دوئل شرقی؛ تویوتا کمری هیبرید در برابر هیوندای سوناتا هیبرید

0

دوئل شرقی؛ تویوتا کمری هیبرید در برابر هیوندای سوناتا هیبرید

 

در روزگاری که ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در حال تقلا برای عرضه یک خودرو ملی مجهز به جعبه دنده خودکار است.

همکارانش در کشورهای آسیای شرقی ها با عرضه خودروهایی پاک و هیبریدی طوفان به پا کرده اند. حال این خودروهای آسیای شرقی، پایشان به کشور ما باز شده است و در بازار پرهیاهو ما به دنبال نام و نشانی می گردند.

 

در اولین قدم تویوتا با فرزند پر افتخار خود یعنی کمری مدل هیبرید از راه رسیده است و هیوندای که بیش از ۱۰ سال است در بخش خودروهای وارداتی در کشور ما حکمرانی می کند با مدل محبوب خود یعنی سوناتا در نسخه هیبرید به جنگ تویوتا آمده است. به همین مناسبت در ادامه به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت.

چرا هیبرید؟

این که چرا خودروسازان جهانی به سراغ عرضه مدل های محبوب و پر فروششان رفته اند و با هیبرید کردن آن ها(به معنای استفاده از دو یا چند قوای محرکه به صورت هم زمان است، به طور مثال استفاده از یک موتور بنزین سوز و یک موتور برقی برای به حرکت در آوردن وسلیه نقلیه) می روند را باید در میزان مصرف سوخت کمتر جست و جو کرد.

 

امروزه به دلیل شرایط مالیاتی سنگین در اکثر بازارهای جهانی خودروسازان در عین این که قیمت بنزین افت محصوصی پیدا کرده است برای مدل های پر فروش خود یک مدل هیبرید را هم در نظر می گیرند.

 

گرچه به دلیل پیچیدگی های فنی و استفاده از باتری برای ذخیره سازی انرژی الکتریسیته، شاید چندان گزینه مناسبی آن هم در کشور ما به نظر نرسند.

اما دولت با قراردادن مشوق هایی همچون تعرفه کمتر واردات و اجازه حضور مدل های هیبرید در بخش های دارای طرح ترافیک و وام های با بهره کم، به دنبال این هستند تا استفاده از چنین خودروهایی عمومیت پیدا کند.

 

به طور مثال مدل هیبرید کمری به نسبت مدل ۴ سیلندر عادی در حدود ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به صورت ترکیبی سوخت کمتری نیاز دارد و این امر تنها با استفاده از قوای محرکه برقی مهیا شده است.

تویوتا بیش از یک دهه است که مدل هیبرید کمری را به بازار عرضه کرده است و به عنوان پیش تاز در این بخش شناخته می شود و پس از آن دیگر خودروسازان هم دست به عرضه مدل های هیبرید در مقیاس تولید انبوه زده اند.

 

هیوندای هم برای آن که نشان دهد تحت هیچ شرایطی حاضر به کوتاه آمدن نیست مدل هیبرید سوناتا را عرضه کرده است. مهم ترین تفاوت مدل های هیبرید با مدل معمولی را می توان در بخش موتور برقی و استفاده از باتری ۱.۶ Kwh دانست، بدین صورت که هیچ درگاه شارژی برای باتری ها بر خلاف مدل های Plug-in در نظر گرفته نشده است و باتری های توسط انرژی تولید شده موتور بنزینی دائم در حال شارژ هستند.

آیا طراحی مدل هیبرید تفاوت اساسی با مدل معمولی دارد؟

جواب منفی است. چه در طراحی ظاهری و چه در طراحی داخلی پیدا کردن تفاوتی اساسی با مدل معمولی سخت خواهد بود و شرکت مادر تنها با استفاده از المان های ظاهری این مدل را به نسبت مدل معمولی تمیز داده است.

 

به طور مثال آرم آبی رنگ تویوتا در جلوی خودرو را می توان مهم ترین تفاوت بر شمرد. گرچه جلو پنجره آن هم تفاوت هایی دارد. این مسئله در هیوندای کمی غلیظ تر است و  همانند همیشه سعی کرده تا تفاوت های بیشتری در این بخش ایجاد کند.

