معرفی هیوندای اکسنت اسپورت ۲۰۱۶+ عکس و مشخصات

0

بررسی هیوندای اکسنت اسپورت ۲۰۱۶

در دنیای تبلیغات، سیاست، کاندیداهای انتخاباتی و اتومبیل‌ها، «صداقت» چیزی است که کمتر یافت می‌شود و شاید کسی هم قدر آن را به‌خوبی نداند. و به همین ترتیب، هیوندای اکسنت اسپورت مدل ۲۰۱۶ در شرایط یک جابجایی و سواری ساده و با «ادعای» اسپورتی‌بودن، موضوعی است که کمتر در آن رنگ و بوی «صداقت» پیدا می‌شود.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
۲۰۱۶ Hyundai Accent Sport hatchback

اکسنت به عنوان جانشین مدل نگون‌بخت هیوندای اکسل، سطح انتظارات بالایی را نسبت به خود ندارد. در واقع، تنها راهی که اکسنت می‌تواند احتمالاً صداقت خود را به اثبات برساند، استفاده از عنوان «اکسل» است؛ عنوانی که هیوندای پس از یک شکست جبران‌ناپاذیر در بازار، به کلی آن را کنار گذاشت.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
عنوان اَکسل ( Accel.مخفف Acceleration به معنای شتاب) نیز عنوان چندان مناسبی برای این مدل محسوب نمی‌شود؛ چرا که همانند سایر خودروهای موجود در این کلاس، این مدل نیز شرایط چندان قدرتمندی در شتاب‌گیری ندارد. این در حالی است که حتی در مدل تست، از یک گیربکس ۶ دنده دستی و جذاب استفاده شده است. اکسنت اسپورت که تنها حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، خودرویی «پَر وزن» است که مشت چندان نیرومندی ندارد. پیشرانه این مدل را یک موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر تشکیل می‌دهد که قدرتی برابر ۱۳۷ اسب‌بخار تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۶۶/۷ نیوتن‌متر می‌رسد. در بهترین آغاز حرکت این خودرو که با رها کردن کلاچ در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه به‌دست آمده، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مدت‌زمان ۸/۶ ثانیه ثبت شده است. در مجموع، عملکرد اکسنت در مقابل سایر ساب‌کامپکت‌ها متعادل است و حتی مدل‌هایی مانند تویوتا یاریس، نیسان ورسا و فورد فیستا، قدرت و شتاب کمتری نسبت به آن دارند. در واقع، هیوندای اکسنت به همراه شورولت سونیک و هوندا فیت در رده بالای شتاب در این کلاس قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید که در اینجا مدل‌های با گیربکس دستی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
امّا چه چیزی این اکسنت را «اسپورت» می‌کند؟ در عمل، تقریباً هیچ‌چیز! اختلاف مکانیکی بین مدل «اسپورت» و هاچ‌بک پایه SE بیشتر به جایگزینی ترمزهای طوقه‌ای عقب SE با ترمزهای دیسکی مربوط می‌شود. همچنین هیوندای به جای چرخ‌های فولادی ۱۴ اینچی SE که با پوششی از تایرهای‌ ۱۷۵/۷۰R-14 همراه هستند، در مدل اسپورت، از چرخ‌های بزرگتر ۱۶ آلومینیومی تراشکاری شده و تایرهای با ابعاد ۱۹۵/۵۰R-16 استفاده کرده است.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
در تست لغزش در پیچ، اکسنت چسبندگیِ منطقی ۰.۸ g را نشان داده، ولی در با فاصله توقف ۵۷/۶ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، تا اندازه‌ای ما را ناامید کرده است. عدد چسبندگی اندکی بهتر از تمام خودروهای کوچک موجود در این کلاس است، امّا عملکرد سیستم ترمز با اینکه فاصله زیادی نسبت به سایر رقبا ندارد، ولی در حوزه پیکاپ‌های بزرگ قرار می‌گیرد. ولی نکته مثبت در مورد سیستم ترمز اکسنت این است که در توقف‌های متوالی، حسّ اعتماد به نفس پدال ترمز از بین نمی‌رود و شرایط خود را حفظ می‌کند.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
۲۰۱۶ Hyundai Accent Sport hatchback

