نحوه عملکرد سیستم خنک کاری موتور پراید

0

سیستم خنک کننده موتور پراید ، منبع انبساط پراید ،سیستم خنک کننده موتور خودرو ،مایع خنک کننده موتور چیست ،مایع خنک کننده موتور و ویژگی های آن ،سیستم خنک کاری موتور پراید

درآموزش خودرو, تعمیرات خودرو, سیستم خنک کننده


سیستم خنک کاری موتور پراید همانند موتورهای آب خنک دیگر با استفاده از چرخش آب موتور را خنک می کند. حجم آب موتور پراید ۵ لیتر است که نیمی از این حجم باید ضد یخ باشد استفاده از ضد یخ در موتور پراید در تمام فصول الزامیست و باید هرسال سرویس و تعویض شود.
مایع خنک کننده موتور را هر ۱۵ روز بازدید کنید ودر صورت کم شدن به آن آب مقطر اضافه کنید.
آب کم کردن در موتور امری عادی نیست و باید بررسی شود معمولا آب کم کردن دلایل مختلفی دارد ولی احتمال خرابی در رادیاتور زیاد است. سعی کنید در طول رانندگی به آمپر آب توجه کنید بالا رفتن آمپر آب علتی دارد که باید بر طرف شود. موتور پراید بنا به ارتفاع بیشتر نسبت رادیاتور نیاز به هواگیری دارد بنابراین هیچگاه هنگام گرم بودن موتور در رادیاتور را باز نکنید و برای بازدید آب از منبع جانبی که کنار گلگیر سمت راننده نسب شده است استفاده کنید.
جوش آوردن موتور
اگر آمپر آب تا خط چهارم بالا رفت موتورگرم است. در این حالت اگر موتور را خاموش کنید فن به نشانه گرمای غیر معمول روشن می مانند. اگر چراغ قرمز باطری روشن شده است به کناری بروید وقبل از گرمتر شدن موتور آن را خاموش کنید خواهید دید که تسمه پاره شده است. سعی کنید آن را تعویض کنید. ولی اگر چراغ باطری روشن نیست موتور را خاموش نکرده و به حرکت خود ادامه دهید. با روشن کردن بخاری حرارت موتور را کم کنید. این کار مثل پاشویه کردن فردیست که تب دارد و اگر حرارت پایین نیامد به کناری بروید، پیاده شوید و بدون خاموش کردن موتور شرایط آن را بازدید کنید.
اگر نتوانستید موتور را خنک کنید و آمپر نیز به خط پنجم یعنی HOT رسید بدون خاموش کردن موتور با ریختن آب بر روی رادیاتور بدنه آن را خنک کنید. توجه کنید که به هیچ وجه نباید بر روی موتور آب ریخته شود زیرا باعث ترک برداشن سرسیلندر و موتور می شود.
در این شرایط در رادیاتور را شل کنید و با گذاشتن دستمالی خیس که آب آن گرفته نشده است بر روی رادیاتور مانع از سوختن دستتان و پاشش آب به سمت خود شوید.
به این نکته خوب دقت کنید گاهی خودرو به علت خطایی جوش می آورد که در آن لحظه جبران پذیر نیست مثلا پارگی شلنگ آب یا سوراخ شدن رادیاتور، که روشن نگه داشتن موتور دراین شرایط خطر ناک است بنابراین موتور راباید خاموش کرد ولی اگر حرارت موتور بالاست باید هر ۲۰ ثانیه تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن قطعات و سوختن موتور شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.