با حدود ۵۰ میلیون تومان چانگان ایدو یا جیلی امگرند؟

0

بازار دست دوم خودروهای چینی؛

با حدود ۵۰ میلیون تومان چانگان ایدو یا جیلی امگرند

کم‌کم باید قبول کنیم خودروهای چینی جدید، دیگر شبیه به نمونه‌های قدیمی‌تر نیستند و در شرایطی که خودروسازان داخلی، علاقه‌ای به گسترش و ارتقای واقعی محصولات تکراری و انحصاری خود ندارند، چینی‌های باهوش با پیشرفتی که در سال‌های اخیر کرده‌اند، خواه‌ناخواه جایگاه خود را در بازار ما پیدا می‌کنند.
در واقع با وجود شرایطی که این روزها بر بازار حاکم شده و برای خرید یک خودروی خانوادگی خارجی (غیرچینی) باید حداقل صد میلیون تومان وجه نقد کنار گذاشت، برخی گزینه‌های چینی با کیفیت ساخت خوب، مشخصه‌های فنی ایده‌آل و در نهایت امکانات مناسب، انتظارات خریداران را تا حد بسیار زیادی برآورده می‌کنند. برای مثال، محصولات زیرمجموعه «امگرند» برند جیلی که تا همین دو سه سال پیش به صورت وارداتی به بازار کشورمان راه پیدا می‌کرد، ازجمله تولیدات خوب و قابل اطمینان صنعت خودروسازی کشور چین به شمار می‌روند که البته در حال حاضر خبری از آنها در بازار صفر کیلومتر نیست.

از آنجا که خودروهای چینی اصولا افت قیمت قابل توجهی دارند، در یک سوی نوشتار امروز، جیلی امگرند ای‌سی۷ (EC7) دست دوم را به عنوان گزینه‌ای خانوادگی که افت قیمتش را پشت‌سر گذاشته قرار می‌دهیم، همچنین با توجه به قراردادی که بین چانگان و گروه خودروسازی سایپا بسته شده و قرار است این همکاری در بین دو خودروساز مذکور ادامه‌دار باشد، محصول «ایدو» را در طرفی دیگر برای رویارویی با امگرند ای‌سی۷ در نظر می‌گیریم که این خودرو هم مدتی است در بازار عرضه نمی‌شود و تنها در بازار دست دوم قابل خرید است.

ایدوشناسی!

شرکت چانگان چین با وجود سابقه ۱۵۵ ساله، این روزها به فعالیت در صنعت خودروسازی مشغول است و از نظر گستردگی برند و کیفیت کار، یکی از خودروسازان قابل اطمینان این کشور محسوب می‌شود. چانگان در سال‌های اخیر موفق به همکاری و ایجاد مشارکت انتفاعی با دیگر خودروسازان مطرح جهان مثل مزدا، فورد و… شده و به همین سبب توانسته محصولات خانوادگی و تجاری قابل قبولی را راهی بازار کند. همچنین این برند چینی، این روزها مشغول طراحی و ساخت خودرویی هیبریدی و برقی است که بزودی معرفی می‌کند. ایدو یکی از خودروهای سواری خانوادگی این خودروساز است که مدتی در کنار کراس اوور سی‌اس۳۵ از طرف سایپا به بازار عرضه می‌شد و البته با وجود برخی دلایل مثل حضور رقبایی مثل جک جی۵، عدم تبلیغات گسترده از سوی سایپا و… نتوانست به فروش چندان زیادی دست پیدا کند. با این حال با توجه به این که ایدو در حال حاضر یکی از گزینه‌های ایده‌آل چینی موجود در بازار دست دوم است و با عنایت به این که محصول مذکور تنها در سال ۲۰۱۵ به بازار کشورمان عرضه شد، ایدو را می‌توان با بودجه‌ای از حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خریداری کرد.

سرگذشت جیلی

جیلی به عنوان یک شرکت خودروسازی مادر، از برندهای معتبر فعال در صنعت خودروی چین به شمار می‌رود که البته «امگرند» یک زیرمجموعه از این شرکت خودروسازی است. در واقع علت منقطع شدن عرضه محصولات جیلی به بازار کشور هم همین بود که زیرمجموعه امگرند تنها از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در زمینه ساخت خودرو فعالیت کرد و بعد از این، دیگر خبری از جیلی امگرند نبود. البته در حال حاضر جیلی جی‌سی۶ (GC6) که ارتباطی به زیرمجموعه امگرند ندارد در خطوط تولید داخلی قرار دارد و این محصول به صورت گسترده به بازار کشور عرضه می‌شود. ای‌سی۷، ای‌سی۷ ـ آروی و ایکس۷، سه محصول از امگرند بودند که در بازار داخلی حضور داشتند و به ترتیب در سه رده سدان، هاچبک و کراس‌اوور قرار می‌گرفتند. در این بین ای‌سی۷ سدان در دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای از اواخر سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ تا اوایل ۱۳۹۳/۲۰۱۴ به بازار ایران عرضه شد که بسته به مدل و میزان تمیزی و نوع گیربکس، از حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

مقایسه در ابعاد و ظاهر

http://carnama.ir/82711-179019-1-692-431/%DA%86%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-2015.jpg

