو را در سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ به تولید انبوه رساند. نسل سوم این خودرو از همان ابتدای تولید و در سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ در مدل‌های TF و JF وارد ایران شد و استقبال قابل توجهی از آن شد. در حال حاضر این خودرو در نمونه‌های ۲۰۱۰ با قیمتی حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون و در نمونه‌های ۲۰۱۷ با قیمتی در حدود ۲۲۰ تا ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 کیا ریو پرایدی که پیشرفت کرد!

یکی از نام‌آشناترین خودروهای تولید شده در تاریخ صنعت خودروسازی ایران، پراید بوده که حدود ۲۰ سال است در حال ساخت و تکرار مدل‌های مختلف آن هستیم. این خودرو فیس‌لیفت شده نسل اول محصولی کره‌ای است که نسل دوم آن هم فرصت ورود به ایران را پیدا کرد. ریو که از سال ۲۰۰۵ وارد خط تولید ساپیا شد، خیلی زود با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شد. در دی ماه ۱۳۹۰ تولیدش متوقف شد و سایپا تعهد کرد تا سال ۱۴۰۰ نسبت به تامین قطعات و پشتیبانی این خودرو همچنان اقدام کند. ریو خودروی فیس‌لیفت شده نسل اول پراید یا همان فورد فستیواست که به عنوان یک خودروی ارزانقیمت دانشجویی مدتی در آمریکا تولید می‌شد. این خودرو روی پلتفرم هیوندای اکسنت تولید شد و تولید آن از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴/ ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ طول کشید. این خودرو هم به صورت سدان و هم به صورت استیشن واگن تولید می‌شد و نمونه‌ای که به ایران آمد، بسیار پرطرفدار و فیس‌لیفت شده همین نسل بود که در این تغییر چهره مدل استیشن واگن نیز دیده می‌شد. نسل بعدی آن از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰/ ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ تولید می‌شد و سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ نیز مورد بازبینی قرار گرفت و فیس‌لیفت آن نیز به بازار عرضه شد. این در حالی بود که سایپا همچنان همان فیس‌لیفت نسل اول را تولید می‌کرد. سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ نسل سوم آن طراحی و تولید شد و این مدل اکنون نیز در حال تولید است. نمونه‌های ابتدایی این خودرو ‌اکنون بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و آخرین مدل که مربوط به ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ است، بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

هوندا آکورد

ژاپنی باوقار

شاید آکورد را به عنوان خودرویی که همه جا وجود داشته و معمولی است بپندارید، اما این خودرو از ستون‌هایی است که هوندا را به آنچه ‌اکنون است بدل کرده و رقیبی قدرتمند برای محصولات سایر خودروسازها به شمار می‌رود.

هوندا محصول آکورد خود را خرداد ۱۳۵۵/ ژوئن ۱۹۷۶ و در قالب یک هاچ بک سه در به بازار عرضه کرد، خودرویی که به اعتقاد سازندگانش از نظر کیفیت ساخت و تجهیزات رفاهی قدرت رقابت با هم‌نسلان خود نداشت؛ اما چیزی که باعث محبوبیت این خودرو در دهه ۱۳۵۰/ ۱۹۷۰ شد مصرف سوخت بسیار پایین آن در زمان اوج افزایش قیمت بنزین بود. محبوبیت این خودرو چنان همه‌گیر شد که سال ۱۳۶۱/ ۱۹۸۲ توانست اولین خودروی ژاپنی باشد که در آمریکا ساخته ‌شد. طبق اعلام مسئولان هوندا تا این زمان نزدیک به ۱۳ میلیون آکورد در بازارهای جهانی به فروش رسیده که فقط ۵/۱۰میلیون دستگاه از آن در کارخانه‌های مستقر در آمریکا ساخته شده است.

ظاهر نسبتا ساده آکورد و مجموعه‌ای با عملکرد رضایت‌بخش به همراه شهرت این مدل برای با کیفیت و با دوام بودن، خودرویی محبوب از این کمپانی ژاپنی ساخته است، به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر آکورد تصمیم دارد بجز نمونه سدان، نسخه‌های گوناگونی از قبیل واگن، هیبرید و کوپه را نیز به سبد محصولات خود بیفزاید.

در طول چهاردهه آکورد تنها خودروی خانواده‌های میانسال نبوده است. شرکت هوندا معتقد است این محصول دومین خودروی محبوب در میان خریداران با سن زیر ۳۵ سال است و جالب است بدانید که مسئولان این شرکت مدل سیویک خود را اولین خودروی محبوب جوانان می‌دانند.

پای این خودرو از سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ به بازار ایران به صورت گسترده با نمونه‌های EX، EXI باز شد و سال بعد از آن هم ادامه پیدا کرد. پس از آن دیگر خبری از آن به صورت انبوه نبود تا سال ۱۳۸۱/ ۲۰۰۲ که مجددا نمونه به روز شده و تغییر قیافه داده آن وارد کشور شد. بعد از ۱۰ سال مجددا واردات آن آغاز شده و آخرین نمونه‌هایی که در بازار قابل دسترس است، مدل ۲۰۱۶ آن است. در حال حاضر قیمت مدل‌های ۱۹۹۳ این خودرو در بازار حدود ۱۳ میلیون تومان و نمونه ۲۰۱۶ سفارش آمریکای آن نیز حدود ۲۶۰ میلیون تومان است.

