تازه‌ترین فهرست خودروهای ایمن شهری دنیا در سال ۲۰۱۷ + عکس

0
همزمان با رسیدن به ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی، موسسه ارزیابی خودروهای جدید اروپا مجموعه‌ای از نتایج آزمایش‌های خود را که مربوط به برترین‌های صنعت خودرو در زمینه کسب امتیازهای بیشتر در ایمنی بود منتشر کرده است. این نتایج که این بار خودروهای شهری و سواری سایز متوسط و کوچک را شامل می‌شود نسبت به برگزیدگان قبلی این موسسه، تغییرات فراوانی داشت که با مقایسه آنها می‌توان به رقابت سرسختانه شرکت‌های خودروسازی در ارائه خودروهای ایمن پی برد.
تصویر تازه‌ترین فهرست خودروهای ایمن شهری دنیا

برندگان ایمن‌ترین خودروهای ابتدای سال ۲۰۱۷ که از سوی این موسسه اعلام شده بودند، اغلب شرکت‌های خودروسازی آسیایی مانند تویوتا و هیوندای بودند و فقط یک نمونه از مرسدس بنز اس‌یو‌وی در آن به چشم می‌خورد. اما با مشاهده فهرست جدید با محصولات متنوعی از تولیدکنندگانی همچون ولوو، تویوتا، اشکودا و حتی سوزوکی مواجه می‌شویم که توانسته‌اند با رعایت سخت‌ترین استانداردهای موسسه ارزیابی خودروهای جدید اروپا، ستاره‌های ارزشمندی را برای خود جمع‌آوری کنند. در ادامه با برندگان این فصل که تعدادی از آنها در بازار داخل ایران نیز عرضه می‌شوند و تعداد دیگری نیز که بنا بر شنیده‌ها امید می‌رود بزودی شاهد حضورشان در بازار داخلی باشیم بیشتر آشنا خواهیم شد.

ولوو اس۹۰ /

همان طور که می‌دانید مسأله ایمنی برای ولوو بسیار مهم است و همان معماری هوشمندانه‌ای که در ایکس‌سی۹۰ (xc90) به کار گرفته شده در اس۹۰ (S90) نیز وجود دارد. از جمله می‌توان به طراحی صندلی برای حفاظت از سرنشینان در صورت تصادف خارج از جاده و فناوری رانندگی خودکار که می‌تواند تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، اشاره کرد. این خودرو که اقبال حضور در ایران را هرچند به صورت محدود دارد در نمونه بنزینی به یک موتور ۲/۰ لیتری توربو با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و در نسخه دیزلی به یک موتور ۱۴۰ اسب بخاری مجهز است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سیستم‌های کنترل خودکار آب و هوا، صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی ۱۲/۳ اینچی، صندلی برقی جلو با حافظه سمت راننده، در برقی صندوق عقب، چراغ‌های جلوی ال‌ای‌دی، کروز کنترل تطبیقی، کمک کننده در پارک برای نقاط کور، رینگ‌های ۱۸ اینچی و لوازم داخلی چرمی استاندارد اشاره کرد. جالب اینجاست این خودرو امکانات خاص خودروهای سطح بالا همچون گرمکن صندلی و سانروف را نیز خواهد داشت.

قیمت جهانی این خودرو حدود ۸۲ هزار دلار و در داخل کشور ۳۵۰ میلیون تومان است.

سوزوکی سویفت /

این خودروی هاچ‌بک دارای نسخه‌هایی با پیشرانه‌های ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی است که هر دو چهارسیلندر و ۱۶ سوپاپ دارند. نسخه ۱۲۰۰ سی‌سی این خودرو دارای حداکثر توان خروجی ۸۷ اسب بخار بود و حداکثر توان خروجی نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۳۶ اسب بخار است. سویفت محصول شرکت ماروتی سوزوکی از زیر مجموعه‌های سوزوکی است و آن طور که شنیده شده قرار است اردیبهشت سال آینده به بازار ایران وارد شود. احتمال می‌رود نمونه‌ای که به بازار ایران وارد خواهد شد به یک نمایشگر ۴/۲ اینچی، دستیار راننده هوشمند شامل دوربین مونوکالر و حسگر لیزری برای دیدن اجسام در تاریکی و انواع هشدارهای صوتی و تصویری در مواقع اضطراری باشد.

