پرایدیا تیبا ؟ مساله این است!

0

تیبا بهتره یا ساینا ،آیا پراید بخرم یا تیبا ،مقایسه پراید و تیبا ،تیبا یا ۴۰۵ ،تیبا بخریم ،ایا تیبا بخریم یا نه ،شاسی تیبا ،تیبا بهتره

این روزها خیلی از افراد که بودجه اندکی در اختیار دارند، با توجه به اختلاف اندک قیمتی، بر سر دو راهی انتخاب یکی از خودروهای تیبا و پراید قرارگرفته‌اند

اولین گزینه هایی هستند که ممکن است به فکر هر خریداری برسد. با اینحال برای خریدشان باید از mvm110 چینی صرفنظر کنید. پراید و تیبا این شهرت را مدیون قیمت پایین خود هستند، به طوری که آنها را جزو ارزان ترین خودروهای نو می شناسیم.

اگر دایره انتخاب را به آنها محدود کنیم تنها سه تا پنج میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. از نظر فنی چطور؟ پراید مدت ها در بازار حضور داشته و ظاهرا زیادی تکراری است. به همین خاطر بعضی ها راهشان را کج می کنند و به سراغ اولین خودرو ایرانی سایپا می روند.

عملکرد فنی

در بخش فنی، ۱۳۲ از همان پیشرانه قدیمی ۱.۳ لیتری ۸ سوپاپه پراید استفاده می‌کند با این تفاوت که اکنون این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره‌برده و با کمی بهینه‌سازی در آن، قادر به تولید بیشینه قدرت ۷۱ اسب‌بخار در دور ۵۲۵۰ و تولید بیشینه گشتاور ۱۰۸ نیوتون‌متر در دور ۲۷۵۰ است. این موتور به مانند نود درصد‌ خودرو‌های مونتاژ داخل از یک گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده کرده و قادر به رسیدن به تندی صد کیلومتر در ساعت در مدت زمان حدود ۱۵ ثانیه می‌باشد. با این حال یکی از تقاط قوت این خودرو که سازنده آن به کرات از آن یاد کرده مصرف پایین بنزین آن است به طوری که ۱۳۲ در صد کیلومتر به صورت سیکل ترکیبی، میانگین ۶.۸ لیتر بنزین می‌سوازند. البته ذکر این نکته واجب به نظر می‌رسد که در کشور ما همواره “مصرف پایین سوخت مساوی با بازده کم موتور” است و میانگین ۶.۸ لیتر بنزین برای یک پیشرانه ۷۰ اسبی در مقیاس استاندارد‌های جهانی، رقم آن‌چنان پایینی نیست!

در سوی مقابل، تیبا از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپه به‌روز‌تر استفاده میکند. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو ۴ قادر به تولید ماکسیموم قدرت ۸۷ اسب‌بخار در دور ۵۳۰۰ و ماکسیموم گشتاور تولیدی ۱۲۸ نیوتون‌متر در دور موتور بالاتر ۴۰۰۰ است. این مشخصات در کنار یک گیربکس ۵ سرعته دستی به تیبا، توان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در طی مدت زمان ۱۳.۵ ثانیه داده‌ که از این حیث، توانایی‌های فنی تیبا در مقایسه با ۱۳۲ بهتر ارزیابی می‌شود. البته یکی از گله‌هایی که به این مجموعه وارد می‌شود ناهماهنگی و بد‌جا رفتن بعضی دنده‌ها در گیربکس تیبا است. میانگین مصرف سوخت تیبا نیز به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر، اندکی از ۱۳۲ بالاتر بوده و ۷.۱ لیتر می‌باشد.

 

