آموزش نحوه تعویض لاستیک دسته موتور بالایی پژو ۲۰۶ تیب ۲ + عکس

0

تعداد دسته موتور ۲۰۶ ،آموزش تعویض دسته موتور ۲۰۶ ،علائم خرابی دسته موتور ۲۰۶ ،قیمت دسته موتور ۲۰۶ ،تعویض لاستیک دسته موتور بالایی

وقتی متوجه کنده شدن یک تکه از لاستیک دسته موتور بالا شدم فهمیدم که کار دارد به جاهای باریک می کشد! و تصمیم گرفتم خودم آنرا تعویض کنم. فروشگاه لوازم یدکی دو نوع از این قطعه را داشت. یکی که می گفت ترکیه ای است و ۸۵۰۰ تومان و دیگری ۱۷۰۰۰ تومان جنس اصلی. همانطور که احتمالا سر و کارتان به فروشگاه های لوازم یدکی و قطعات ماشین افتاده می دانید که چه بازار عجیب و غریبی است. من نوع ۱۷۰۰۰ تومانی را برداشتم چون از لحاظ ظاهری هم قطعه بهتری بود مخصوصاً که پیچ بالایی آن آچار خور بود و شباهت زیادی به قطعه فابریک ماشین داشت. در یک فروشگاه دیگر با همان مارک اما شکل دیگر و بسته بندی متفاوت به قیمت ۸۵۰۰ بود!

اقدامات اولیه

قبل از اینکه دست به کار شوم، در وب به جستجوی مطالبی درباره این موضوع گشتم و در یکی از پست های تالار گفتگوی ir206.com یکی از کاربران علاقمند مطلب و تصاویری در باب تعویض لاستیک دسته موتور پژو ۲۰۶ اما تیپ ۵ که خود انجام داده بود نوشته و قرار داده بود. بر اساس آن تصاویر مشخص است که خود دسته موتور بالایی مدل تیپ ۵ از مدل تیپ ۲ کوچکتر و کوتاهتر است و باز کردن آن نیز باید راحت تر باشد. زیرا دسته موتور بالا در مدل تیپ ۵ (TU5) فقط با سه پیچ به بلوک موتور متصل است که همه در یک صفحه قرار دارند اما در تیپ ۲ علاوه بر سه مهره، یک پیچ در جلو که محور آن عمود بر پیچ های دیگر است نیز هست. و دیگر اینکه در تیپ پنج سه پیچ باید باز شود، یعنی بلوک موتور رزوه شده اما در تیپ دو پیچ ها ثابت هستند و باید مهره ها باز شوند و از این رو بیرون آوردن دسته موتور مشکل تر است. مقصود این نیست که نویسنده کار بزرگتری انجام داده است! بلکه اگر قصد چنین کاری داشتید به این مشکل آگاه باشید.

پیچ های دسته موتور بالایی به گونه ای تعبیه شده اند که فقط با آچار بکس باز می شوند. در تصویر مهره های محل اتصال دسته موتور بالا به موتور نشان داده شده است که باز و بسته کردن هر سه نیاز به آچار بکس دارد. و بجز این سه مهره، مهره اتصال دسته موتور به لاستیک نیز نیازمند همین نوع آچار است. اگر چه می توان پیچ جلویی و لرزه گیر کوچک را با آچار تخت باز نمود.

جک زدن زیر موتور

قبل از اقدام به باز کردن پیچ های دسته موتور بایستی که زیر موتور جک زد تا با باز شدن مهره ها از پایین رفتن موتور جلوگیری شود. من جک را درست زیر چرخ دسته موتور پایین زدم. خوشبختانه چون یک نوع جک مکانیکی با گردن باریک در دسترس داشتم، این کار به راحتی انجام گرفت. البته نقطه زیرین دسته موتور پایین یک برجستگی کوچک دارد که باعث می شود اتصال جک با آن یک نقطه کوچک باشد اما با این حال کار بدون هیچ مشکلی انجام شد. با استفاده از جک می توان موتور را در حین باز کردن دسته موتور و بستن آن کمی بالا و پایین کرد تا بیرون آوردن و جازدن دسته موتور راحت تر صورت گیرد.

