انیمیشن استارت خودرو ،علت استارت نخوردن ماشین،علت قفل شدن موتور

0

قطعات استارت خودرو ،اجزای استارت خودرو ،عیب یابی استارت خودرو ،استارت خودرو چیست ،اتوماتیک استارت چیست ،علائم خرابی اتوماتیک استارت ،اتوماتیک استارت پراید ،نحوه تعویض زغال استارت پراید ،انیمیشن استارت خودرو


معمولا استارت در پشت و کنار موتور نصب می شود ، استارت برای انجام کار خود به نیروی الکتریکی زیادی نیاز دارد که این نیرو به وسیله ی کابل از باتری تامین می شود .
سوییچ استارت برای خاموش و روشن کردن موتور استارت به سرعت انجام می شود تا جلوی صدمه دیدن قطعات را بگیرد ، هم چنین از سوییچ های معمولی استارت نمی توان استفاد کرد زیرا جریان برق زیادی باید از آن عبور کند ، در این سیستم تعدادی فنر بازگشتی وجود دارد که پس از روشن شدن احتراق موتور وظیفه دارند استارت را قطع کنند.
همچنین در داخل استارت چرخ دنده ای وجود دارد که پس از روشن شدن موتور و حرکت ماشین مانع از این میشود که موتور ماشین ، موتور استارت را به سرعت به حرکت درآورد و به آن اسیب برساند ، این چرخ دنده حالتی دارد که فقط در جهتی که استارت موتور را بچرخاند درگیر میشود.
توقف ۱۰ ثانیه ای برای شروع استارت خودرو
شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت ۱۰ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟
به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:
-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.
-در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارهاو قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن errorدر سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecuو استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.
در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.آری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود errorدر سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.

 

روشن نشدن – استارت نخوردن موتور

در صورتیکه خودرو شما استارت نخورد علت می تواند یکی از موارد زیر باشد:باتری تمام شده (دشارژ شده، یا خالی شده، یا خراب شده).-سیم کشی استارت یا سوئیچ قطع شده.-خرابی استارت، یا سیم کشی و اتصالات.-موتور قفل شده: امکان دارد که یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده باشند، یا اینکه دنده استارت شکسته و لای فلایویل رفته باشد. خراب شدن سلکتور گیربکس. در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، می تواند باعث استارت نخوردن خودرو شود.
برای تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین، به ترتیب زیر عمل می کنیم:

۱-برای تشخیص سلامت باتری، به ولت متر نیاز دارید، در صورتیکه دسترسی به ولت متر نداشتید، چراغ های جلوی ماشین را روشن کنید و نور بالا بزنید، اگر باتری شما سالم باشد، باید نور چراغ ها عادی باشند.

۳-اگر لحظه چرخاندن سوئیچ برای استارت زدن، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، موضوع قطع شدن سیم کشی استارت منتفی است.

۳-اگر چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای” تق” می شنوید، احتمالا علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتر یا سیم کشی استارتر است.- و

۴- در صورتیکه هیچکدام از حالات قبل وجود نداشت، یعنی باتری، استارتر و سیم کشی آن سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. برای پی بردن به این موضوع، (فقط برای گیربکس دنده ای، نه اتومات) دنده را در وضعیت

۵ -قرار داده و ماشین را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، یعنی موتور شما قفل شده است.گیربکس های اتوماتیک به گونه ای طراحی شده اند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خرابی سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نشده و خودرو استارت نمی خورد.

علت های قفل شدن موتور

جمع شدن آب زیاد سر پیستون ها و محفظه احتراق، که معمولا بدلیل سوختن واشر سر سیلندر این اتفاق می افتد.

چسبیدگی یاتاقانها و یاتاقانهای شاطون ها، یا شکستگی هر کدام از آنها. شکستن استارت یا دنده استارت، و افتادن قطعات شکسته لابلای دنده فلایویل.چطور تشخیص دهیم که

علت قفل شدن موتورکدامیک از موارد فوق است؟- اگر حالت اول، دلیل قفل شدن موتور باشد، وقتی شمع های را باز کرده و استارت بزنیم، آب سر پیستون خارج شده و موتور آزاد می شود. شکستن یاتاقانها یا یکی از قطعات داخل موتور، از نظر فنی پیچیده تر بوده و تشخیص آن توسط کارشناس خبره صورت می گیرد.&l3- در صورتیکه علت قفل شدن موتور، استارتر آن باشد، وقتی استارتر را از روی موتور باز کنید و دنده را در وضعیت ۵ قرار دهید، می توانید ماشین را هل داده و حرکت دهید. در این حالت با اطمینان می توان گفت که ایراد از استارتر است. در صورتیکه پس از باز کردن استارتر، باز هم نتوانید در دنده ۵ ماشین را هل دهید، با اطمینان می توان گفت علت قفل شدن موتور، شکستن قطعات موتور، شاطون، یا میل لنگ است.

چرا به استارت نیاز است ؟

چهار عنصر زیر باید در موتور احتراق داخلی جمع شود تا روشن شود : مخلوط هوا – سوخت قابل احتراق حرکت تراکم نوعی سیستم اشتغال حداقل دور راه اندازی لازم (در حدود ۱۰۰ دور بر دقیقه)(استارت);برای تامین سه عنصر نخست باید عنصر چهارم یعنی حداقل دور راه اندازی لازم را تامین کرد.این کار را استارت انجام می دهد.;توانایی دستیابی به این دور حداقل نیز خود تابع چند عامل است: ولتاژ نامی سیستم راه اندازی- حداقل دمای محتمل که باید بتوان موتور را در ان دما روشن کرد این دما را دمای حد راه اندازی می نامند& مقاومت موتور گردانی . به عبارت دیگر گشتاور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی مشخصه های باتری- افت ولتاژ بین باتری و استارت- نسبت دنده استارت به دنده فلایویل- مشخصه های استارت- حداقل دور لازم برای موتور گردانی در دمای حد راه اندازی اساس کار استارت خودرو

آموزش برق خودرو

آموزش کامل سیستم استارتر خودرو (نحوه عملکرد ، تست قطعات و عیب یابی استارت)-اگر در یک میدان مغناطیسی یک میله رسانا حامل جریان برق قرار دهیم و می دانیم هر سیم حامل جریان برق در اطراف آن میدان مغناطیسی تولید می شود که این میدان با میدان مغناطیسی اصلی بر هم نیرو وارد کرده سپس حرکت میله هادی می شود.حال اگربجای یک میله هادی از یک قاب و دو نیم حلقه مطابق شکل استفاده کنیم هنگامیکه جریان از طریق دو نیم حلقه به قاب ارسال شود و با توجه به جهت جریان در داخل قاب میدان مغناطیسی بوجود آمده اگرتشکیل قطب های همنام دهد باعث حرکت قاب و اگرتشکیل قطب های غیرهمنام دهد باعث جذب قاب می شود. در موتور های الکتریکی جهت جریان را طوری انتخاب کرده که تشکیل قطب های همنام دهد و باعث چرخش قاب شود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.