https://otex.ir/article_images/xzK/ja7T.jpg

طراحی و امکانات

طراحی فضای بیرونی و بدنه ۱۳۲ را نسبت به ۱۳۱ و پراید‌های صبای قدیمی، می‌توان کمی اسپرت‌تر و جذاب‌تر دانست. در نمای جلو، تغییر در جلو پنجره و چراغ‌های قدیمی پراید در کنار طراحی مجدد سپر از جمله عناصری‌است که ۱۳۲ را یک‌ پله نسبت به سایر اعضای خانواده خود جدید‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد. در نمای جانبی تغییر خاصی جز همرنگ‌شدن زه‌های خودرو با رنگ بدنه مشاهده نشده و همان خطوط ساده و مستقیم، پیکره بدنه و کلیت آن را شکل می‌دهند. با رسیدن به عقب خودرو کمی دامنه تغییرات بیشتر می‌شود، در اینجا شاهد تغییر در گرافیک چراغ‌های عقب معمول پراید در کنار تغییر در فرم صندوق و سپر عقب هستیم. همچنین محل جا پلاک خودرو‌ هم تغییر مکان داده و حالا پلاک خودرو بر روی سپر عقب نصب می‌شود. با باز کردن درب اتومبیل و ورود به کابین با طراحی یکسانی که در سایر اعضای این خانواده قدیمی نیز دیده می‌شود مواجه می‌شویم. البته این طراحی تغییر‌یافته که در تمامی خودرو‌های خانواده X100 یکسان است رنگ و بوی پراید‌های قدیمی را به فراموشی سپرده و حال کمی کاربردی تر شده‌است. در اینجا فرم کلی داشبرد، کنسول، رودری‌ها و فرمان عوض شده و ورودی‌های هوای دایره‌ای در کنار تغییر در دکمه‌های سیستم تهویه و همچنین پشت آمپر جدید خودرو، از جمله موارد قابل اشاره هستند. البته دامنه‌ تغییرات شامل موارد جزیی‌تری همچون تغییر دکمه‌های داخل خودرو نیز می‌شود. با این حال کیفیت ادوات داخل خودرو همچنان چنگی به دل نزده و شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. صندلی‌های داخل خودرو که اکنون عوض شده کمی راحت‌تر هستند و فضای پا برای سرنشینان جلو قابل قبول بوده اما برای سرنشینان عقب چندان مناسب نیست و فضای خودرو برای نشستن سه سرنشین در ردیف عقب کفایت نمی‌کند. لیست امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودروی نسبتا ارزان! بسیار خلاصه است : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدورلیک، مه‌شکن‌های عقب، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی، تنظیم دستی آینه‌های جانبی، صندلی‌های پارچه‌ای، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به ۴ بلندگو، سیستم تهویه دستی و صندوق‌پران. در مقوله‌ ایمنی نیز به گفته مدیران شرکت‌خودرو سازی سایپا، پراید‌های پروژه X100 با ایجاد یک سری‌ تغییرات در ساختار بدنه خودرو و استفاده از ترمز‌های ضد قفل و کیسه‌هوا نسبت به پراید‌های قدیمی ایمن‌تر شده‌اند با این حال در این مورد بحث خاصی وجود ندارد و قضاوت در مورد آن را بر عهده خوانندگان گرامی می‌گذاریم!

در مقابل تیبا، خودروی به اصطلاح ملی سایپا! که بر‌ روی پلت‌فرم پراید مونتاژ می‌شود از طراحی متفاوتی بهره می‌برد و به طور کل، خطوط نرم و با انحنای کم، طراحی پیکره این اتومبیل را شکل می‌دهند. در نمای جلو، جلو‌پنجره کوچک در وسط، در کنار چراغ‌هایی که ارتباط و سنختی با آن ندارند و همچنین مه‌شکن‌های دایره‌ای، چهره تیبا را کمی سردرگم و گنگ نشان می‌دهند. در نمای جانبی خطوط منحنی بدنه خودرو فرم کلی گلگیر‌ها را ترسیم می‌کنند. البته در تیبا بر خلاف ۱۳۲، رنگ زه‌های جانبی خودرو مشکی بوده و هم‌رنگ بدنه نیست. با رسیدن به عقب خودرو، شاهد دیدن مجموعه نه‌چندان دلچسب چراغ‌های مثلثی عقب در کنار فرم نسبتا بر‌امده صندوق عقب هستیم که فاقد جذابیت بصری خاصی بوده و کمی ناهمگون به نظر می‌رسند. به هر حال، درب خودرو را باز می‌کنیم و وارد کابین می‌شویم. طراحی داشبورد و مجموعه نشان‌دهنده های پشت آمپر تیبا به طور کل با خانواده X100 متفاوت است. البته ظاهر و فرم بعضی ادوات داخل اتاق مانند فرمان، شباهت بسیاری به ۱۳۲ و سایر خودرو‌های سایپا دارد. با این حال به وضوح نمایان است که سازنده زمان زیادی را به طراحی داخل کابین خودروی ملی خود اختصاص نداده و با بی حوصلگی ادوات را در کنار هم چیده‌است. کیفیت کلی متریال استفاده شده در داخل اتاق نیز متوسط بوده و باز هم در اینجا شاهد استفاده گسترده از پلاستیک خشک هستیم. فضای داخل خودرو برای سرنشینان جلو خوب بوده و این فضا برای سرنشینان عقب نسبت به ۱۳۲ کمی مناسب‌تر است با این حال همچنان برای نشستن سه سرنشین بزرگسال کافی نیست. لیست تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی تیبا از لیست سایپا ۱۳۲ کمی‌ طولانی‌تر بوده و در آن به مواردی همچون : دو کیسه هوا، ترمز‌های جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS و ترمز‌های عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه‌ بالابر‌های جلو برقی (برقی در عقب به صورت سفارشی)، تنظیم دستی آینه‌های جانبی (تنظیم برقی به صورت سفارسی)، صندلی‌های پارچه‌ای و تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت USB مجهز به ۴ بلند‌گو، سیستم تهویه مطبوع دستی (سیستم تهویه مطبوع خودکار به صورت سفارشی)، رینگ‌های ۱۴ اینچی آلومینیومی (سفارشی) و صندوق‌پران دیده می‌شود که از این حیث، تیبا در مقایسه با سایپا ۱۳۲ برتری دارد. در مقوله ایمنی نیز، وضعیت تیبا کمی‌ بهتر از خودرو‌های گروه X100 بوده و و کمی قابل اطمینان‌تر است.

