چگونه در مسابقات رالی شرکت کنم ؟

1

ثبت نام در مسابقات رالی ،آموزش اتومبیلرانی حرفه ای ،شرایط ثبت نام فدراسیون اتومبیلرانی ،مدرسه اتومبیل رانی ،هیئت اتومبیلرانی تهران ،۷راه برای ورود به مسابقات رالی

۷ راه برای ورود به مسابقات رالی

می‌خواهید جای خود را جای پای سباستین اوژیه بگذارید؟ در ادامه سعی می‌کنیم شما را راهنمایی کنیم تا رویای خود را به واقعیت برسانید.

بر خلاف مسابقات فرمول ۱، شرکت در مسابقات WRC (معتبرترین مسابقات رالی) برای عموم آزاد است. کافیست وارد مسابقات شوید تا زودتر از آنچه فکر می‌کنید، بتوانید درست در کنار سباستین اوژیه، جاریماتی لاتوالا و… رقابت کنید.

اما چگونه سوپراستارهای این ورزش به جایگاه کنونی‌شان رسیده‌اند؟ در پاسخ به این سوال چند نکته برای‌تان گرد آورده‌ایم.

به یک باشگاه خودرویی بپیوندید

ستاره تیم هیوندای «هایدن پادون» رانندگی رالی را با سر زدن به باشگاه خودرویی محل زندگیش آغاز کرد. او به عضویت باشگاه در آمد و با یک مینی‌ماینر قدیمی در رویدادها به رقابت پرداخت. مهم نیست که می‌خواهید در مسابقات رالی چه مسئولیتی را بر عهده بگیرید؛ راننده، کمک راننده، مارشال، مهندس، تکنسین یا… حتما در باشگاه خودرویی محل سکونتتان کسی پیدا می‌شود که به شما کمک کند. به شبکه اعضای باشگاه بپیوندید. همیشه افرادی در باشگاه به دنبال کسانی برای مسئولیت‌های جدید در تیم‌هایشان هستند. و هر کسی می‌تواند این مسئولیت‌ها را به عهده بگیرد.

یک مربی پیدا کنید

وقتی به باشگاه پیوستید (که رانندگان کارکشته رالی اکیدا این کار را پیشنهاد می‌کنند) نوبت پیدا کردن دوست‌های جدید است. لاتوالا می‌گوید: «کسی را پیدا کنید که بتوانید با او همکاری کنید؛ کسی که تجربه خوبی داشته باشد و بتواند شما را در این مسیر راهنمایی کند. اگر قرار است راننده یا کمک راننده شوید، حتما به پشتیبانی چنین دوستانی نیاز خواهید داشت.»

به مدارس و آکادمی‌های رالی بروید

تا کنون فیلم‌های زیادی از مسابقات قهرمانی جهانی رالی دیده‌اید و اخبار و تصاویر آن را با جدیت دنبال کرده‌اید. به باشگاه محل سکونت خود نیز پیوسته‌اید و برای خود دوستانی یافته‌اید. اما سوال مهمی پیش روی شماست: آیا شما واقعا رانندگی با یک خودروی رالی را دوست دارید؟

پیش از آنکه با تمام قوا به این رشته وارد شوید و پول حاصل زحمت‌کشی خود را در این مسیر خرج کنید، به سراغ یک مدرسه رالی بروید و در یک دوره آموزشی یک روزه ثبت نام کنید. وقتی پشت فرمان یک خودروی رالی بنشینید، متوجه می‌شوید که رانندگی با آن واقعا ترسناک است. پس بهتر است یک بار پشت رول بنشینید و ببینید آیا واقعا علاقه‌ای به راندن آن دارید؟ اگر دیدید رانندگی با آن برایتان دشوار است، ایرادی ندارد. می‌توانید یک کمک راننده باشید، یا اصلا از خودرو بیرون بروید و یک «مارشال» باشید؛ این افراد داوطلب، قهرمانان گمنامی هستند که ستون فقرات ورزش رالی را استوار نگاه می‌دارند.

یک ماشین پیدا کنید… حتی اگر آنقدرها تند نمی‌رود!

