۵ فناوری که تعمیرگاه های سنتی را دگرگون خواهند کرد؟

0

تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو ،آخرین تکنولوژی خودروها ،فناوری جدید موتور خودرو ،تکنولوژی های جدید موتور خودرو ،تکنولوژی پیشرفته در صنعت خودرو ،سیستم های جدید خودرو ،اختراعات جدید در صنعت خودرو

دوران تعمیرات رایج و سنتی خودرو، کم‌کم به پایان نزدیک می‌شود و چیزی نمانده جای خود را به روش‌های دیگر بدهد. البته همیشه یک کارگاه کوچک و مکانیکی برای کار روی خودروهای قدیمی‌تر وجود خواهد داشت. اما بعید است در آینده، ایستگاه‌های خدمات و نمایندگی‌های خودرو با وجود تعداد کم خودرو برای تعمیرات سنتی، بتوانند به همان شکل به کار خود ادامه دهند.
تصویر 5 فناوری که تعمیرگاه ها را دگرگون خواهند کرد

 انجام تعمیرات خودکار خودرو، تمیزتر و هوشمندانه‌تر است. این روزها لپ‌تاپ و تبلت، به ابزاری با ارزش در کارگاه‌های تکنسین‌ها تبدیل شده‌اند. روزبه‌روز تکنیک‌های تعمیرات خودرو، پیشرفته‌تر از قبل می‌شوند و البته باید روش کار تعمیرات خودرو همگام با خودروهای جدید طراحی و ساخته شده، پیش بروند. اما این پیشرفت در تعمیرات به معنای ارزان‌تر شدن آن برای مشتریان نخواهد بود. تعمیرگاه‌ها برای داشتن مجوز و همچنین حفظ گوی رقابت، باید بتوانند از عهده هزینه‌های ضروری‌شان برآیند. بنابراین مالکان یک خودروی متوسط در آینده با چه فناوری‌هایی روبه رو خواهند شد؟

در ادامه، به برخی ابزارها و تکنیک‌های تعمیرات خودرو که بزودی در دسترس خواهند بود، نگاهی خواهیم داشت.

رایانه‌های ارزانقیمت دست‌ساز

رایانه رزبری پای(Raspberry Pi) به ابزاری جدید و مورد علاقه کسانی که دوست دارند خودشان ابزارهایی بسازند، تبدیل شده است. رزبری پای، یک رایانه تک ـ برد در اندازه یک کارت اعتباری است که بنیاد رزبری پای آن را به منظور تشویق آموزش علوم رایانه در مدارس، ساخته است. این رایانه کوچک فقط ۳۵ دلار (حدود ۱۲۰هزار تومان) ارزش دارد. ویژگی مثبت این رایانه، ارزان و تطبیق‌پذیر بودن آن است. اما ایرادش این است برای کار با آن در هر زمینه‌ای، باید برنامه نوشت. البته افرادی که شهامت دارند و خودکفا هستند، می‌توانند به صدها روش برای استفاده از یک رایانه کوچک و معمولی در تشخیص مشکلات موجود در خودرو استفاده کنند و تعمیرات خودرو را با روش‌های ابتکاری و پیشرفته‌تری به انجام برسانند.

استفاده از رایانه برای تشخیص مشکلات خودرو، ایده نویی نیست؛ زمانی، مردم این نوع تشخیص‌ها را با استفاده از لپ‌تاپ‌هایشان انجام می‌دادند. در واقع هنگام مقایسه رایانه‌هایی که خودتان می‌توانید درست کنید با برخی فناوری‌های دیگری که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، متوجه می‌شوید، ایده این رایانه‌ها، چندان الهام‌بخش و اثرگذار نیست. اما ویژگی‌های خوبی دارد. مقرون به صرفه است و می‌تواند بنابر نیاز سفارشی شده و در اندازه‌های کوچک ساخته شوند. به طوری که مانند رایانه‌های امروزی، نیروی برق بادوامی داشته باشند. رزبری پای و دیگر محصولات مشابه آن، مانند لوح‌های سفیدی هستند که برای رشد و تکامل جامعه خودرو، فرصت‌های بسیاری فراهم می‌کنند.