 

برای مثال طراحی و گرافیک متفاوت چراغ های عقب و همینطور طراحی کاملا متفاوت و کشیده شده جلو پنجره تا پایین سپر از مهم ترین تفاوت ها به شمار می روند.

 

در داخل اتاق هم به همین منوال است و فقط طرح متفاوت پشت آمپری با توجه به هیبرید بودن وسیله نقلیه و تنظیمات مربوط به آن از اصلی ترین تفاوت ها به شمار می رود.

 

در زمینه امکانات هم کره های طبق معمول سعی در ارائه آپشن بیشتر دارند. ترمز گیری خودکار در مواقع هشدار، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، ۶ اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، استارت دکمه ای و…;بخش از امکانات و آپشن های رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید به شمار می روند که گرچه ممکن است در نسخه های مختلف وارداتی بالا و پایین شود.

 

کمری هم مجهز به سیستم رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، ۶ اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و…;است.

تفاوت را در قوای محرکه پیدا خواهید کرد

کمری و سوناتا به عنوان یک سدان کلاس D در مدل های متنوعی عرضه می شوند و نسخه هیبرید را می توان متفاوت ترین انتخاب دانست. از آن جا که موتورهای با حجم بالاتر از ۲.۵ لیتر اجازه ورود پیدا نمی کنند، واردکنندگان تنها دست به واردات مدل های زیر ۲.۵ لیتر می زنند.

تویوتا با یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر از راه رسیده و با کمک یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخار قدرت به صورت ترکیبی تولید می کند. از این میزان ۱۵۶ اسب بخار ماحصل فعالیت یک موتور درون سوز است و ۴۴ اسب بخار دیگر از طریق موتور برقی AC به گیربکس منتقل می شود. گشتاور کلی تویوتا کمری هیبرید هم به ۲۶۹ نیوتن متر می رسد.

 

برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) استفاده شده و باتری با ظرفیت ۱.۶ Kwh آن هم از نوع nimh از نوع نیکل هیدرید فلزی است که تویوتا سالیان سال در خودروهای هیبریدش استفاده می کند.

تویوتا کمری هیبرید به مدد موتور برقی شتاب گیری اولیه بسیار خوبی دارد و در عرض ۷.۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد.

 

سوناتا هیبریدی اما از یک موتور به حجم ۲ لیتر با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برد و به کمک موتور الکتریکی مجموع قدرتی آن به ۱۹۳ اسب بخار می رسد (۱۵۴ اسب بخار از موتور بنزینی و ۳۹ اسب بخار از موتور الکتریکی) و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

 

برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار همانند دیگر برادرانش استفاده شده و پک باتری ۱.۶ Kwh آن هم از نوع لیتیوم یون است که از این منظر تکنولوژی ساخت به روز تری به نسبت کمری دارد.

در شتاب گیری اولیه سوناتا هیبریدی از کمری هیبریدی عقب می افتد و به ۸.۱ ثانیه زمان برای گذر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. گرچه اعداد عنوان شده مربوط به تست و بررسی مجلات معتبر جهانی است، اما با توجه به اختلاف به نسبت زیاد می توان انتظار داشت که در شرایط ایران هم وضعیت به همین ترتیب خواهد بود و کمری می تواند گوی سبقت را از رقیبش به دلیل شرایط آیرودینامیکی بهتر برباید.

 

باید توجه داشت که در مدل هیبرید موتور بنزینی و برقی به صورت هم زمان در حال تولید قدرت هستند و هرگز به صورت کاملا الکتریکی توانایی به حرکت درآوردن خودرو همانند نمونه های تمام برقی را نخواهید داشت. گرچه خودروسازان راهکاری برای این مسئله داده اند و آن مدل های Plug-in است که درگاهی هم برای شارژ مستقیم باتری دارند و می توان در زمان شارژ بودن باتری ها چند ۱۰ کیلومتری را تنها به کمک نیروی الکتریسیته پیمود.

تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبریدی

تجربه رانندگی با یک خودروی هیبرید می تواند متفاوت با یک مدل بنزین سوز باشد و این مورد به خصوص در بار اول احساس خواهد شد. تویوتا کمری هیبرید با استفاده از جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) و موتور برقی پاسخ بسیار خوبی به فشار پدال گاز نشان می دهد و به سرعت شتاب گیری می کند به گونه ای که در عرض ۰.۸ ثانیه سریع تر از مدل معمولی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد.

 

در زمینه حس فرمان می توان اینطور عنوان کرد که اوضاع چندان بر وقف مراد تویوتا نمی چرخد و حس دریافتی از سمت آن به خوبی مدل معمولی نیست.

 

در مدل های اسپرتی که با نام SE خوانده می شوند، سیستم فنر بندی و تعلیق خشک تر است اما این باعث نشده تا از هندلینگ به نسبت ضعیف تویوتا چشم پوشی کنیم.

 

میزان شتاب جانبی قابل تحمل تویوتا کمری هیبریدی در حدود ۰.۷۹ است به همین دلیل بادی رول در سرعت های به نسبت زیاد امری طبیعی خواهند بود. در بخش ترمزگیری هم عموم خودروهای هیبرید حس و حال به نسبت گنگی عرضه می کنند. در هر صورت نمی توان به دنبال حس و حال درجه یک رانندگی در تویوتا بود.

 

شتاب جانبی سوناتا هیبرید هم چندان جالب نیست و عدد ۰.۷۸ را نشان می دهد. مدل مورد تست مجهز به لاستیک های ۱۷ اینچی کومهو مدل سول است. هیوندای همانند شرکت پورشه به جای استفاده از جعبه دنده CVT برای مدل هیبریدی اش، از یک جعبه دنده معمولی یعنی ۶ سرعته خودکار استفاده کرده است.

 

این مسئله باعث شده تا تجربه رانندگی با سوناتا بسیار شبیه به مدل معمولی باشد و از گنگ بودن حس و حال رانندگی که در اکثر مدل های CVT مشهود است در هیوندای سوناتا هیبریدی اثری دیده نمی شود.

 

سوناتا به شما اجازه می دهد تا با تغییر حالت رانندگی که دارای ۳ مود Eco و Normal و Sport است، میزان پاسخ دهی دریچه گاز و همینطور عکس العمل فرمان را تغییر دهید.

 

تمامی سیستم برقی که شامل باتری ها نیز می شود در زیر صندوق عقب جای گرفته است تا فضای صندوق عقب به بیشترین حالت خود برسد، گرچه دیگر خبری از لاستیک اضافه نیست. در زمینه ترمز گیری هم هیوندای پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و توانسته اوضاع ترمزگیری را بهبود ببخشد و در مسافت کمتری به نسبت تویوتا از سرعت ۱۱۲ کیلومتر به صفر کیلومتر توقف کامل را تجربه کند.

 

آیا خرید یک خودروی هیبریدی در کشور ما منطقی است؟

انتخاب یک خودروی هیبریدی از جهت تفاوت فنی آن به مدل های معمولی می تواند چالش برانگیز باشد. برای مثال هیوندای در کشور ایالات متحده آمریکا متعلقات مربوط به قوای محرکه و بخش هیبرید را تا مدت ۱۰ سال گارانتی می کند و گارانتی باتری های آن هم مادام العمر است.

 

جدای از این مسئله در هر صورت با یک کمری و سوناتا روبه رو هستیم که وضعیت و تکلیف آن ها در بازار خودرویی ما مشخص است و هر گروه خریداران مخصوص به خود را دارد. از آن جا که کمری هیبرید این روزها در بازار کمی نایاب شده است و در لیست فروش نمایندگی آن قرار ندارد، بنابراین تویوتا کمری هیبرید قیمت بالاتری را به نسبت هیوندای هیبریدی تازه وارد پیدا کرده است و در رقم های بالای ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

این درحالیست که قیمت هیوندای سوناتا هیبریدی بر اساس آپشن و مشخصات رفاهی در محدوده ۱۶۵ الی ۱۸۵ میلیون تومان اعلام شده است و اگر مانند کمری درگیر بازار سیاه نشود احتمالا در همین محدوده نیز باقی خواهد ماند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی هم در صورت عرضه گسترده می تواند قیمت پایین تری را تجربه کند و از آن جا که یک تازه وارد به حساب می آید شاید در حال حاضر با قیمت واقعی خرید و فروش نشود.

