چگونه در هوای بارانی و لغزندگی جاده رانندگی کنیم ؟

0

چگونگی رانندگی در شرایط بارندگی

رانندگی در هر شرایط آب و هوایی دقت و حمایت‌های خود را می‌طلبد و این در حالی است که اگر رانندگان آمادگی و هوشیاری لازم برای رانندگی ایمن در شرایط مختلف جوی را نداشته باشند قطعا خطر بروز سوانح و حوادث ترافیکی را افزایش خواهند داد. رانندگی به هنگام بارش باران که موجب لغزندگی خیابان و معابر می‌شود از جمله این موارد است.

شروع بارش باران، ‌خطرناک‌ترین وضعیت را برای جاده و خودرو بوجود می‌آورد زیرا قطرات باران، با گرد و خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده‌ای را بوجود می‌آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می‌شود و احتمال سر خوردن خودرو، افزایش می‌یابد. بنابراین با شروع بارش باران، ضروری است که از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده، این حد سرعت را حفظ کنید. به هر حال، در این شرایط جوی؛ سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می‌شود، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب موجود، میان جاده و لاستیک قرار می‌گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می‌کند. در این حالت، خودروی شما روی قشری از آب حرکت می‌کند.

پس با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ‌ها از سرعت خودرو بکاهید و در کم کردن سرعت، از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.

آنچه مشخص است این‌که در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است، باید از تغییر دنده (از سبک به سنگین)‌، پرهیز کرد.

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و رانندگی در شرایط یخ و برف، باید به نکات ذیل توجه کامل داشت. اما قبل از هر گونه سخنی، لازم است که بگوییم، چون یخ و برف باعث سر خوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می‌شود، لذا برای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک‌های یخ‌شکن یا زنجیر چرخ استفاده کرد.

۱ـ با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و خودرو را در حرکت، ثابت نگه دارید.

۲ـ در پیچ‌ها با دقت و به آرامی، گردش کنید.

۳ـ از گردش و انحراف ناگهانی، خودداری نمایید و از ترمز کردن ناگهانی، بپرهیزید.

۴ـ از فشار دادن ناگهانی پا روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن،‌ خودداری کنید.

۵ـ از سرعت زیاد در معابر یخ زده و هوای برفی بپرهیزید بخصوص وقتی که راه دارای دست‌انداز باشد.

۶ـ از رانندگی در لبه راه‌ها یا شانه‌های راه، خودداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.