۱۵ تکنولوژی که صنعت خودرو را متحول کرد؟

0

 نزدیک به یک و نیم قرن از پیدایش خودروهای سوختی با موتورهای درون سوز می گذرد؛ اختراعی که در ابتدا تا چندین سال نتوانست بر دیدگاه مردم که پیشرانه های بخار را برتر می دانستند، غلبه کند

هفته نامه خودرو امروز: نزدیک به یک و نیم قرن از پیدایش خودروهای سوختی با موتورهای درون سوز می گذرد؛ اختراعی که در ابتدا تا چندین سال نتوانست بر دیدگاه مردم که پیشرانه های بخار را برتر می دانستند، غلبه کند. در طول این دوران، اختراعات، نوآوری ها و ابداعات زیادی در این صنعت رخ داده است و اگر بگوییم که هنوز هم هر روزه اختراعات و نوآوری های ریز و درشتی در دنیای خودروسازی رخ می دهد، غیر از حقیقت نخواهدبود. با این وجود در این دوران، شرکت های مختلف شاغل در صنعت خودروسازی، نوآوری های مختلفی داشته اند که می توان اوج گیری بسیار سریع آنها را از دهه ۹۰ میلادی دانست، در این مطلب نگاهی داریم به ۱۵ تکنولوژی مهم خودرویی که از دهه ۹۰ میلادی و بعد از آن روی کار آمده اند.

۱-چراغ جلوهای پیشرفته

نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
تا سال ها بعد از پیدایش خودروها، چراغ های آنها تفاوتی با هم نداشتند و یک لامپ و حتی کاسه چراغ را می شد برای انبوهی از خودروها استفاده کرد. اما در دهه ۹۰ میلادی و از سال ۱۹۹۲، لامپ های HID به جای نمونه های رایج هالوژنی روی کار آمدند که تکنولوژی بالاتری داشتند. سپس در اوایل قرن بیست و یکم، تکنولوژی LED پا به میدان گذاشت که باعث شد. چراغ ها شکل ها و طراحی های بسیار متنوعی به خود بگیرند. در حال حاضر خودروسازان آلمانی در حال کار روی چراغ هایی با تکنولوژی لیزر هستند که البته هنوز در آمریکا این چراغ ها قانونی نیستند.
۲-دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی گشتاور
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
این اختراع از نوآوری های میتسوبیشی در سال ۱۹۹۶ است که روی لنسرهای evo این خودروساز نصب شد تا عملکرد این خودروهای سریع السیر را بالاتر ببرد. در این دیفرانسیل گشتاور به صورت الکترونیکی به نحوی در بین چهار چرخ تقسیم می شود که خودرو در هر حالتی بهترین چسبندگی و کشش را داشته باشد. امروزه این سیستم به صورت های گوناگون در خودروهایی با عملکرد بالا وجود دارد که بیشترین استفاده از این دیفرانسیل ها را می توان در خودروهای آفرودی و شاسی بلندهای واقعی یافت.
 
۳-کلیدهای هوشمند
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
از سال ۱۹۹۸ سیستم key less توسط مرسدس بنز استفاده شد که در ابتدا این تکنولوژی به صورت کارت های هوشمند شبیه به کارت های بانکی بود که در نهایت مثل مدل های امروزی، راننده را از قرار دادن کلید در سوییچ و استارت زدن به شیوه های رایج قدیمی، بی نیاز می کرد تا اینکه امروزه با پیشرفت مرحله ای این سیستم، فقط با همراه داشتن سوییچ و بدون قرار دادن آن در محل خاصی، می توان خودرو را روشن کرده و از آن استفاده کرد.
۴-کروز کنترل انطباقی
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
کروز کنترل وسیله ای است که در خودروهای چندین دهه پیش نیز دیده می شد اما نسل هوشمند آن که می تواند سرعت و فاصله طولی خودرو را با وسیله نقلیه جلویی هماهنگ کند و یا در صورت حضور مانع اقدام به ترمزگیری کند، توسط مرسدس بنز در سال ۲۰۰۰ میلادی و برای اس کلاس طراحی شد و در طی سالیان اخیر نیز مرسدس بنز از کروز کنترل با قابلیت ترمزگیری شدید و حتی فرمان گرفتن برای جلوگیری از برخورد با مانع رو به رویی رونمایی کرد.
۵-توربوشارژرهای پیشرفته
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
استفاده از توربوشارژر روی خودروها، از دهه ۶۰ میلادی آغاز شد. اما در سال ۲۰۰۸ شرکت های فورد و جی ام با استفاده از توربوشارژرهای کوچک تر در موتورهای کوچکی که برای خودروهای نه چندان گران تدارک دیده بودند، روند استفاده از این سیستم پرخوران را تا حدودی بهینه کردند. در این راه، توربوشارژرها کوچک تر و سبک تر شدند تا بتوان از آنها برای تولید توان های نه چندان بالا برای خودروهای سبک با مصرف سوخت و سکنه کمتر، بهره برد که طراحی و تولید توربوشارژرهای دوقلو و البته پیدایش انواع توربوشارژرهای twin scroll را ورودی دوگانه، در این راه اهمیت بالایی دارند.
 