اکنون به این نتیجه رسیده‌اید که واقعا راندن یک خودروی رالی را دوست دارید… پس باید یک چهارچرخه برای راندن پیدا کنید. جاریماتی لاتوالا در این مرحله برای شما توصیه‌هایی دارد: «تا می‌توانید خودروهای گوناگون را امتحان کنید؛ دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو، دودیفرانسیل… رانندگی با تمام این خودروها حس دقیقتری از عملکرد خودرو به شما می‌دهد. نگران نباشید که خودرویتان قدرتمندترین خودرو نیست. برای شما که تازه‌کار هستید، اهمیتی ندارد. بهتر است اولین خودرویتان را تا بیشترین حد ممکن برانید و سپس به سراغ خودروی قویتری بروید. اگر در رانندگی اشتباهی کنید (مثلا چپ کنید) در یک خودروی ضعیفتر و با سرعت کمتر، بسیار راحتتر می‌توانید اشتباهتان را تحلیل کنید و بفهمید که دقیقا چه بر سر خود و خودرویتان آورده‌اید. آنچه که واقعا اهمیت دارد، نه قدرت خودرو بلکه تجهیزات ایمنی مناسب است. بدون تجهیزات ایمنی به هیچ عنوان رالی را آغاز نکنید.»

اول ایمنی، بعد رالی

الفین اوانس، راننده رالی با جاریماتی موافق است و می‌گوید: «اول باید ایمنی را در نظر داشته باشید. وقتی اولین خودرویتان را خریدید و در حال آماده‌سازی آن بودید، حتما بگذارید که یک کارشناس خودروی شما را بررسی کند و به شما اطمینان بدهد که همه چیز در سر جای خود قرار گرفته است. احتمالا یک کارشناس در باشگاه خودرویی محلتان پیدا خواهید کرد. می‌توانید از او بخواهید که به شما کمک کند. تنها ترمزها مهم نیستند. رول کِیج (میله‌های تقویتی داخلی)، کپسول آتشنشانی، صندلی و کمربند ایمنی مناسب و… نیز باید روی خودرویتان نصب شود. برای خرید کلاه ایمنی و محافظ گردن (هَنس) تا آنجا که در توان دارید هزینه کنید و بهترین گزینه ممکن را خریداری کنید. اگر خودرویتان از بین رفت، می‌توانید یک خودروی دیگر بخرید، اما اگر سرتان رفت، نمی‌توانید عوضش کنید!»

با هر خودرویی رانندگی کنید

بر خلاف رانندگان پیست‌های سرعت، رانندگان رالی فرصت کافی برای تکرار مسیر و حفظ کردن تمام پیچ و خم‌های مسیر را ندارند. به جای این کار، باید «راندن» را یاد بگیرید. پس هر زمانی که توانستید، در هر مسیری و با هر خودرویی رانندگی کنید. هیچ چیزی جای تجربه پشت فرمان را نمی‌گیرد.

کریس میکه، قهرمان رالی، می‌گوید: «تجربه در ورزش ما بسیار مهم است. وقتی من رانندگی را آغاز کردم، سعی می‌کردم که از تمام وقتم برای رانندگی استفاده کنم. مهم نیست که شرایط جوی و جاده چطور باشد، باید در هر شرایطی رانندگی کنید تا بدانید که جاده در هر شرایطی، چه مسیر خشک و چه مسیر گلی، چه ویژگی‌هایی دارد.» لاتوالا می‌افزاید: «سعی کنید که یک مسیر رالی‌کراس پیدا کنید. این مسیرها هم تنوع کافی از نظر وضعیت جاده را دارند و هم فضایی برای خطای راننده در آنها در نظر گرفته شده است.»

کار خود را در رالی آغاز کنید

وقتی ریچارد برنز، قهرمان جهانی رالی در سال ۲۰۰۱، کار خود را آغاز کرد، کوشید تا هرطور شده جایی در رالی برای خود پیدا کند. او ابتدا در یک مدرسه رالی به عنوان مدرس مشغول به کار شد، سپس به عنوان مکانیک به تیم‌های مختلف کمک کرد. او در ابتدا راننده ون تدارکات تیم پرودرایو سوبارو بود و بعدها برای همین تیم پشت فرمان خودروی رالی نشست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمید قاسمی نژاد رائینی می گوید

    سلام وقت بخیر چطور میتونم تو مسابقات رالی شرکت کنم
    از استان کرمان شهرستان سیرجان هستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.