آموزش تعمیر ECU ایسیو و تعمیرات تخصصی کیلومتر ،بی اس آی،بی اس ام (قسمت۱)

0

آموزش تعمیر ECU ایسیو و تعمیرات تخصصی کیلومتر ,ضبط,بی اس آی,بی اس ام  ECU,BSI,BM34,AIRBAG,TACHO

با شیوه جدید آموزشی

شاید شما تا کنون در رابطه با تعمیرات ایسیو ، کیلومتر،ضبطECU,BSI,BSM,AIRBAG,KILOMETER,. .  شنیده  ویا در تبلیغات دیده باشید وبسیاری از دوستان از قابلیت های تعمیراتی و استفاده از نرم افزارها به سوالات متعدد برخورد کرده باشند که  قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه به شما دوستان ارائه دهیم

اول ببینیم ECU  چی هست و چرا نیاز به تعمیر پیدا می کند.در واقعECU مخفف کلمه Electeronic control unit میباشد یعنی برد کنترل الکترونیکی .

سیستم انژکتور خودرو با داشتن سنسورها و عملگرهایی برای پاشش انژکتورها و جرقه شمعها و دیگر موارد، نیاز به یک قطعه برای دریافت اطلاعات ،پردازش و کنترل قطعات سیستم دارد که ایسیو ECU این کار را بر عهده دارد اگر به نقشه زیر دقت کنید میتوانید قطعاتی مثل رله دوبل ، سنسور دمای آب (مهره آب ) پمپ بنزین ،چراغ چک ،کوییل،سنسور دورموتور ،انژکتور ها و دیگر قطعات رو ببینید که چگونه با ایسیو در ارتباط هستند. این ارتباطها  تقریبا” با سه حالت ولتاژ مثبت ۱۲ یا ۵ ولت ،ولتاژمنفی و  سیگنال یا پالس می باشد.

بطور مثال پایه ۹ ایسیو منفی خروجی برای چراغ چک پشت آمپر ،پایه ۴۷ ارسال سیگنال از مهره آب به ایسیو و پایه ۱۶ مثبت برای پتانسیومتر دریچه گاز است حال کنترل این ولتاژهای مثبت و منفی ورودی و خروجی به عهده ایسیو می باشد بطور مثال اگر پایه ۹ ایسیو منفی ارسال نکند لامپ چک در لحظه باز نمودن سوئیچ  در پشت آمپر روشن نمیشود و یا در صورت عدم ارسال ولتاژهای مثبت و یا منفی به دیگر قطعات ،آن قطعه بدلیل نداشتن ولتاژ کار خود را به درستی انجام نخواهد داد و در دستگاه عیب یاب ،عدم عملکرد قطعه بصورت خطا نمایش داده می شودحال کنترل این ولتاژها بعهده قطعاتی در داخل ایسیو هست .

 علت خرابی ایسیو چیست  ؟

همانطور که در شکل زیر میبینید ایسیو از تعدادی آی سی  IC ،ترانزیستور ، خازن ،مقاومت ، دیود و. . تشکیل شده که این قطعات به نوبه خود کنترل ولتاژهای خروجی و اطلاعات ورودی را بر عهده دارند که با سوختن این قطعات قسمت مربوطه از کار خواهد افتاد بطورمثال در اکثر ایسیوها یک آی سی کنترل پاشش انژکتورها را بر عهده دارد که با سوختن و یا قطعی پایه های این آی سی کنترل انژکتورها از بین می رود و در این حالت خرابی ایسیو اعلام می شود و یا گاها” در دستگاه عیب یاب یک عیب بطور دائم وجود داشته که با تعویض قطعه مربوطه در سیستم انژکتور ویا بررسی سیمکشی  و دیگر موارد همچنان عیب پایدار هست و نتیجه خرابی ایسیو اعلام می شود.

 

نکته دیگر اینکه درایسیو آی سی ( IC ) ها به دو صورت وجود دارند بعضی از این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند و نمونه دیگر این آی سی با برنامه هستند و در صورت خرابی برنامه داخل آی سی ایجاد خطا کرده و آی سی نیاز به برنامه ریزی (Programing ) مجدد دارند.از دیگر خرابی ها میتوانیم به شکستگی یا سوختگی برد مدار ،جدا شدن پایه های قطعات  و غیره اشاره نمود که خرابی  ECU ها ناشی از این موارد می باشد.

پس قبل از تعمیرECU  باید با قطعات استفاده شده در ECU  آشنا شویم.