 

مصرف سوخت کمری هیبرید در حالت ترکیبی در حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و سوناتا هیبریدی هم به ۶.۹ لیتر سوخت برای همین مقدار پیمایش نیاز دارد. گرچه اعداد اعلام شده در تست های مجلات خارجی بدست آمده و به احتمال بسیار زیاد میزان مصرف سوخت این دو در کشور ما بیشتر از این خواهد بود.

 

این دو در کشور ما بدون رقیب محسوب می شوند و دیگر رقبا همچون کیا اپتیما، رنو تلیسمان و…;تنها از نظر سایز بدنه در یک دسته با تویوتا کمری هیبریدی و هیوندای سوناتا هیبریدی قرار می گیرند.

 

در نهایت می توان گفت که به دلیل جایگاه خوب برند تویوتا در زمینه ساخت خودروهای هیبریدی، شهرت کمری در زمینه دوام و قدرت ایرتویا برای ارائه خدمات پس از فروش، خرید کمری هیبرید ریسک کمتری نسبت به سوناتا هیبریدی عرضه شده توسط شرکت پاکرو به همراه خواهد داشت.

اما در صورتی که اختلاف قیمت حدود ۲۰ میلیونی بین سوناتا هیبرید و کمری هیبرید افزایش یابد و پاکرو با تبلیغات و حرکت جدی بتواند جایگاه خود را در بازار محکم کند، بعید نیست که رفته رفته کفه ترازو به سمت انتخاب سوناتا هیبریدی سنگین تر شود.

 

 

 

 

در روزگاری که ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه در حال تقلا برای عرضه یک خودرو ملی مجهز به جعبه دنده خودکار است.

همکارانش در کشورهای آسیای شرقی ها با عرضه خودروهایی پاک و هیبریدی طوفان به پا کرده اند. حال این خودروهای آسیای شرقی، پایشان به کشور ما باز شده است و در بازار پرهیاهو ما به دنبال نام و نشانی می گردند.

 

در اولین قدم تویوتا با فرزند پر افتخار خود یعنی کمری مدل هیبرید از راه رسیده است و هیوندای که بیش از ۱۰ سال است در بخش خودروهای وارداتی در کشور ما حکمرانی می کند با مدل محبوب خود یعنی سوناتا در نسخه هیبرید به جنگ تویوتا آمده است. به همین مناسبت در ادامه به مقایسه این دو خودرو خواهیم پرداخت.

چرا هیبرید؟

این که چرا خودروسازان جهانی به سراغ عرضه مدل های محبوب و پر فروششان رفته اند و با هیبرید کردن آن ها(به معنای استفاده از دو یا چند قوای محرکه به صورت هم زمان است، به طور مثال استفاده از یک موتور بنزین سوز و یک موتور برقی برای به حرکت در آوردن وسلیه نقلیه) می روند را باید در میزان مصرف سوخت کمتر جست و جو کرد.

 

امروزه به دلیل شرایط مالیاتی سنگین در اکثر بازارهای جهانی خودروسازان در عین این که قیمت بنزین افت محصوصی پیدا کرده است برای مدل های پر فروش خود یک مدل هیبرید را هم در نظر می گیرند.

 

گرچه به دلیل پیچیدگی های فنی و استفاده از باتری برای ذخیره سازی انرژی الکتریسیته، شاید چندان گزینه مناسبی آن هم در کشور ما به نظر نرسند.

اما دولت با قراردادن مشوق هایی همچون تعرفه کمتر واردات و اجازه حضور مدل های هیبرید در بخش های دارای طرح ترافیک و وام های با بهره کم، به دنبال این هستند تا استفاده از چنین خودروهایی عمومیت پیدا کند.

