کیا کادنزا در برابر بیوک لاکراس ؛دوئلی در مرز قلمروی لوکسها
سدان های بزرگ خانوادگی، گونه ای رو به انقراض هستند اما صرف نظر از آمار فروشی که مُدام کاهش می یابد، این سگمنت امروز بهتر از هر زمان دیگری است
سدان های بزرگ خانوادگی، گونه ای رو به انقراض هستند اما صرف نظر از آمار فروشی که مُدام کاهش می یابد، این سگمنت امروز بهتر از هر زمان دیگری است؛ از نسل جدید نیسان ماکسیما گرفته تا ایمپالای خوش هیکل شورولت و حتی ۳۰۰ سالخورده اما کماکان جذاب کرایسلر، برای مدل سال ۲۰۱۷، دو گزینه جدید در هیبت نسل دوم کیا کادنزا و نسل سوم بیوئیک لاکراس به این رده اضافه شد که البته پیشینه ای کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. اساس برند بیوئیک بر پایه سدان های بزرگ بنا شده و اگرچه چند دهه اخیر، روی خوشی از بازار ندید اما چند سالی می شود که دوباره به پا خاسته است.
در طرف مقابل، کیا که زمانی به ساخت خودروهای ارزان قیمت و نه چندان محبوب شهرت داشت، حال به عنوان سازنده خوش چهره ترین و مجهزترین خودروهای کلاس خود شناخته می شود و از نظر آمار فروش نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. یک طرف مقایسه، بزرگ ترین سدان برندی است که از دیرباز به ساخت سدان های بزرگ و لوکس شهرت داشته و در طرف دیگر، ساخته ای از یک تازه وارد در قلمرو خودروهای پریمیوم و لوکس که ژست یک سدان لوکس را دارد.
جایگاه اول: ۲۰۱۷ Buick LaCrosse
سیستم پارک اتوماتیک، برای اولین بار سال ۲۰۱۷ چیز تازه ای نیست؛ اولین سری پروتوتایپ ها مجهز به این سیستم اواسط دهه ۱۹۹۰ روی کار آمدند و تویوتا اوایل هزاره سوم این فناوری را تجاری سازی کرد. با این حال، همه گیر نشدن کاربری این سیستم باعث شده تا برای خیلی ها، مفهومی ناشناخته و کماکان بسیار بکر باشد. اوج گرفتن دوباره برند بیوئیک نیز تقریبا به همین شکل چیز تازه ای نیست اما برای تحسین واقعی باید آن را تجربه کنید و اگرچه آمار فروش، انعکاس درستی از این موضوع نیست اما لاکراس جدید را باید نقطه اوج این رنسانس بیوئیک دانست.
فضای سرنشینان عقب نیز اگرچه به اندازه ساخته های لوکس آلمانی، سوئدی و یا حتی آمریکایی همچون لینکلن کانتیننتال، فراخ نیست اما در حد نام لاکراس، جادار و راحت بوده، دارای فضای پای قابل توجه، حتی برای افراد بلند قد است.فضای سر اما کافی نیست مخصوصا در مقایسه با کادنزا. نسل جدید لاکراس در کنار کاهش وزن تقریبا ۱۱۲ کیلوگرمی به نسبت نسل قبل، ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۲ نیوتن متر گشتاور دارد که تقریبا ۱۰ درصد بیشتر از خروجی پیشرانه کیاست.
خصوصیت تحسین برانگیز این ساخته بزرگ بیوئیک این است که در عین سادگی، کاملا متمایز و جذاب جلوه می کند. اگرچه فرم بومرنگ شکل چراغ های عقب در نگاه اول، گیرا نیست اما رُخ جلو برداشتی جذاب از طراحی خیره کننده کانسپت های اخیر بیوئیک یعنی اَوِنیر و آویستاست. نشان بیوئیک در مرکز جلوپنجره که استادانه و به زیبایی، رادار و سنسورهای سامانه های همیار را در پس خود پنهان کرده، غرور خاصی دارد و طرح کلی جلوپنجره بالدار بیوئیک را بدون اغراق بصری، متمایز جلوه می دهد. ممکن است رنگ های سیاه، سرخ یا حتی آبی کبود، انتخاب های بهتری برای بدنه باشند اما رنگ سفید، تناسبات خوشایند این بیوئیک را بیشتر نمایان می کند، مخصوصا سوار بر این چرخ های ۲۰ اینچی خوش طرح.
