پژو پارس بهتره است یا پژو ۲۰۶ ؛مقایسه دوسدان ایرانی

1

پارس یا ۲۰۶ تیپ ۵ ،مقایسه پژو پارس سال با ۲۰۶ تیپ ۵ ،مقایسه پژو پارس با ۲۰۶ تیب، ۲۰۶ یا پارس tu5 ،پژو پارس بهتره یا ۲۰۶ صندوقدار ،مقایسه پارس lx با ۲۰۶ تیپ ۵ ،پژو ۲۰۶ پلاس ،پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بخریم یا پژو پارس ( پرشیا )

در این قسمت می خواهیم دو خودرویی را مقایسه کنیم که هر دو از یک خودروسازی هستند و مدت زیادی است در بازار داخل وجود دارند و کاملا امتحان خود را پس داده اند. البته شاید مقایسه یک هاچ بک با یک خودروی خانوادگی سدان کار اشتباهی باشد اما زمانی که بخواهید با حدود ۲۰ میلیون تومان در بازار محدود داخل خودرویی تهیه کنید، چند گزینه بیشتر ندارید و حتما دو گزینه اصلی شما پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۶ خواهند بود.

پژو ۲۰۶ و پژو پارس هردو در یک کشور و یک کارخانه تولید شده اند. اما از نظر مشخصات موتوری و ظاهری خیلی باهم تفاوت دارند. فرانسه تولید پژو پرشیا « پارس » را در سال ۱۹۹۹ شروع کرد. اما تولید پژو ۲۰۶ از سال ۱۹۹۸ شروع شد.

از نظر جهان بینی این دو محصول باید گفت که پژو ۲۰۶ محبوب تر است چراکه در کشور های: پوآسی – مولوز در فرانسه، بریتانیا، تهران، برزیل، چین، اندونزی، مالزی و شیلی تولید شده است. اما پژو پرشیا فقط در: تهران، مصر و سنگال مونتاژ شده. از نظر محبوبیت و فروش، پژو ۲۰۶ موفق تر از پژو پرشیا بوده است.

از نظر تنوع در طراحی بدنه: پژو ۲۰۶ هاچ بک، کروک، سدان « صندوق دار » و استیشن است. اما پژو پارس فقط با یک بدنه طراحی شده و خودور های ۴۰۵ و ۴۰۶ مدل های بعدی هستند.

از نظر تنوع در جعبه دنده: پژو ۲۰۶ با ۵ دنده دستی، ۴ دنده اتومات با تیپ ترونیک و ۴ دنده اتوماتیک بدون تیپ ترونیک. پژو پارس فقط ۵ دنده است.

از نظر تنوع حجم موتور: پژو ۲۰۶ با حجم موتورهای  ا، ۱.۱، ۱.۴، ۱.۶ و ۲ لیتری بنزینی است. پژو ۲۰۶ با موتور دیزلی حجم های: ۱.۴، ۱.۶، ۱.۹ و ۲ لیتری است. پژو پارس با حجم های ۱.۸ لیتری – ۸ سوپاپ، ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ و ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تولید شده. توجه کردید که از نظر حجم موتور هم پژو ۲۰۶ برتر است.

شتاب پژو ۲۰۶ یا پژو پارس ؟ پژو ۲۰۶ با شتاب ۰ تا ۱۰۰ « ۹.۶ ثانیه » در تیپ ۵ دارد ولی پژو پارس با شتاب « ۹ ثانیه » در سری ELX امتیاز بیشتری دارد.

بررسی قدرت موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو پارس ELX: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۱۱۰ اسب بخار و حجم ۱۶۰۰ سی سی – ۱۶ سوپاپ است. پژو پارس ELX با ۱۰۵ اسب بخار و حجم ۱۷۶۱ سی سی است که البته با موتور  ۱۹۰۵ cc هم تولید شده با نوع xum. ( اما نکته ای که باید یادآور شد این است که پژو پارس بدنه سنگین تری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد که این مسئله در جاده بیشتر مشخص میشود که شما در جاده راحت تر رانندگی میکنید و فرمان پذیری بهتری نسبت به ۲۰۶ دارید).

https://cdn.iranjib.ir/images/5r8sb836oshcs8tg5g8.jpg

آپشن های پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو پارس ELX:

ابتدا آپشن های مشترک رو بررسی میکنیم: فرمان هیدرولیک، تهویه اتومات، چراغ مه شکن عقب و جلو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کنترل سیستم صوت روی فرمان، قفل مرکزی، تنظیم پشتی برقی، دماسنج داخل، داشتن ترمز ( ABS و EBD ). ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینه جانبی برقی، شیشه بالابر های عقب و جلو، ترمز دیسکی خنک شونده جلو – عقب دیسکی، استاندارد یورو چهار.

