چگونه به وجود مشکل در سیستم برق پی ببریم؟

2

علت کم و زیاد شدن نور چراغ ماشین ،خرابی دینام ،تست دینام خودرو ،سیم کشی دینام خودرو ،آفتامات دینام ،طرز کار دینام خودرو ،شارژ زیاد دینام ،نوسان برق ماشین

طریقه کم شدن نوسانات ولتاژ دینام ماشین:
برای آنکه نوسانات ولتاژ تولید شده را کاهش دهند به جای یک کلاف سیم پیچ از کلاف های بیشتری استفاده نموده و مجموعه کلاف ها را در بدنه آرمیچر قرار داده و در میدان مغناطیسی به دوران در می آورند.

اگر تعداد کلاف سیم پیچ را بطور مثال از ۵ کلاف به ۱۰ حلقه کلاف برسانیم تعداد منحنی های بدست آمده در یک دوران آرمیچر به چهل خواهد رسید و به این ترتیب جریان و ولتاژ تولید شده کمترین نوسان را خواهند داشت.

بررسی علل ساده اما موثر در خرابی برق خودرو

دینام؛ نیروگاه برق ماشین

هر چند که زمستان امسال تا امروز، اصلا به سختی سال‌های قبل نبوده اما باز هم دیده می‌شود خودرو‌هایی که درون خیابان‌ها و یا پارکینگ‌ها در سرمای زمستان زمینگیر شده‌اند و روشن نمی‌شوند. اما چرا این اتفاق بیشتر در زمستان‌ها رخ می‌دهد و چرا خودرو‌ها در این فصل به تعویض باتری بیش از فصول دیگر سال نیاز پیدا می‌کنند؟! اما باید بدانیم که همه این اتفاقات فقط به باتری بر‌نمی‌گردد و مشکلات دیگری نیز در این زمینه و خصوصا خراب شدن باتری نقش دارند.

همه ما تا حالا تجربه کرده‌ایم که در هوای سرد، خودرو برخی اوقات دیرتر روشن می‌شود. این اتفاق چندین دلیل عمده دارد؛ اول اینکه گفته می‌شود باتری در هوای سرد نزدیک به صفر درجه، تا ۵۰ درصد کارایی خود را از دست می‌دهد. این اتفاق برای یک باتری که در اواخر عمر خود باشد، بسیار شدیدتر خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه چون اکثر خودرو‌های امروزی دارای فن برقی برای خنک کردن آب رادیاتور هستند، معمولا باتری در تابستان فشار بسیار بیشتری را تحمل می‌کند و از همه مهم‌تر در زمان روشن شدن کولر، فن با شدت بیشتری می‌چرخد که همه این موارد باعث فشار آمدن به مجموعه تولید برق خودرو می‌شود. این عوامل منجر به کم شدن توان باتری می‌شود و با رسیدن فصل سرما، خود را نشان می‌دهد. از طرفی روغن و دیگر روانکار‌های موجود در موتور و دیگر قسمت‌های خودرو، در هوای سرد گرانروی بالاتری پیدا می‌کنند و در مقابل جاری شدن و روان شدن، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. این قضیه فیزیکی باعث می‌شود تا نیروی بیشتری برای چرخش قطعات متحرک خودرو مثل میل لنگ، پیستون‌ها، میل بادامک و …نیاز باشد که در نتیجه باز هم باتری را تحت فشار قرار می‌دهد.

اما موردی که معمولا در خودرو‌های معیوب بیشتر این عیب را نمایان می‌کند، خرابی و ناسالمی شمع‌های خودرو‌هاست. برای مثال خودرویی که پیشرانه آن روغن‌سوزی دارد، در فصل زمستان بسیار بد کار می‌کند و در شروع روشن‌شدن، تاخیر بیشتری دارد، چرا که روغن موجود در اتاقک انفجار و سیلندر‌ روی شمع‌ها می‌ماند و در هوای سرد داخل موتور سفت شده و همین قضیه روشن شدن و جرقه‌زنی شمع را به مخاطره می‌اندازد.

مشکل دیگر در این است که برای روشن شدن خودرو و در زمان پاشش سوخت درون سیلندر‌ها، بنزین باید سریعا تبخیر شود تا عمل احتراق بهتر صورت بگیرد و این اتفاق در هوای سرد به سختی انجام می‌شود. این قضیه البته در خودرو‌های دیزلی نیز دیده می‌شود و به همین خاطر است که این خودرو‌ها گرمکن سوخت دارند و ضمن اینکه در خودرو‌های دیزلی برای زودتر روشن شدن از اتر استفاده می‌کنند که البته برای خودرو‌های بنزینی در هوای خیلی سرد نیز این کار شایع است. اتر مایعی بسیار فرار است و قابلیت اشتعال نیز دارد. به همین خاطر به روشن‌شدن راحت‌تر خودرو‌ها بسیار کمک می‌کند.

