عیب یابی سنسور دمای هوای ورودیMAT و فشار هوای ورودی MAP

0

سنسور فشار هوا ،سنسور دمای هوای ورودی پژو ،سنسور دمای هوای ورودی ۲۰۶ ،سنسور فشار هوای ورودی ۴۰۵ ،سنسور فشار هوا پراید ،سنسور mat ،سنسور هوای پراید ،سنسور اندازه گیری جریان هوا (maf

سنسور دمای هوای ورودی ( MAT ( Manifould Air Temperetur :

http://cdn.photogyps.com/images/1.bp.blogspot.com/_-EfNh59lPnQ/S-fv-MBjJQI/AAAAAAAABdU/Ym2VDuPpXUs/s1600/MAPLocation.png

وظایف :
این سنسور دمای هوای ورودی به سیستم را به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز قرار دارد و در خودروی پراید بر روی محفظه منیفولد هوا قرار دارد .

ساختار داخلی :
این قطعه تشکیل شده از یک مجموعه مقاومتی از نوع NTC ( ضریب حرارتی منفی ) که محدوده کار کرد آن بین ۴۰ – درجه سانیگراد تا ۱۵۰ + در جه سانتیگراد است .

مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت ۲ پایه تشکیل شده است :
پایه ۱ : تغذیه ۵+ ولت
پایه ۲ : ارسال سیگنال

https://carstan.ir/wp-content/uploads/2017/08/Picture-1147.jpg

شرح کار قطعه :
این قطعه توسط ECU با یک ولتاژ ۵+ ولت تغذیه می شود و مقاومت آن از نوع NTC می باشد یعنی با افزایش دما مقاومت قطعه کم می شود و ولتاژ افزایش می یابد . کارکرد این قطعه شبیه به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور است .

روش های عیب یابی :
در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت خودرو دچار تغییر می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :
ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها ، قسمت هوای وارد شده ، دمای هوای ورودی را مشاهده می کنیم . باید نزدیک به دمای داخل محفظه موتور باشد .
در زمستان ها دمای هوای ورودی پایین تر و در تابستان ها بالاتر است .
اگر دمای نشان داده شده توسط دستگاه نسبت به هوای معمول هوا و محفظه موتور بیشتر یا کمتر بود ، نشان از خرابی قطعه دارد .

تست اهمی :
مقاومت دو پایه قطعه را چک می کنیم . باید مطابق جدول زیر باشد . در غیر این صورت قطعه خراب است .

ECU با استفاده از سیگنال های ارسال شده از سنسور فشار هوای ورودی ، سنسور دمای هوای ورودی و سنسور اکسیژن ، حجم اکسیژن موجود در هوای ورودی را محاسبه کرده و میزان پاشش سوخت را تنظیم می کند .

سنسور فشار هوای ورودی ( MAP ( Manifould Air Pressure :

وظایف :
این قطعه تغییرات فشار هوای داخل مانیفولد را به صورت تغییرات ولتاژی به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :
این قطعه در خودروی پیکان ، پژو RD ، پژو ۲۰۶ ، پرایدهای مدل جدید و زانتیا ، مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
در خودروهای پژو ۴۰۵ ، سمند و پژو پارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شلنگ با مانیفولد مرتبط است .
در پرایدهای مدل قدیم ین قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور قرار دارد .

ساختار داخلی :
این سنسور از نوع پیزو الکتریک ( مقاومت متغیر با فشار ) است و از دو قسمت تشکیل شده :
۱ – قسمت حساس به فشار هوا ( مکانیکی )
۲ – قسمت ارزیابی مدار
هر دو قسمت بر روی لایه سرامیکی قرار دارد .

مدارهای الکتریکی :
این قطعه از یک سوکت ۳ پایه تشکیل شده است :
پایه ۱ : ارسال سیگنال
پایه ۲ : سیم اتصال بدنه
پایه ۳ : تغذیه ۵V+

