توسان یا اسپورتیج ،سمند یا دنا ،تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت! انتخاب با شما؟

0

انتخاب بین خودروهایی که از نظر قابلیت و قیمت به هم نزدیک بوده و اصطلاحا در یک کلاس هستند برای بسیاری دشوار است. در این مطلب سعی شده نکات کلیدی مقایسه ای خودروهای یک کلاس دو به دو به صورت کوتاه بیان شود

https://www.iranjib.ir/uploads/36736.jpg

 توسان یا اسپورتیج

در میان مردم ما خودروهای شاسی بلند از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. شاسی بلندهای کلاس متوسط در این میان به‌دلیل اینکه قیمت و امکانات متناسب تری دارند در معرض انتخاب بیشتری قرار می‌گیرند. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج دو شاسی بلند کلاس متوسط از خودروسازان کره جنوبی هستند که سهم مهمی در بازار ایران دارند. برای اینکه انتخاب خوبی بین این دو خودرو داشته باشید باید به خصوصیات آنها توجه کنید. کیا اسپورتیج خودرویی است که در مدل جدید با موتور توربو قدرت بیشتری تولید می‌کند با اینکه حجم موتور کمتری دارد. همچنین زیربندی آن قوی‌تر است. به همین دلیل اگر سفرهای خاکی و آفرود جاده‌ای زیادی در پیش دارید این خودرو انتخاب بهتری برای شما است. اما اگر طراحی داخلی و آپشن را مدنظر داشته باشید هیوندای توسان انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین سیستم تعلیق یا در اصطلاح عام، کمک فنرهای هیوندای توسان نرم‌تر است. از نظر استهلاک هم باید توجه داشت که هر دو این خودروها شبیه به هم هستند و در سطح قابل قبولی قرار دارند. در مورد نمایندگی‌های فروش و تامین قطعات هم به دلیل اینکه مدت زیادی در بازار ایران حضور داشته‌اند، پراکندگی خوبی در سطح کشور دارند. از نظر مصرف سوخت کیا اسپورتیج مصرف بیشتری دارد؛ اما در حدی نیست که رقم معنی‌داری باشد.

 سفران یا اپتیما 

شاید در بازارهای جهانی کیا اپتیما و رنو سفران چندان در یک کلاس قرار نگیرند، اما در بازار ایران محدوده قیمتی، این دو خودرو را در کنار هم قرار داده است. سفران و اپتیما دو خودرو با خصوصیات طراحی و فنی متفاوت هستند. رنو سفران بر اساس الگوهای طراحی فرانسوی طراحی شده است. در بدنه آن پیچیدگی و خطوط شکسته کمی دیده می‌شود. به همین دلیل طراحی آن با وقار و شبیه به خودروهای کلاس مدیریتی شده است. در مقابل کیا اپتیما با طراحی کشیده‌تر و استفاده از خطوط، روح یک خودرو اسپرت را پیدا کرده است. هر چند در واقع یک اسپرت نیست. همین وجه افتراق می‌تواند عاملی برای انتخاب باشد. در بخش فنی هم اگر به دنبال خودرویی هستید که نرم باشد و در عین حال قدرت و سرعت خوبی هم داشته باشد رنو سفران گزینه خوبی است. مانند اینکه سوار ابر شده باشید. اما اگر می‌خواهید سوار باد شوید، در این کلاس کیا اپتیما انتخاب بهتری است؛ چرا‌که شتاب و سرعت نهایی بالاتری دارد. از نظر آپشن هم اساسا کره‌ای‌ها گشاده‌دست‌تر از فرانسوی‌ها هستند و به همین دلیل کیا اپتیما می‌تواند گزینه بهتری برای آپشن بازها باشد. از نظر استهلاک اگر چه خودروهای فرانسوی به پراستهلاک بودن مشهور هستند، اما ترکیب DNA رنو با نیسان در سال‌های اخیر وضعیت را بهتر کرده است.