۶-برنامه پایداری الکترونیکی
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
برنامه پایداری الکترونیکی که در شرکت های مختلف خودروسازی به نام هایی چون ESC و ESP شناخته می شود. در سال ۱۹۹۵ به طور رسمی روی خودروهای تولید انبوه استفاده شد که آغازگر این راه، مرسدس بنز و ب ام و بودند و نزدیک به یک دهه بعد، خودروسازان آمریکایی نیز از این سیستم روی خودروهای خود به طور انبوه استفاده کردند. به طور ساده می توان گفت برنامه پایداری الکترونیکی در زمانی که با کمک حسگرهایش، تشخیص به ناپایداری خودرو می دهد، با کنترل دریچه گاز و پاشش سوخت، اقدام به کنترل قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه می کند تا در کنار ترمزگیری در برخی از چرخ ها، خودرو را تا حد ممکن در مسیر صحیح هدایت کند.
 
۷-گیربکس های دوکلاچه
در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار شرکت فولکس واگن از گیربکس های دوکلاچه خود که آن را DSG نامید، در خودروهای تولید انبوه استفاده کرد و این گیربکس را در گلف GTI به کار گرفت. این تکنولوژی را دهه ۸۰ میلادی در خودروهای مسابقه ای پیاده می شد اما استفاده از آن در خودروهای سواری از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و امروز به یکی از دوست داشتنی ترین سیستم های انتقال قدرت در خودروها تبدیل شده است به نحوی که می توان این تکنولوژی را حتی در خودروهای ارزان شهری هم مشاهده کرد.
 
۸-بلوتوث در خودرو
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
طرح ایده اولیه این کار در سال ۱۹۹۸ صورت گرفت اما در سال ۲۰۰۱ اولین کارکیت بلوتوث برای خودرو طراحی و ساخته شد تا راننده بتواند بدون نیاز به حمل و نگه داشتن تلفن به راحتی به تماس خود پاسخ دهد. هرچند صحبت با موبایل در حین رانندگی تمرکز راننده را کاهش می دهد، اما چون استفاده از بلوتوث می تواند تا حد زیادی از این کاهش تمرکز جلوگیری کند، خودروهای تولیدی امروزی اکثرا دارای این سیستم به صورت استاندارد هستند.
 
۹-کنترل فشار تایرها
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
این روش به دو شیوه کلی صورت می گیرد که از معرفی نسل اول آن با نام TPMS بیش از ۲ دهه می گذرد. در این روش، سیستم با استفاده از سنسورهای ABS موجود روی چرخ تشخیص می دهد که کدام چرخ دچار تغییر فشار هوا شده است چون که در این حالت، با تغییر در فشار هوای پلاستیک، محیط چرخ تغییر می کند و در نتیجه سرعت چرخش بالاتر و یا پایین تری خواهدداشت. اما این سیستم در حالی که فشار باد تایر بیش از ۲۵ درصد از حالت استانداردش تغییر کند، عملکرد خواهد داشت و به همین خاطر نسل دوم این سیستم از سال ۲۰۰۰ میلادی روی کار آمد که فشار هوای درون هر تایر را به صورت جداگانه و دقیق به اطلاع راننده می رساند.
 