 

به طور مثال مدل هیبرید کمری به نسبت مدل ۴ سیلندر عادی در حدود ۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به صورت ترکیبی سوخت کمتری نیاز دارد و این امر تنها با استفاده از قوای محرکه برقی مهیا شده است.

تویوتا بیش از یک دهه است که مدل هیبرید کمری را به بازار عرضه کرده است و به عنوان پیش تاز در این بخش شناخته می شود و پس از آن دیگر خودروسازان هم دست به عرضه مدل های هیبرید در مقیاس تولید انبوه زده اند.

 

هیوندای هم برای آن که نشان دهد تحت هیچ شرایطی حاضر به کوتاه آمدن نیست مدل هیبرید سوناتا را عرضه کرده است. مهم ترین تفاوت مدل های هیبرید با مدل معمولی را می توان در بخش موتور برقی و استفاده از باتری ۱.۶ Kwh دانست، بدین صورت که هیچ درگاه شارژی برای باتری ها بر خلاف مدل های Plug-in در نظر گرفته نشده است و باتری های توسط انرژی تولید شده موتور بنزینی دائم در حال شارژ هستند.

آیا طراحی مدل هیبرید تفاوت اساسی با مدل معمولی دارد؟

جواب منفی است. چه در طراحی ظاهری و چه در طراحی داخلی پیدا کردن تفاوتی اساسی با مدل معمولی سخت خواهد بود و شرکت مادر تنها با استفاده از المان های ظاهری این مدل را به نسبت مدل معمولی تمیز داده است.

 

به طور مثال آرم آبی رنگ تویوتا در جلوی خودرو را می توان مهم ترین تفاوت بر شمرد. گرچه جلو پنجره آن هم تفاوت هایی دارد. این مسئله در هیوندای کمی غلیظ تر است و  همانند همیشه سعی کرده تا تفاوت های بیشتری در این بخش ایجاد کند.

 

برای مثال طراحی و گرافیک متفاوت چراغ های عقب و همینطور طراحی کاملا متفاوت و کشیده شده جلو پنجره تا پایین سپر از مهم ترین تفاوت ها به شمار می روند.

 

در داخل اتاق هم به همین منوال است و فقط طرح متفاوت پشت آمپری با توجه به هیبرید بودن وسیله نقلیه و تنظیمات مربوط به آن از اصلی ترین تفاوت ها به شمار می رود.

 

در زمینه امکانات هم کره های طبق معمول سعی در ارائه آپشن بیشتر دارند. ترمز گیری خودکار در مواقع هشدار، دی لایت، سیستم ورود بدون کلید، بلوتوث، ۶ اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، استارت دکمه ای و…;بخش از امکانات و آپشن های رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید به شمار می روند که گرچه ممکن است در نسخه های مختلف وارداتی بالا و پایین شود.

 

کمری هم مجهز به سیستم رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، ۶ اسپیکر، صندلی های جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و…;است.

تفاوت را در قوای محرکه پیدا خواهید کرد

کمری و سوناتا به عنوان یک سدان کلاس D در مدل های متنوعی عرضه می شوند و نسخه هیبرید را می توان متفاوت ترین انتخاب دانست. از آن جا که موتورهای با حجم بالاتر از ۲.۵ لیتر اجازه ورود پیدا نمی کنند، واردکنندگان تنها دست به واردات مدل های زیر ۲.۵ لیتر می زنند.

تویوتا با یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر از راه رسیده و با کمک یک موتور برقی ۲۰۰ اسب بخار قدرت به صورت ترکیبی تولید می کند. از این میزان ۱۵۶ اسب بخار ماحصل فعالیت یک موتور درون سوز است و ۴۴ اسب بخار دیگر از طریق موتور برقی AC به گیربکس منتقل می شود. گشتاور کلی تویوتا کمری هیبرید هم به ۲۶۹ نیوتن متر می رسد.