سیستم فرمان به اصطلاح «اسپورت» در اکسنت، اگرچه وزن کمی دارد، ولی دقیق است و اعتماد به‌ نفس مناسبی را ایجاد می‌کند. علیرغم میل شدید این خودرو به کم‌فرمانی و لغزش بدنه، هنوز هم جذابیت خاصی در این سطح از چسبندگی در پیچ‌های جاده برای یک مدل ساب‌کامپکت دارد. شاسی این مدل ممکن است کمتر از رقبایی مانند فیت، فیستا و یا سایون iA (به‌زودی تویوتا یاریس iA) راننده را درگیر کند، ولی شرایط آن چندان هم بد نیست. در محیط شهر، با یک انگشت می‌توان نیروی لازم را برای هدایت فرمان اعمال کرد و همین‌طور سواری نرم در آن موجب می‌شود که مانورهای پارکینگ و عبور از ترافیک راحت‌تر از قبل گردد. در واقع این همان کارآیی بیشتر اکسنت‌ها (چه مدل اسپورت و چه مدل پایه) محسوب می‌شود.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
صندلی راننده با پوششی از پارچه خاکستری، ثابت می‌کند که گزینه نه‌چندان بدی برای استفاده‌های روزانه است. داشبورد به شیوه خوشایندی طراحی شده و با روشنایی شب‌هنگام آبی‌رنگ هیوندای، یک نمایشگر اطلاعت در وسط عقربه‌ها، مجموعه‌ای از متریال‌های با کیفیت و پرداخت مناسب در المان‌های مختلف همراه است. داشبورد، پنل‌های درها و کنسول، همگی تقریباً از پلاستیک‌های سخت ساخته شده‌اند و این در حالی است که یک قسمت پارچه‌ای کوچگ در هر کدام از درها قرار گرفته است. در مجموع، شرایط کلی این کابین، چیزی است که کمتر با سطح قیمت زیر ۲۰ هزار دلار مطابقت می‌کند. خط دید از داخل کابین به جلو و کناره‌ها، بسیار مناسب است و تحدّب موجود در آینه‌ بغل راننده، شرایط را برای تعویض خط تسهیل می‌کند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که در این مدل ۴ در هاچ‌بک، خط کمربندی بدنه بلند و پنجره عقب کوچک، دیدِ راننده نسبت به عقب را محدود می‌کنند.

در حالی که اکسنت به عنوان یک خودروی ساب‌کامپکت در بازار مطرح‌ شده و قیمت‌گذاری شده است، از نظر فضای داخلی، شرایط بدی ندارد. صندلی‌های عقب از طراحی مناسبی برخوردارند و صندوق عقب با گنجایش ۵۹۴ لیتر، بزرگتر از فضایی است که در بزرگترین سدان‌ها درنظر گرفته می‌شود و همین‌طور در سطح بالاتری نسبت به مزدا ۳ هاچ‌بک قرار می‌گیرد. همچنین وقتی صندلی‌های عقب اکسنت را با نسبت ۶۰/۴۰ جمع کنیم، فضای ۱۳۵۹ لیتری حمل وسایل در آن، هنوزهم از میزان متناظر در مزدا ۳ بیشتر است. البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که هوندا فیت با طول بدنه کمتر، هنگامی که صندلی‌های عقبش را جمع می‌کند، به اندازه ۱۵۰۰ لیتر برای حمل وسایل گنجایش دارد.

اختلاف مدل پایه اکسنت SE هاچ‌بک با مدل «اسپورت» تنها ۱۷۵۰ دلار است. در مدل اسپورت، علاوه بر موارد ذکر شده در رابطه با ترمزهای دیسکی عقب و تنظیمات اسپورت سیستم فرمان، تجهیزاتی چون چراغ‌های مه‌شکن، یک اسپویلر عقب، سیستم کروز کنترل،  آینه‌های بغل همراه با چراغ‌های راهنما، کنترل سیستم صوتی بر روی غربیلک فرمان، یک ستون فرمان تلسکوپی، قابلیت ارتباط بلوتوثی، ارتقای طراحی داخلی، تریم پیانو بلک برای داشبورد و یک محفظه کشویی کوچک در تکیه‌گاه دست صندلی اضافه می‌شوند. تنها آپشن خاصی که برای هیوندای اکسنت می‌توانید انتخاب کنید، یک سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته همراه با کنترل شیفت دستی است که با هزینه اضافی ۱۰۰۰ دلار در دسترس قرار می‌گیرد. اگر به دنبال تجهیزات دیگری چون سیستم راهبری و سانروف هستید، احتمالاً باید به سراغ الانترای ۱۷۹۸۵ دلاری بروید که تنها ۵۳۰ دلار از خودروی تست‌شده در اینجا فاصله دارد. در واقع، اکسنت یک خودروی ساده است که خریدار خود را که بودجه اندکی برای آن دارد، ناامید نمی‌کند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۱۷۴۵۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۶۴۹۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHCبا ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۵۹۱ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۳۷ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۶۶/۷ نیوتن‌متر در ۴۸۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۵۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۱۱۵ متر.
  • عرض: ۱/۶۹۹ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۵ متر.
  • وزن کلی: ۱۱۳۷ کیلوگرم.

2016 Hyundai Accent Sport hatchback
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۶ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۹ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۱۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین): ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۷/۶۰۷ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۸۰ g.
  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۷۱ لیتر در شهر و ۶/۱۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.