آموزش نحوه تعویض ترموستات و هواگیری تندر ۹۰ (L90) + عکس

15

همانطور که مستحضر هستید ترموستات قطعه ای کاملا مکانیکی هست و مستقل از Ecu عمل می کند و از Ecu دستوری نمی گیرد


ترموستات ماشین های مختلف اکثرا از نظر ظاهری یکسان هستند ولی دمای کارکرد آنها معمولا با هم متفاوت هست .
اکثر موتور های نسل جدید معروف به موتور های گرما دوست هستند و باید حتما در دمای بالا کار کنند تا حداکثر بازدهی و کارکرد نرمال رو داشته باشند .

دمای کارکرد ترموستات لوگان ۸۹ درجه هست .
یعنی تا زمانی که دمای آب بلوک داخل سیلندر موتور ، به ۸۹ درجه نرسد ترموستات باز نشده و آب محبوس شده داخل سیلندر رو به جریان نمی اندازد .
حالا اگر ترموستات خراب شود و دیگر در دمای ۸۹ درجه باز نشود ، باعث افزایش دمای موتور به دمای بالای ۱۰۰ درجه و جوش آمدن موتور می شود .
البته مزیت اصلی و بسیار خوب ترموستات لوگان نسبت به سایر خودرو ها این هست که در زمان خراب شدن ، در جهت خوبش خراب می شود ، یعنی بجای اینکه بسته بماند و باعث جوش آمدن موتور شود ، زمانی که در دمای ۸۹ درجه باز شد ، در زمان بسته شدن ، بطور کامل بسته نمی شود و نیمه باز می ماند و این باعث می شود تا همیشه آب در موتور و در رادیاتور در حال گردش باشد و دمای موتور به دمای نرمال کارکرد خودش نرسد .

امروز فرصتی دست داد تا ترموستات ماشین رو که نزدیک به ۱ ماه خراب بود تعویض کنم .

ابتدا علائم خرابی ترموستات رو خدمتتون عرض میکنم :

۱- در زمان سرد بودن موتور و استارت اولیه ، آمپر آب خیلی دیرتر از سابق به دمای ۲ خط می رسد و اکثرا روی همون ۲ خط باقی می ماند ، مگر اینکه ماشین در ترافیک باشد و یا با دور موتور بالا کار کند تا اینکه دما به ۴ خط برسد .

۲- زمانی که دمای آب روی ۴ خط هست ، اگر در یک اتوبان و یا جاده خلوت قرار گرفتید و با سرعت بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت در حرکت بودید ، اگر آمپر آب از ۴ خط به ۲ خط کاهش پیدا کرد ، یعنی ترموستات خراب هست .

۳- در زمان خراب بودن ترموستات که با ۲ علامت فوق براحتی قابل تشخیص هست ، مصرف سوخت موتور در حدود میانگین ۱ الی ۱.۵ لیتر افزایش پیدا می کند .
همچنین شتاب خودرو بر عکس کاهش پیدا می کند چون موتور در دمای کارکرد نرمال خودش کار نمی کند ، آن توان و بازدهی مفید که باید داشته باشد را ندارد .

نکته : خرابی ترموستات زمان خاصی ندارد ولی قطعا زیر ۲ سال خراب نمی شود .
الان ترموستات خودروی بنده ، بعد از ۳ سال و نیم و با کارکرد ۴۹۰۰۰ کیلومتر خراب شد .
برای عده ای از دوستان زودتر از این زمان خراب شده و عده ای نیز که کارکرد خودروی آنها بیشتر از خودروی بنده بوده هنوز خراب نشده .
ترموستات قیمت زیادی ندارد .
در زمان گرد آوری این مقاله ( پائیز ۹۰ ) بنده به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان خریداری کردم .
ترموستات اصل فرانسه و در بسته بندی رنو با پلمپ ایساکو و سایپا در فروشگاه های ایساکو و یا سایپا و یا نمایندگی ها قابل تهیه هست .

نکته ۱ : تعویض ترموستات باید حتما زمانی انجام گیرد که موتور سرد یا نیمه گرم باشد ، در غیر اینصورت ، در زمان باز کردن ترموستات ، بخاطر خروج آب بسیار داغ از داخل بلوک سیلندر ، احتمال سوختگی بسیار زیاد هست .