  •        آشنائی با مدار الکتریکی
  •        آشنائی با پارامترهای ولتاژ،جریان،مقاومت و قطعات SMD
  •        آشنائی با انواع مقاومت ،خازن،دیود،ترانزیستور،رله ،فیوزها، اندازه گیری مقادیر ونحوه تست
  •        آشنائی با ترانزیستور و آی سی ها
  •        آموزش کار با مولتی متر عقربه ای و دیجیتالی
  •        نحوه جستجو و کار با دیتا شیت قطعات

 

ایسیو چه خودروهایی تعمیر میشود یا آموزش داده می شود ؟

بسیاری از دوستان این سوال را می پرسند که چه ایسیوهایی یا چه ماشینهایی تعمیر و یا آموزش داده می شود:

تعمیرات ECU  به مدل خودرو یا نوع خودرو که پراید باشد یا ۴۰۵ یا  به طورکلی سایپا  یا ایران خودرو و یا خارجی و داخلی  بستگی  ندارد بلکه بستگی به نوع ECU استفاده شده در خودروها رادارد عموما” در خودرو ها از چند مدل استفاده بسیار زیادی شده است که میتوان آنها  را به چند دسته تقسیم نمود.البته تمرکز بر روی ایسیوهای استفاده شده در خودروهای داخل ایران میباشد.

انواع  ECU

در حال حاضر ۴ مدل ECU  بر روی اکثر خودروهای داخلی و خارجی قرار گرفته اند   MAGNETI MARELI-SL96-S2000-SIEMENS-BOSCH

  • ایسیو مگنتی مارلی از شرکت ایتالیایی هست که درایران درسال ۸۱ بر روی تعداد اندکی پژو پارس نصب گردید(در حدود ۵۰ دستگاه )
  • ایسیو SL96 که از کارخانه ساژم فرانسه می باشد و از سال ۸۲ تا ۸۳ بر روی ماشینهای ایران خودروپیکان ،  آردی ،  ۴۰۵ ، سمند  بجز ۲۰۶ نصب گردیده بود.

از همین کارخانه  SAGEM خانواده   S با مدلهای متفاوت دیگری بر روی خودرو ها قرار گرفت که به شرح زیر می باشد

S2000.10 خودرو پژو۴۰۵ پژو پارس سمندمعمولی

S2000.11 .پیکان  وانت پیکان  آردی روا ,

S2000.3E پژو ۲۰۶

S2000.3F پژو ۲۰۶

S2000.35 پژو ۲۰۶

S2000. PL4

S2000. JCI

پژو ۲۰۶S2000. J34

پژو ۲۰۶S2000. J35

S3000 نصب بر روی خودروی مگان

این موارد نمونه هایی هستند که در ایران برروی خودروها قرار گرفتند و مدلهای دیگر را میتوان در خودروهای خارجی جستجو نمود.

نوع دیگر ایسیوهای استفاده شده در خودروها ایسیو زیمنس SEMENS میباشد که کشورهایی مثل آلمان ،کره و بالاخره چین تولید کننده آن می باشند که بطور خلاصه برروی خودروهای داخلی زیر نصب گردیده اند

SEMENS CI1 پیکان وانت و پراید

SEMENS CI2 پراید.روا

SEMENS CI3 روا

SEMENS CI4 ایموبیلایزر سمند. پراید

SEMENS CI5ایموبیلایزر سورن . LX

SEMENS CI6

SEMENS CI7

SEMENS

خودرو لوگان (L90) , خودروهای هیوندا و کیا و دیگر خودروها

و در نهایت از پرکاربرد ترین ایسیو در اکثر خودروهای دنیا ایسیو بوشBOSCH می باشد که خودروهایی همچون بنز بی ام دبلیو آئودی و دیگر خودروها از آن استفاده می کنند.

در زیر نام چند مدل ECU  که در داخل کشور استفاده می شود ومشخصات آنها را برای شما قید شده است.

BOSCH  MP 5.2    . زانتیا ۲۰۰۰

BOSCH  MP 7.3    .  زانتیا ۱۸۰۰
BOSCH ME 7.4.4 پژو۲۰۶. پارس

BOSCH. 7.4.5  پژو ۲۰۶SD

BOSCH  ۷.۴.۹

BOSCH  ۷.۴.۱۱

BOSCH 7.9.7.1
و ….

جدول انواع : داخل کشور ECU

VALEO BOSCH SIEMENS S2000
JCI ۵.۲ CI1 ۱۰
J34 ۷.۳ CI2 ۱۱
J35 ۷.۴.۴ CI3 ۳E
۷.۴.۵ CI4 ۳F
۷.۴.۹ CI5 ۳۵
۷.۴.۱۱ CI6 LC
۷.۹.۷.۱ CBA SLC
CA0 FC5

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.