چرا خودرو چینی نخریم؟! + دردسرهای خودرو چینی

0

چند سالی است که خودروهای چینی مهمان پارکینگ‌های شهروندان ایرانی شده‌اند. خودروهایی که ظاهری بسیار آراسته‌تر از خودروهای ایرانی دارند

چند سالی است که خودروهای چینی مهمان پارکینگ‌های شهروندان ایرانی شده‌اند. خودروهایی که ظاهری بسیار آراسته‌تر از خودروهای ایرانی دارند و شرایط خرید آن‌ها از کارخانه بسیار ساده‌تر از محصولات ایران‌خودرو و سایپا است.در کنار ظاهر زیباتر این خودروها، سطح امنیتی بالاتر از خودروهای ایرانی است که کار را برای فروش آن‌ها آسان‌تر کرده. در کنار امنیت بیشتر و ظاهر زیباتر، داشتن آپشن های فراوان با قیمت پایین در بعضی مدلها، می‌تواند تیر خلاصی برای برتری از تولیدات ایرانی، مخصوصاً تولیدات سایپا باشد.

بگذارید کمی به عقب بازگردیم، اگر خودروهای آمریکایی نظیر بیوک و یا کادیلاک را نگاه می‌کنیم، به دلیل استقامت و کیفیت تولید، آن‌ها را تحسین می‌کنیم.

استقامت خودرو عاملی بسیار مهمی است. خودروهای چینی برای مصارف سالیان دراز شاید گزینه مناسبی نباشند. درصد افت کیفی آن‌ها عدد کمی نیست و این خودروها به دلیل استفاده از مواد اولیه نه‌چندان خوب، در طی چند سال به ایرادات سروصدای بدنه و همچنین ایرادات نامشخص موتوری برمی‌خورند. به‌عنوان‌مثال دریکی از کارشناسی‌های شرکت همراه مکانیک، با خودرو لیفانی روبرو شدیم که مصرف آن تا حدود ۲۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش‌یافته بود و علت آن کاملاً نامشخص بود و دارنده خودرو مجبور شد برای ریست کردن ECU اقدام کند.

از طرفی به دلیل این‌که عمر حضور این خودروها در ایران طولانی نیست، تجربه استفاده ۱۰ ساله آن نامشخص است. برای همین موضوع است که بسیاری هنوز اطمینان ندارند که خودروهای چینی برای یک‌عمر استفاده است و یا برای ۵ یا ۶ سال.

لوازم‌یدکی ضلع دیگر این چندوجهی است! بارها در شبکه‌های اجتماعی هم دیده‌شده که دارندگان خودروهای چینی نسبت به نبود لوازم‌یدکی حتی در نمایندگی‌ها اعتراض دارند. البته این اولین قدم است و تهیه قطعات خاصی نظیر چرخ‌دنده‌ها یا اجزاء خاص گیربکس، شاید برای دارندگان این خودروها به یک کابوس تبدیل شود.

یکی از چالش‌هایی که بسیاری به آن فکر نمی‌کنند، مدت‌زمان ماندن این شرکت‌ها در ایران است. به‌عنوان‌مثال شرکت جیلیران، (نماینده انحصاری جیلی در ایران)، پس از عقد قرارداد شرکت‌های ایرانی با رنو و پژو، در حدود ۵.۰۰۰ نفر را تعدیل کرد و از ایران رفت! حال خدا می‌داند به سر دارندگان این خودروها در ۱۰ سال آینده چه خواهد آمد.

بحث اصلی خودروهای چینی، بازار فروش آن‌ها است. بازار فروش چینی‌ها، اصلاً بازار مناسبی نیست! در بازار ایران بعضی از خودروهای ایرانی تنها پس از گذشت ۳ سال، در حدود ۳۰% افت قیمت دارند. یعنی اگر شما خودرویی را سال ۹۶ به قیمت ۶۰ میلیون تومان خریداری کنید، ۳ سال بعد ارزش آن حداکثر ۴۲ میلیون تومان است که آماری وحشتناک در فروش خودرو است!

پس حتماً پیش از آن‌که خودرو چینی خریداری کنید، به این مسائل خوب بیندیشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.