علت روشن شدن چراغ آب و چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD

22

روشن شدن چراغ stop ،روشن شدن چراغ آمپر آب ،علت روشن شدن چراغ استپ پژو پارس ،علت روشن شدن چراغ استپ پژو ۴۰۵ ،علت روشن شدن چراغ روغن و استپ پژو ۴۰۵ ،محل فشنگی آب پژو ۴۰۵ ،روشن شدن stop 405 ،تعویض فشنگی آب پژو ۴۰۵

۱-روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD :

پاسخ: روشن شدن چراغ آب به همراه stop زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور تند فن یکسره عمل نماید احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم کشی و ECU می باشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه نمایید .

حال در صورتیکه دمای آب نیز بالا باشد در نتیجه موتور واقعا جوش آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد ۲ فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند .

حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده و پیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد، ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد .

۲-جوش آوردن خانواده خودروی ۴۰۵ و RD :

پاسخ: اگر دمای مایع خنک کننده بالا و در حد جوش باشد در صورت عدم عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد. ۲ فیوز فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند. در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید .

در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد،ایراد احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد .

۳-ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارس ELX :

پاسخ: اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارس ELx و دارای سیستم هوشمند(دزدگیر) می باشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در سیستم هوشمند روی ۳۰-۴۰ تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و سوکت سه پایه قهوه ای آژیر مشکی رنگ (داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم را ریست نموده و مجدد سوکت و سر باتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه فعال نمایید. در صورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دو پایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده ، موقتا میکروسوئیچ درب موتور را از مدار خارج نموده و جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر با نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۴-روشن شدن چراغ چک (انژکتور) در خودرو :

پاسخ: روشن شدن چراغ چک موتور زمانیکه خودرو روشن می باشد نشاندهنده ایرادی در سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی خودرو است . که این ایراد می تواند مربوط به سنسور اکسیژن ، ناک سنسور ، ایرادات کوئل، انژکتور ، موتور دریچه گاز (در صورت وجود) ، ECU و غیره … باشد . حال اگر خودرو در حرکت ریپ نمی زند و صدای غیرعادی از قسمت موتور شنیده نمی شود ، حرکت خودرو بلامانع می باشد . می توانید با ریست کردن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و یا مصرف بنزین سوپر عیب های احتمالی موجود در سیستم انژکتور را پاک نمایید

۵-سیستم گازسوز روی حالت گاز نمی رود:

پاسخ: لازم به ذکر است در خودروهای دوگانه سوز، هنگام روشن شدن ابتدایی خودرو در دمای آب زیر ۴۰ درجه و دور موتور زیر ۱۲۵۰ سیستم در حالت گاز قرار نمی گیرد. اگر از پر بودن مخزن گاز اطمینان دارید ، چنانچه با باز کردن شیر مخزن گاز و شیر گاز داخل محفظه موتور(در صورت وجود) در حالت گاز قرار نگیرد و یا آلارم اخطار گاز را مشاهده نمایید ابتدا توسط ریست نمودن ، یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن عیب های احتمالی موجود در حافظه ای سی یو را پاک نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد دو حالت زیر بررسی می گردد.

۱-عدم تبدیل وضعیت بنزین به گاز مربوط به خرابی قطعات زیر می باشد:

کلید تبدیل-سنسور دما و فشار گاز- سنسور دمای آب-رگلاتور-شیرهای برقی(روی مخزن و رگلاتور)-وجود نشتی در مسیر گاز-مسدود بودن فیلتر گاز-خرابی ECU

۲-پس از تبدیل وضعیت به گاز بعد از چند لحظه به حالت بنزین باز گردد:

در حالتیکه پس از تبدیل به گاز فشارسنج افت فشار را نشان دهد، مربوط به کافی نبودن گاز مخزن و یا خرابی شیر سر مخزن می باشد. همچنین ایراد می تواند از گرفتگی فیلتر گاز، خرابی رگلاتور و یا سنسورها باشد.

پاسخ: روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶ نشاندهنده زمان سرویس دوره ای در خودرو می باشد که باید روی ۲۰۰۰۰ کیلومتر تنظیم شده باشد . حال اگر زمان سرویس نرسیده و یا تازه سرویس دوره ای خودرو را انجام داده اید جهت ریست کردن آلارم مربوطه ابتدا انگشت خود را روی دکمه مشکی سمت راست پشت آمپر قرار داده و فشرده نگه دارید، حال با دست دیگر سوئیچ را داخل مغزی کاملا باز نموده تا چراغ های پشت آمپر روشن شود در قسمت کیلومتر عددی از ۱۰ بصورت معکوس شمرده می شود به محض صفر شدن این عدد دست خود را از روی دکمه پشت آمپر برداشته و سوئیچ را مجدد بسته و باز نمایید در این حالت آلارم مربوطه ریست می شود . و حال در مراجعه بعدی به نمایندگی این کیلومتر سرویس را توسط دستگاه روی ۲۰۰۰۰تنظیم نمایید.

