اشکالات CNG در خودروهای دوگانه سوز

0

معایب CNG در خودروهای دوگانه سوز

افت قدرت خودروهای گازسوز

زمانی که خودرو با CNG عمل می کند در حدود ۱۰ درصد جریان هوای مکشی موتور توسط گاز جایگزین می شود. این امر سبب افت مشابه در قدرت خروجی می شود. در عمل توان خودرو های دوگانه سوز تبدیل شده،‌ در حالت تخت گاز ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از نوع بنزینی است. بیش از ۱۰ درصد افت قدرت در اثر مصرف گاز در  موتورهای بهینه شده سوخت مایع پدید می‌آید. با بهینه سازی موتور از نظر نسبت تراکم و تنظیم زمان جرقه‌زنی، این افت قدرت را می توان در عین بهره برداری عالی از ویژگی های گشتاور سرعت پایین بین ۵ تا ۱۰ درصد تقلیل داد.
خودرو های گازسوز شتاب و کشش مناسبی ندارند، در سر بالایی ها کم آورده و نمی توانند بارهای سنگین را حمل کنند. البته این موارد برای CNG  پیش می آید و گاز مایع LPG چنین حالتی را ندارد. CNG سوخت بسیار خوبی است که ارزش حرارتی بسیار بالایی دارد اکتان یا بهسوزی این سوخت از بنزین بسیار بالاتر است و قدرت بسیار بیشتری تولید می کند، اما چرا مصرف آن در خودرو ها باعث افت قدرت و شتاب می شود؟ این سوال دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن طراحی موتور بیشتر خودروها بر اساس بنزین است. تمامی خودرو ها اتومبیل های بنزین سوز هستند که بعدا تحت شرایط خاصی تبدیل به خودرو های گازسوز شده اند.

بنزین سوخت مایعی است که چگالی بسیار بالاتری نسبت به گاز دارد و وقتی توسط انژکتور درون سیلندر پاشیده می شود تبدیل به بخار بسیار غلیظ می شود که مقدار آن نسبت به همان میزان گاز بسیار بیشتر است، یعنی اگر اتاق احتراق را با بخار بنزین پر کنیم ، میزان بنزین بخار شده در این ناحیه بیشتر از گازی است که محفظه را پر میکند.

به زبان ساده تر اگر تعداد مولکول های گاز که اتاق احتراق را پر می کند ۱۵۰ عدد باشد ، تعداد مولکول های بخار بنزین که اتاق احتراق را پر می کند نزدیک به ۳۰۰ عدد است. در این مثال ساده می توان دید که در این شرایط بنزین به علت چگالی بالاتر میتواند قدرت بیشتری تولید کند .

اما این سوال پیش می آید که چرا گاز نمی تواند اتاق احتراق را خوب پر کند؟ دلیل این مساله باز هم طراحی موتور بر اساس بنزین است.خودرو دوگانه سوز

تمامی مجاری ورود سوخت به داخل اتاق احتراق برای بنزین طراحی شده اند. بطور مثال مانیفولد ورودی ، مجاری هوای سر سیلندر ، قطر سوپاپ ها ، همگی بر اساس ورود هوایی که بنزین نیاز دارد طراحی شده اند.

اگر این مجاری بر اساس گاز بخواهند طراحی شوند باید قطر بیشتری داشته و ورود هوا بسیار آسان تر هم می شود. همچنین میزان گاز ورودی به سیلندر باید افزایش یابد. در این شرایط شکل اتاق احتراق نیز تغییر میکند و برای احتراق گاز شکل می گیرد.

آموزش رفع عطسه زدن در حالت گاز

یکی از مشکلات گاز سوز کردن خودروها بخصوص در حالتی که خارج از خط تولید باشد. عطسه زدن در حالت گازاست .این عیب باعث شده فیلتر هوا و محفظه فیلتر پاره شوند علت بروز این پدیده اینست که انرژی جرقه لازم برای احتراق متان بیشتر از هیدروکربن های دیگر است .
بنابراین در تبدیل موتورهای بنزینی به گاز سوز،سیستم جرقه زنی باید قوی تر شود تا بتواند( ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلی ژول انرژی تولید کند ( در موتورهای بنزینی این مقدار ۳۰ تا ۴۰ میلی ژول است.
سرعت احتراق متان پایین میباشد. برای جبران این عیب موتور را کمی آوانس تر می کنند(به وسیله دلکو وادونسر) ولی سرعت کم احتراق باعث کاهش بازده موتور به دلیل افزایش انتقال حرارت به دیواره سیلندر که ناشی از افزایش مدت احتراق است، میشود.
ازدیگر مواردی که برای کاهش پایین بودنسرعت احتراق متان در خودروهای دوگانه سوز انجام میگیرد استفاده از شمع دو پلت است این شمع با زدن جرقه ی قوی تر به گسترش سریع تر شعله در داخل محفظه احتراق کمک می کند.
برای اینکه این شمع بتواند چنین ولتاژ زیادی را از خود عبور دهد از وایر های مخصوصی(وایرهای دوگانه) استفاده می کننددر ضمن در خودروهای دوگانه با کمی شل تر گرفتن فیلر سوپاپ گاز از ورود شعله به منیفولد ورودی جلوگیری می شود.