در عکس بالا محلی که جک زده شده مشخص شده است.<


تصویر بالا نشان می دهد که برای خارج ساختن دسته موتور بالا از محل خود، جک بالا برده شده.

باز کردن اجزاء، سر باتری و پیچ ها

http://pskecu.ir/wp-content/uploads/2017/07/7243_860.jpg

از آنجایی که ECU بالای محل قرارگیری لاستیک دسته موتور بالا قرار گرفته، باید باز شود که با باز کردن یک مهره انجام می گیرد. و چون کابل های متصل به آن مانع می شود که آنرا از محل دور کنم، سه سوکت آنرا باز کردم، و البته قبل از این کار سر باتری را باز کردم. اول خار آنرا با انگشت فشرده و بعد اهرم آن ۹۰ درجه چرخانده می شود.

چون دسته آچار بکسی که داشتم کوتاه بود ناچار شدم قمقمه آب رادیاتور را نیز از لوله آن جدا و کناری بگذارم. باز کردن بست لوله آن زیاد مشکل نیست اما بستن آن مدتی وقتم را گرفت.

بعد از باز کردن نوبت به قطعه تقویتی سازه که بالای لاستیک قرار گرفته می رسد. و بعد یک پیچ با سر بزرگ که روی آن لاستیکی است باید باز شود که می توانید آنرا با انبر قفلی باز کنید، فقط ممکن است ابتدا کمی سفت باشد.

بیرون آوردن دسته موتور و لاستیک آن

 من به ترتیبی که در تصویر نشان داده ام پیچ های دسته موتور را باز کردم. البته لازم به ذکر است که چون لاستیک دسته موتور متلاشی شده بود، عملاً نیازی به باز کردن مهره آن نبود که در شکل با شماره A1, A2 نشان داده ام.

رون کشیدن دسته موتور از میان سه پیچ بلند در ابتدا کمی مشکل بود اما با استفاده از اهرم کوچکی در پشت آن و کمی بالا و پایین کردن جکی که زیر موتور قرار داده بودم کم کم بیرون آورده شد. لاستیک دسته موتور نیز که بطور پیچی در جای خود قرار دارد را با ضربه (تقه) چرخانده و بیرون آوردم و لاستیک جدید را به همین طریق در جای خود قرار دادم. دو لاستیک ضربه گیر را هم خریده بودم اما چون آچاری که داشتم اجازه نمی داد پیچ لرزه گیر بزرگتر را باز کنم از تعویض آنها صرف نظر کردم.

البته بعد که دسته موتور را بستم و موتور را روشن کردم در همان ناحیه چند میلیمتر خلاصی وجود داشت که باعث لرزش موتور می شد. برای حذف آن خلاصی، از یک واشر به ضخامت تقریبی دو میلیمتر استفاده کردم و آنرا در پشت لرزه گیر کوچکتر قرار دادم البته از آنجایی که دسته موتور بسته شده بود و بدون باز کردن آن امکان بیرون آمدن لرزه گیر نبود، یک قاچ از واشر را بریدم و با کمی شل کردن پیچ لرزه گیر آنرا در پشتش جا دادم که در تصویر قابل مشاهده است و همین کار باعث حذف تمام لرزش های باقی مانده شد و اثری که داشت از انجام باز کردن دسته موتور برایم جالب تر بود!

بستن دسته موتور

پیچ جلویی که در تصویر بخوبی مشخص است را همزمان با سه مهره بالایی و مهره لاستیک بستم زیرا ابتدا که سه مهره را بستم، سوراخ رزوه شده بر روی دسته موتور با سوراخ روی قطع متصل به بلوک موتور کمی جابجایی داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.