مقایسه دو خودروی پرفروش ؛پژو پارس LX با پژو ۴۰۵ ELX ؟

0

تفاوت ۴۰۵ glx با slx ؛پژو پارس بهتره یا ۴۰۵ ؛پارس بهتره یا سمند ؛مقایسه پژو ۴۰۵ slx با پژو پارس ،مقایسه پژو۴۰۵با پژوپارس ،خرید کدام خودرو به صرفه است؟ پژو پارس ال ایکس یا پژو ۴۰۵ اس ال ایکس؟

خودروی پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۶۹ هجری شمسی تاکنون توسط ایران خودرو تولید می‌شود؛ خودرویی قدیمی که لقب مادر بسیاری از خودروهای بازار کشورمان را یدک می‌کشد. در آن سال‌ها، پژو ۴۰۵ خودرویی نسبتا مدرن محسوب می‌شد اما هنوز هم در کشورمان تولید می‌شود و جزو محصولات پرفروش بازار ایران به شمار می‌رود. بعدها نیز نسخه فیس لیفتی از این خودرو با نام ۴۰۵ اس ال ایکس (Peugeot 405 SLX) روانه بازار شد. از سوی دیگر در سال ۹۰ خودرویی با نام پژو پارس ال ایکس (Pars LX) تولید شد که فیس لیفتی از پژو پارس معمولی بود. در این مطلب قصد داریم این دو خودرو، یعنی پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم خرید کدام محصول ایران خودرو به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، نسخه جدیدی از ۴۰۵ معمولی بود که با تغییرات ظاهری اندک و با پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ روانه بازار شد. همچنین در سال ۱۳۷۹، پژو پارس به عنوان یک فیس لیفت کلی‌تر از ۴۰۵ به بازار کشورمان آمد. در سال ۱۳۹۰ نیز شرکت ایران خودرو، موتور TU5 را روی پژو پارس نصب کرد و آن را با آپشن‌های بیشتر و با نام پژو پارس ال ایکس وارد بازار کرد. با این حساب، دو خودروی پارس LX و ۴۰۵ SLX نقاط اشتراک زیادی با هم دارند که از جمله آن می‌توان به پلتفرم، اتاق، پیشرانه و داشبورد اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در بخش طراحی بیرونی و آپشن‌هاست؛ اما آیا پرداخت نزدیک به ۷ میلیون بیشتر برای خرید پارس ال ایکس نسبت به ۴۰۵ اس ال ایکس، به‌صرفه است؟

مقایسه طراحی ظاهر بیرونی دو خودرو

هر دو خودرو از نظر طراحی بیرونی، قدیمی و تکراری هستند. سپرهای جدا از بدنه با محافظ‌های مشکی و زه‌های جانبی اولین چیزی است که به چشم می‌آید؛ چیزی که سال‌هاست از مد افتاده و دیگر در خودروهای مدرن دنیا دیده نمی‌شود. در نسخه ۴۰۵ اس ال ایکس، با تغییراتی در چراغ‌ها، یکپارچه شدن راهنمای جلو با چراغ‌ها، اضافه شدن پروژکتور به سپر جلو، تغییر آینه‌های جانبی و اضافه شدن اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم به لبه در صندوق عقب، کمی ظاهر خودرو نسبت به ۴۰۵ معمولی بهتر و به‌روزتر شده است.

در سوی دیگر، خودروی پژو پارس با همان مدل سال ۷۹ تولید می‌شود و اصلی‌ترین تغییرات در نسخه LX به تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید مربوط می‌شود. شرکت ایران خودرو با همکاری پژو قصد داشت با فیس لیفت ۴۰۵ و تبدیل آن به پژو پارس، چهره ۴۰۵ را به نسل جدید آن یعنی ۴۰۶ شبیه کند که تا حدودی در این امر موفق بوده اما پس از تولید به مدت ۲۰ سال، اکنون چهره پژو پارس نیز بسیار کهنه و قدیمی شده است. در مجموع می‌توان پژو پارس ال ایکس را برنده بخش طراحی بیرونی در مقابل پژو ۴۰۵ SLX دانست.

طراحی داخلی

این دو خودرو برای چندین سال با همان داشبورد اولیه وارد بازار ایران می‌شدند تا این که در اوایل دهه ۹۰ شمسی، شرکت ایران خودرو داشبورد جدیدی را برای آن‌ها طراحی کرد. این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان با هم یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها با هم در رنگ و تریم خلاصه می‌شود. داشبورد پژو پارس ال ایکس با تریم دو رنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه، خود را از پژو ۴۰۵ متمایز کرده است. همچنین شرکت ایران خودرو از مدتی پیش، فرمان جدیدی را برای پژو پارس ارائه کرده که با نمونه‌های قبلی تفاوت دارد و به فرمان اپتیمایی معروف شده است. بر روی این فرمان، کلیدهای کنترلی بیشتری نسبت به قبل به چشم می‌خورد. این داشبورد و فرمان جدید، اگرچه طراحی بهتر، زیباتر و به‌روزتری دارد اما کیفیت ساخت آن نسبت به قبل پایین‌تر آمده و از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از مدتی به صدا می‌افتند. در سوی دیگر، داشبورد ۴۰۵ به جز کنسول وسط، به صورت کامل تریم کرم‌رنگ دارد و از طرح چوب هم خبری نیست.