نکته ۲ : بعد از تعویض ترموستات ، مدار سیستم خنک کننده هوا می گیرد و باید بعد از اتمام کار ، مثل زمان تعویض مایع خنک کننده ،عمل هواگیری انجام شود .

نکته ۳ : اگر مراحل تعویض ترموستات رو در مکانی انجام دهید که خودرو در شیب مثبت قرار گرفته باشد ، مایع خنک کننده کمتری از بلوک سیلندر خارج می شود . اگر هم مثل بنده در سطح کاملا صاف و بدون شیب این عمل رو انجام دهید حدودا ۱.۵ لیتر مایع خنک کننده از مدار خارج می شود .

مراحل تعویض :

ابتدا گیج روغن رو خارج کنید تا هم مزاحمتی برای انجام کار ایجاد نکند هم اینکه احتمال شکستن آن را به صفر برسانید .

۱ محفظه رزوناتور و لوله ورودی هواکش به رزوناتور را باز می کنیم .

۲- پایه آهنی نگهدارنده رزوناتور و گیج روغن رو باز میکنیم .( دو پیچ به شماره ۱۰ دارد)

۴- پایه آلمینیومی که پایه آهنی مرحله قبل بر روی آن سوار بود را نیز از می کنیم .( دو پیچ به شماره ۱۰ دارد)

 آموزش تعویض ترموستات ال 90  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر و نگهداری ال 90  تعمیرات تخصصی ال 90  علائم خرابی ترموستات  علت جوش آوردن ال 90  علت جوش آوردن خودرو  هواگیری تندر 90
بعد از انجام این مراحل ، تا حد ممکن برای آچار و دست خودمون جا باز کردیم .

ترموستات در داخل ترمینال مرکزی مشکی رنگ که در انتهای خروجی آب بلوک سیلندر هست ، قرار دارد .
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید ، این ترمینال با ۳ پیچ به شماره ۸ که دوتا در بالا و یکی در پایین قرار دارد ، متصل شده به بلوک سیلندر .

 آموزش تعویض ترموستات ال 90  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر و نگهداری ال 90  تعمیرات تخصصی ال 90  علائم خرابی ترموستات  علت جوش آوردن ال 90  علت جوش آوردن خودرو  هواگیری تندر 90

۵- این ۳ پیچ رو با احتیاط باز می کنیم .
در این مرحله آب داخل بلوک سیلندر و آب داخل منبع انبساط بطور کامل خالی می شود (در حدود ۱.۵ لیتر مایع خنک کننده خالی می شود )

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید ، ترموستات در داخل ترمینال قرار دارد و براحتی می توانید آن را از داخل ترمینال خارج کنید و با ترموستات نو تعویضش کنید .

 آموزش تعویض ترموستات ال 90  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر و نگهداری ال 90  تعمیرات تخصصی ال 90  علائم خرابی ترموستات  علت جوش آوردن ال 90  علت جوش آوردن خودرو  هواگیری تندر 90

در داخل ترمینال ، یک زائده وجود دارد که باعث می شود تا ترموستات بطور اشتباه برعکس بسته نشود .

۶- در پایان تمام مراحل ۱ تا ۵ رو بصورت برعکس اجرا می کنید تا ترموستات و بقیه پایه ها و متعلقات بسته شود.

تذکر : برای بستن ۳ پیچ مخصوص ترمینال ، خیلی دقت و احتیاط کنید تا پیچ ها به درستی و با دقت و فشار لازم بسته شود ،

مراحل هواگیری :

۱- ابتدا درب منبع انساط رو باز کنید و منبع خالی رو با ترکیب ۵۰-۵۰ گلاسئول و آب پر کنید .

۲– پیچ هواگیری رو کامل باز کنید و تا زمانی که آب  بصورت صاف و بدون حباب خارج نشده پیچ را نبندید

۳- با داغ شدن موتور و وجود هوا در مدار ، ترموستات باز می شود و فن راه می افتد و با کمی مکث ، روی دور تند می رود.

۳- در همین حال موتور رو خاموش کنید و بگذارید فن اینقدر در حالت موتور خاموش ، کار کند تا خاموش شود .