پسرهای خوب خانواده هیوندای

هیوندای سوناتا

شاخص تحول در خودروسازی کره جنوبی

نخستین سوناتا در آبان ۱۳۶۴/ نوامبر ۱۹۸۵ طبق طرح سدان استلار تولید شد و اولین خریدار این خودرو بازیگر محبوب کره‌ای، شین سانگ ایل بود. از آنجا که نخستین نمونه این خودرو آن طور که انتظار می‌رفت، موفق نبود و فقط ۱۰۲۹ دستگاه از آن به فروش رفت، نسل دوم آن خیلی سریع و در سال ۱۳۶۷/ ۱۹۸۸ به بازار آمد و تولید آن تا سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ ادامه داشت.

نسل سوم این خودرو نیز بین‌ سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷/ ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تولید شد و از این زمان،‌ شرکت هیوندای تمام تلاش خود را برای محکم کردن پای خود در بازارهای جهانی انجام داد. طبق آمار، این شرکت از سوناتای نسل سوم در مدت ۳۳ ماه ۶۰۰ هزار دستگاه فروخت.

نسل چهارم سوناتا نیز بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳/ ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ رونمایی و با کلاس EF معرفی شد. این نسخه‌ای بود که قابلیت هیوندای در تولید خودروهای باکیفیت را نشان داد و سبب تغییر تصور در مورد یک شرکت خودروساز ارزانقیمت به شرکتی قابل اعتماد شد.

پنجمین نسل این خودرو با کلاس NF معرفی شد ( از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸/ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹) و تفاوت آن این بود که هیوندای که تا آن زمان از موتورهای شرکت میتسوبیشی استفاده می‌کرد، به فناوری ساخت موتور دست پیدا کرد و موتورهای تولیدی خودش را برای این نسل مورد استفاده قرار داد. نسل ششم این خودرو که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از خط تولید بیرون آمد،‌ دچار تغییرات فراوانی شده بود و عمق این تغییرات در ظاهر و نمای بیرونی آن براحتی قابل مشاهده بود. این سوناتای کاملا جدید توانست موفق‌ترین نسل از نوع خود باشد و در مدت دو سال یک میلیون دستگاه از آن در سرتاسر جهان فروخته شد. آخرین نسل سوناتا را که تولید آن از سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴ آغاز شد و تا امروز ادامه دارد و با کلاس LF نامگذاری شده، می‌توان پیشرفته‌ترین سوناتای تاریخ دانست، زیرا به امکانات جدید و مختلفی مجهز شده است.

سوناتای نسل پنجم اولین نمونه از این خودرو بود که به صورت گسترده وارد بازار ایران شد و نمونه‌های آن در حال حاضر با قیمت‌هایی بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود. آخرین مدل این خودرو نیز با قیمتی حدود ۱۹۸ تا ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 هیوندای سانتافه

از پرفروش‌های بازار ایران

سانتافه را باید محبوب‌ترین شاسی‌بلند شرکت هیوندای دانست که با قیمت مقرون‌به‌صرفه و توانایی‌ مناسب و امکانات خوب طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این خودرو در پلتفرم با کیا سورنتو مشترک است.

اولین نسل این خودرو با کد SM در سال ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰ معرفی شد و تولید آن تا سال ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶ ادامه داشت و به دلیل داشتن یک موتور ۰/۲ لیتری و چهارچرخ متحرک و قیمت مناسب با سرعت به محبوبیت رسید. نسل دوم آن نیز با کد CM از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱/ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد. در این مدل استفاده از سیستم‌های الکترونیکی راهبری و کنترل‌کننده اتوماتیک به خدمت گرفته شد و هر سال برای حفظ جایگاه آن به این تجهیزات افزوده شد و در سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ نمونه هیبرید آن نیز به تولید رسید. تولید نسل سوم آن نیز که با کدهای DM و NC شناخته می‌شود از سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است. این محصول با طرحی نوین و مدرن کاملا پوست‌اندازی کرد و با شمایلی جدید به بازار عرضه شد.

این نسل سانتافه در بدو ورود به بازار ایران توانست فروش بسیار بالایی را تجربه کند به‌طوری که در چند سال، رکورد واردات را در دست داشت.

هیوندای سانتافه اگرچه از نظر موتور ضعیف است، امکانات و چهره به‌روز، آن را در فهرست پرفروش‌ها نگه داشته است. سانتافه بی‌شک جزو موفق‌ترین خودروهای وارداتی از نظر فروش است. نمونه‌های نسل اول آن که مربوط به سال‌های ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷ است، قیمتی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد و نمونه‌های ۲۰۱۷ آن نیز با توجه به تجهیزات و امکانات رفاهی بین ۲۷۰ تا ۲۸۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

محمدرضا نجفی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.