اگر با خودرو در سیل گرفتار شدیم چه باید کرد؟

0

حوادث طبیعی مانند سیل همیشه تهدیدی برای انسان و البته خودرو‌ها بوده است

  حوادث طبیعی مانند سیل همیشه تهدیدی برای انسان و البته خودرو‌ها بوده است. همه ما می‌دانیم که حادثه خبر نمی‌کند و به سوی فصلی از سال می‌رویم که در آن بارش باران‌های مکرر ممکن است باعث جمع شدن آب در خیابان‌ها شده و در زمانی کوتاه سیل تشکیل بوجود بیاید؛ از همین رو بهتر است نکاتی را در خصوص چگونگی مواجهه با سیل در هنگام رانندگی بدانیم.

خودرو را ترک کنید

وقتی در زمان رانندگی به سیل برخورد می‌کنید و یکباره آب اطراف خودرو را فرا می‌گیرد، اولین اقدامی که باید انجام دهید خاموش کردن موتور اتومبیل و خارج شدن از آن است. این نکته را در نظر بگیرید که در زمان سیل، کابین اتومبیل‌ها به هیچ وجه مکان مناسبی نیست و اگر حجم آب بسیار زیاد باشد، به شکلی که درب خودرو باز نشود، می‌توانید از شیشه‌های خودرو را شکسته و بر روی سقف اتومبیل پناه ببرید.

استارت نزنید!

بعد از کاهش حجم آب جمع شده در زمان سیلاب تا خشک شدن کامل خودرو به هیچ وجه موتور اتومبیل را روشن نکنید، زیرا این امر می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم‌های داخلی اتومبیل شما وارد کند. پس از آنکه حجم آب جمع شده کم شد، می‌توانید از یک متخصص بخواهید که خودرو شما را معاینه کند و اگر از خشک بودن سیستم‌های داخلی اتومبیل اطمینان حاصل پیدا کردید، می‌توانید آن را روشن کنید.

اگر برایتان امکان پذیر نیست که از متخصصان و کارشناسان کمک بگیرید، می‌توانید کاپوت خودرو را بالا زده و با یک پارچه نرم و تمیز تمام سطوح را خشک کنید، البته بهتر است قبل از خشک کردن سیستم‌های داخلی خودرو، ارتباط باطری را از قطع کنید.

پس از خشک کردن قسمت‌های مختلف موتور و سیم‌کشی‌ها، به سراغ اجزای داخل کابین اتومبیل بروید و سعی کنید با بهره‌گیری از یک سشوار تمام سطوح را در داخل کابین خودرو خشک کنید.

رطوبت بوجود آمده در زمان سیل، قادر است روکش صندلی‌ها و داشبورد شما را دچار پوسیدگی کند به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پس از سیلاب حتما قطعات داخل خودرو را خشک کنید؛ البته فرایند خشک کردن نیز می‌تواند به قطعات فایبرگلاس و چرم داخل خودرو نیز آسیب برساند، از همین سو می‌توانید از واکس‌های مخصوص خودرو استفاده کنید و اجزای داخلی خودرو را در برابر باد گرم سشوار مقاوم سازید.

فیلتر هوا و فیلتر روغن را جدی بگیرید

پس از وقوع سیل، قبل از اینکه با اتومبیل‌تان رانندگی کنید بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن خودروتان را بررسی کنید زیرا در اغلب موارد آب و مواد خارجی دیگر در میان پره‌های فیلتر‌های هوا و روغن خودرو جمع شده‌اند به همین دلیل بهتر است فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو را پس از وقوع سیل تعویض کنید.

خودرو به نظافت احتیاج دارد!

سیل فقط آب به همراه ندارد و معمولا آلودگی‌ها و مواد شیمیایی بسیاری در زمان سیلاب به بدنه اتومبیل برخورد می‌کنند و بسیاری از این آلودگی‌ها جزء مواد شیمیایی و اسیدی هستند که می‌توانند به بدنه اتومبیل آسیب جدی وارد کنند؛ از همین سو پیشنهاد می‌کنیم پس از سیلاب، بدنه خودرو خود را با شوینده‌های مخصوص و آب به خوبی تمیز کنید.

– میتسوبیشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.