نقد و بررسی پراید سایپا ۱۳۱ + عکس و مشخصات فنی

0

 

وزن پراید ۱۳۱ ،وزن پراید صبا، مشخصات پراید صبا  ،حجم صندوق عقب پراید صبا ،مشخصات فنی پراید ۱۳۱ se یورو ۴ ،حجم صندوق عقب پراید ۱۳۲ ،معرفی خودرو

پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران در دو نوع پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار تولید و عرضه شد. با انصراف شرکت کیا موتورز در سال ۲۰۰۱ از تولید پراید، لیسانس این محصول در اختیار شرکت سایپا قرار گرفت.

سایپا ۱۳۱ تغییر یافته (فیس لیفت) پراید صبا است. تولید پراید ۱۳۱ از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با توجه به امکانات و آپشن های مختلف، در ۵ تیپ مختلف ST، LX، SL، SX  و EX عرضه می‌شد، اما به دلیل اجباری شدن ترمز ABS بر روی خودروها تیپ­های ST و  LX در سال ۱۳۹۱ از رده خارج شدند. بعد از آن تولید تیپ LE با یک کیسه هوا و ترمز ABS در دستور کار قرار گرفت اما باز هم به دلیل نداشتن فرمان هیدرولیک با مشکلاتی همراه بود. در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ هم دو تیپ دیگر با نام های SE و TL که دارای دو کیسه هوا، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک بودند، تولید شدند و توانستند استاندارد آلایندگی یورو ۴ را بدست بیاورند.

نقد و بررسی فضای داخلی

فضای داخلی با توجه به اندازه کوچک کلی این خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل اندازه کوچک صندلی‌هایش، فضای نشستن سرنشینان را می توان کافی توصیف کرد. داشبورد و کنسول میانی پراید طراحی ساده و مطابق با انواع دیگر پراید را دارد. فضای داخلی پرایدهای ۱۳۱ که اخیرا تولید می شوند تغییر یافته است. تغییر داشبورد جلو، کنسول میانی، کلید کولر و بخاری، دریچه کولر، غربیلک فرمان و … ازجمله این موارد است. 
سایپا پراید 131,1393 SE

نقد و بررسی بیرون خودرو

پراید با طراحی ظاهری سال ۱۹۸۷ مسلما نمی تواند خودروی جذابی از لحاظ ظاهری دانست. حال با وجود تعداد بالای این خودرو ها در خیابان های کشور و عادت کردن چشم به دیدن آن ها، اگر اندک جذابیتی نیز وجود داشت، دیگر به چشم نمی آید.همان طور که گفته شد پراید ۱۳۱ تغییر یافته یا فیس لیفت پراید صبا است و بدنه ظاهری آن شباهت بسیار زیادی به پراید صبا دارد. تغییر در شکل سپر و جابجایی چراغ راهنما از روی سپر به چراغ جلو از جمله این تغییرات است. همچنین چراغ عقب خودرو نیز با مدل جدیدتری جایگزین گشته است.
سایپا پراید 131,1393 SE

نقد و بررسی رانندگی خودرو

با اضافه شدن فرمان هیدرولیک و ترمز ABS در برخی از تیپ­های جدید، کمی هندلینگ و رانندگی با این خودرو بهتر و راحت تر شده است و البته وزن پایین این خودرو نیز می تواند سرعت و شتاب خوبی به آن بدهد، اما با توجه به سیستم ترمز نه چندان خوب و جلو بندی ضعیف آن، رانندگی با سرعت بالا بسیار خطرناک به نظر می رسد.
سایپا پراید 131,1393 SE

نقد و بررسی موتور

موتور انژکتوری این خودرو ۴ سیلندر، ۸ سوپاپ و حجم آن ۱.۳ لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور می تواند حداکثر قدرتی معادل ۶۳ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. حداکثر سرعت پراید ۱۳۱، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن این خودرو ۹۱۵ کیلوگرم است. گیربکس این خودرو ۵ دنده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۴.۵ ثانیه است.

