خطرات بیرون گذاشتن اعضای بدن از پنجره خودرو

0

آیا تا کنون دست خود را از ماشین بیرون قرار داده و اجازه داده‌اید باد مانند یک بادبان دست شما را به حرکت در بیاورد؟ ممکن است والدینتان به شما در مورد این‌که ممکن است اعضای بدنتان را ازدست دهید و یا این‌که آسیب ببینید هشدار داده باشند. اما آیا واقعا چنین امری امکان پذیر است و یا توصیه‌های آن‌ها چیزی بیش از یک نوع ترس یا پارانویا نیست؟

خبر بد این است که هیچ‌گونه شواهد موثقی در مورد صدمات رخ داده در اعضای بدن به دلیل اینگونه حوادث وجود ندارد اما مطمئنا چنین آسیب‌هایی رخ خواهند داد. تنها در ایالات متحده، بسیاری از کودکان پس از خارج کردن دست‌ها و یا سر خود از اتوبوس و برخورد با علائم موجود در جاده یا درختان، بر اثر آسیب‌های جسمانی جان خود را از دست داده‌اند.

بااین حال، این کار تنها توسط کودکان بی تجربه انجام نمیشود. در ماه مارس، یک راهنمای قطار در نیویورک، در حالی که از پنجره قطار به بیرون می‌نگریست دچار آسیب شد. یک مرد اهل اورگن نیز وقتی خودروی او با یک تریلر تراکتور به صورت پهلو به پهلو برخورد کرد، بازوی خود را از دست داد. یک مرد انگلیسی نیز به دلیل بیرون آوردن سرش از قطار و آسیب‌های وارد شده جان خود را از دست داد. همچنین داستانی از یک پسر خردسال نیز شنیده شده که پس از بستن یک طناب به مچ دست خود و بیرون انداختن آن از پنجره خودرو، با گیر کردن انتهای طناب به ماشینی که از مقابل می‌آمد دست خود را از دست داد.

با این‌که بیرون آوردن اعضای بدن از پنجره همیشه باعث قطع عضو نمی‌شود اما آمارها نشان داده که ۴۵ درصد از موارد قطع عضو به اینگونه حوادث بازمی‌گردد.  شایعترین آسیب‌ها از دست دادن یک یا چند انگشت است که پس از آن نیز از دست دادن دست در صدر حوادث قرار دارد. هرچند این آمارها نشان نمی‌دهد که آیا اندام‌های آسیب دیده قبل از وقوع سانحه از پنجره آویزان بودهاند یا خیر، اما به آسیب پذیر بودن اندام‌های انسان در این‌گونه حوادث به ویژه اندام‌های فوقانی اشاره دارند.

حتی نامی نیز برای اینگونه حوادث در نظر گرفته شده است که به نام آسیب آرنج در ترافیک و یا صدمات برخورد با پهلوی ماشین شناخته می‌شوند که بسیار رایج بوده و طبقه خاصی را در مقالات پزشکی به خود تخصیص داده‌اند. این صدمات به عنوان الگوی خاصی از ترومای آرنج شناخته می‌شوند که زمانی اتفاق می‌افتند که بیمار در هنگام مسافرت با خودرو، آرنج خود را از پنجره بیرون آورده و با خودرویی که از طرف مقابل می‌آید برخورد نماید.

علاوه بر این، در مطالعه‌ای پس از بررسی ۳۴ بیمار که دچار آسیب وارده به بازو در حین تصادف با خودروی مقابل شده بودند، مشخص شد که صدمات به دلیل بیرون آوردن آرنج از خودرو رخ داده است. شدت این جراحات از شکستگی آرنج تا دررفتگی و یا از دست دادن بخش‌هایی از استخوان به دلیل ماهیت آسیب متغیر بود. در نهایت تنها ۱۰ بیمار کاملا درمان شدند و آرنجشان بهبود یافت.

اینگونه حوادث دارای عوارض بالا و نتایج بدی است و نتایجی مانند سفت شدگی، نقص عملکرد و دفرمه شدن اندام را به همراه دارد اما به راحتی با حفظ اندام‌ها در داخل وسیله نقلیه می‌توان از رخ دادن آنها جلوگیری نمود.

بیرون انداختن اندام‌ها از وسیله نقلیه در بسیاری از کشورها جرم محسوب شده مثلا در استرالیا خسارت این کار حتی به صد دلار نیز میرسد. هرچند بیشتر شواهد آسیب در رابطه با بیرون بودن اندام‌های فوقانی از پنجره خودرو وجود دارند اما داستان‌هایی نیز از آسیب‌های وارده به اندام‌های تحتانی بدن مانند پاها هنگامی که از پنجره خودرو بیرون انداخته شده و یا روی داشبورد قرار گرفتهاند به گوش می‌رسد.

یک متخصص پوست در وبلاگ ماهانه خود نوشت که اینگونه آسیب‌ها ممکن است باعث از دست رفتن رباط زانو و یا مفصل آن شوند. در واقع نیروی قدامی موجود در پای درحال رانندگی شما با نیروی عقبی موجود در پای آویزان از پنجره تلفیق شده و باعث ایجاد نیروی برشی می‌شود که برای ایجاد یک فشار وحشتناک در لگن کافی است. شما هرگز زمان کافی نخواهید داشت تا پایتان را داخل بیاورید و لبه پنجره پای شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که فشارهای شدیدی به آن وارد خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵، یک مسافر زن سوار خودرویی شد که به سمت انتاریو کانادا می‌رفت و درحالی‌که به صندلی خودرو تکیه داده بود پاهایش را روی داشبورد قرار داد و آماده چرت زدن شد. اما وقتی خوابیده بود تصادف رخ داد و کیسه‌های هوا باعث خرد و فشرده شدن پاهای او شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.