قیمت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ دلار (حدود ۴۷میلیون تومان)

تویوتا سی‌اچ-آر /

سیستم ایمنی تویوتا به‌صورت استاندارد در تمامی تیپ‌ها وجود دارد و در این خودرو شامل یک سامانه پیش‌برخورد، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط همراه کنترل از طریق فرمان، نور بالای خودکار، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز پارک، ترمز کمکی، ترمز اضطراری و سیستم خواندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی می‌شود که البته مورد آخر در تیپ‌های پایین ارائه نمی‌شود. پیشرانه‌های نصب شده روی سی‌اچ-آر (C-HR) از نوع ۱/۲ لیتری، ۱/۵ لیتری و ۲/۰ لیتری هیبریدی هستند، اما در بازار آمریکا موتور ۲/۰ لیتری بنزینی نیز قابل عرضه است. سی‌اچ-آر نیز که مدتی است در خیابان‌های داخل کشور خودنمایی می‌کند، مخفف Coupe High Rider به معنای کوپه بلند، تعریف جدید تویوتا از یک کراس اوور ساب کامپکت بوده و به عنوان رادیکال‌ترین و جنجالی‌ترین پروژه تویوتا در سال‌های اخیر شناخته می‌شود.

قیمت جهانی این خودرو ۲۴ هزار دلار و در بازار داخل بین ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

ب‌ام‌و سی ۵ /

ب‌ام‌و سری ۵ ـ که از سال ۱۳۵۱/ ۱۹۷۲ تولید شده و قدیمی‌ترین محصول این شرکت به شمار می‌آید ـ حضور چشمگیری در بازار داخل کشور ما دارد. این خودرو امسال موفق به دریافت نشان طلایی

iF Design Award (معتبرترین جایزه طراحی کشور آلمان) شد تا مهر تاییدی بر طراحی بی‌نظیر این سدان متوسط مدرن باشد. این سدان جدید با وجود ابعاد بزرگ‌تر و امکانات رفاهی، ایمنی و بازدهی بیشتر پیشرانه نسبت به نسل قبل سبک‌تر شده که نشان از فناوری بالای به کار رفته در آن است. مدل i530 از پیشرانه بنزین سوز چهار سیلندر۲/۰ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که با بهینه‌سازی‌های انجام شده اکنون توان تولید ۲۵۲ اسب بخار قدرت را دارد.

نسل جدید سری ۵ مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی همچون گیربکس اتوماتیک اسپرت، نمایش فشار باد تایر، فرمان پذیری هوشمند چرخ‌های جلو، سیستم رادارهای کمکی راننده، سیستم اتوپارک پیشرفته، سیستم پارک خودرو با ریموت هوشمند، سیستم ناوبری (نویگیشن)، نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم کنترل اشاره بدون لمس نمایشگر، صفحه نمایشگر چندکاره، سیستم تعلیق اسپرت ام، فرمان چرمی ام، بسته آیرودینامیک ام و… بوده که پیش از این تعدادی از مهم‌ترین آنها را در پرچمدار خودرو‌های ب‌ام‌و یعنی سری ۷ دیده بودیم. امکاناتی که در صنعت خودرو یک اختراع به حساب می‌آیند. علاوه بر این، سری ۵ مدل ۲۰۱۷ به امکانات مدرنی همچون رادارهای تغییر مسیر هوشمند، تشخیص و هشدار مسیرهای ورود ممنوع، پارک‌یاب هوشمند و… مجهز شده که برای اولین بار از سوی ب‌ام‌و به کار گرفته شده است.

قیمت جهانی این خودرو نیز ۵۲ هزار دلار بوده و در داخل کشور حدود ۵۴۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان باتوجه به امکانات آن قیمت‌گذاری شده است.

مینی کانتری‌من /

مینی کانتری‌من، نماینده خودروهای چند‌منظوره است که توانسته در این فهرست جایی برای خود داشته باشد. در مدل پایه که نسخه کوپر است از موتوری سه سیلندر ۱/۵ لیتری با قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر سود می‌برد. نسخه استاندارد و پایه نیز مجهز به سانروف پانوراما و روکش چرمی داخل کابین، سیستم ورود بدون کلید، سیستم ارتباطات و سرگرمی با نمایشگر ۵/۶ اینچی وضوح بالا، دوربین دید عقب، حسگر پارک، بلوتوث، چراغ‌های اتوماتیک، برف‌پاک‌کن مجهز به حسگر باران و گرم‌کن صندلی‌ها (صرفاً در نسخهALL4) است. این خودرو نیز به صورت بسیار محدود وارد کشور شده که تعداد آن به انگشت‌های یک دست نیز نمی‌رسد.