فناوری‌های بدنه خودرو

این روزها، فناوری جدید ساخت خودروها، روزبه‌روز رشد می‌کند و تکامل می‌یابد. به‌همین علت، تعمیرگاه‌ها نیز باید تکنیک‌ها و تجهیزات خود را به روز کنند. یک مورد که باید به آن توجه شود، افزایش استفاده از آلومینیوم در طراحی خودروست. زمانی استفاده از قاب‌های آلومینیومی، عمدتا نوعی امتیاز در خودروهای با عملکرد بالا محسوب می‌شد. اما این وضعیت در حال تغییر است و خودروسازان بیشتری مانند فورد، شروع به ساخت خودروهایی کرده‌اند که بدنه آنها تمام آلومینیوم است. این مساله بیشتر به این علت است که آلومینیوم، سبک و در عین حال قوی است و می‌تواند موجب مصرف سوخت بهینه در خودرو و تامین استانداردهای ایمنی شود. همچنین قاب‌های بدنه از جنس آلومینیوم ضرب‌دیده معمولا مانند همتاهای فولادی خود، تغییر شکل پیدا نمی‌کنند. این قاب‌ها باید کاملا عوض شوند و این که به ابزارهای پرچ و جوشکاری مخصوص آلومینیوم نیاز دارند. این تغییرات در خودروها، هزینه تعمیر بدنه خودرو را افزایش می‌دهد، اما چند مزیت هم دارند. وقتی خودروها، قوی‌تر و هوشمندتر شوند، دوام‌شان نیز بیشتر می‌شود. از طرفی فناوری‌های جدید ایمنی، مانند دوربین‌های عقب خودرو و سیستم هشدار تصادف، به این معناست که تصادفات جدی و مخرب به حداقل خواهد رسید.

واقعیت افزوده

خودروهای جدید دربرگیرنده فناوری‌های پیچیده و گاهی اوقات خطرناک (برای تکنسین‌های سرویس‌دهی خودروها) از جمله سیستم انتقال توان هیبریدی یا الکترونیک، اجزای رایانه‌ای پیچیده روز افزون، سیستم‌های ایمنی ارتقایافته منطبق با استانداردهای ایمنی موجود و مجموعه‌ای از حسگرهای پیچیده شده‌اند که عملا کنترل هرچیزی را به دست می‌گیرند. این اجزای گرانقیمت تاکنون، چگونگی تعمیر خودروها را تغییر داده‌اند. اما تغییرات بیشتری در راه است. بزودی واقعیت افزوده نیز وارد عمل می‌شود. به این ترتیب، تکنسین‌های خودرو باید با استفاده از هدست‌های عینک گوگل که تمام اطلاعات بصری خودرو را به رایانه ارسال می‌کنند، استفاده کرده و با بهره‌گیری از راهنمایی‌های رایانه به تعمیر خودرو بپردازند. همچنین یک برنامه رایانه‌ای می‌تواند به تکنسین کمک کند آن بخش از اجزای خودرو را که دور از دید هستند براحتی ببیند. سازندگان فولکس‌واگن اولین خودروسازانی بودند که به فکر استفاده از چنین فناوری‌ای افتادند و رابطی به نام مارتا (MARTA) دستیار فنی واقعیت افزوده همراه، برای فولکس‌واگن مدل ایکس‌ال‌وان (XL1) معرفی کردند. این مدل خودرو دارای سیستم انتقال توان دیزلی ـ هیبریدی پیچیده‌ای است. این رابط می‌تواند در وقت با ارزش تکنسین‌ها، هنگام شناخت خودروهای غیرمعمول، صرفه جویی کند و ایمنی کار و تعمیر این خودروها را ارتقا دهد. بنابه گفته محققان، روزی برنامه‌های واقعیت افزوده را می‌توان برای خریداران خودروها نوشت که همیشه همراه خود داشته باشند و در مواقع نیاز به تعمیرات، با متصل شدن به دوربین‌های تلفن‌های هوشمند، در تعمیر سریع خودرو موثر باشند. در آینده نسخه‌های واقعیت افزوده می‌توانند جای کتابچه‌های راهنمای فعلی خودروها را بگیرند.