ایدو و ای‌سی۷ از نظر ابعاد تقریبا هم‌اندازه هستند و به همین سبب هر دوی این خودروها در رده سدان‌های خانوادگی سایز متوسط قرار می‌گیرند. هر دو خودرو در نمای جانبی از طولی معادل ۴/۶ متر و رینگ‌های آلومنیومی ۱۶ اینچ بهره می‌برند و به طور کلی ظاهر مدرن و خوبی را به بیننده ارائه می‌کنند. با این حال، چهره ایدو اندکی مدرن‌تر از امگرند به نظر می‌رسد و به همین دلیل در نگاه اول و در مقام مقایسه ظاهری، ممکن است محصول چانگان پرطرفدارتر باشد. همچنین با توجه به عرضه محدودتر ایدو به بازار، چهره آن از جیلی ای‌سی۷ خاص‌تر است و در نتیجه برای افرادی که دوست دارند تک سوار باشند، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

http://cdn.khodrobank.com/Reviews/54779_GEEL-3.jpg

فضای داخلی و امکانات

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Changan_Eado_13.jpg

مساله مدرن بودن طراحی، در درون کابین ایدو نیز تکرار شده و اگر به فاصله چند ثانیه پشت فرمان دو خودرو قرار بگیرید، متوجه دکوراسیون داخلی مدرن‌تر و شکیل‌تر چانگان ایدو خواهید شد، اما کابین جیلی کاملا ساده طراحی شده و البته این سادگی، ارگونومی خوبی نیز به شما ارائه می‌کند. غربیلک ایدو سه شاخه و امگرند ای‌سی۷ چهار شاخه است. هر دو خودرو نیز از دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک بهره می‌برند. روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، غربیلک فرمان و دسته‌دنده نیز از جمله امکانات مشترک بین هر دو خودرو هستند. البته شرکت جیلیران، امگرند ای‌سی۷ را با تودوزی‌های مشکی، کرمی و خاکستری به بازار عرضه کرده است، اما عمده ایدوهای موجود در بازار از تودوزی مشکی و کرم بهره می‌برند. رایانه سفری، سنسور پارک، هشدار باز بودن کمربند ایمنی، چراغ‌های هالوژنی جلو به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، دکمه بازکردن درِ باک از داخل کابین، سانروف برقی، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و… نیز از جمله دیگر امکانات رفاهی ایدو هستند.

https://i.wheelsage.org/pictures/emgrand/ec7/autowp.ru_emgrand_ec7_5.jpg

در مقابل، ای‌سی۷ نیز از مواردی مثل سنسور تشخیص کمک راننده، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‎های جانبی، آنتن درون شیشه‌ای، پاور ویندوز، باک ضد انفجار با شش لایه مواد پلیمری، آینه‌های جانبی برقی و… بهره می‌برد که در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت میزان امکانات رفاهی در هر دوی این خودروها تقریبا در یک حد و اندازه است، اما در بحث تجهیزات ایمنی باید گفت ای‌سی۷ قادر به کسب ۴ (از ۵) ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو ان‌کپ شده و از کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای بهره‌ می‌برد، اما این در حالی است که ایدو با دو کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو به بازار ارائه شده است.

مشخصه‌های فنی و قابلیت‌های حرکتی

http://avtokitai.com/avtocontent/uploads/2014/10/dvigatel-Changan-Eado-XT.jpg

این دو خودرو از نظر ساختار فنی تفاوت فاحشی دارند و آن، حجم موتور هر یک از آنهاست. در واقع محصول جیلی با پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱/۸ لیتری که قادر به تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت است به بازار ایران عرضه شد و همچنین شرکت واردکننده دو نوع جعبه دنده پنج‌سرعته دستی و شش دنده اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفت، اما در مقابل چانگان را با پیشرانه‌ای ۰/۲ لیتر کم‌حجم‌تر از جیلی داریم که قادر به تولید بیشینه توان ۱۱۲ اسب بخار خواهد بود. این اختلاف توان، در شرایطی که هر دو خودرو از وزنی مشابه بهره می‌برند و اگر نمونه اتوماتیک جیلی را در مقابل ایدو قرار دهیم، ای‌سی۷ دو دنده بیشتر از چانگان ایدو دارد، پس می‌توان حداقل روی کاغذ به این نتیجه رسید که چانگان ایدو از محصول جیلی کمی کندتر عمل می‌کند.

http://www.car.ir/files/cache/files_cars_3497499%5B38b79778db8b367b6ffc39874d3af9a9%5D.jpg

امگرند مشکل فرار کردن محور عقب در پیچ‌های شدید با سرعت بالا را دارد و این در حالی است که چنین موردی از چانگان‌سواران شنیده نشده است. البته لازم به ذکر است ایدو از امکانات ترمز و پایداری خوبی مثل ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ، ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD)، کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS) و ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) بهره می‌برد و در مقابل امگرند ای‌سی۷ نیز از ترمزهای دیسکی به همراه سیستم ضدقفل ABS و EBD بهره می‌برد.

نظر کارشناسی

همان طور که بالاتر گفته شد، چانگان ایدو و جیلی امگرند ای‌سی۷ دو خودروی خانوادگی سایز متوسط با امکانات رفاهی و فنی ایده‌آل هستند که در بازار دست دوم ایران با بودجه‌ای حدود ۴۰ تا ۶۰میلیون تومان (برای چانگان به دلیل تک مدل بودن از ۵۰ تا ۶۰ میلیون) قابل خرید خواهند بود و انتخاب از بین این دو به سلیقه شما بازمی‌گردد.

در واقع هر دو خودرو با وجود اختلاف حجم موتور از مصرف سوخت مشابهی بهره می‌برند، ولی با توجه به تفاسیری که در بخش فنی ارائه شد، عملکرد چانگان هنگام شتاب‌گیری و… اندکی ضعیف‌تر از جیلی است، اما مهم‌ترین مساله‌ای که بازار فروش خودروهای چینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بازار فروش آنهاست که البته در بین این دو خودرو باید گفت جیلی با توجه به مشهورتر بودن برندش در برابر خریداران ایرانی، بازار فروش بهتری دارد. با این حال اگر اهل سواری‌گرفتن از خودرویی خاص‌تر هستید و چهره مدرن‌تر را می‌پسندید، ایدو گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

معید حمیدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.