قیمت جهانی این خودرو ۲۷ هزار دلار و نمونه موجود در داخل نیز ۲۷۰ میلیون تومان است.

آئودی کیو۵ /

آئودی کیو۵ (Q5) که تولید آن از سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ آغاز شده و به صورت محدود شاهد حضورش در بازار داخل نیز هستیم از نظر فنی دارای موتور چهار سیلندر ۲/۰ لیتری توربو است. این پیشرانه توان تولید ۲۳۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه را دارد و مجهز به سیستم گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است. از نظر ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو دارای کیسه‌های هوای سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، سیستم استارت دکمه‌ای، صندلی‌های برقی سرنشینان جلو همراه تنظیم گودی کمر و ارتفاع، صندلی‌های عقب تاشونده، آینه‌های جانبی تاشوی برقی با گرمکن و سیستم ضد نور الکتروکرومیک، شیشه بالابر برقی چهار در، سقف پانوراما، مه‌شکن جلو و عقب، قابلیت شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سیستم کمک پارک همراه دید عقب، حسگر باران و نور، کروز کنترل و زیر آرنجی صندلی جلو و عقب است.

قیمت جهانی این خودرو ۶۶ هزار دلار بوده و در بازار داخل ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است.

نیسان میکرا /

نیسان برای نخستین بار، میکرای جدید را در تمام تیپ‌ها با طیفی از سیستم‌های ایمنی فعال ارائه کرده است. این خودرو نخستین اتومبیل این رده خواهد بود که به سیستم کمکی حرکت بین خطوط مجهز است، همچنین به سیستم ترمز خودکار اضطراری، سیستم محافظت از عابر پیاده و دوربین دید طرفین در مدل‌های بالاتر خود مجهز شده است.

سایر فناوری‌های پیشرفته نیز سیستم‌هایی نظیر تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، سیستم هشدار نقطه کور و چراغ‌های هوشمند است. نیسان می‌گوید این سیستم‌ها در حال پایه‌گذاری رانندگی خودکار هستند و به عنوان بخشی از برنامه بزرگ این شرکت با نام حمل و نقل هوشمند (IntelligentMobility) معرفی شده است. نیسان میکرای جدید همانند مدل قشقایی و ایکس ـ تریل از سیستم Active Ride Control نیسان بهره‌مند است. این سامانه هنگام حرکت در مسیرهای پر دست‌انداز همانند خیابان‌های سنگفرش شده، با کنترل کردن پدال‌های گاز و ترمز از حرکات اضافی بدنه‌ خودرو جلوگیری می‌کند.

نیسان در طراحی میکرای جدید، آسایش سرنشینان را بهبود بخشیده است. به این ترتیب که با کمک طراحی جدید توانسته است ضریب آیرودینامیکی این خودرو را به عدد بسیار مطلوب ۰/۲۹ برساند و همچنین در بدنه‌ آن نیز از مواد عایق صدا استفاده شده است.

قیمت این خودرو در بازار جهانی ۱۵هزار و ۵۰۰ دلار (نزدیک به ۶۴میلیون تومان) است.

اشکودا کودیاک /

کودیاک نام شاسی‌بلند اشکوداست که سرشار از جزئیات دوست داشتنی و کیفیت بسیار بالاست. کودیاک به‌عنوان دومین کراس اوور بعد از YETI به دنیا معرفی شد که ابعاد بزرگ آن توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد. کودیاک با پنج پیشرانه، سه نوع گیربکس و سطح وسیعی از تجهیزات و همچنین زیبایی دوست داشتنی، محصولی قدرتمند محسوب می‌شود. این خودرو در بازار اروپا رقبایی مانند مرسدس جی‌ال‌سی، آئودی کیو۵ و ب‌ام‌و ایکس۳ دارد. کودیاک در نسخه ۲۰۱۷ خود به سیستم‌های هشدار جلوگیری از تصادف در جلو، ترمز اضطراری، تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل (ACC)، تشخیص حرکت میان خطوط، تشخیص نقاط کور، حسگر دنده عقب، دوربین ۳۶۰، فضای داخلی مناسب و بزرگ و سیستم سرگرمی مجهز است. بتازگی اخبار

ضد و نقیضی از حضور این خودرو در بازار ایران شنیده می‌شود.