 

برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) استفاده شده و باتری با ظرفیت ۱.۶ Kwh آن هم از نوع nimh از نوع نیکل هیدرید فلزی است که تویوتا سالیان سال در خودروهای هیبریدش استفاده می کند.

تویوتا کمری هیبرید به مدد موتور برقی شتاب گیری اولیه بسیار خوبی دارد و در عرض ۷.۲ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد.

 

سوناتا هیبریدی اما از یک موتور به حجم ۲ لیتر با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می برد و به کمک موتور الکتریکی مجموع قدرتی آن به ۱۹۳ اسب بخار می رسد (۱۵۴ اسب بخار از موتور بنزینی و ۳۹ اسب بخار از موتور الکتریکی) و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

 

برای انتقال قدرت از یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار همانند دیگر برادرانش استفاده شده و پک باتری ۱.۶ Kwh آن هم از نوع لیتیوم یون است که از این منظر تکنولوژی ساخت به روز تری به نسبت کمری دارد.

در شتاب گیری اولیه سوناتا هیبریدی از کمری هیبریدی عقب می افتد و به ۸.۱ ثانیه زمان برای گذر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. گرچه اعداد عنوان شده مربوط به تست و بررسی مجلات معتبر جهانی است، اما با توجه به اختلاف به نسبت زیاد می توان انتظار داشت که در شرایط ایران هم وضعیت به همین ترتیب خواهد بود و کمری می تواند گوی سبقت را از رقیبش به دلیل شرایط آیرودینامیکی بهتر برباید.

 

باید توجه داشت که در مدل هیبرید موتور بنزینی و برقی به صورت هم زمان در حال تولید قدرت هستند و هرگز به صورت کاملا الکتریکی توانایی به حرکت درآوردن خودرو همانند نمونه های تمام برقی را نخواهید داشت. گرچه خودروسازان راهکاری برای این مسئله داده اند و آن مدل های Plug-in است که درگاهی هم برای شارژ مستقیم باتری دارند و می توان در زمان شارژ بودن باتری ها چند ۱۰ کیلومتری را تنها به کمک نیروی الکتریسیته پیمود.

تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبریدی

تجربه رانندگی با یک خودروی هیبرید می تواند متفاوت با یک مدل بنزین سوز باشد و این مورد به خصوص در بار اول احساس خواهد شد. تویوتا کمری هیبرید با استفاده از جعبه دنده CVT (ضریب دنده متغیر) و موتور برقی پاسخ بسیار خوبی به فشار پدال گاز نشان می دهد و به سرعت شتاب گیری می کند به گونه ای که در عرض ۰.۸ ثانیه سریع تر از مدل معمولی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد.

 

در زمینه حس فرمان می توان اینطور عنوان کرد که اوضاع چندان بر وقف مراد تویوتا نمی چرخد و حس دریافتی از سمت آن به خوبی مدل معمولی نیست.

 

در مدل های اسپرتی که با نام SE خوانده می شوند، سیستم فنر بندی و تعلیق خشک تر است اما این باعث نشده تا از هندلینگ به نسبت ضعیف تویوتا چشم پوشی کنیم.

 

میزان شتاب جانبی قابل تحمل تویوتا کمری هیبریدی در حدود ۰.۷۹ است به همین دلیل بادی رول در سرعت های به نسبت زیاد امری طبیعی خواهند بود. در بخش ترمزگیری هم عموم خودروهای هیبرید حس و حال به نسبت گنگی عرضه می کنند. در هر صورت نمی توان به دنبال حس و حال درجه یک رانندگی در تویوتا بود.

 

شتاب جانبی سوناتا هیبرید هم چندان جالب نیست و عدد ۰.۷۸ را نشان می دهد. مدل مورد تست مجهز به لاستیک های ۱۷ اینچی کومهو مدل سول است. هیوندای همانند شرکت پورشه به جای استفاده از جعبه دنده CVT برای مدل هیبریدی اش، از یک جعبه دنده معمولی یعنی ۶ سرعته خودکار استفاده کرده است.

