چگونه از ترمز ABS استفاده کنیم؟

0

سامانه ترمز‌های ABS ، در واقع سیستمی است که به خودرو این امکان را می‌دهد که بدون قفل کردن چرخ‌ها، ترمز کند

سیستم ترمز ABS به شکلی است که از قفل ماندن چرخ‌ها در زمان ترمز کردن جلوگیری می‌کند و از این طریق باعث می‌شود کنترل خودرو در زمان ترمز کردن از حالت پایدار خارج نشود. قبل از اختراع سیستم ABS خودرو در سال ۱۹۷۸، ترمز‌ها به شکل دیگر عمل می‌کردند و در زمان‌هایی که نیاز بود ترمز به شدت عمل کند، باعث قفل ماندن چرخ‌ها و در نهایت افزایش مسافت ترمز می‌شدند که این موضوع می‌توانست پایداری و کنترل خودرو را دچار مشکل کند.
نکات فنی ماشین مجله خودرو دانستنی های جالب خودرو ترمز خودرو ترمز abs پراید ترمز abs
نحوه عملکرد سیستم ترمز‌های ABS
در گذشته برای اینکه مسافت ترمز افزایش نیابد، بسیاری از رانندگان در هنگام ترمز کردن از شیوه ترمز متناوب استفاده می‌کردند و به صورت مکرر و پشت سر هم پدال ترمز را فشار داده و رها می‌کردند، در اصل سیستم ترمز‌های ABS به همین صورت است و عمل ترمز متناوب را انجام می‌دهد. در سیستم ترمز‌های ABS چرخ‌ها به حسگر‌هایی متصل هستند و زمانی که ترمز می‌کنیم این حسگر‌ها فشار پیستونی را بر روی ترمز خودرو کم می‌کنم و با کم کردن قدرت ترمز، فشار را بر روی چرخ‌ها کاهش می‌دهد و در نهایت این امکان بر چرخ‌ها بوجود می‌آید که دوباره حرکت کنند؛ این عملیات منحصر به فرد سیستم ترمز‌های ABS در کسری از ثانیه انجام می‌شود
اجزای ترمز ABS ضد قفل
هنگام رانندگی در شرایطی که جاده لغزنده است، ترمزهای ضد قفل (ABS) بزرگ‌ترین نجات دهنده ما هستند، اما چه موقع باید از این مزیت خودرو استفاده کرد؟
 تقریبا تمامی رانندگان از وجود سیستم ترمز ضد قفل در خودروهای خود مطلع هستند، اما تعداد کمی از آن‌ها می‌دانند که چگونه ترمزگیری کنند که این سیستم بهترین عملکرد را داشته باشد.
سیستم ترمز ضد قفل از سنسورهایی بهره می‌برد که با تحلیل شرایط ترمزگیری در صورت نیاز این سیستم را فعال می‌کند و مانع قفل شدن چرخ‌ها به هنگام ترمز و در نتیجه فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمز شدید می‎‎‌شود. این سنسورها هنگام ترمز شدید، وقتی که چرخ‌ها قفل می‌شوند، نیروی هیدرولیکی ترمز را به صورت منظم کم و زیاد می‌کند تا فشار نیروی ترمز را کاهش داده و از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.
به این امر اصطلاحا ترمزگیری ضربانی می‌گویند و هنگامی که این سیستم فعال می‌شود، با فشردن پا بر روی ترمز، یک لرزش خفیف پدال را احساس می‌کنید که نشان دهنده عملکرد صحیح این سیستم است.
اما نکته اینجا است که ترمز ضد قفل فقط برای شرایط اضطراری و با فشردن شدید پا بر روی پدال ترمز انجام می‌شود. در شرایط غیر ضروری نیازی به استفاده از این سیستم نیست، چرا که ممکن است موجب بروز حادثه شود. تمامی خودروهایی که در جاده هستند، لزوما به سیستم ABS مجهز نیستند و با به کار گیری نادرست از این سیستم ممکن است خودروهای پشتی با شما اصابت کرده و حتی تصادف زنجیره‌ای به وجود بیاید.
همچنین شما می‌تواند بدون به کار گیری این سیستم، هنگام ترمزگیری با کم و زیاد کردن فشار پا بر روی پدال به صورت منظم، از قفل شدن چرخ‌ها و سر خوردن خودرو جلوگیری کنید.
نکته دیگر این که ترمز ضد قفل در هوای برفی و بر روی برف عملکرد همیشگی را ندارند و رانندگان نباید با اتکا به این سیستم، رانندگی غیر محتاطانه داشته باشند.
سیستم ترمز ضد قفل برای ایجاد ایمنی بیشتر و کاهش زمان و مسیر ترمزگیری است اما اصلا بهانه خوبی برای رانندگی جنون آمیز و غیر اصولی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.