۷-کم شدن روغن موتور در موتورهای خانواده پژو:

طبق طراحی موتور خانواده پژو در ۵۰۰۰ کیلومتر اولیه در هر ۱۰۰۰کیلومتر حداکثر ۵/۰ لیتر روغن کاهش می یابد و بعد از این کیلومتر کاهش سطح روغن کم می شود ولی همواره بدلیل نیاز روغن کاری سوپاپها این تبخیر روغن وجود دارد و طبیعی می باشد. حال اگر کاهش روغن بصورت دود آبی خروجی از اگزوز و یا نشتی روغن مشهود باشد

۸-آلارم تعویض فیلتر روغن و … در هوشمند سمند:

در خودرو خانواده سمند در کیلومترهای ۵۰۰۰ بازدیدها و سرریزها و در کیلومترهای ۱۰۰۰۰تعویض روغن و فیلترها تعریف شده است و نیاز به سرویس دوره ای می باشد .حال اگر خودرو در این بازه کیلومتری قرار ندارد و یا سرویس را تازه انجام داده اید در منوی تنظیمات هوشمند در قسمت روغن و فیلتر کیلومتر مربوطه را روی ۵۰۰۰ تنظیم نمایید . و یا با ریست نمودن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن کیلومترسرویس به کیلومتر پیش فرض کارخانه یعنی ۵۰۰۰ بصورت اتومات تنظیم خواهد شد.

۹-روشن شدن چراغ Stop به همراه ترمز دستی در خودروی ۲۰۶:

پاسخ : روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستی در پشت آمپر خودروی ۲۰۶ نشاندهنده موارد زیر است:

۱- بالا بودن ترمز دستی و یا ایراد میکروسوئیچ آن(در حین حرکت)

۲- کاهش سطح روغن ترمز ، قرارگیری در سراشیبی نیز ممکن است این آلارم را ایجاد نماید.

۳- اتمام لنت ترمز

۱۰-خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود(نوسان دور موتور):

پاسخ : ایراد احتمالی از قسمت های زیر می تواند باشد:

۱-استپر موتور

۲-سنسورو موتور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵-سیستم ورودی هوا و منیوفلد

۶-سنسور دور موتور

۷-ECU موتور

۸-انژکتورها و غیره

ممکن است شما دوست داشته باشید
22 نظرات
  1. پوریا عاشوری می گوید

    سلام یک ۴۰۵مدل۸۷دارم روگازخوب کارمیکنه میزنی روبنزین هی قطع میشه هی وصل میشه مثل گرفت گیرداره پمپ بنزین عوض کردم شم وایرعوض کردم صافی بنزین عوض کردم سوزنهارودادم شستشودادن بازم گرفت گیرداره

    1. کارستان می گوید

      سلام
      دیاگ بزنید و سنسور اکسیژن و Ecu بررسی کنید.

  2. Amir می گوید

    با سلام بنده یک اف 7 دارم که زود گرم میکنه و وقتی امپر میاد بالا چراغ استب با اب روشن میشه میشه مشکلش بگین

    1. کارستان می گوید

      سلام
      هواگیری کنید و ترموستات و واتر پمپ و مقاومت فن بررسی شود .

  3. علی می گوید

    سلام چرا تو سرما چراغ استپ و امپر اب روشن میشه علاوه بر اینکه فن هم یکسره کار میکنه با برداشتن منفی باطری قطع میشه به حالت عادی برمیگرده نکنه اینکه فقط تو سرما این اتفاق میافته

    1. کارستان می گوید

      سلام
      مشکل سیستم فن دارید دیاگ بزنید و رله های فن و ترموستات بررسی کنید .

  4. حامد می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماشین 405 تودور پاییندرجاچراغ آمپر آب و آمپر روغن وچراغ استپ پرپر میکنه از چی میتونه باشه
    فشنگی آب و روغن رو تعویض کردم

    1. نجارپور تلفن همراه 09144175433 می گوید

      سلام دوستان ماشین بنده چند وقت بود چراغ های پشت آمپر چشمک میزد شمع روغن عوض کردم درست نشد یکی می‌گفت ایراد از دینام می‌باشد هرکسی یک نظریه می‌داد تا اینکه یک فروشنده ابزار خودرو که دوستم در جریان گذاشتم ایشان گفتند علت از اتصال بدنه از سیم باطری است یک سیم کلفت دوباره از باطری به سر پیچ کمک ماشین سفت ببند و سیم اتصال قبلی دست نزن دیگر ایراد چشمک زدن تمام شد خداوند به ایشان سلامتی بدهد