نقد و بررسی ایمنی

همان طور که گفته شد تیپ های مختلف پراید ۱۳۱ امکانات متفاوتی دارند. در میان همه تیپ های پراید ۱۳۱، ترمز ABS، کیسه هوا راننده و فرمان هیدرولیک جزء موارد و امکاناتی است که می تواند متفاوت باشد. البته با توجه به اجباری شدن ترمز ضد قفل ABS و کیسه هوا برای همه خودروها، قاعدتا پراید نیز نباید از این قاعده مستثنی بوده و دارای این امکانات شده است. دو تیپ SE و TL پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استاندارد آلایندگی ضعیف یورو ۴ است.

نقد و بررسی ارزش خرید

با توجه به قدرت خرید اکثریت جامعه، خودروی پراید علی رغم همه ایراداتی که دارد از فروش خوبی برخوردار است و حتی به دیگر کشورها صادر نیز می­شود. قیمت صفر پراید ۱۳۱ SE که بهترین تیپ پراید هم محسوب می شود در حدود ۲۰ میلیون تومان می­باشد. (آبان ۱۳۹۴)
سایپا ۱۳۱

X۱۰۰ ، با ورود به سبد محصولات سایپا تاکنون پاسخگوی نیاز بسیاری از اقشار جامعه بوده است . مصرف ترکیبی این خودرو ۶/۴۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد که یکی از مهمترین وجوه تمایز این محصول و از ویژگی های مهم آن بشمار می آید.

X۱۰۰ محصولی است که توانسته علاوه بر اخذ استانداردهای ۵۱ گانه اروپا ،تائیدیه استاندارد تصادفات از مراکز معتبر اروپائی را نیز اخذ نماید و با مقاوم سازی و استحکام در نقاط اصلی آن در کنار اقتصادی بودن، خودرویی ایمن برای مصرف کنندگان محسوب شود.

X۱۰۰ از موتور ۱.۳ لیتری M۱۳ با استاندارد یورو ۴ بهره می جویدکه دارای ۷۱ اسب بخار توان است.

 

مشخصات کلی

ابعاد(mm)
طول ۳۹۳۵
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها) ۱۶۰۵
ارتفاع ۱۴۵۵
فاصله بین محور چرخ های جلو و عقب ۲۳۴۵
فاصله چرخ های جلو ۱۴۰۵
فاصله چرخ های عقب ۱۳۸۵
وزن (kg)
وزن خالص ۹۱۵
مصرف سوخت(lit)
سیکل ترکیبی(lit/۱۰۰km) ۶.۴۴
ظرفیت باک ۴۰
رینگ و تایر
رینگ ۴/۵j13 فولادی
تایر ۱۶۵/۶۵R13

مشخصات فنی

گیربکس
نوع گیربکس دستی
تعداد دنده ۵ سرعته
موتور
نوع موتور بنزینی (استاندارد آلایندگی یورو۴)
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴سیلندر خطی
حجم موتور cc ۱۳۲۳
حداکثر قدرت hp@5250rpm ۷۱
حداکثر گشتاور Nm/2750rpm ۱۰۸
مجهز به سیستم کاهش آلایندگی های خروجی اگزوز
فرمان
سیستم دنده شانه ای
حداقل شعاع چرخش ۴/۵۵ متر
ترمز
جلو دیسکی
عقب کاسه ای

ایمنی و تجهیزات

تجهیزات ایمنی و رفاهی
تهویه مطبوع
سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)
ترمز ABS
قفل مرکزی
شیشه بالابر برقی دربهای جلو
آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل
گرمکن شیشه عقب
برف پاک کن شیشه جلو با دور قابل تنظیم
ساعت دیجیتال
کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
کمربند ایمنی عقب
فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع
چراغ خطر سوم
چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور(levelling switch)
چراغ عقب مجهز به مه شکن
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
جالیوانی روی کنسول جلو
صندلی های ارگونومیک جدید
درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل
رادیو CDبا قابلیت پخش MP3+ پورت USB
چراغ هشدار دهنده عیب موتور
 
تیپ هیدرولیک
SE
TL

توجه:

با توجه به نوع تیپ و آپشن خودروها، همواره امکانات انتخابی خودروهای رؤیت شده در نمایندگی های مجاز، ملاک تحویل خودرو به مشتریان می باشد.

رینگ آلومینیومی ، فرمان هیدرولیک و دوگانه سوز بودن محصول ، انتخابی می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.