شباهت ها و تفاوت های پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲ + عکس

0

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲

تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هر دو در تجهیزاتی نظیر کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر مشترک هستند با این حال بر سر ضعف سیستم ترمز

هنگامی که صحبت از هاچ بک های ارزان قیمت تولید داخل به میان می آید با تنوع چندان بالایی روبرو نخواهیم شد. پژو ۲۰۶ که نزدیک به دو دهه با همین طراحی به بازار عرضه شده قطعا پای ثابت این گروه خواهد بود اما در میان محصولات سایپا نیز یک هاچ بک جدید با نام تیبا ۲ یا تیبا هاچ بک به چشم می خورد که به لحاظ قیمت تا حدودی هم رده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قرار می گیرد. این خودرو که به لحاظ طراحی کاملا به تیبا صندوق دار شباهت دارد هنگامی که مشتریان دیگر از ظاهر تکراری پراید خسته شده بودند به بازار آمد و فروش قابل توجهی را نیز به دست آورد. در این مطلب تلاش داریم تا به مقایسه فنی این دو خودرو بپردازیم.

طراحی بیرونی


تیبا دومین خودروی ملی است که در ایران تولید می شود. این محصول در سال ۸۸ و در آغاز تحریم های بین المللی وارد بازار شد که با توجه به شرایط سخت تولید و واردات خودرو، کاهش قدرت خرید و ستوه خریداران از طراحی یکنواخت و ایمنی پر حرف و حدیث پراید با استقبال خوبی هم مواجه گشت. با این حال، اگرچه تیبا با نام زیبای ایرانی معرفی شد اما با نگاهی به طراحی خارجی این خودرو چندان نشانی از زیبایی و ظرافت در آن پیدا نمی کنید.

طراحی این خودروی ملی با کمک گروه ایتالیایی IET و شرکت آنجلینی دیزاین انجام گرفت و نسخه هاچ بک آن نیز با نام تیبا ۲ پس از چند سال با همان طراحی و بدون کوچکترین تغییر به بازار عرضه شد. نمای جلو تیبا ۲ اگرچه از چراغ های کشیده برخوردار است اما اندازه کوچک جلوپنجره و فاصله بیش از حد آن با چراغ ها یک شکل ناهماهنگ را ایجاد نموده است. با وجود انحناهای فراوان بر روی سپر، گلگیر و کاپوت تیبا ۲، این خودرو از نمایی اسپرت که از خودروهای هاچ بک انتظار می رود، برخوردار نیست. البته این موضوع بیشتر به دلیل الگو برداری از یک خودروی سدان برای طراحی یک محصول هاچ بک است. در نمای عقب این خودرو نیز با وجود تغییرات فراوان در سقف، قسمت عقب بدنه جانبی، چراغ ‌های عقب، درب پنجم و سپر نسبت به تیبای صندوق دار باز هم یک طراحی خسته کننده و بدون هیجان را شاهد هستیم. در واقع آنچه بیش از سادگی در قسمت عقب تیبا ۲ به چشم می آید عدم تناسب چراغ های عقب با چراغ های جلو است که امروزه به عنوان یکی از اصول طراحی خودرو در نظر گرفته می شود.

آن سوی دیگر این مقایسه پژو ۲۰۶ قرار دارد که با وجود سال های طولانی که از تولید آن می گذرد همچنان از جذابیت خاصی برای دوستداران خودروهای اسپرت برخوردار است و با وجود تمام انتقاداتی که به طراحی بدون تغییر آن وارد است اما در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی مانند پراید و تیبا ۲ نمای مدرن تری دارد. چراغ های جلو کشیده، استفاده مناسب از خطوط منحنی و شیب جذاب کاپوت از جمله نکاتی هستند که به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و شاید در کمتر خودرویی نظیر آن مشاهده شود. با این حال تکراری و ملال آور بودن این خودرو معضلی است که به پاشنه آشیل پژو ۲۰۶ تبدیل شده است و موجب می شود برخی مشتریان از در خرید آن دچار تردید شوند.