شرح کار قطعه :
چگالی هوا در ارتفاعات مختلف نسبت به سطح دریا متغیر است . این موضوع سبب می شود که هر قدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود چگالی هوا کمتر و هر قدر ارتفاع کمتر شود ، چگالی هوا بیشتر می شود .
به همین دلیل است که وقتی خودروهای کاربراتوری در مناطق کوهستانی تنظیم می شوند وقتی به مناطق ساحلی می روند بد کار می کنند و صبح ها به سختی روشن می شوند . علت آن است که تنظیم مخلوط سوخت و هوا در آن ها برای هوایی با چگالی کم است تا اکسیژن بیشتری به سیستم برسد . و وقتی در مناطق کم ارتفاع با چگالی هوای بالا قرار می گیرند ، نسبت مقدار هوا و اکسیژنی که به سیستم می رسد از مقدار سوخت بیشتر می شود . لذا خودرو دچار کمبود سوخت شده بد کار می کند .
دیافرگم های داخل این سنسور بر اثر فشار هوای داخل مانیفولد دچار کشش شده ، تغییر شکل پیدا می کنند و مقدار رسانایی المنت های داخل آن تغییر می کند . در این حالت ، قسمت ارزیابی مدار ، با تغییر فشار هوا و کشش دیافرگم های داخلی سنسور ، تغییر ولتاژ ۵+ ولت تغذیه ( که توسط المنت های متصل به دیافراگم صورت می گیرد ) را تقویت کرده و به صورت سیگنال خروجی به ECU ارسال می کند . این سنسور برای فشار ۰.۴۵ بار مقدار ۱.۶ ولت و برای فشار ۱ بار مقدار ۴.۵ ولت برق به صورت سیگنال به ECU ارسال می کند .
ولتاژ خروجی از سنسور بین ۰.۲ تا ۴.۸ ولت متغیر است . هر قدر ولتاژ خروجی بیشتر باشد ، بدان معناست که فشار هوای داخل مانیفولد زیادتر است .
ECU طبق سیگنال های ارسالی از این سنسور و سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده و مناسب با آن پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم می کند . در نتیجه این سنسور تعیی کننده میزان بار موتور برای ECU است .

روش های عیب یابی :
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :
در صورت اتصال بین پایه های ۱ و ۲ ، قطعه اطلاعات منفی به ECU می دهد بدان معنا که فشار هوا را به طور کاذب کم نشان می دهد و خودرو با لرزش خاموش می شود .
اگر بین پایه های ۱ و ۳ اتصالی به وجود آید اطلاعات به طور مثبت به ECU ارسال می گردد یعنی فشار هوا به طور کاذب ، زیاد گزارش داده می شود و خودرو به خام سوزی می افتد .
در نتیجه خرابی قطعه یا باعث گزارش فشار هوای زیاد به ECU می شود و زمان پاشش سوخت بالا می رود و یا بالعکس .
همچنین خرابی قطعه می تواند منجر به تک کار کردن موتور خودرو شود . در صورت خرابی آن ، خودرو صبح ها هنگام روشن شدن ، بد روشن می شود و باید استارت زیادی به موتور زد . هنگام روشن شدن اگر زیاد به خودرو گاز بدهیم خودرو خاموش می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ : دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم . وارد منوی پارامترها قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم . این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیرکار دارد . برای به دست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودروهایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند ، این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودروهای از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم .
روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد .
بعد از انجام مقایسه گفته شده ، وارد منوی دیدن کد خطاها شده آنرا بررسی می کنیم که آیا خطایی در رابطه با این سنسور در حافظه ECU ثبت شده است یا نه . در صورت وجود خطا ، اگر از نوع لحظه ای بود آنرا پاک کرده دوباره کد خطاها را بررسی می کنیم . و اگر از نوع دائمی بود ابتدا اتصالات قطعه را از نظر تمیزی و محکم بودن بررسی می کنیم سپس کد خطا را پاک می کنیم .
اگر کد خطا باز هم به صورت دائمی دیده شد بعد از انجام تست های ولتاژی و یررسی قسمت مدار آن ، در صورت خرابی ، قطعه را تعویض می کنیم .

تست ولتاژی :
سوکت قطعه را وصل کرده و خودرو را روشن می کنیم با استفاده از ولت متر و دو عدد سوزن ، ولتاژ بین پایه های ۲ و ۳ سوکت ورودی قطعه را بررسی می کنیم . باید ۵V+ باشد و با گازدادن خودرو تغییر نکند .
سپس به همان روش ولتاژ بین پایه های ۱ و ۲ را بررسی می کنیم . باید بین ۰.۲ تا ۴.۸ ولت باشد و با گاز دادن ناگهانی ولتاژ آن زیاد شده به سمت ۴.۸ متمایل شود .

سرویس قطعه :
آن دسته از سنسورها که مستقیما روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارند را از جای خود باز کرده و به کک اسپری مخصوص تمیز کردن کاربراتور ، نوک سنسور و داخل آن را تمیز می کنیم . سپس به وسیله هوای فشرده به آرامی آن را خشک می کنیم .
برای آن دسته از سنسورها که به وسیله شلنگ به مانیفولد مرتبط هستند ، باید شلنگ ارتباط را از نظر عدم پاره گی و نشتی هوا بررسی کنیم .

نکات :
– اورینگ درو سنسور مپ را از نظر عدم پاره گی بررسی کنید .
– در خودروهای جدیدتر مثل پژو ۲۰۶ ، زانتیا و پراید مدل بالا ، سنسور دمای هوای ورودی و فشار هوای ورودی در یک قطعه طراحی شده اند که مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .
– سنسور کمکی این قطعه سنسور دمای هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز و اکسیژن سنسور است .
– ممکن است در اثر خرابی این قطعه خودرو هنگام گاز دادن ناگهانی دود سیاه تولید کند .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.