۱۰-سیستم ناوبری ماهواره ای
امروزه سیستم ناوبری ماهواره ای که به GPS شناخته می شود، یکی از کاربردی ترین سیستم های درون خودرو است که از اواسط دهه ۹۰ میلادی روی کار آمد تا نقشه های چاپی کاغذی را برای همیشه به بایگانی بفرستد. اولدزموبیل از این سیستم برای اولین بار در آمریکا استفاده کرد و سپس در سال ۲۰۰۰، جی پی اس با قابلیت پیش بینی مسیر و مسیریابی روی کار آمد و سپس به سرعت در خودروهای لوکس نصب شد.
 
۱۱-نسل دوم عیب بایبی خودرویی

تکنولوژی On- Board Diagnostics که ما به آن دیاک زدن می گوییم، همزمان با افزایش استفاده از انژکتور و سیستم های جرقه زنی الکترونیکی و دیگر سیستم های الکترونیکی، روی کار آمد که در نسل دومش که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد، امکانات و اطلاعات بیشتری را در اختیار تعمیرکاران و البته مهندسان خودرویی قرار می داد. در این نسل، ایراد جرقه زنی سیلندرها، مصرف سوخت، عیوب پیش آمده در سنسورهای مختلف و… نمایش داده می شود و از طرفی تغییر در برخی از پارامترهای پیشرانه به منظور دستیابی به توان و کارایی بالاتر نیز ممکن شده بود.

 
۱۲-تولید انبوه خودروهای الکتریکی
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
امروزه شرکت های زیادی در حال تولید خودروهای برقی و هایبریدی هستند ولی اولین خودرو تولید انبوه با قابلیت پیمایش مسیرهای بلند در سال ۱۹۹۶ به نام EV1 توسط جنرال موتورز ساخته شد. این خودرو مدت زمانی زیادی برای شارژ شدن باتری هایش نیاز داشت و با هر بار شارژ، نهایتا می توانست تا ۱۰۰ کیلومتر مسیر را طی کند اما این خودرو به عنوان اولین تلاش صنعت خودروسازی برای تولید خودروهای برقی تولید انبوه، جایگاه خاصی دارد. بد نیست بدانیم که ایده اولین خودروهای برقی در حدود سال ۱۸۰۰ میلادی یعنی همزمان با اختراع باتری به ذهن انسان رسیده بود.
 
۱۳-دوربین دنده عقب
نگاهی به اثرگذارترین اختراعات و نوآوری های خودرویی در 25 سال گذشته
امروزه بیش از نیمی از خودروها دارای دوربین دنده عقب هستند که حتی نصب آن در فروشگاه ها نیز امری ساده و ابتدایی به شمار می آید. این در حالی است که اولین بار این وسیله توسط اینفینیتی و در مدل Q45 در سال ۲۰۰۲ استفاده شد و سپس در حدود ۱۰ سال بعد نیسان برای اولین بار از اولین مدل های دوربین ۳۶۰ خودرو که کل فضای اطراف خودرو را نمایش می دهد، رونمایی کرد.
 
۱۴-تنوع ایربگ ها
ایربگ ها در دهه ۶۰ میلادی اختراع شدند و در دهه ۸۰ نیز برای اولین بار توسط مرسدس بنز و روی اس کلاس W126 استفاده شدند و فورد نیز از سال ۱۹۹۰ به عنوان یکی از وسایل ایمنی استاندارد در محصولاتش از آن نام برد. با این حال در آن روزها ایربگ فقط محدود به سرنشین و راننده بود و این در حالی است که از اواخر قرن بیستم میلادی به تنوع ایربگ ها و انواع آنها افزوده شد.
۱۵-خودرهای هایبرید
خودروهای هایبریدی امروزه توسط شرکت های مختلف خودرویی ساخته می شوند و این در حالی است که تویوتا پریوس را باید اثرگذارترین خودرو در این زمینه بدانیم چرا که این خودرو به عنوان اولین محصول هایبریدی تولید انبوه در دنیا در سال ۱۹۹۸ متولد شد.
منبع:برترین ها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.