 

این مسئله باعث شده تا تجربه رانندگی با سوناتا بسیار شبیه به مدل معمولی باشد و از گنگ بودن حس و حال رانندگی که در اکثر مدل های CVT مشهود است در هیوندای سوناتا هیبریدی اثری دیده نمی شود.

 

سوناتا به شما اجازه می دهد تا با تغییر حالت رانندگی که دارای ۳ مود Eco و Normal و Sport است، میزان پاسخ دهی دریچه گاز و همینطور عکس العمل فرمان را تغییر دهید.

 

تمامی سیستم برقی که شامل باتری ها نیز می شود در زیر صندوق عقب جای گرفته است تا فضای صندوق عقب به بیشترین حالت خود برسد، گرچه دیگر خبری از لاستیک اضافه نیست. در زمینه ترمز گیری هم هیوندای پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و توانسته اوضاع ترمزگیری را بهبود ببخشد و در مسافت کمتری به نسبت تویوتا از سرعت ۱۱۲ کیلومتر به صفر کیلومتر توقف کامل را تجربه کند.

 

آیا خرید یک خودروی هیبریدی در کشور ما منطقی است؟

انتخاب یک خودروی هیبریدی از جهت تفاوت فنی آن به مدل های معمولی می تواند چالش برانگیز باشد. برای مثال هیوندای در کشور ایالات متحده آمریکا متعلقات مربوط به قوای محرکه و بخش هیبرید را تا مدت ۱۰ سال گارانتی می کند و گارانتی باتری های آن هم مادام العمر است.

 

جدای از این مسئله در هر صورت با یک کمری و سوناتا روبه رو هستیم که وضعیت و تکلیف آن ها در بازار خودرویی ما مشخص است و هر گروه خریداران مخصوص به خود را دارد. از آن جا که کمری هیبرید این روزها در بازار کمی نایاب شده است و در لیست فروش نمایندگی آن قرار ندارد، بنابراین تویوتا کمری هیبرید قیمت بالاتری را به نسبت هیوندای هیبریدی تازه وارد پیدا کرده است و در رقم های بالای ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

این درحالیست که قیمت هیوندای سوناتا هیبریدی بر اساس آپشن و مشخصات رفاهی در محدوده ۱۶۵ الی ۱۸۵ میلیون تومان اعلام شده است و اگر مانند کمری درگیر بازار سیاه نشود احتمالا در همین محدوده نیز باقی خواهد ماند.

 

هیوندای سوناتا هیبریدی هم در صورت عرضه گسترده می تواند قیمت پایین تری را تجربه کند و از آن جا که یک تازه وارد به حساب می آید شاید در حال حاضر با قیمت واقعی خرید و فروش نشود.

 

مصرف سوخت کمری هیبرید در حالت ترکیبی در حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و سوناتا هیبریدی هم به ۶.۹ لیتر سوخت برای همین مقدار پیمایش نیاز دارد. گرچه اعداد اعلام شده در تست های مجلات خارجی بدست آمده و به احتمال بسیار زیاد میزان مصرف سوخت این دو در کشور ما بیشتر از این خواهد بود.

 

این دو در کشور ما بدون رقیب محسوب می شوند و دیگر رقبا همچون کیا اپتیما، رنو تلیسمان و…;تنها از نظر سایز بدنه در یک دسته با تویوتا کمری هیبریدی و هیوندای سوناتا هیبریدی قرار می گیرند.

 

در نهایت می توان گفت که به دلیل جایگاه خوب برند تویوتا در زمینه ساخت خودروهای هیبریدی، شهرت کمری در زمینه دوام و قدرت ایرتویا برای ارائه خدمات پس از فروش، خرید کمری هیبرید ریسک کمتری نسبت به سوناتا هیبریدی عرضه شده توسط شرکت پاکرو به همراه خواهد داشت.

اما در صورتی که اختلاف قیمت حدود ۲۰ میلیونی بین سوناتا هیبرید و کمری هیبرید افزایش یابد و پاکرو با تبلیغات و حرکت جدی بتواند جایگاه خود را در بازار محکم کند، بعید نیست که رفته رفته کفه ترازو به سمت انتخاب سوناتا هیبریدی سنگین تر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.