۴- مشاهده می کنید که سطح مایع منبع انبساط ، به زیر min می رسد وتقریبا خالی می شود . (این مقدار که توسط موتور کشیده شد داخل ، مقداری بود که از بلوک سیلندر خارج شده بود.)

۵- قبل از اینکه دوباره موتور را روشن کنید ، درب منبع رو باز کرده و دوباره با ترکیب گلاسئول و آب دوبار جوشیده شده ، سطحش رو برسانید به ماکس نه بیشتر

۶- درب منبع رو ببندید و موتور رو مجددا روشن کنید .

۷- بگذارید موتور دوباره کارکند تا اینکه ترموستات باز شود و فن راه بیافتد .

۸- مشاهده می کنید که مجددا سطح مایع داخل منبع در حال پایین رفتن هست (مکش این سری بخاطر جبران کمبود مایع داخل منبع و لوله های رادیاتور هست) در این حالت نه درب منبع را باز کنید نه پیچ هواگیری را.

۹- اگر در این مرحله فن بدون اینکه روی دور تند رود ، خاموش شود ، به این معنا هست که مدار هوا ندارد و هواگیری انجام شده است .

ولی اگر فن مجددا روی دور تند رفت ، باید همون لحظه با دستکش مجددا پیچ هواگیری رو باز کنید تامایع خنک کننده و هوا با فشار خارج شود تا اینکه از فشار بیافتد ، سپس سریعا پیچ رو ببندید .

۱۰- فن روی دور کند می رود و سپس خاموش می شود .

۱۱- هواگیری به اتمام رسید .

۱۲- موتور را خاموش کنید و ۱ساعت بگذارید سرد شود .
اگر در همان زمان گرم بودن موتور ، درب منبع رو جهت تکمیل سطح مایع تا ماکس ، باز کنید تمام زحمات شما به هدر می رود و مدار مجددا هوا می گیرد .

۱۳- وقتی موتور سرد شد ، درب منبع انبساط رو باز کنید و دوباره کمبود منبع رو تا سطح ماکس با ترکیب گلاسئول و آب دوبار جوشیده ضدیخ و آب تکمیل کنید .

۱۴- ترموستات تعویض و مدار هواگیری شد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. حمید می گوید

    با سپاس از اطلاعاتی که ارائه میکنید . چندی پیش قطعه ای که ته ترموستات و نگهمداره که فرمودید ۳ پیچ ۸ می‌خورده بدلیل عدم تعویض بموقع توی جاده آمپر یکباره کشید بالا سریع آب داشتم بحد کافی متوجه شده همین قطعه که عرض کردم یک چاک کوچک برداشته و آب ازش خارج میشه قطعه رو خریدم واشر ترموسات قبلی خیلی باز و گشاد شده بود ترموسات و واشر تعویض کردم با کمک فکری از مکانیک نحوه درست بست رو انجام دادم ولی آب بشکل قطره ای از زیر همان قطعه چکه می‌کنه واشر یا زدن چسب یا امکانش هست که نحوه هوا گیری من اشتباه بوده باشه و هوا داشتن باعث فشار بشه ؟ ضمن اینکه قطعه قبلی فابرییک بود ولی جدیده بسختی. و ضخامت فابریکش نیست ضمن اینکه کلمس گیرنده دهنه خروجی مثل قبلی که رزوه داره نیست آیا زدن چسب یا عایق بندی کردن نیاز هست ؟؟؟

    1. کارستان می گوید

      سلام
      پیچ های هوزینگ ترموستات سعی کنید همزمان سفت کنید تا نشتی قطع شود و هواگیری کنید.

  2. مجید می گوید

    سلام داداش من ال90 اتومات دارم یه چند وقتی ماشینو که روشن میکنم دما که با چهار خط میرسه فن به مدت 45 ثانیه روشن میشه و بعد از 45 ثانیه خاموش و دوباره بعد از 2 دقیقه دوباره به مدت 45 ثانیه روشن میشه قبلا اینطوری نبود که اینقدر فن تند تند روشن بشه، بعد یه نکته دیگه فن ماشین من هیج وقت موقعی که موتور خاموش میشه کار نمیکنه مثله بعضی از ماشینها قبلا که خاموش میکردم فن یه مدتی کار میکرد بعد خاموش میشد، ممنون میشم کمکم کنید.

