چگونه یک خودروی دست دوم خوب بگیریم ؟

0

۵ سؤال که در هنگام مشاهده آگهی، باید از فروشندگان پرسید

اگر سند خودرو دست‌اول نبود، احتمال دلال بودن بالا می‌رود. البته منطقی است و انتظار نمی‌رود خودروهای بازار همگی دست‌اول باشند

بازار داغ شهریورماه برای خودروها سپری شد و این بار زمان آن رسیده که کمی افت، بازار خودرو را در برگیرد. علاوه بر کاهش میزان خرید خودرو در بازار ایران، خودروهای داخلی و خارجی افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند. تا جایی که خودرویی مثل پراید ۱۱۱ تا قیمت عجیب و شاید خنده‌دار ۲۴ میلیون تومان!! افزایش قیمت داشت.

بحث اینکه چرا باید این قیمت افزوده شود و علت هم‌زمانی این افزایش ناگهانی قیمت و سخت‌گیری بر واردات خودرو چینی چیست، در این مقاله نمی‌گنجد. اما بعد نهفته دیگری در بازار خودرو خود را به نمایش گذاشته است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

در زمان‌هایی که بازار خودرو دستخوش افت مقیاس است، دلالان خودرو که ماشین‌های تصادفی و ناسالم خود را در بازار شلوغ قبلی نتوانسته‌اند به کسی بفروشند، سعی دارند با بهانه‌هایی نظیر کارکرد کم و عجله در فروش، با قیمتی به‌ظاهر خوب به فروش برسانند.

ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود پیش از انجام معامله و درزمانی که در حال بررسی خودروها از طریق آگهی هستید، سؤالات زیر را از فروشنده بپرسید تا مشخص شود خودرو متعلق به یک دلال است یا مصرف‌کننده:

۱. سند دست‌اول است؟

اگر سند خودرو دست‌اول نبود، احتمال دلال بودن بالا می‌رود. البته منطقی است و انتظار نمی‌رود خودروهای بازار همگی دست‌اول باشند. اما به خودروهایی که پس از تحویل کارخانه توسط کس دیگری معامله نشده‌اند، بیش از سایر خودروها می‌توان اعتماد کرد. سعی کنید خودروتان را از بین این دسته ماشین‌ها انتخاب کنید.

۲. آیا خودرو از جلو و عقب ضربه داشته؟

ضربه داشتن از جلو یا عقب، یکی از عوارض جدی خودرو است. اگر خودرویی از جلو یا عقب ضربه شدید داشته باشد، نشانه آسیب‌دیدگی شاسی است که عملاً منطق خرید آن را دچار شک می‌کند.

خودروهایی که از جلو شاسی خوردگی دارند، اشکالات عمده جلوبندی دارند و شاسی خوردگی از عقب، می‌توان تا حد زیادی سواری خودرو را تحت تأثیر قرار دهد و توان محافظت آن را کاهش شود.

۳. آیا کیلومتر واقعی است؟

این سؤال جواب بدیهی دارد و غالب افراد پاسخ “آری” به آن می‌دهند. اما شما نیز پیش از انتخاب خودرو می‌بایست به‌تناسب سن و مدل آن توجه کنید.

به ادعای کارشناس همراه مکانیک، کیلومتر کارکرد متوسط هر خودرو ۱۵.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ کیلومتر در هرسال است. اگر به خودروهایی با شرایط غیرازاین برخوردید، پیش از اقدام به قولنامه، حتماً از کارشناسی بهره ببرید.

۴. آیا هزینه کارشناسی را متقبل می‌شوید؟

اگر فروشنده نسبت به سلامت خودرواش مطمئن است، چه الزامی برای گردن نگرفتن هزینه دارد؟

با وی شرط کنید اگر خودرو ازنظر فنی و بدنه دچار اشکال بود، هزینه کارشناسی را فروشنده متقبل شود و اگر ادعا مشابه ادعای او بود، خودتان هزینه را پرداخت کنید.

۵. آیا تصاویر مربوط به همین خودرو هستند؟

خیلی از موارد مشاهده‌شده‌اند که دلالان خودرو تصاویر کلی از اینترنت دانلود می‌کنند و به‌جای تصویر اصلی خودرو جایگزین می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود شما نتوانید درباره ظاهر خودرو تصمیم بگیرید.

گاهی هم پیش‌آمده است که تصویر خودرو سالمی را جایگزین خودرو فروشی می‌کنند و با این بهانه شمارا پای معامله می‌کشند و خودرو دیگری را با ترفند به شما می‌فروشند. پس همیشه پیش از انتخاب خودرو برای خرید، از صحت‌وسقم آگهی و تصویر خودرو مطمئن شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.