مقایسه‌ی مدل های ٢٠٠٠ و ٢۴٠٠ سی‌سی سوزوکی گراند ویتارا

0

نسل سوم خودروی سوزوکی گراند ویتارا، چند سالی است که در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و در این مدت توانسته به فروش و محبوبیت قابل قبولی دست یابد. این خودرو برای اولین بار، در سال ١٣٨۶ توسط ایران‌خودرو به کشور وارد شد…


نسل سوم خودروی سوزوکی گراند ویتارا، چند سالی است که در کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و در این مدت توانسته به فروش و محبوبیت قابل قبولی دست یابد. این خودرو برای اولین بار، در سال ١٣٨۶ توسط ایران‌خودرو به کشور وارد شد، سپس در سال ١٣٨٨ و در کارخانه‌ی ایران خودروی خراسان  با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی به تولید رسید. یکسال بعد و همزمان با فیس‌لیفت مختصر خودرو توسط سوزوکی و معرفی مدل ٢۴٠٠ سی‌سی آن، این مدل نیز اندکی بعد به بازار داخل راه یافت و تولید مدل ٢٠٠٠ سی‌سی نیز متوقف گردید.
در سال ٢٠١٣، این خودرو بازهم دستخوش تغییرات جزئی شد که این تغییرات بر نمونه‌های بازار داخل ایران نیز اعمال شدند. تغییراتی مانند لنزی شدن چراغ‌های جلو، تغییرات جلوپنجره و همچنین رینگ‌ها. گراند ویتارا در ایران با دو گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی و  ۴ سرعته‌ی اتوماتیک عرضه می‌­شود. همچنین، خودرو مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک دائمی و همچنین گیربکس کمکی با سه حالت انتقال قدرت است که به همراه موتور پرقدرت آن مزیت بزرگی نسبت به رقبای داخلی، مانند هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و نیسان قشقایی است که فاقد گیربکس کمکی و سیستم چهارچرخ متحرک دائمی هستند. از نقاط ضعف گراند ویتارا، ارتفاع به نسبت کم کف خودرو است که در مسیرهای خارج جاده ای، کمی مشکل‌ساز است.

قدرت مدل ٢٠٠٠ سی‌سی ١۴٠ اسب بخار و دارای مصرف سیکل ترکیبی حدود ٩ تا ٩,۵ لیتر در هر صد کیلومتر در دو نوع گیربکس معمولی و اتوماتیک بوده، ولی موتور ٢۴٠٠ سی‌سی، علاوه بر قدرت ١٧٠ اسب بخاری، مصرف تقریبا مساوی با نمونه‌ی ٢٠٠٠ سی‌سی دارد که نشان از برتری نمونه‌­ی ٢۴٠٠ سی‌سی دارد.
سیستم ترمز خودرو در مدل ٢٠٠٠ سی‌سی، در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای، و در مدل ٢۴٠٠ سی‌سی در هر دو محور دیسکی است. هر دو مدل نیز مجهز به سیستم‌های کمکی و ایمنی ABS، EBD، و BAS هستند، با ذکر این نکته که عملکرد ترمز در مدل ٢۴٠٠ سی‌سی کمی بهتر است. سیستم تعلیق خودرو در هر دو مدل در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از اتصالات چندگانه تشکیل شده و در مجموع عملکرد مناسبی چه در جاده و چه خارج جاده از خود نشان می‌دهد. البته محور عقب مقداری ضربات وارده را بیش از حد به اتاق منتقل می‌کند که در مسافت های طولانی کمی آزاردهنده است‌. مدل های وارداتی از سال ١٣٨۶ تا زمان مونتاژ در داخل کشور، فقط در یک رده‌ی تجهیزاتی و با لیست نسبتا کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی وارد شدند، اما در زمان شروع مونتاژ در کشور و با توجه به رویه‌ی سازنده‌ی داخلی، این تجهیزات در موارد نسبتا زیادی حذف، و سپس در دو رده‌ی تجهیزاتی متفاوت ارائه شدند. کلاس های ١ و ٣ برای مدل ٢٠٠٠ سی‌سی و رده‌های ۵ و ٨ برای مدل ٢۴٠٠ سی‌سی. که برای نمونه می­‌توان گفت ۶ ایربگ تنها در خودروی کلاس ٨ ارائه می‌شود.

اصلی‌ترین تفاوت­‌های ظاهری مدل‌­های ٢ و ٢,۴ لیتری، اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو، چراغ‌های لنزی و راهنمای روی آینه است. رینگ‌ها نیز در مدل‌های ١،٣ و ۵، ١۶ اینچی و در کلاس ٨، ١٧ اینچی هستند. تفاوت دیگر، وجود کروز کنترل فقط در مدل ٢.۴ لیتری است، به علاوه‌ اینکه نشانگر ساعت و دما و مصرف سوخت نیز در نمونه‌ی ٢.۴ لیتری از روی داشبورد حذف شده‌اند. یکی از معایب بزرگ این خودرو، فقدان سانروف است. فضای جلوی پا در هر دو ردیف عقب و جلو کافی بوده و همچنین فضای بار خودرو نسبتا مناسب است.
در پایان شایان ذکر است که سوزوکی ویتارا با قیمت بین ١٢۵ تا ١٣۵ میلیون تومان در مقایسه با رقبای خود در بازار انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد با ذکر این نکته که از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی در بازار نیز از رقبای خود جلوتر است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.