چراغ مطالعه در پژو پارس

 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ – نمای داخلی از تهویه با اتومات با نمایشگر دیجیتال
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ – طراحی داشبورد ساده – آینه بیرونی ۲ رنگ – ۲ ایربگ

پارس ELX – طراحی زیبا در داخل داشبورد ۲ رنگ – کنترل روی فرمان
پژو پارس و طراحی ساده داشبورد سیستم صوت معمولی – نبود کنترل روی فرمان

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/interior-206.jpg

تفاوت آپشن ها و امکانات: ویژگی ترمز ( EBA ) در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ – سیستم صوت پژو پارس تکمیل تر است چرا که دارای مجهز به *موبایل هنذرفری* است. آینه جانبی پژو پرشیا تاشونده است ولی پژو ۲۰۶ فقط سنسور دما دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ چراغ های همراهی تا درب منزل دارد که پژو پارس ندارد. *روکش چرمی فرمان پژو پارس دیگر نکته برتری است. طراحی *داخلی چوب، رو دری بهینه و جلو آمپر جدید* که هیچ کدام را پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد. نکنه دیگر این است که رینگ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فولادی است اما رینگ پژو پارس ELX آلومینیومی است. صندلی پژو ۲۰۶ قابلت تنظیم ارتفاع – صندلی عقب تاشونده است که هیچ کدام را پژو پارس ندارد. باز شدن درب صندوق عقب از داخل که فقط در پژو پارس قرار دارد.

طراحی دسته دنده پژو ۲۰۶ دنده اتومات تیپ تورینگ – اسپورت – برفی

در آخر باید گفت که اگر جمعیت شما از ۴ نفر بیشتر است خودرو پژو پارس را پیشنهاد میکنم. ولی اگر جمعیت خانواده شما کم است و خودرو ای همیشه جوان و پر طرفدار میخواهید تنها میتوان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را به شما پیشنهاد کرد. راجب هزینه نگهداری هم باید گفت که تا حدودی هزینه های پژو ۲۰۶ بیشتر است ولی مصرف سوخت بهینه تری نسبت به پژو پرشیا دارد.

مقایسه مشخصات فنی

تفاوت در اسب بخار

 پژو ۲۰۶ تیپ ۲  ۷۵ اسب بخار در  ۵۳۰۰ rpmتیپ ۵ ۱۱۰ اسب بخار در  ۵۸۰۰ rpm

تیپ ۶ ۱۱۰ اسب بخار در  ۵۸۰۰ rpm

پژو پارس ۱۰۸hp/5600rpm  پارس LX110hp/5500rpm  پارس ELX

۱۰۵hp/5500rpm  پارس ELX با موتور XUM

۱۰۸hp/5600rpm  پارس اتوماتیک

شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر

 پژو ۲۰۶  تیپ دو      ۱۴.۱  ثانیهتیپ پنج     ۱۱.۶  ثانیه

تیپ شش   ۱۲.۶  ثانیه

پژو پارس ۱۳.۲s  پارس LX9s  پارس ELX

۱۰.۹s  پارس  ELX با موتور  XUM

۱۴.۲s  پارس اتوماتیک

۱۳.۸s  پارس دو گانه سوز

۱۴s   پارس سال

 مقایسه مصرف سوخت

داخل شهر – در هر ۱۰۰ کیلومتر

پژو ۲۰۶ تیپ  دو    ۸.۹تیپ پنج    ۸.۸

تیپ شش ۱۰.۱

پژو پارس ۱۰.۱   پارس LX11.3   پارس ELX

۱۲.۴   پارس ELX با موتور XUM

۱۱.۲   پارس اتوماتیک

۱۳.۸   پارس دو گانه سوز ( بنزین )

۴۳.۶   پارس دو گانه سوز ( گاز )

 

ترکیبی – در هر ۱۰۰ کیلومتر

پژو ۲۰۶ تیپ  دو  ۶.۴تیپ پنج  ۶.۶

تیپ شش ۷.۳

پژو پارس ۷.۵     پارس LX8.1     پارس ELX

۸.۶Lit  پارس ELX با موتور XUM

۸.۱۵   پارس اتوماتیک

۹.۱     پارس دو گانه سوز (بنزین)

۳۱.۳   پارس دو گانه سوز (گاز)

۱۹.۱   پارس سال

ظرفیت سوخت

پژو ۲۰۶ ۵۰ لیتر پژو پارس ۷۰ لیتر و ۷۵ لیتر گاز

ابعاد خودرو

مدل: پژو ۲۰۶ تیپ ۵ پژو پارس
عرض ( ۱۶۵۲ ) mm ( ۱۷۰۴ ) mm
طول ( ۳۸۳۵ ) mm ( ۴۴۹۸ ) mm
ارتفاع ( ۱۴۲۶ ) mm ( ۱۴۱۰ ) mm

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. Arash می گوید

    در کل ۲۰۶ تیپ ۵ شتاب بیشتر
    جمع و جور و جوون پسند تر
    پیشرانه بهتر و فنی ایمن تره
    یاحق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.