خوردگی قطعات موتورهای پایه بنزینی

به دلیل افزایش انتقال حرارت به دیواره سیلندر و سوپاپها و سر سیلندر که ناشی از افزایش مدت احتراق است. این قطعات در دمای بالاتر ی کار می کنند و کار کردن در این دمای بالا باعث شده عمر موتور درحالتی که از گاز استفاده می کنیم ۳۰% کاهش یابددر واقع عیب رایجی که در موتورهای پایه بنزینی مشهود است سوختن سوپاپها است.
علت آن این است که درحالتی که از گاز استفاده  می کنیم به علت گاز ی بودن خاصیت متان توانایی دفع حرارت از قطعات راندارد اما در حالتی که از بنزین استفاده می کنیم بنزینی که به پشت سوپاپ گاز تزیق می شود با گرفتن حرارت از سوپاپ گاز تبخیر می شود وحرارت موتور را کاهش می دهد.
در موتورهای دوگانه سوز و در حالت استفاده از سوخت گاز، میعان بخار آب در دمای سرد و وجود مواد اسیدزا در دود حاصل از احتراق گاز طبیعی باعث افزایش خوردگی وزنگ­زدگی قطعات موتور در مسیر خروج دود می شود.

موتور گازسوز داغ تر از بنزین سوز

موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتور گاز سوز شده اند دارای اگزوزهایی با درجه حرارت بیشتر هستند. از طرفی در موتورهای بنزینی، بنزین تاثیر خنک کننده های در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد در حالی که به علت گازی بودن خاصیت متان توانایی دفع حرارت از قطعات را ندارد. البته در بخش آموزش تعمیر ایسیو نیز اشکالاتی که مرتبط به برق خودرو است آنالیز و بررسی میشود.

این مساله در مورد گاز اتفاق نمی افتد. باید توجه داشت که یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد و ممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد. تمام این عوامل باعث شده موتور در دمای بالاتری کار کند که این مساله همان طور که در بالا اشاره شد باعث شده عمر قطعات موتور کاهش یابد. جهت عیب یابی ای سی یو و طراحی سیستم خنک کاری وروغن کاری که در موتورهای پایه گاز سوز صورت گرفته است کار می کند وعلت آن این است که در گارگاه هایی که خودروها را گاز سوز می کنند بر خلاف استا ندارد موجود وبرای کاهش هزینه ها از ادونسر در خودرو استفاده نمی کنند وچون زمان احتراق گاز نسبت به بنزین بیشتر است پس در زمان مناسب نیرو به پیستون وارد نمی شود وباعث لرزش موتور می شود.

اشغال فضای مفید در صندوق عقب خودرو

از مشکلات موتورهای گاز سوز اشغال فضای صندوق عقب توسط مخزن سوخت است که تقریبا ۵۰% از این فضا را اشغال می کند که برای حل این مشکل از مخازن کوچک استفاده می شود که با قرار گرفتن در فضاهای مرده خودرو این عیب رفع شده است.

پیمایش مسیر کمتر خودروهای گازسوز نسبت به نمونه ­های مشابه بنزین سوز

که این عیب را می توان با بزرگتر کردن مخازن ویا استفاده از تعداد مخازن بیشتر بر طرف کرد. که این راه حل باعث افزایش وزن وافزایش مصرف سوخت می شود.

لرزش بیشتر موتور در نسل یک

بیشتر مکانیک ها در بازار اعتقاد دارند که در نسل یک موتور با لرزش بیشتری کار می کند وعلت آن این است که در گارگاه هایی که خودروها را گاز سوز می کنند بر خلاف استاندارد موجود وبرای کاهش هزینه ها از ادونسر در خودرو استفاده نمی کنند و چون زمان احتراق گاز نسبت به بنزین بیشتر است پس در زمان مناسب نیرو به پیستون وارد نمی شود که این خود یکی از عوامل افت قدرت می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.