چگونه به وجود مشکل در سیستم برق پی ببریم؟

خرابی در سیستم برق خودرو معمولا از چندین راه قابل شناسایی است؛ اول اینکه باید با دیدن کوچک‌ترین نوسان در برق و کارکرد وسایل و چراغ‌های خودرو سریعا پی به وجود یک اتفاق در لحظات بعد ببریم. می‌تواند این مشکل از خرابی یا سوختن فیوز‌ها باشد. پس اگر در کارکرد سیستم‌های برقی خودرو مشکلی پیش آمد، به بررسی فیوز‌ها بپردازیم.

اما معمولا خرابی در برق خودرو و کم‌کاری قسمت‌های برقی‌ یا از باتری است، یا اتصالی در جایی از سیم‌کشی و یا دینام. خرابی در دینام با روشن شدن چراغ دینام نشان داده می‌شود. با روشن شدن چراغ دینام اول از همه به سراغ تسمه آن می‌رویم. پاره شدن و یا شل بودن تسمه می‌تواند باعث کم کاری یا کار نکردن دینام و در نتیجه شارژ نشدن باتری و در نهایت روشن شدن چراغ دینام شود. تسمه دینام در خودرو‌هایی که سیستم تسمه آنها دارای تسمه سفت‌کن است نیز ممکن است به خاطر خرابی در هرزگرد‌ها به مشکل بخورد.

اما ممکن است دینام شارژ کمتر یا بیشتری تولید کند و این اتفاق بیفتد. در اینگونه مواقع تعمیرکار‌ها و باتری‌ساز‌ها، با استفاده از ولتمتر و اتصال دو سر آن به دو سر باتری در زمان روشن بودن خودرو، میزان شارژ باتری را اندازه می‌گیرند. این میزان باید در حدود ۱۳ تا ۱۴.۵ ولت باشد تا هم برق مصرف شده از باتری را پوشش دهد و هم آن را شارژ کند. کم یا زیاد بودن این ولتاژ می‌تواند باعث آسیب رسیدن به بخش‌های دیگر نیز شود. از دیگر نشانه‌های ضعف در برق خودرو، نوسان و کم شدن نور در چراغ‌های خودرو است.

خودرویی که از نظر شارژ باتری و برق موجود در باتری ضعف داشته باشد، به وضوح چراغ‌های کم‌سوتری نسبت به زمان و شرایط استاندارد دارد. این مشکل با کارکردن بقیه قسمت‌های برقی دیگر خودرو، حادتر و نمایان‌تر می‌شود. اما راه تست سلامت دینام در حالت ساده آن چگونه است؟!. در زمان روشن بودن خودرو، دینام وظیفه تامین برق شمع‌ها را در غیاب باتری، عهده‌دار است. در این حالت اگر دینام خودرو سالم باشد، با برداشتن قطب مثبت از روی باتری، باز هم باید خودرو روشن بماند و اگر غیر این باشد، نشان از کم کاری دینام است.

یکی دیگر از پاشنه‌های آشیل در سیستم برق خودرو، اتصالات ضعیف و بست باتری‌های خراب و سولفاته شده است. بست‌های خراب باعث می‌شود تا برق تولیدی دینام به درستی به باتری نرسد و مشکلات بعدی را پدید آورد. بست سولفاته شده را با آب جوش شسته و سپس با کمی سنباده آن را ساییده و موقع بستن، کمی به آن گریس می‌زنیم تا سولفاته شدن آن به تاخیر بیفتد. حتی اگر زمان برای این کار نداریم، باز هم می‌توان با ریختن آب جوش روی بست‌ها، از شدت وخامت اوضاع کم کرد. مورد دیگری که باید در مورد باتری‌های اسید و یا اصطلاحا تر دقت کنیم، میزان آب اسید موجود در آنهاست. کم شدن آب اسید منجر به کوتاه شدن عمر باتری می‌شود.
البته در موقع چک کردن و تنظیم کردن آب اسید این باتری‌ها، هر چند با یک اسید ضعیف شده سر و کار داریم اما باید به خاطر کار با اسید، نهایت دقت صورت بگیرد و موارد ایمنی کاملا لحاظ شود.

منبع :عصر خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سیاوش محمدی می گوید

    باسلام ماشینم پراید۱۳۲ هستش بتازگی چراغ باتری روشن میشه و چراغ ترمز دستی و کمربند نیز به حالت کم نور میمانند.البته گاهی اوقات با نیش گاز ویا خود به خود چراغها خاموش شده و درست میشه،بنظر شما مشکل از کجاست؟راهنمایی بکنید ممنون.

    1. مدیر می گوید

      سلام
      شارژ دینام یا باتری ایراد دارد به باتری ساز نشان دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.