بنابراین در بخش طراحی داخلی، پژو پارس از فضای کابین زیباتر و مدرن‌تری نسبت به ۴۰۵ بهره می‌برد اما نباید از کیفیت ساخت پایین آن غافل شویم. علاوه بر آن، پژو پارس که با قیمت نزدیک به ۴۰ میلیون تومان، یکی از محصولات به اصطلاح لوکس ایران خودرو به شمار می‌رود، داشبورد یکسانی با وانت آریسان ۲۵ میلیون تومانی دارد که این موضوع نیز یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

تجهیزات و امکانات

مهم‌ترین تفاوت بین پژو پارس ال ایکس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در بخش تجهیزات و امکانات آن دیده می‌شود که برتری پارس در این بخش به وضوح قابل مشاهده است. پژو ۴۰۵ از سطح تجهیزات معمولی مانند پنجره‌های برقی جلو، دو کیسه هوا، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه برقی، سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک بهره می‌برد اما پژو پارس LX از امکانات کامل‌تری شامل شیشه‌های برقی جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه بغل برقی راهنما‌دار و جمع‌شونده اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دنده عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آنتن اکتیو، پشتی صندلی برقی و دماسنج برخوردار است.

مقایسه پژو پارس ال ایکس و پژو ۴۰۵ SLX از لحاظ پیشرانه و توان فنی

http://www.peugeot-405.ir/wp-content/uploads/2016/09/06012011513.jpg

پژو پارس ال ایکس و پژو ۴۰۵ اس ال ایکس هر دو از پیشرانه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده می‌کنند. این پیشرانه، قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر را در اختیار قرار می‌دهد. به این ترتیب، این دو خودرو از لحاظ توان فنی و توانایی‌های رانندگی و سواری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این موتور TU5 با توجه به گشتاور پایین‌تر نسبت به پیشرانه XU7، عدم هماهنگی مناسب با گیربکس و وزن سنگین خودروها، کمی ضعیف به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر، مصرف سوخت پایین‌تر و عدم وجود مشکلات واشر سرسیلندر موتورهای قدیمی XU7 از مزایای پیشرانه TU5 به شمار می‌رود. البته پژو پارس حدود ۱۰ سانتی‌متر کشیده‌تر و ۶۵ کیلوگرم سنگین‌تر از پژو ۴۰۵ SLX است ولی این موضوع تاثیری در توانایی‌های حرکتی آن در مقایسه با ۴۰۵ ایجاد نمی‌کند.

نتیجه‌گیری

همان‌گونه که مشاهده کردید، دو محصول ایران خودرو یعنی پژو پارس LX و پژو ۴۰۵ SLX نقاط مشترک بسیاری با هم دارند و در این میان، پژو پارس از لحاظ ظاهر و تجهیزات در سطح بالاتری قرار گرفته است. پژو پارس ال ایکس با قیمت حدود ۳۷ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که نزدیک به ۷ میلیون تومان از ۴۰۵ اس ال ایکس گران‌تر است. همچنین از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای اتاق و صندوق عقب، کیفیت ساخت، هزینه‌های نگهداری و بازار فروش نیز هر دو خودرو شرایط یکسانی دارند. البته پژو پارس ال ایکس بیشتر از پژو ۴۰۵ اس ال ایکس در بازار خرید و فروش می‌شود و افت قیمت پایین‌تری دارد اما این به معنای عدم خرید و فروش ۴۰۵ در بازار خودرویی ایران نیست. در ادامه جدول مقایسه دو خودرو از نظر مشخصات فنی را مشاهده خواهید کرد

مقایسه مشخصات فنی دو خودرو

خودرو پژو ۴۰۵ SLX پژو پارس LX
موتور TU5 TU5
حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
قدرت موتور ۱۰۸ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر ۱۴۲ نیوتن‌متر
سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۱۳.۲ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر ۷.۵ لیتر
ابعاد (طول/ عرض/ ارتفاع) ۴.۴۰ متر/ ۱.۷۰ متر/ ۱.۴۱ متر ۴.۵۰ متر/ ۱.۷۰ متر/ ۱.۴۱ متر
وزن ۱۱۲۰ کیلوگرم ۱۱۸۵ کیلوگرم
فضای صندوق بار ۴۷۰ لیتر ۴۷۰ لیتر
ظرفیت باک ۷۰ لیتر ۷۰ لیتر
قیمت کارخانه ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.