انتقال بی‌سیم داده‌ها

از وقتی خودروها به فناوری هات‌اسپات وای ـ فای مجهز شده‌اند، سازندگان خودرو، روش‌های عملی برای استفاده از این فناوری پیدا کرده‌اند. به‌روزرسانی نرم‌افزار بی‌سیم، تمام مشکلات موجود را صحیح می‌کند و موجب مصرف بهینه سوخت و همچنین ایمن‌تر کردن خودرو می‌شود. گاهی اوقات نمایندگان خودرو، هنگام انجام مراحل منظم سرویس وسایل‌نقلیه، این نرم‌افزار را به‌روز می‌کنند. در شرایط اضطراری و مهم مانند مشکل سال ۲۰۱۴ چند میلیون خودروی تویوتا، این نرم‌افزار، در فراخوانی و حل مشکلات خودروها بسیار موثر است. موتورهای تسلا، با خودروهای برقی مدل اس خود می‌توانند بدون استفاده از سیم، درست شبیه تلفن‌های هوشمند یا یک رایانه از خانه به‌روز رسانی شوند و البته تاکنون بخوبی عمل کرده‌اند. همچنین تسلا با فروش این مدل از خودروی خود به صورت سنتی مخالف است و شرکت بابت فروش گران‌تر این محصول نگران نخواهد بود. از طرفی امنیت نیز مورد توجه است. زیرا هر وسیله‌ای که به بی‌سیم مجهز می‌شود، امکان هک یا دستکاری آن وجود دارد. به همین علت بیشتر خودروسازان تمایل ندارند خطرات موجود در تسلا را به جان بخرند. اما ترفند انتقال بی‌سیم داده‌ها، ایمنی خود را به اثبات رسانده و بزودی به فناوری رایج‌تری در خودروها تبدیل می‌شود.

چاپ سه‌بعدی

مدتی است فناوری چاپ سه‌بعدی به وجود آمده است. اما بسیاری از امکانات بالقوه آن هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. در فناوری چاپ سه‌بعدی، با استفاده از رایانه‌ها و اجزای رایانه‌ای‌شده، می‌توان جسمی را بازسازی کرد یا به طور کلی با استفاده از طراحی کاربر، شیء کاملا جدیدی ساخت. این فناوری بویژه در تعمیر خودروهای قدیمی ـ که قطعات مورد نیاز آن دیگر وجود ندارد یا بسختی پیدا می‌شود ـ بسیار کارساز است. با چاپ سه‌بعدی، فقط کافی است قطعه شکسته و خراب شده را از خودرو بیرون آورید و آن را با استفاده از رایانه اسکن و یک نمونه از آن را چاپ کنید. استفاده از این فناوری به وسیله جی لنو که عاشق خودروهای کلاسیک است، سال ۱۳۸۸/ ۲۰۰۹ مطرح شد، اما این فناوری هنوز دور از دسترس مردم است. بسیاری از سیستم‌های چاپ سه‌بعدی بسیار گرانقیمت و بزرگ هستند و به کارگیری آنها مشکل است. به عبارت دیگر، چاپ سه‌بعدی در سطح و توان صنعتی، به طوری که خودروسازان قطعات نمونه‌ای تولید کنند و شرکت‌های بیمه روش‌هایی برای بازسازی خودروهای کلاسیک درنظر بگیرند، مسیری طولانی در پیش دارد. اما مشتریان و دوستداران این فناوری در انتظار استفاده از سیستم‌های قابل اعتماد مقرون به صرفه هستند. هنوز ساختن ابزار و لوازم جانبی به صورت چاپ سه‌بعدی در خانه، کمی خطر دارد. مثلا چاپ سیلندرهای ترمز دیسکی در خانه، در حال حاضر می‌تواند کمی خطرناک باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.