 سمند یا دنا

خودروهای داخلی برای طیف وسیعی از خریداران جذاب هستند و با اغلب بودجه‌ها جور در می‌آیند. در این میان دو خودرو سمند و دنا از بزرگ‌ترین‌ خودروساز کشور به دلیل شباهت‌هایی که دارند انتخاب را بینشان سخت کرده‌اند. این دو خودرو به دلیل داشتن پلت فرم مشترک و موتورهای یکسان در یک کلاس قرار می‌گیرند هر چند قیمت‌های آنها متفاوت است. دنا را به نوعی می‌توان نسخه اصلاح شده خودرو سمند به حساب آورد. اصلاحی که خیلی خوب هم انجام شده است. نمای جلوی خودرو کاملا جذاب شده و یک خودرو تهاجمی را تداعی می‌کند که جوانان را جذب می‌کند. از سوی دیگر در داخل خودرو نیز تغییراتی داده شده تا از سمند فاصله بگیرد.طراحی جلو داشبورد لوکس، استفاده از طراحی دو رنگ در داخل و دستگیره‌های جدید، فضای متفاوتی را برای این خودرو ایجاد کرده است. همچنین آپشن‌هایی که شرکت سازنده به‌صورت مجزا برای این خودرو ارائه می‌دهد، مانند گرمکن و سردکن صندلی و مسیریاب استاندارد ایران، آن را در میان خودروهای داخلی متمایز ساخته است. در مقابل سمند خودرویی است که ظرفیت فشار بالاتری به دلیل طراحی ساده‌تر دارد. از نظر قدرت نقدشوندگی و خدمات پس از فروش نیز کمتر خودرویی در ایران به پای این دو خودرو می‌رسد.

 تندر وانت یا آریسان

بازار خودروهای شهری کار، یا همان وانت‌ها در بازار ایران بازار متنوعی نیست. در سال‌های اخیر دو خودرو وانت تندر و وانت آریسان کمی تنوع به آن داده‌اند. وانت تندر که از اسمش پیداست از چه خودرویی منشعب شده و وانت آریسان نیز محصولی است که روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ با نیم نگاهی به فیس لیفت پژو پارس ساخته شده است. هر دو این خودروها در کلاس وانت‌های سبک قرار می‌گیرند که زیر یک تن ظرفیت بار دارند. یکی از مزیت‌های وانت آریسان این است که نسخه گازسوز آن نیز ارائه می‌شود و با طراحی کپسول‌های گاز در زیر بدنه برخلاف وانت پیکان گازسوز، از فضای بار وانت کاسته نشده است. این دو وانت با داشتن کیسه هوا از ایمن‌ترین وانت‌های کشور در کلاس خود به حساب می‌آیند. کسانی که با این دو وانت کار کرده‌اند می‌گویند که وانت آریسان ظرفیت حمل بار بیشتری دارد، اما وانت تندر به دلیل داشتن فنرهای خشک‌تر، برای استفاده به‌عنوان وانت قابلیت‌های بیشتری دارد. در بخش استهلاک هنوز از عمر کاری آنها، آنقدری نگذشته که شواهد خوبی در دسترس باشد اما با توجه به نسخه سدان این خودروها کفه ترازو به سود وانت تندر سنگینی می‌کند. از نظر خدمات پس از فروش هر دو خودرو وضعیت مناسبی دارند، اما قیمت قطعات یدکی وانت آریسان در بازار کمتر است.

پورشه باکستر یا بی ام و Z4 

کوپه‌های اسپرت؛ جوان‌پسندترین کلاس خودروهای سواری در جهان به حساب می‌آیند و جوانان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما خرید آنها با قیمت‌های ایران کار هر جوانی نیست! اگر بودجه کافی برای خرید خودرویی در این کلاس دارید دو خودرو بی‌ام‌و Z4 وپورشه باکستر انتخاب‌های جالب توجهی در این کلاس هستند. پورشه باکستر یکی از اسپرت ترین خودروهای بازار ایران است. موتور آن قوی‌تر از بی‌ام‌و Z4 بوده و شتاب و سرعت بهتری دارد، اما برای یک خودرو اسپرت همه چیز شتاب نیست بلکه هندلینگ یا همان فرمانپذیری نیز مهم است. بی‌ام‌و Z4 از این نظر وضعیت بهتری دارد. در بخش طراحی، پورشه باکستر تداوم طراحی سنتی پورشه است، اما بی‌ام‌و Z4 به دلیل دماغه کشیده‌تری که دارد روح طراحی اسپرت را بهتر منتقل می‌کند. با این حال در موقع خرید خودروهای لوکس برندها نیز حرف خود را می‌زنند. پورشه اساسا برند لوکس تری در مقایسه با بی‌ام‌و به حساب می‌آید. در زمینه استهلاک باید گفت که پورشه به دلیل دور موتور بالایی که دارد استهلاک موتوری بیشتری هم دارد. قیمت لوازم و مواد مصرفی بی‌ام‌و Z4 نیز به مراتب کمتر است، هر چند هر دو خودرو در رده هزینه بالاهای بازار قرار می‌گیرند. در مورد نمایندگی‌های رسمی، در تهران وضع هر دو خودرو خوب است اما در سطح کشور بی‌ام‌و وضعیت بهتری دارد.

 تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت 

در رده خودروهای سدان جمع و جور خودروسازان آسیایی دست پری در بازار ایران دارند، هر‌چند قیمت هایشان چندان جمع و جور نیست.تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت دو خودرو قابل توجه در این بازار هستند. تویوتا با گذاشتن موتور ۱۵۰۰ سی‌سی روی یاریس آن را به یک خودرو کاربردی تبدیل کرد. تغییرات طراحی بیرونی آن نیز کمی از سادگی کار کاسته و ماهیتی اسپرت تر به این خودرو داده است. در مقابل هیوندای اکسنت با المان طراحی مدل النترا در قیمتی پایین‌تر، طیف وسیعی را به سوی خودش جذب کرده است به خصوص که قیمت مناسب‌تری هم در مقایسه با تویوتا یاریس دارد. شتاب هیوندای اکسنت از تویوتا یاریس بیشتر است، اما یاریس گیربکس بهتری داشته و سرعت پاسخگویی آن در دنده‌های سبک بیشتر است. اگر به دنبال طراحی داخلی پیچیده و متنوع هستید هیوندای اکسنت شما را راضی تر خواهد کرد اما اگر به دنبال کیفیت مواد استفاده شده در ساخت داخل خودرو هستید، تویوتا یاریس انتخاب بهتری خواهد بود. یاریس رانندگی نرم تری دارد و در مقابل اکسنت هندلینگ بهتری به شما می‌دهد. در بحث استهلاک نیز به سختی می‌توان خودرویی را پیدا کرد که بتواند تویوتا را شکست دهد. هر دو خودرو از نظر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش وضعیت خوبی در سطح کشور دارند.

http://cdn.iranjib.ir/images/vxyon8gx7zkfag5dzz1v.jpg

 آئودی Q5 یا بی ام و X4

در رده شاسی بلندهای لوکس بازار ایران یکی از ناشناخته ترین پدیده‌ها آئودی Q5 است. فعلا بیشتر در نمایشگاه‌ها دیده می‌شود تا سطح شهر. از نظر فنی و موتوری در کلاس اسپورتیج قرار می‌گیرد! اما از نظر قدرت و قیمت بی‌ام‌و X4 بهترین هماورد آن در بازار کنونی ایران است. آئودی Q5 با موتور توربو ۲ لیتری وارد ایران شده، اما به مدد تکنولوژی آئودی و توربوشارژرش می‌تواند قدرتی در حد بی‌ام‌و X4 سه لیتری تولید کند، اگر چه آئودی Q5 خصوصیات ظاهری اسپرت بی‌ام‌و X4 را ندارد، اما به جایش خصوصیات آفرود بسیار خوبی دارد که در بی‌ام‌و X4 دیده نمی‌شود. همین مساله می‌تواند برای پرداخت ۴۰۰ میلیون برای آئودی یا ۳۸۵ میلیون برای بی‌ام‌و مورد توجه قرار گیرد. در طراحی داخلی هر دو خودرو طراحی نیمه لوکس دارند. با این تفاوت که آئودی خانوادگی تر طراحی شده و بی‌ام‌و اسپرت تر؛ به خصوص که بی‌ام‌و در بخش عقب ظرافت طراحی بیشتری به خرج داده است. از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات فعلا وضعیت بی‌ام‌و بهتر است چرا که آئودی برندی نوپا در بازار ایران است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.