  5. Omid.۶۵۰۹ می گوید

    سلام ماشین شما ۴۰۵بوده …ودرجه چند ترموستات گرفتین

    1. محمدرضا می گوید

      خیر |زو آردی انژکتوری مدل 84 بوده

      درجه ترموستات 74 انداخته بودم که دیروز رفتم عوضش کردم زیرا مشکل داشت

  6. محمدرضا می گوید

    با سلام و عرض ادب

    سال نو مبارک باشه

    دوستان من یک آردی انژکتوری مدل 84 دارم و همین مشکل روشن شدن چراغ جوش و استپ فقط زمانی که هوا سرد است برام اتفاق میوفته

    مثلاً دارم با ماشین سر گاز 80 تا دنده 5 میام تو اتوبان درجه دمای آب ماشین سرده بخاری هم گرمه گرم است یهو میبینی این دو چراغ روشن میشند و فن ماشین دور تند همینطوری ادامه میده. چندباری توی اتوبان اینطوری شد و من با هواگیری مشکل را برطرف کردم اما یکسری موقعیت توفق برام پیش نمیومد و مجبور شدم 2 دقیقه به مسیر ادامه بدم تا به محلی برسم که در این موقعیت اصلاً چراغ خاموش نشد و تا خونه همینطوری ماشین را آوردم که این مورد را ههم ذکر کنم که وقتی این مشکل پیش میاد ماشین نفسش از بین میره و وقتی گاز میدی انگار یک جا گیری وجود داره و در دنده های سنگین موقع حرکت انگاری آب درون ماشین باشه که اگر زیادی گاز بدی امکان صدای انفجار از اگزوز هست

    فشنگی را عوض کردم ولی بازم درست نشده رله های فن هم عوض کردم اوکی هستند ولی بازم تاثیری نداشت

    میخواستم ببینم کسی اگر میتواند کمک کنه

    با تشکر

  7. مسعود می گوید

    سلام ماشین ۴۰۵ امپر اب وstopباهم روشن میشه امپر هم روی cهستش که اینجوری میشه میبینی چراغ پشت امپرها روشن میشه انگار برق یا سوخت ماشین در این لحضه قط ووصل میشه گفتن از رله دوبله اونم عوض کردم درست نشد درضمن چراغ چک هم یکسره روشنه وفن هم روی دور کندهستش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مسعود می گوید

      سلام
      ماشین من هم دقیقا این عیب رو داره و هنوز درست نشده اگر عیب ماشین شما برطرف شده لطفا به من هم بگید…ممنون میشم

    2. Reza می گوید

      سلام چراغ آب و چراغ استوپ همزمان روشن میشه اول مشکل از شمع اب هست دوم سیم کشی ،سوم Ecu

  8. رضا می گوید

    باسلام روشن شدن چراغ آب موقع چرخاندن سویچ و بعد از استارت چراغ خاموش میشه موتور بعد از استارت فن دور تند راه میفته بعد دوباره خاموش و روشن کردن مشکل حل میشه مشکل از چی میتونه باشه موتور سرده و فشنگی آب رو هم عوض کردم.

  9. کامران می گوید

    اگر چراغ stopوآب و روغن چشمک بزند و درجه وسط باشد و با بازکردن کولر و بخاری توام و هوا از بیرون بکشد تا موتور یک خط سردتر شود و چراغ دیگر چشمک نزند علت چیست
    ممنون

  10. جمال می گوید

    سلام و درود. در پژو 405، در صورتیکه چراغ استپ و دمای آب هر دو روشن باشند ولی رادیاتور کاملا سرد باشد و فن با دور تند کار بکند، احتمال خراب بودن ترموستات وجود دارد؟ در اینصورت آیا در آوردن ترموستات پیشنهاد میشود؟

    1. قاسم می گوید

      بله دقیقا پژوی من دقیقا چند وقتی همین مشکل رو داشت ، فشنگی آب و سوکت اون رو عوض کردم هیچ فایده ای نداشت نهایتا یه تنظیم موتوری گفت مشکل از ترموستات هستش که با تعویض ترموستات مشکل حل شد.

      1. Omid.۶۵۰۹ می گوید

        ترموستات درجه چند گرفتین مر۳۰

  11. مسعود می گوید

    سلام وقت بخیر
    اگر روسن شدن استپ و چراغ آب خطا بده و اقدامی برای درست کردنش نکنیم ب خودرو آسیب وارد میشه؟

    1. کارستان می گوید

      سلام بله

  12. یوسف می گوید

    خوبه مطالبش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.