    1. کارستان می گوید

      سلام
      آب رادیاتور چک کنید هواگیری کنید و رله های فن بررسی کنید.

    2. ایمان می گوید

      سلام قربان بنده هم‌این مشکل برام‌پیش امده شما متوجه شدید مشکل چی‌بوده؟

  3. صالح پورامان می گوید

    با سلام و احترام توضیحات ک عالیه
    ال ۹۰ من از زیر فولی میل لنگ روزهایی که هوا سرده یکم اب سبز رادیاتور چکه میکنه وقتی هوا گرم باشه دیگه چکه نداره و صبح ها روشن ک میکنم تا ماشین گرم بشه صدای جق جق میاد بعد گرم شدن عادی عادی میشه نه صدایی و نه چکه ی بنظرتون از واترپمپه؟ الان چند وقته این مشکل رو دارم به هر مکانیکی هم نمیشه اعتماد کرد

  4. صالح پورامان می گوید

    با سلام کارتون عالیه فقط تعویض ترموستات ال ۹۰ فقط یک پیچ هواگیری داره یا دوتا ؟

  5. مهدی می گوید

    وقت همگی بخیر…عزیزان لوگان سوار (ال نود و ساندرو)توجه کنید…آمپر آب خودرو شما تو هر شرایط آب و هوایی باید رو خط وسط و ثابت بمونه و از وسط به بالا با دور کند فن خنک میشه مگر در سربالایی های تند و در فصل تابستان.. و یا وجود هوا در مدار گردش آب….همچنین در فصل خنکی چنانچه آمپر از وسط پایینتر بیاد بدون شک ترموستات خرابه و دهانه اون کامل بسته نمیشه و موتور به دمای مورد نیاز نمیرسه…ترموستات سالم اجازه نمیده تو سرد ترین دمای زمستان هم آمپر آب پایین بیاد…نشونه دیگر خرابی ترموستات دیر گرم شدن و دیر بالا اومدن درجه آمپر آب در زمستان هست….
    خرابی ترموستات نوسان شدیدی در دمای آب بوجود میاره و کلیه قطعات ایسیو و سنسورها را تحریک میکنه تا بتونن کار کرد موتور را نرمال بکنن …((روزگار بکام))

  6. معین می گوید

    سلام ماشین من از حالت سرد بعد از اینکه دما به ۴ خط میرسه فن دور تند کار میکنه قبلا اینطور نبود علت از چی میتونه باشه

    1. مهدی می گوید

      هوا داره…هواگیری کن..

  7. مهدی می گوید

    مطالب کاملاً عالی و کاربردی ممنونم کارم راه افتاد

    1. علی می گوید

      سلام خوبی داداش ماشین من ال نود هست هی اب رادیات کم می‌کنه وقتی شب میشه آمپر هی روی چهار و هشت می‌ره مشکل چیه

  8. ازاد می گوید

    سلام
    دقیقا معلومه مکانیک سرکارش گذاشته شایدم اشتبا متوجه شده

  9. پيمان می گوید

    سلام
    درمطلب تعویض ترموستات :
    ۱-نیاز به بازکردن اونهمه تجهیز اطراف هوزینگ نیست و یک بکس پایه بلند مشکل را حل میکند
    ۲-روش هواگیری اشتباه است و با این روش تا ابد هوا درون مایع می ماند
    ۳- اون آب دو بار جوشیده که دیگه تیر خلاص بود از اینکه نشاندهد که این بزرگوار اصلا فنی نیستندو چطور به خودش اجازه گذاشتن چنین مطلب مهمی را میدهد.
    من هر زمان آماده پاسخگویی به جوابهای این استاد معظم هستم

    1. طبا می گوید

      سلام
      ضمن تایید نکات جناب پیمان، این مطلب را هم اضافه کنم که برداشتن گیج روغن هم از آن حرفهای اشتباه بود!. با اینکار آبی که هنگام باز کردن محفظه ترموستات بیرون میریزد ممکنه وارد روغن بشه. آخه این چه کاریه؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.