چرا قیمت خودروهای وارداتی در بازار از کارخانه ارزان‌تر است؟

0

قیمت‌گذاری بالا برای برخی خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های خودروساز باعث ایجاد حاشیه قیمتی منفی در بازار شده و نرخ این خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیده است

تعیین قیمت‌های غیر واقعی برای برخی خودروهای وارداتی یا مونتاژی از سوی خودروسازان باعث شکل‌گیری حاشیه قیمت منفی در بازار این خودروها شده و نرخ این محصولات را در بازار به زیر قیمت کارخانه رسانده است.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر پژو ۳۰۱ وارداتی با قیمت ۹۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه می‌شود، این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار ۸۹ میلیون تومان است و مشتری برای این خودرو با قیمت بالاتر وجود ندارد. به این ترتیب اختلاف قیمت ۶ میلیون تومانی در مورد این خودرو وجود دارد.

در مورد پژو ۵۰۸ نیز باید به حاشیه قیمتی منفی ۱۵ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم. قیمت تعیین شده برای این خودرو از سوی ایران خودرو ۱۸۵ میلیون تومان است اما در بازار با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

رنو کپچر بدون گرمکن صندلی نیز در بازار حدود ۲.۵ میلیون تومان پایینتر از نرخ مصوب ایران خودرو عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در بازار ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما ایران خودرو آن را با قیمت ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کرده است.

سایپا نیز سراتو دنده اتوماتیک را ۱۰۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین کرده اما در بازار، مشتری برای این خودرو با این قیمت وجود ندارد و خریداران فقط حاضرند تا ۱۰۱ میلیون تومان برای خرید این محصول بپردازند. به این ترتیب اختلاف قیمت ۳ میلیون تومانی را برای سراتو شاهد هستیم.

در مورد سوزوکی ویتارا کلاس ۱۰ هم باید به نرخ ۱۴۷ میلیون تومانی این خودرو در ایران خودرو اشاره کنیم. این در حالی است که ویتارا در بازار ۷ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه یعنی با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

قیمت هایما S7 توربو نیز در نمایندگی‌های ایران خودرو ۹۵ میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف منفی ۴ میلیون تومانی یعنی معادل ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت وانت آریسان دوگانه سوز نیز در بازار ۲۷.۵ میلیون تومان است اما ایران خودرو همین خودرو را حدود ۱.۵ میلیون تومان بالاتر از نرخ بازار یعنی با قیمت ۲۸ میلیون و ۸۹۳ هزار تومانی عرضه می‌کند.

هیوندا I10 نیز از دیگر خودروهایی است که قیمت آن در بازار ۱۵۰ هزار تومان پایینتر از قیمت مصوب کرمان خودرو است. این خودرو با قیمت ۷۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان توسط کرمان خودرو عرضه می‌شود ولی در بازار بیشتر از ۷۲ میلیون تومان برای آن پرداخت نمی‌شود.

اختلاف قیمت منفی خودروها نشان دهنده عدم نیازسنجی بازار و قیمت‌گذاری غیر واقعی خودروها است که لزوم نظارت دستگاه‌های مسئول را بر عملکرد خودروسازان ضروری می سازد. به این ترتیب از ایجاد هرج و مرج در نرخ‌گذاری خودروهای داخلی، مونتاژی و یا وارداتی جلوگیری خواهد شد.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.