قیمت: ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار (حدود ۱۵۴ میلیون تومان)

لندرور دیسکاوری /

مدت‌ها بود از یک خودروی شاسی‌بلند فول سایز لوکس با قابلیت آفرود در بین ده خودروی ایمن اروپا خبری نبود. تا این که امسال دیسکاوری این عنوان را از آن خود کرد. دیسکاوری اولین محصول مدرن لندرور است که به‌طور کامل با دست مونتاژ می‌شود و روند ساخت آن، زیر نظر مهندسان سختگیر مرکز SVO در گروه خودروسازی جگوار لندرور کنترل می‌شود. طراحی این خودرو، با هدف بهترین عملکرد در حالت دو دیفرانسیل انجام شده است تا مناسب افراد طبیعت‌گرد و ماجراجو باشد. نسل پنجم دیسکاوری، در سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ معرفی شد و با بدنه‌ سبک‌وزن تمام آلومینیوم، استقامت عالی و ایمنی مناسب، عنوان برترین خودروی دنیا در رده شاسی‌بلندهای اسپرت را از آن خود کرد. پیشرانه‌ مدرن جگوار لندرور، روی دیسکاوری به کار گرفته شده و به لطف استفاده از سوپرشارژر روی موتور هشت سیلندر ۵/۰ لیتری، قدرت ۵۲۵ اسب بخار و گشتاور ۶۲۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. فناوری کنترل تعادل (H-ARC)، کمک می‌کند با توجه به شیب و عوارض محیط، عملکرد فنربندی و چرخ‌های دیسکاوری، به‌طور مداوم بهینه‌سازی شود. قفل دیفرانسیل الکترونیکی همراه با سیستم کنترل هوشمند مرکز ثقل، گشتاور این خودرو را در مسیرهای مختلف تنظیم می‌کنند.

قیمت: در بازار جهانی ۵۱ هزار دلار
(حدود ۲۰۹ میلیون تومان)

سیتروئن سی ۳ /

هاچ بک جدید سیتروئن شباهت زیادی به برادر دو قلوی خود یعنی پیکاسو دارد و مانند سی۴ (C4) کاکتوس از زبان طراحی جدید سیتروئن بهره برده است. صفحه نمایش هفت اینچی لمسی در وسط داشبورد قرار دارد و براساس اظهارات سیتروئن این سیستم از پلتفرم‌های ارتباطی Apple CarPlay و Android Auto نیز پشتیبانی می‌کند. خودروی سی۳ (C3) به سیستم ConnectedCam سیتروئن مجهز شده که دوربین‎ با کیفیت اچ‌دی پشت آینه وسط خودرو قرار دارد. این دوربین به سیستم سرگرمی و اطلاعات خودرو متصل است و به راننده این امکان را می‌دهد از صحنه روبه رو فیلمبرداری و عکسبرداری کند.

این اولین سیستم dashcam تولیدی این شرکت است. C3 به دوربین عقب و سیستم کمکی صعود از شیب مجهز است. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم هشدار حرکت بین خطوط و سیستم پایش نقاط کور خودرو اشاره کرد. پیشرانه‌ بنزینی سه سیلندر سی۳ از فناوری PureTech بهره می‌برد، البته در این خودرو امکان سفارش پیشرانه‌ دیزلی هم وجود دارد. با توجه به نوع پیشرانه، هاچ‌بک جدید سیتروئن از جعبه دنده شش سرعته دستی یا شش سرعته خودکار EAT6 استفاده می‎کند. آن طور که اعلام شده در روزهای آینده شاهد رونمایی این محصول در داخل کشور خواهیم بود و باید ببینیم برای این خودروی تازه‌وارد چه قیمتی در نظر گرفته شده است.

قیمت: ۱۵ هزار دلار در بازار جهانی (نزدیک به ۶۲ میلیون تومان)

محمدرضا نجفی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.