مقایسه طراحی داخلی
http://car.upload.ir/News/099-Tiba2/8.jpg

طراحی داخلی تیبا ۲ آنچه را که در نمای خارجی آن مشاهده کردید کامل می کند. در واقع با نشستن در اتاقک تیبا ۲ چیز جذابی مشاهده نخواهید کرد. فرمان ساده و قدیمی، روکش صندلی های بی کیفیت و پارچه ای، داشبورد به غایت ساده به همراه استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک یک جلوه ناامیدکننده را به نمایش می گذارد که حتی تطبیق رنگ داشبورد و صندلی ها نیز نتوانسته جذابیتی به آن ببخشد.

در مقابل کابین پژو ۲۰۶ از یک طراحی اروپایی برخوردار است که اگرچه سال ها از طراحی آن می گذرد اما برای مشتریان ایرانی که طراحی های جدید خودروهای اروپایی را کمتر به چشم دیده اند راضی کننده به نظر می رسد. شاید یکی از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ فضای کمی است که سرنشینان عقب را کمی آزار می دهد. در واقع فرم اتاقک این خودروی اسپرت و برخورداری از ساختار منحنی شکل به قیمت کاهش فضای داخلی آن تمام شده است به گونه ای که اگر سرنشینان جلو صندلی های خود را کمی عقب ببرند دیگر فضایی حتی برای قرارگیری پای سرنشینان عقب باقی نمی ماند.

مقایسه مشخصات فنی


تیبا از پیشرانه ای ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر با حداکثر قدرت ۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر برخوردار است. این پیشرانه از موتور قدیمی نصب شده بر روی پراید قوی تر محسوب می شود و به یک گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز شده است. در مقابل پژو ۲۰۶ دارای پیشرانه ای به ظرفیت ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر است که اگر با کیفیت نسخه اصلی ساخته شود چیزی کمتر از موتور تیبا ۲ نخواهد داشت.

مقایسه ایمنی دو خودرو

تیبا ۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هر دو در تجهیزاتی نظیر کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر مشترک هستند با این حال بر سر ضعف سیستم ترمز تیبا همچنان حرف و حدیث های زیادی مطرح است. در مقابل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از قابلیت تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی جلو و سیستم قطع خودکار سوخت در هنگام حادثه برخوردار است که نقش مهمی در افزایش ایمنی خودرو دارند.

مقایسه قیمت

https://cdn01.zoomit.ir/2017/3/e0851c48-84cd-4268-904e-f1f437eafdc7.jpg
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا هاچ بک در بازار ایران به ترتیب نزدیک به ۳۳ و ۲۷ میلیون تومان برآورد می شود. در واقع با وجود محصولات به روزتری نظیر رنو ساندرو در میان تولیدات داخلی، خرید تیبا ۲ یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تنها یک انتخاب میان بد و بدتر محسوب می شود. خودروهایی که به لحاظ طراحی و ایمنی از استانداردهای روز دنیا برخوردار نیستند و از عبارت خودروی اقتصادی تنها قیمت پایین آن را به ارث برده اند. با این حال خرید محصولات نزدیک به ۵۰ میلیون برای طیف وسیعی از مردم ایران امکان پذیر به نظر نمی رسد. با این وصف، برای افرادی که با هزینه کم به دنبال محصولی اسپرت و جوان پسند می گردند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یک انتخاب مناسب محسوب می شود. در مقابل باید در نظر داشت که اگرچه این خودرو به لحاظ قطعات از کیفیت قابل قبولی برخوردار است اما یک خودروی پر خرج محسوب می شود و هزینه تعمیر و قطعات آن نیز کمی گران تر از دیگر محصولات داخلی است. نتیجه آنکه اگر به دنبال خودرویی کم خرج با هزینه نگهداری پایین تر هستید تیبا انتخاب معقول تری به نظر می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.