قیمت‌ها

هم‌اکنون سایپا۱۳۲ SE با قیمت نقدی ۲۰.۶۹۲.۰۰۰ تومان در نمایندگی‌های مجاز سایپا و قیمت حدودی ۲۱.۵۰۰.۰۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. همچنین تیبا صندوق‌دار SX با قیمت نقدی ۲۴.۹۶۸.۰۰۰ تومان در نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا و قیمت حدودی ۲۵.۷۰۰.۰۰۰ تومان در بازار خودرو معامله می‌شود.

نتیجه‌گیری

پراید و تیبا هر دو نمادی از خودرو‌های نسبتا ارزان‌قیمت، کوچک و اقتصادی در بازار ایران هستند. پراید به عنوان نماینده شناخته‌شده و پیشرو در این دسته، سال‌هاست که در بازار ایران حکم‌فرمایی کرده و در طول این سال‌ها با تغییرات کوچک و بزرگ ( اما نه ساختاری ) به دست مصرف‌کننده رسیده‌است. از طرفی تیبا که بر روی پلت‌فرم پراید مونتاژ و عرضه گردیده به گفته مدیر‌عامل سایپا، خودرویی‌ است که به عنوان رقیب پراید در این گروه منظور شده و با چهره‌ای جدید‌تر و امکاناتی بیشتر، سعی در جلب رضایت درصد بیشتری از مشتریان بازار دارد. اما با بررسی بازار خودرو و نگاهی اجمالی به ‌آمار‌های فروش به این نتیجه می‌رسیم که مشتری ایرانی در این گروه، همچنان پراید قدیمی و شناخته‌شده با قدرت و امکانات کم‌تر را به تیبای تازه‌نفس تر با امکانات بیشتر ترجیح می‌دهد و اختلاف قیمت حدود ۴ میلیون‌تومانی بین این دو خودرو، نقاط قوت و برتری‌های کم تیبا را به طور کامل توجیه نمی‌کند. با این حال انتخاب با شماست، اگر خواهان خودرویی جدید‌تر و با امکانات کامل‌تر و قدرت موتور بیشتر هستید تیبا را انتخاب کنید، اما اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که این اختلاف قیمت و کارایی را منطقی نمی‌دانید، ۱۳۲ انتخاب مناسب‌تری برای شماست.

مشخصات سایپا ۱۳۲ SE تیبا صندوق‌دار SX
تعداد سیلندر ۴ ۴
حجم موتور (لیتر) ۱.۳ ۱.۵
تعداد سوپاپ ۸ ۸
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) ۷۱ ۸۷
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر) ۱۰۸ ۱۲۸
نوع گیربکس ۵ سرعته‌‌ دستی ۵ سرعته‌ دستی
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۵ ۱۳.۵
حداکثر سرعت ۱۷۰ ۱۹۰
میانگین مصرف سوخت (ترکیبی) ۶.۸ ۷.۱
ظرفیت باک (لیتر) ۴۰ ۴۱
وزن خالص (کیلوگرم) ۹۲۰ ۱۰۰۰
قیمت (میلیون‌تومان) ۲۰.۶۹۰.۰۰۰ ۲۴.۹۶۸.۰۰۰
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.