در پایان باید به گستره قابل تحسین فناوری های جنرال موتورز از جمله Intellilink اشاره کرد که یکی از کاربردی ترین سیستم های اطلاعات و سرگرمی حال حاضر بازار است. در ضمن، آپشن رابط کاربری اندروید و iOS و وای فای هاتسپات ۴G LTE نیز در کنار آن برای لاکراس ۲۰۱۷ قابل سفارش است. صرف نظر از معدود ایراداتی که به کیفیت ساخت و متریال وارد است و همچنین قیمت تمام شده و فضای بار، ساخته بیوئیک تقریبا از هر نظر برتر از ساخته کیاست. لاکراس خودرویی بهتر برای راندن است، خوش چهره تر است و از نظر فناوری نیز در سطح بهتری است؛ حتی با وجود اینکه نمونه های کاملا مجهز آن با سیستم محرک چهار چرخ بر حسب قیمتی فراتر از مرز ۵۰ هزار دلار دارند. لاکراس این رقابت که از نوع دیفرانسیل جلو است، در حالی تقریبا ۳,۰۰۰ دلار گران قیمت تر از ساخته کیاست که در آن خبری از سانروف و یا گرمکن صندلی های عقب نیست.
جایگاه دوم؛ ۲۰۱۷ KIA Cadenza
نسل اول کادنزا، خودرویی به واقع خوش چهره بود اما در نسل جدید آنقدر جذاب تر شده که می توان ژست و طراحی آن را با خودروهای پریمیوم آلمانی مقایسه کرد. در واقع کادنزای ۲۰۱۷ اگرچه در باطن، کماکان یک کیاست اما این دلیل بر دوست نداشتن آن نمی شود. کادنزای این رقابت که مجهزترین تریم یعنی Limited است، دارای پوشش چرم خوش دست قهوه ای سوخته، چرخ های ۱۹ اینچی، رنگ بدنه جذاب آبی نفتی و تریم چوب منحصر به فردی با رگه های خاکستری است. فضای داخلی، ردپای طراحی های اخیر لوکس سازان متعدد، مخصوصا آئودی را در خود دارد که تاثیرش در طراحی و چیدمان کنترلگرها
گیربکس ۸ سرعته اتومات متصل به این موتور، شاید در سواری های عادی، خوب باشد اما برای چیزی فراتر از یک سبک رانندگی راحت و کم فشار، مشخصا کم می آورد. از نظر ارزش در برابر بهای پرداختی، ساخته کیا با وجود امکاناتی بیشتر از ساخته بیوئیک، قیمت تمام شده ای معادل ۴۵ هزار دلار دارد، اما در این مورد باید گفت صرف چند هزار دلار بیشتر و انتخاب لاکراس منطقی تر است. با وجود توان عملکردی نه چندان رضایت بخش و فنربندی به نسبت سفت، کادنزا ارائه دهنده سواری کاملا رضایت بخشی است که متناسب است با وجهه یک خودرو نزدیک به لوکس. اما مشکل این است که لاکراس هم این خصوصیت را دارد، آن هم با یک نمایش بهتر.
در کابین، کادنزا ارائه دهنده صندلی های محشری برای راننده و سرنشین کناری است که بدون اغراق می شود از آنها به عنوان صندلی راحتی هم استفاده کرد. چرم نرم صندلی ها که در کناره ها مزین به خطوط دوخت الماس شکل است، هم چشم نواز است و هم خوش دست. نشیمن بسط پذیر صندلی های جلو نیز مخصوصا برای راننده های بلند قد، بسیار کارآمد است. کادنزا هم مانند لاکراس دارای هدآپ دیسپلی با قابلیت نمایش اطلاعاتی نظیر جهت های نویگیشن، سرعت و … روی شیشه جلو است اما در این مورد برتری با لاکراس است چرا که هدآپ دیسپلی بیوئیک قابلیت نمایش اطلاعات کاربردی بیشتری از جمله گزینه